Hur nära inpå är det ok att skicka en inbjudan till ett bröllop?

Jag tänker mig att bröllopet nog är ganska spontant planerat av brudparet och att de inte förväntar sig att alla kan komma.

Vi skickade ut inbjudan typ 3-4 månader innan. Vi hade ett litet bröllop och önskade inga presenter och visste att alla inte kan komma.

Jag förstår inte varför man ska tycka att det är konstigt, alla gör ju som de vill och bjuder man in till något med kort varsel räknar man väl med att vissa har andra planer.
Alla bröllop är inte stora bröllop.
 
Jag tänker mig att bröllopet nog är ganska spontant planerat av brudparet och att de inte förväntar sig att alla kan komma.

Vi skickade ut inbjudan typ 3-4 månader innan. Vi hade ett litet bröllop och önskade inga presenter och visste att alla inte kan komma.

Jag förstår inte varför man ska tycka att det är konstigt, alla gör ju som de vill och bjuder man in till något med kort varsel räknar man väl med att vissa har andra planer.
Alla bröllop är inte stora bröllop.

Det är ju dock väldigt stor skillnad på 3-4 månader och två veckor.

Jag tänker att det inte bara handlar om att man som arrangör får räkna med att vissa har andra planer. Det är ju också för gästernas skull. Risken är ju väldigt stor att de med två veckors varsel är upptagna med sådant som de med glädje hade prioriterat bort till förmån för ett bröllop, men som blir omöjligt med så kort varsel.
 
Är det något jättespeciellt (i stil med bröllop) eller är det bara vanligt för dig att ha planer för så lång tid framåt?
Nu är jag tänker efter så har jag faktiskt planer i augusti 2025... Vissa evenemang jag åker på sker bara var tredje eller femte år, jag har en födelsedagsresa planerad för juli 2024 etc. Varje helg är bokad denna höst, så för mig är det ytterst viktigt att få inbjudningar så fort som möjligt så att jag kan prioritera exempelvis ett bröllop över ett annat event.
 
Nu är jag tänker efter så har jag faktiskt planer i augusti 2025... Vissa evenemang jag åker på sker bara var tredje eller femte år, jag har en födelsedagsresa planerad för juli 2024 etc. Varje helg är bokad denna höst, så för mig är det ytterst viktigt att få inbjudningar så fort som möjligt så att jag kan prioritera exempelvis ett bröllop över ett annat event.
Så olika vi är, jag har ett bröllop inplanerat i höst/vinter, sedan har jag alla andra helger helt fria från planer!
 
Det är ju dock väldigt stor skillnad på 3-4 månader och två veckor.

Jag tänker att det inte bara handlar om att man som arrangör får räkna med att vissa har andra planer. Det är ju också för gästernas skull. Risken är ju väldigt stor att de med två veckors varsel är upptagna med sådant som de med glädje hade prioriterat bort till förmån för ett bröllop, men som blir omöjligt med så kort varsel.
Men hur ska man göra då om man bestämde igår att man vill gifta sig om två veckor?
Man hoppas att de som kan kommer men räknar inte med det. Alternativet är att inte bjuda någon alls då?
 
Så olika vi är, jag har ett bröllop inplanerat i höst/vinter, sedan har jag alla andra helger helt fria från planer!
Verkligen! Sen är det inte säkert att jag kommer delta fullt ut på allt som står i kalendern alltid, men det finns saker att göra varje helg om jag så önskar. Bröllop, födelsedagsfester etc är ju en prio, medans en höstmarknad lätt kan bytas bort.
 
Men hur ska man göra då om man bestämde igår att man vill gifta sig om två veckor?
Man hoppas att de som kan kommer men räknar inte med det. Alternativet är att inte bjuda någon alls då?

Jag tänker att man kan lösa enkelt så att det blir tydligt för alla :)

Är man tydlig med i inbjudan att bröllopet är snabbt påkommet, att man vet att det är kort varsel och hoppas att de som har möjlighet kan delta så vet ju gästerna precis vad förutsättningarna är :)
 
Själv skulle jag behöva åtminstone ett halvårs varsel om jag ska kunna prioritera att komma, åtminstone om det är på bortaplan. Men alla människor har ju inte så storslagna förväntningar på sitt bröllop, utan ser det lite som "vilken fest som helst" (och de allra närmaste kan mycket väl ha fått förvarning).

Jag tänker att man lägger ribban efter förutsättningarna, skulle inte falla mig in att köpa nya kläder eller jaga "den perfekta presenten" på ett par dagar och till ett par jag inte umgås nära med. Jag hade inte heller förväntat mig den ansträngningen från någon som är sent inbjuden, utan tänker att det är roligt om folk kommer.

Nya kläder skulle jag nog inte köpa till något bröllop faktiskt, om det inte vore något väldigt speciellt. :confused: Det är absolut inget fel på kläderna som redan varit på en fest eller två.
 
Själv skulle jag behöva åtminstone ett halvårs varsel om jag ska kunna prioritera att komma, åtminstone om det är på bortaplan. Men alla människor har ju inte så storslagna förväntningar på sitt bröllop, utan ser det lite som "vilken fest som helst" (och de allra närmaste kan mycket väl ha fått förvarning).

Jag tänker att man lägger ribban efter förutsättningarna, skulle inte falla mig in att köpa nya kläder eller jaga "den perfekta presenten" på ett par dagar och till ett par jag inte umgås nära med. Jag hade inte heller förväntat mig den ansträngningen från någon som är sent inbjuden, utan tänker att det är roligt om folk kommer.

Nya kläder skulle jag nog inte köpa till något bröllop faktiskt, om det inte vore något väldigt speciellt. :confused: Det är absolut inget fel på kläderna som redan varit på en fest eller två.
I alla fall jag har inte kläder för fest, utan måste inhandla. Om jag inte ska gå i jeans och T-shirt
 
Intressant det här med inbjudningar. Jag har för mig att jag läst/hört någonstans att det är ofint att skicka ut inbjudningar tillfest/bröllop tidigare än 3 månader på förhand, att det kan ses som om man tycker att ens tillställning är något som är så otroligt mycket viktigare än allt annat.
Men minns inte var jag skulle ha hört det 🤔

(Märkväl, det är ingen tanke jag delar, folk får bjuda in hur tidigt eller sent de vill)
 
Jag blir sällan inbjuden till bröllop, men skulle helst vilja ha inbjudan några månader i förväg, så jag hinner rodda kring allt praktiskt ifall det är ett bröllop som kräver resa. Vet att sist jag var på bröllop hörde bruden av sig nästan ett år i förväg för att hon verkligen ville ha mig med, men visste hur krångligt det var för mig (då hyrde jag gård långt från bröllopsplatsen och hade ingen hästvakt). Själva inbjudan kom dock tre månader innan bröllopet.
 
I alla fall jag har inte kläder för fest, utan måste inhandla. Om jag inte ska gå i jeans och T-shirt
Jag har några klänningar som varit på både begravningar, bröllop, dop, födelsedagsfester osv. Är enda gången jag använder klänningar så har hellre några få som funkar till allt. Tror antalet är två som passar för stunden. Dom flesta släktingar har sett dom flertalet gånger men är bara en enda som pekat ut att det är samma, men hon är lite speciell och låtsas vara överklass :D
 
Låter sent, men å andra sidan, om de vill ha det enkelt, med få gäster, inte har gäster som typ bor utomlands etc, så varför inte? Hade nog kunnat hända i vår bekantskapskrets. När vi gifte oss skickade vi ut några dagar innan att vi ville bjuda på middag på en fin restaurang. Vi gifte oss väldigt enkelt ;-) . De som kunde, kunde liksom.
 
Jag har några klänningar som varit på både begravningar, bröllop, dop, födelsedagsfester osv. Är enda gången jag använder klänningar så har hellre några få som funkar till allt. Tror antalet är två som passar för stunden. Dom flesta släktingar har sett dom flertalet gånger men är bara en enda som pekat ut att det är samma, men hon är lite speciell och låtsas vara överklass :D
Underhållande med tanke på att det är extremt ofint att poängtera sådant.
 
Allt är väl ok? Det vill säga om de vill skicka inbjudan med två veckors framförhållning så är det upp till dem. Sen får de förstås räkna med att få kan rensa sin kalender på så kort tid. Själv hade jag tyckt att det skulle vara lite synd om jag inte kunde vara med på vännens bröllop. Men inte mer än så. Jag har ett syskon som valde att lägga sitt bröllop utomlands för att inte behöva bjuda så många. Det var ju lite synd, för då kunde jag inte vara med. Men det var hens val.
 
Intressant det här med inbjudningar. Jag har för mig att jag läst/hört någonstans att det är ofint att skicka ut inbjudningar tillfest/bröllop tidigare än 3 månader på förhand, att det kan ses som om man tycker att ens tillställning är något som är så otroligt mycket viktigare än allt annat.
Men minns inte var jag skulle ha hört det 🤔

(Märkväl, det är ingen tanke jag delar, folk får bjuda in hur tidigt eller sent de vill)

Det är Ribbings ord du hör eka ;)
 
Jag har några klänningar som varit på både begravningar, bröllop, dop, födelsedagsfester osv. Är enda gången jag använder klänningar så har hellre några få som funkar till allt. Tror antalet är två som passar för stunden. Dom flesta släktingar har sett dom flertalet gånger men är bara en enda som pekat ut att det är samma, men hon är lite speciell och låtsas vara överklass :D
Jag som har mörk kostym som klädkod måste köpa kläder och skor 🙈 men förhoppningsvis går det att använda kläderna och skorna betydligt fler gånger ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 417
Senast: Mineur
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 512
Senast: Avalbane
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp