Bukefalos 28 år!

Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

En hobblad häst har frambenen ihopfästa. De kan inte gå.
Gå kan den förvisso, om än inte så effektivt.

Men jag förstår fortfarande inte din kommentar som ett svar på mitt inlägg. :confused:

LIA
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

vi utgår från våra egna preferenser...

Gillar inte när andra ska hantera mina.
När min val. var ung var det kollektivt in/utsläpp på helgerna o en pappa blev rädd för min o ville sen inte släppa ut den.:crazy:
Stallpersonalen hade inga problem- van sdn.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

vi utgår från våra egna preferenser...

Gillar inte när andra ska hantera mina.
När min val. var ung var det kollektivt in/utsläpp på helgerna o en pappa blev rädd för min o ville sen inte släppa ut den.:crazy:
Stallpersonalen hade inga problem- van sdn.


jaha... och med detta vill du ha sagt..?


jag har full förståelse för om någon blir rädd för en häst och inte vill hantera denna något mer. och jag ser inget intresse i att förklara för en så rädd människa hur denne ska göra nästa gång. Då är det bättre att låta bli. Man kan inte tvinga eller lära någon att inte vara rädd. Den kommer alltid ha i bakhuvudet "tänk om..." och det finns ingen harmonisk energi för hästen att hämta i en sådan människa. Den kommer bli överkörd förr eller senare...

Sedan tycker jag inte man ska ha okunniga som har eget ansvar i tex utsläpp av hästar, då blir det farligt.
Har också stått i kollektivstall och det är svårt att reglera vem/vilka som släpper ut. Men en skriver ju upp sig på listan och jag ser det som att den har ansvaret vare sig den är ensam eller ha med en okunnig förrälder.

Stallet bredvid oss har kollektiv och där är bara vuxna nu men det har varit barn också. Det har inte fungerat så bra, man ska aldrig lägga ansvar på en mindreårig även om jag kan tycka att från 15-16 år är man nog mogen att ta hand om in och utsläpp.
Nu tar dom inte in barn längre om inte förräldrarna skriver under på att någon av dom kommer vara med vid passen.


Men det här känns som en heeeelt annan diskussion. Jag tror vi har samma mål med hästeriet bara att vi har olika vägar att ta oss dit. Och jag tror inte det ena är mer rätt eller fel än det andra.
Jag kommer naturligtvis göra på mitt sätt framöver också tills jag stöter på en häst som det inte fungerar med, och då, ta hjälp och få lära mig en annan metod.
Min kunskap kommer inte från en bok som en person har skrivit.

Den kommer från 19 år med hästar men framförallt alla hästmänniskor jag träffat. :)

Och till och med har jag använt mig av tips från buke, ve mig ;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Kan hästen de jag begär säger jag bara neej.. och berömmer när dom gör rätt..
Kan dom inte säger jag ingenting utan bibehåller trycket tills dom gör rätt och då tar ajg ögonblickligen bort trycket( tyg skänkeln som vill förföytta hästen åt sidna) hästen kommer ju försöka med olika saker men trycket bibehåller jag för att visa hästen att den får försöka tills den gör rätt och då få massa beröm=)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag är ingen expert så ta det jag skriver med en nypa salt.

I vilka situationer tar han till detta beteende?

Om det handlar om att fölet saknar stimulans/lek så bör man nog fundera på hur man kan stimulera det behovet. Om man ser till hästar i en flock är det vanligt att de klättrar, naffsar och busar med både föl och vuxna hästar. De testar gränser precis som ett barn men mot en vuxen häst försöker de inte ta över på allvar i en sådan ålder. De är aldeles för unga.

Frågan är ju då vad för individ du är för hästen. Är du rovdjuret, den äldre hästen, ledaren eller en jämlike?

En jämlike leker ofta tillbaka och dem imellan kan ju rangordning skapas. En vuxen häst brukar kunna "finna sig" i det hela en stund och om de inte gör de avvisar de enligt min upplevelse. En häst som tex stör ordningen (säg en äldre häst som inte kommer till ro, rangklättrar och ställer till med bråk) avvisas från flocken. En medlem som riskerar flockens överlevnad avvisas från flocken - får inte längre vara med. Men ett föl som stör riskerar inte flockens överlevnad. Det är viktigt att göra skillnad på djurens situation. Det gäller alla djur. Människor som ser på Ceasar Millan och börjar hantera sin 8-veckors valp såsom han hanterar en aggressiv 5-årig pitbull. Det är det som är så farligt med metoder. Man förstår inte vad man gör utan följer en begränsad princip med metoder man lärt sig från ngn "guru". De hästar jag träffat på som haft stora problem med att passa in i en flock har också alla hanterats enligt "nh:ns principer" från föltiden. Därför vill jag inte kalla det jag gör för nh eller framställa metoder.

Nr 1 när man hanterar hästar är att man tänker på omständigheterna. Du kan inte hantera en häst med metoder som är baserade på situationer som är helt annorlunda din egen. Ska du agera såsom hästar gör måste du tex först och främst ge hästen möjlighet att inte vara med dig. Dvs hantera den löst eller med lång lina. Efter som att avvisning är en av de allra vanligaste signalerna en häst använder sig av. Också för att du inte vet om du ses som en flockmedlem förrän du låter din häst själv välja om den vill vara med dig eller ej. Och du måste ju först se till att du är en flockmedlem innan du kan börja agera såsom hästar agerar inom en flock - eller hur? Därför är det så viktigt att man jobbar med sin relation.

Och som sagt så är hästar i en vild flock i en situation där deras naturliga behov blir tillgodosedda. Om du har en häst på box, ensam i en hage eller liknande, så kan du inte räkna med att den ska agera såsom den hade gjort i ett naturligt tillstånd. Och återigen. Har du ett understimulerat föl och naffsandet är ett sätt för den att bli av med energin/tillgodose sitt behov, så kommer det inte att bli bättre av att du agerar som en häst hade gjort i en flock. Dessutom är beteendet i ett sådant fall ett symptom! Ett tecken på att hästen inte mår bra och behöver stimulans.

Om du är i en situation där du inte kan avvisa föreslår jag att du nonchalerar. Ger du tillbaka riskerar du att skrämma hästen eller att egga upp beteendet. Ses du som en jämlike (dvs ett jämnårigt föl) så är detta troligen en lek.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nonchalera. Avvisa (dvs be hästen gå iväg). Stimulera hästen på annat sätt. Belöna passivt beteende.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Står dom och fjantar i stallgången lr vid ledning så blir det ett skapt nej, och lyssnar dom inte på första varaningen så blir det en armbåge i sidan och ett åter nej.

Har jag en häst som blir elek och dum så tvekar jag inte en sekund att ta till ett spö, ett rapp och sen slut diskuterat.

Skärper hästen sig så berömer jag såklart.

Nej jag misshandlar inte mina hästar!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

En häst är aldrig dum. När min häst gör något jag inte gillar så backar jag honom, ett eller fler steg bak.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag klappar till, alltså klappar till för att få fokusering, inte slår inte sparkar, inte skriker ( fast ibland låter jag :D )
En häst blir inte rädd för dig för att du korrigerar den med din kropp.
Ibland sägger jag bara hrrmm, appapp eller liknande, allt beroende på vilken tillrättavisning du ger och i vilket sammanhang.

"våra" hästar blir ju hanterad tidigt ( travare) inkörda som ettåringar och därmed har vi hanteringsbiten nästan gratis. Det är sällan det är problem på den biten

Vi använder samma metod här. Fast vi har inte travare utan ridhästar men det spelar väl ingen roll. :D
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

kl

det beror helt på vilken häst (och ägare!) det är frågan om. Hur de har blivit uppfostrade som små eller hur de blir uppfostrade / hanterade i dag. Hur stränga / tåliga / snälla deras ägare är. Vissa ägare kan tillåta en häst att snålas och halvnafsa, medan andra totalförbjuder sånt beteende.
De flesta av våra egna är riktigt ok, en tycks dock aldrig fatta att man måste kolla var man går (utan kan gå på en, slå sitt eget huvud i en dörr tex) Medan andra hanteras med lillfingret. Vi tar emot hästar på skolning och det är inte bara ridningen som korrigeras...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hur tillrättavisar ni en häst som går framför er när ni leder dem då?

Har missat denna tråd innan tydligen så jag börjar svara här!

Mn häst kan ibland få för sig att hon ska gå "framför" mig när jag leder henne, alltså att hennes bog hamnar framför mig.
Men jag varker rycker i grimskaft eller viftar, utan jag stannar själv och säger "woow stanna" och går före henne, detta kan jag upprepa varje meter tills hon fattat att hon ska hålla sig lite bakom, brukar inte behövas så många gånger.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jag säger NEJ med bestämd röst, det räcker.
de vet oftast så väl vad de får göra o inte, men de måste ju testa om man får idag:o
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Han har blivit lugnare med naffsandet nu. Så troligtvis var han understimulerad, vilket jag misstänkte var en del av det i alla fall. Vi har släppt ihop honom med ett jämnårigt hingstföl och en äldre valack. Sen dess har han blivit lugnare på alla sätt. Det är jättesvårt att veta hur han ser på mig, eller hur nån häst ser på en överhuvudtaget. Men kan det vara så att han ser mig som en jämnårig eftersom han i stort sett slutat nu när han fått en jämnårig kamrat...? Klurigt... Tack för svaret!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Han har gjort så vid alla möjliga tillfällen, utom när man leder honom. Då har han lärt sig att hålla avstånd, och han har annat att koncentrera sig på som att hålla ordning på sina långa ben ;) Men det kan vara när man kommer in i hagen för att titta till dem eller fixa med något annat, i boxen när man lägger in mat. Biter gärna i grimman när man håller på att ta på den. En del av det kanske kan vara ren nyfikenhet också...? Men som sagt han har blivit mycket lugnare. Så nu kommer det säkert vara lättare att lära honom att låta bli, det är klart att det är svårt att lära sig när det kryper i kroppen. Jag tänkte börja gå korta promenader med honom tillsammans med någon av dom vuxna. Trafikträning med förebild...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Min 4-åring är väldigt pillig av sig av naturen men när han blir understimulerad (tvångsvilor matte VET att både kropp och knopp behöver men det fattar inte han :p) så blir han väldigt bitig. Han BITER verkligen i allt. Då får man vara hård men samtidigt schyst och inte dingla med grimskaftet framför mulen hela tiden osv. För jag vet ju att beteendet i grund och botten beror på understimulans och att han är lugn när han arbetar. Men fortfarande får han ändå inte bita i mig eller i grimskaft o lite andra grejer som han aldrig får bita.


Jämnåriga är helt klart jätteviktigt till unghästar!! Försök behålla honom med ngn hyfsat jämnårig i hagen så får han utlopp för allt sitt lekbehov där :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja, precis. Det är ju aldrig tillåtet även om det är befogat så att säga. Och det känns taskigt att tillrättavisa (på ett vänligt sätt, men ändå) när man vet att han är understimulerad.

Den foderhästen jag har nu som lekkamrat till honom ska vara kvar minst till sista maj, sen blir det hingstbete, och sen hoppas jag på att hitta en lösdrift med unghästar där han kan vara nästa vinter :idea:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Vår ena häst är enormt känslig och har koll på varenda mini-sak i hans omgivning. Om jag tex. skulle ryta åt honom, skaka i grimskaftet eller "smälla till" honom som många här verkar göra skulle han skita på sig typ och kasta sig eller liknande :grin:

Om han gör någonting icke önskvärt brukar det räcka med att titta på honom och tänka "nej". Han känner direkt av vibbarna. Och oftast vet han precis vad han gjort fel :angel::angel:

På en mindre känslig häst som "ångar" på och inte känner in sin omgivning på samma sätt kan man säkert ryta till osv. men man måste nog känna av hästen och hästens psyke.
Jag tycker personligen att det är trist med hästar som klampar på utan att ta in så mkt intryck från omgivningen.
Jag vill ha en smart, vaken och känslig häst. Då behöver jag inte ryta eller höja rösten eller ta till andra åtgärder.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hästar som "ångar på" som du beskriver gör ju tyvärr det för att de lärt sig att stänga av. Att det mesta inte är värt att lägga märke till... De föds ju inte okänsliga utan det beror ju på hur de blivit behandlade...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Delvis kanske.
Men sen finns det ju hästar som är mer eller mindre känsliga också. Vissa är födda "vakna" och på tårna andra är mer sävliga av sig.

En väldigt elektrisk häst kan vara svår att hantera om man skriker istället för viskar åt den. Det räcker med så små signaler. Ibland förstår man inte ens själv vilka signaler man har sänt men hästen reagerar direkt :o
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 058
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 265
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Giltighetstid pass
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp