Hur nära inpå är det ok att skicka en inbjudan till ett bröllop?

Mirre

Trådstartare
Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt enkelt och inte har höga krav på varken klädsel eller present, men tycker ändå det känns lite väl tight inpå. Man vill ju ändå se bra ut och ha någon vettig present med sig. Ska det sedan tas ledigt från jobb och så också så kan det ju bli svårt.
 
De tycker ju uppenbarligen det är ok. Sen är det upp till dig att tacka ja/nej.

Vi skickade ut inbjudan 1,5 månad innan. Räknade med att en del inte skulle kunna, dessutom gifte vi oss under sommaren.
Det var 5! Stycken som tackade nej(och 50 ja). Vi räknade ju med större manfall pga kort varsel men vi var så glada att så många kunde!

Vi fick tag på en toppenfin lokal(på Skansen)! Hittade en vigselförrättare som kunde och dagen blev långt bättre än vi trott 😃
 
Jag tänker som så att inbjudan är inte "Krav på att komma till bröllop" och ju kortare framförhållning desto mer räknar nog brudparet med att de inbjudna inte säkert kan komma. Det kan också vara så att de vet att de flesta i deras bekantskapskrets kan då, de kan veta att det brukar vara lugnt att vara ute i sista sekund, eller så är de inte så brydda ifall många kommer eller inte. Om det nu inte är som andra varit inne på, att du fått inbjudan för att någon annan tackat nej.
 
För min del hade det varit ganska lugnt eftersom mina helger sällan är spikade. Däremot hade det kunnat vara så att jag inte hade haft möjlighet att vara med på hela bröllopet utan kanske bara vigseln men inte middagen beroende på om jag kan lösa djurpassning eller inte.
 
Kan det vara en sk återbudsinbjudan?
Dvs de egentliga inbjudningarna har skickats ut tidigare men om folk tackat nej kan de bjuda in såna som inte rymdes med i omgång 1?

Det hade jag nog också tänkt. Sen beroende på vem det är så hade jag inte haft nåt emot det. Jag förstår att ekonomin är en faktor och jag räknar inte med att vara allas nr 1.
 
Med så kort varsel hade jag förutsatt att det var 'återbudsinbjudan'.
Men kan jag så kan jag, har ofta helgerna bokade men ibland finns det ju luckor!


Bröllop kräver ju ofta planering oavsett. Iallafall i de allra flesta fall.
De inbjudningar som vi fått har kommit i väldigt god tid innan, flera månader.
Endel med 'save the date' typ ett år i förväg.

Jag caterar endel bröllopsmat och de allra flesta bokar/börjar begära offerter ett halvår innan plus minus. Just för att det är då de kommer igång med planeringen ordentligt.
 
Med så kort varsel hade jag förutsatt att det var 'återbudsinbjudan'.
Men kan jag så kan jag, har ofta helgerna bokade men ibland finns det ju luckor!


Bröllop kräver ju ofta planering oavsett. Iallafall i de allra flesta fall.
De inbjudningar som vi fått har kommit i väldigt god tid innan, flera månader.
Endel med 'save the date' typ ett år i förväg.

Jag caterar endel bröllopsmat och de allra flesta bokar/börjar begära offerter ett halvår innan plus minus. Just för att det är då de kommer igång med planeringen ordentligt.

Precis. Kan jag så kan jag och har jag inget viktigt inplanerat kan jag flytta nåt annat. Men, jag kommer inte stressa ut och köpa en dyr outfit med två veckors varsel. Då får man acceptera att jag tar på mig nåt jag redan har hemma eller kan låna och av nån.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
11 augusti nästa år är den kalenderbokningen jag har längst fram i tiden för mig just nu.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Fast ju längre tid innan man får inbjudan, desto lättare är det att planera runt det.
Jag tar gärna inbjudan så tidigt som möjligt.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Jag tycker osa brukar ligga 2-3 månader före aktuellt datum på de som skickat ut tidigt. Jag tycker det är svårt att planera långt fram särskilt när det kanske inte finns tågtider släppta osv, men samtidigt vill jag gå så vill jag gå och löser det och då är det ju bra om det är tidigt så jag inte hunnit boka in något annat och om det behövs ledigt från jobb eller dylikt.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Ska snart på bröllop och tror sista svarsdag var 4-6 månader innan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 192
Senast: Mineur
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 411
Senast: Avalbane
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 528
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp