Hur nära inpå är det ok att skicka en inbjudan till ett bröllop?

Jag råkar ju ha Ribbings bok och sitter således på facit här (och kommer inte kunna övertygas om nåt annat):
IMG_0303.jpeg
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Vi skickade "save the date" tidigt men gifte oss också på nyårsafton så ett lite krånglig datum.
De riktiga inbjudningarna kom kanske 2-3 månader innan, och svar kanske fyra veckor? De som gjorde maten ville ha hyfsat lång framförhållning.

Bästa kompisen bestämde datum typ en månad innan, men då visste vi att det var på gång och jag lovade att vi skulle ha hela våren fri :)
 
En släkting hemlighöll sitt bröllop, tror de bjöd in folk ett par dar innan, eller dan innan. Fast det var inget stort, kom kanske 60 personer(?). Bara släktingar. De ville inte göra det till nån stor händelse.
 
Har svårt och se hur man kan störa sig på när en inbjudan kommer. Varesig om den kommer 6 mån innan eller 2 veckor. Så länge värdparet förstår att folk kan behöva tacka nej pga ändrade omständigheter eller inte kan komma med kort varsel.
 
Håller med!
Vi hade 11 gäster vilket vi klassar som ett litet bröllop dvs de allra närmaste. Om 60 personer är litet vad är då allt under det? 😄
Vi gifte oss bara vi + dottern. Men när jag var på konsultation för sminkning så frågade tjejen om det var ett litet bröllop, ja sa jag. Runt 200 gäster eller frågade hon 😂 men hon var van vid Mellanöstern-bröllop och tyckte vårt lilla bröllop var så skumt haha.
 
Jag tycker att runt 60-80 pers är rätt "normalt" och typ trettio och under är litet. Allt över hundra är stort. :D

Sedan har jag bara deltagit som gäst på ett enda bröllop när jag var typ elva år, men om jag idag skulle få en inbjudan mer än ett halvår i förväg skulle jag bli så stressad att jag skulle säga nej direkt. Jag kan ju vara död, eller ha flyttat eller bara inte ha lust den dagen. 😅
Två veckor skulle passa mig utmärkt.
 
Här i mina trakter brukar typ 90 pers vara ett ganska standardstort bröllop så det är ungefär samma. :)
Jag utgår lite från statistiken på hotellet där vi har ett eller två bröllop i veckan under högsäsongen. Sedan är vi ju ingen jättevenue så de som vill fira Riktigt stort bokar väl inte hos oss... men har vi ett gäng på 100 - 200 pers är det verkligen en rejäl tillställning. :) Vanligast är under det med både övernattande och besökande gäster.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Min kusin skickade "save the date" den 24 augusti i år för hennes och hennes fästmans bröllop som är den 24 augusti 2024 :D . Nu är min kusins bröllop i Spanien (dom är båda från Spanien) så lite mer planering krävs för släkten i Sverige.

Generellt föredrar jag tidig inbjudan förre sen och i bröllopssammanhang tycker jag efter 6 månader är lite sent. Betydligt enklare för mig att planera för ett bröllop om jag får inbjudan tidigt och får jag en bröllopsinbjudan så kommer jag absolut prioritera den. För många är ju bröllop en stor händelse för dom och jag skulle inte kunna prioritera annat före det om jag hade fått inbjudan i tid. Framförallt, om jag får en inbjudan till bröllop eller annan större fest innan jag har något annat planerat det datumet (eller datumen) så skulle inte jag kunna planera in något annat då (förutsätter såklart att inbjudan kommer från någon man gillar men tror aldrig jag kommer blir inbjuden till någons bröllop som jag inte gillar).

När det gäller OSA så kan ofta festlokalen (hotell etc.) kräva att få veta antalet till middagen, allergier osv. ganska lång tid i förväg så det är inte alltid bröllopsparet som sätter OSA gränsen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 417
Senast: Mineur
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 512
Senast: Avalbane
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp