Hur mycket skällande är OK?

Sv: Hur mycket skällande är OK?

Sådär har jag haft det.
Det var efter det som jag under en lång tid inte tyckte om hundar.
Det var en tervurens som skällde i princip dygnet runt samt jagade och bet folk och fä.

Och det är faktiskt så att hundar får inte låta hur mycket som helst.
Verksamhet får inte störa grannar och inte hundar heller.
Kontakta miljökontoret i din kommun.
I en bostadsrätt som jag en bodde i så blev föreningen anmäld av en grannförening för att ha en medlem vars hund stod på balkongen och skällde alla möjliga tider på dygnet.
Och det var bara för föreningen att vräka medlemmen om det inte blev tyst.
Och det blev tyst.
Vem vill bli av med en snordyr bostadsrätt i centrala Uppsala?
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Kan du kanske spela in nästa gång den står där och skäller och sedan skicka till ägaren, alltså hela tiden eller iallafall under en längre tid så att de fattar hur du har det.

Men det kommer inte att hjälpa att de "fattar".
De bryr sig nämligen inte.
De vill göra som de vill och kommer att göra det så länge som det är möjligt.
De struntar väl i hur grannarna har det bara de själva har det bra.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det handlar dessutom om bristande djurhållning - hundarna kan omöjligt må bra!
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

https://www.facebook.com/lisbeth.svedberg#!/video/video.php?v=189838137713336

Det jobbigaste är att om jag ska ta en promenad med MIN hund, så måste jag stoppa in i henne i bilen och ÅKA från min gård för att slippa grannens hundar.

/Lizzie


Men jisses!:eek:

Jag hade INTE stått ut.

Om ägaren inte brytt sig när jag sa till så hade jag gjort en "Landsbygdsbo", alltså tagit fram byssen och skickat bly i hunden.:devil::devil: Faktiskt.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Förresten så hade jag det liknande för ett antal år sedan-skillnaden var att hunden satt i en tillfixad hundgård intill fastighetsgränsen- jag fick hjälp av kommunen för det var de på den tiden.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Skjut, gräv och tig funkar ju alltid som sista utväg.
Det beror ju lite på om det finns andra grannar som kan råka se vad man gör också.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det handlar dessutom om bristande djurhållning - hundarna kan omöjligt må bra!

Ja och det är då Länsstyrelsens sak att hantera.

Det är bara att börja samla ihop alla lagbrotten i en hög.
Till slut så brukar man komma igenom och få stopp på eländet.

Hund som står i "fel trädgård" och skäller är störande i meningen störning.
Lagen om tillsyn av hundar och katter är den tillämpliga där.
Polisen kan ge ett föreläggande och sedan så börjar det att kosta och bli besvärligt.

Den stora lagöverträdelsen är lös på den stördes tomt.
Vet, har funkat för mig.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Om ägaren inte brytt sig när jag sa till så hade jag gjort en "Landsbygdsbo", alltså tagit fram byssen och skickat bly i hunden.:devil::devil: Faktiskt.

Det går nog att få det till självförsvar.

Jag skulle börja med att ringa till Polisen och säga att jag inte vågar gå ut för att det står en ilsken hund på min tomt.
Och så fick de komma och hjälpa mig till bussen.
Efter några sådana gånger så kommer polisen att ledsna och vidtaga åtgärder.
Jag hade aldrig låtit det gå så långt.

Om man säger till polisen att man har blivit biten tidigare så kommer de att se det mycket allvarligt.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det är inte så att jag begär att det ska vara knäppttyst hela tiden. Om hundar skäller när det kommer eller åker folk från gårdet - det kan jag tycka är acceptabelt. Men detta att grannens hundar står vid mitt hus och skäller i timmar - det håller på och driver mig till vansinne!

Visst finns tanken på att flytta - men vem vill köpa min gård när det är allmänt känt att jag bor granne med en hundkennel där hundar står och skäller hela tiden. Som läget är nu så är min gård osäljbar... Dessutom så bor jag i det hus som min gammelmorfar byggt, köpte det när min mormor gick bort för 18 år sedan. Jag har ingen lust att blir bortdriven från min släktgård! Har faktiskt funderat på ifall grannen försöker driva mig från gården för att själv få köpa den billigt...

/Lizzie

Nej det förstår jag att du inte begär att det ska vara knäpptyst! Dina krav är helt acceptabla på alla vis.

Ja då är det ju värre att flytta. Inte tusan ska hon kunna driva bort dig ifrån din släktgård! Det måste ju finnas något myndigheterna kan göra. Jag menar, de bygger ljudvallar vid vägar för att det låter om trafiken men se till att enskilda följer lagar och regler det bryr de sig inte om :mad:
Lagar finns ju det är ju bara att de ska följas också...
Fy tusan! Jag lider verkligen med dig :crazy:
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Är det huset man ser i filmen som har hundarna? Det är ju verkligen nära dig i så fall.
Prata med grannen och säg som det är, du står inte ut längre och ser du deras hundar utanför deras tomt en gång till kommer du att vidta åtgärder.
Du kanske kan ringa grannfejden?:idea:

Japp, huset i filmen är grannen. Jag har pratat med grannen. Hon har sett filmen. De har varit ute när jag jagat bort hennes hundar från min tomt. De satt ute och fikade en gång när jag fick ett totalt vansinnesutbrott på hennes hundar och bara skrek rakt ut. Då hade vallhunden stått och skällt på mig (på 3-4 meters avstånd) under tiden som jag stod och räfsade löv. Att vara ute och idka trädgårdskötsel är en pina... Att hon hade besök som undrade vad det var för fel på mig sket jag fullständigt i.

Grannen vet om att jag inte uppskattar skällandet men får till svar att jag ska passa mig djävligt noga för de äger all mark runt mitt hus :confused: och att man får stå ut med att det skäller lite eftersom hon har kennel.

Alltså - hon bryr sig inte ett dugg över att det stör.

Och då är ju frågan - hur mycket ska man stå ut med.

Hunden i filmen bor inte kvar, men de nya hundarna hon har skaffat istället gör samma sak. Springer upp till mitt hus och står och skäller.

Jag fattar inte varför MITT hus är så förbannat intressant.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Det går nog att få det till självförsvar.

Jag skulle börja med att ringa till Polisen och säga att jag inte vågar gå ut för att det står en ilsken hund på min tomt.
Och så fick de komma och hjälpa mig till bussen.
Efter några sådana gånger så kommer polisen att ledsna och vidtaga åtgärder.
Jag hade aldrig låtit det gå så långt.

Om man säger till polisen att man har blivit biten tidigare så kommer de att se det mycket allvarligt.

Jag har idag gjort en polisanmälan över morgonens incident. De såg mycket allvarligt på det hela när de väl fattade att hundarna var på min gårdsplan UTAN husse eller matte.

Tyvärr så skulle jag ha gjort en polisanmälan när jag blev biten, men trodde det skulle räcka med att jag ringde och pratade med grannen...

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Men jisses!:eek:

Jag hade INTE stått ut.

Om ägaren inte brytt sig när jag sa till så hade jag gjort en "Landsbygdsbo", alltså tagit fram byssen och skickat bly i hunden.:devil::devil: Faktiskt.

När det var som värst med hunden i filmen så funderade jag allvarligt på att hämta yxan i vedboden.... för man blir helt knäpp i huvudet av att höra skällandet...
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Jag har idag gjort en polisanmälan över morgonens incident. De såg mycket allvarligt på det hela när de väl fattade att hundarna var på min gårdsplan UTAN husse eller matte.

Tyvärr så skulle jag ha gjort en polisanmälan när jag blev biten, men trodde det skulle räcka med att jag ringde och pratade med grannen...

/Lizzie

You Go Girl! Helt rätt!

Funderar, du har inte en trädgårdsslang, kallt ute, lite vatten kanske skulle pigga upp? Om grannen undrar så höll du på med att anlägga hockeyrink åt bofinkarna och hunden kom i vägen.

Sen blir jag lite fundersam på hundens beteende, konstant gapande med svansen mellan benen, vad är den rädd för?
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Bättre sent än aldrig.
Min erfarenhet är att det är lättare att få polisen att agera om man först själv har försökt med alla utvägar.
Första frågan brukar ju vara "Har du talat med dem om detta?".
Och om man då har det utan att komma framåt så är det ju dags att göra polissak av det hela.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

Man ska absolut inte behöva stå ut med så mycket!

Att ha hundar som springer lösa vid för våg är olagligt, likaså att hundar bits. Om man dessutom skiter totalt i det kan jag tänka mig (utan att egentligen veta vad som gäller dock) att det där tillståndet kan vara i fara för henne också... Jag skulle ha tagit kontakt med länsstyrelsen och polisen.
Utöver detta funderar jag på vad det är för uppfödare (?) egentligen och varför man låter hundarna vara så understimulerade :(

Du har inte möjlighet att hägna in din gård? Klart att du inte ska behöva det pga hennes hundar, men så du kan släppa ut din egen menar jag.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

kl
Funderade också över hundens/hundarnas beteende. Understimulans, ensamhet och osäkerhet tex.
Vad är det för hund du har, tik?

Jag kan liksom inte föreställa mig att mina hundar skulle stå och skälla sådär, under någon omständighet. Skälla på folk osv som går förbi, visst. Men rakt ut i luften i flera timmar? Sen finns det ju iof raser som har lättare till skall än andra, vet inte hur meremma är på den biten.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

I jaktlagen står följande:

"Hund får inte löpa lös i mark där det finns vilt 1 mars – 20 augusti."
"Hund skall hållas inom sådan uppsikt att den inte förföljer vilt under resten av året"

Om ni bor på landet är det troligt att det finns vilt i er omgivning.


På jordbruksverkets hemsida står det följande (Om hon nu hade hunddagis):

"Du måste söka tillstånd oavsett om du har verksamheten i ditt hem eller på annan plats. Lokalerna ska godkännas av länsstyrelsen. Om du byter lokaler måste du söka nytt tillstånd."

Är hennes lokaler godkända av länsstyrelsen? Dock verkar det inte behövas tillstånd om hon har mindre än 4 "dagishundar"


Dessutom är hundägaren ansvarig för att DU (eller andra människor och djur) inte ska bli störd eller skrämd av dennes hundar. Vilket du säger att du är.

Jag hoppas att det löser sig för dig. Man ska verkligen inte behöva stå ut med det du gör.
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

kl
Funderade också över hundens/hundarnas beteende. Understimulans, ensamhet och osäkerhet tex.
Vad är det för hund du har, tik?

Jag kan liksom inte föreställa mig att mina hundar skulle stå och skälla sådär, under någon omständighet. Skälla på folk osv som går förbi, visst. Men rakt ut i luften i flera timmar? Sen finns det ju iof raser som har lättare till skall än andra, vet inte hur meremma är på den biten.

Jag har en tik, amstaffblandning som är 10 år. När exmannen är på besök så har han med sig min schäfer som är 7 år. Jag kan inte ha mina hundar tillsammans pga att de har rykt ihop och slåss på liv och död. Amstaffblandningen har en artros i ländryggen som hon har ont av mellan varven (dagen för avlivning närmar sig... :cry: ).

Ingen av mina hundar står och skäller rakt ut i luften. Schäfern kan svara när hon hör grannens hundar, men blir snabbt åthutad av mig eller husse och blir då tyst.

När det gäller grannens hundar så spelar det ingen roll vilken ras det är, det började med dalmatiner, sedan har det avlösts med sankt bernhad, marremma, nakenhundar, och nu cocker spaniel, mops, engelsk bulldogg och australiensk vallhund. Hela tiden är det så att det ska stå och skällas det hörnet som ligger närmast mitt hus = 5 meter från min husknut. Det är precis som om hundarna lär varandra.

Maremmen på filmen användes som gårdshund och fick gå lös för att vakta gården. Dock så var den mer intresserad av att vakta mitt hus och skällde även hela dagarna när jag var på jobbet. Jag vet andra grannar som inte vågat gå ute på den allmänna vägen pga att de lösa hundarna kom kutandes över gärdet.

Just ovanstående maremma finns inte kvar längre. Men vallhundarna får springa lösa ute för att sysselsätta sig själva.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket skällande är OK?

I jaktlagen står följande:

"Hund får inte löpa lös i mark där det finns vilt 1 mars – 20 augusti."
"Hund skall hållas inom sådan uppsikt att den inte förföljer vilt under resten av året"

Om ni bor på landet är det troligt att det finns vilt i er omgivning.


På jordbruksverkets hemsida står det följande (Om hon nu hade hunddagis):

"Du måste söka tillstånd oavsett om du har verksamheten i ditt hem eller på annan plats. Lokalerna ska godkännas av länsstyrelsen. Om du byter lokaler måste du söka nytt tillstånd."

Är hennes lokaler godkända av länsstyrelsen? Dock verkar det inte behövas tillstånd om hon har mindre än 4 "dagishundar"


Dessutom är hundägaren ansvarig för att DU (eller andra människor och djur) inte ska bli störd eller skrämd av dennes hundar. Vilket du säger att du är.

Jag hoppas att det löser sig för dig. Man ska verkligen inte behöva stå ut med det du gör.

Jag har kollat och hon har alla tillstånd från Länsstyrelsen som behövs. Både för kennel och dagishundar/pensionatshundar.

När jag påtalat för henne att jag blir störd så förstår hon inte allvaret utan tycker att jag överdriver.

Eftersom jag är i beroendeställning till grannen så har jag försökt att inte vara allt för bitchig - men nu får det vara nog!

/Lizzie
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 795
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 760
Senast: LaMagia
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 975
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 710
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp