Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja då har vi olika syn på hästar. Men jag är nyfiken då, vad gör din häst eller vad har den gjort för dig?


Som jag skrev så tar det lite tid och vet man inte hur man gör eller om man har den tiden så får man det att fungera ändå för hästarna är oftast så snälla.

Att leda in en -normal- häst från hagen skadas du som människa oftast inte av, hur det än går till. Nu ser jag framför mig en 10-åring som leder in en fjording från hagen till stallet på en ridskola.
Hästen är jättesnäll men vill gå och äta gräs vilket den också gör, tioåringen hänger efter i grimskaftet som en vante.

Hästen äter gräs, ungen står och sliter i grimskaftet och tillslut går hästen med henne in i stallet och självmant in i sin spilta, för att den är snäll.
Men vad var det som hände egentligen?

Förstår ni hur jag menar? Hästen kom in i sin spilta tillslut utan att någon skadades. Ungen som står och drar i grimskaftet, det känns så uppgivet onödigt att stå och förklara för henne hur hon ska göra redan när hon går in i hagen för att sätta på hästen grimma. Redan där börjar det.
Och uppgivet med ridskolehästar som gjort samma sak i 15 år och är mer eller mindre "hjärntvättade".
Anta att ungen i sitt huvud bara vill få sin häst klar till ridlektionen i tid...


uppgivet uppgivet känner jag, men det kanske bara är jag... Jag lär inte ut till någon som inte frågar mig för det slösar min tid att stå och babbla om ingen lyssnar ändå.
Jag gillar att dela med mig ändå och det är därför jag gör det här. Och jag har aldrig sagt att mitt sätt är bäst och alla andra är fel. Jag skriver i varje inlägg att man ska se till individen och det är jättesvårt att lära sig läsa av en häst.
För att lära sig det måste man vara intresserad och läsa böcker, hemsidor, titta på filmer, titta på hästar i hagen och relatera till beteendet i böckerna man läst, kanske åka på någon kurs osv osv...

Det är svårt men jag menar på att om du bara vill komma ut och rida så behöver du inte kunna läsa av en häst till 100% idag. Det går ändå. Lättare för vissa än för andra.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja då har vi olika syn på hästar. Men jag är nyfiken då, vad gör din häst eller vad har den gjort för dig?


Som jag skrev så tar det lite tid och vet man inte hur man gör eller om man har den tiden så får man det att fungera ändå för hästarna är oftast så snälla.

Att leda in en -normal- häst från hagen skadas du som människa oftast inte av, hur det än går till. Nu ser jag framför mig en 10-åring som leder in en fjording från hagen till stallet på en ridskola.
Hästen är jättesnäll men vill gå och äta gräs vilket den också gör, tioåringen hänger efter i grimskaftet som en vante.

Hästen äter gräs, ungen står och sliter i grimskaftet och tillslut går hästen med henne in i stallet och självmant in i sin spilta, för att den är snäll.
Men vad var det som hände egentligen?

Förstår ni hur jag menar? Hästen kom in i sin spilta tillslut utan att någon skadades. Ungen som står och drar i grimskaftet, det känns så uppgivet onödigt att stå och förklara för henne hur hon ska göra redan när hon går in i hagen för att sätta på hästen grimma. Redan där börjar det.
Och uppgivet med ridskolehästar som gjort samma sak i 15 år och är mer eller mindre "hjärntvättade".
Anta att ungen i sitt huvud bara vill få sin häst klar till ridlektionen i tid...


uppgivet uppgivet känner jag, men det kanske bara är jag... Jag lär inte ut till någon som inte frågar mig för det slösar min tid att stå och babbla om ingen lyssnar ändå.
Jag gillar att dela med mig ändå och det är därför jag gör det här. Och jag har aldrig sagt att mitt sätt är bäst och alla andra är fel. Jag skriver i varje inlägg att man ska se till individen och det är jättesvårt att lära sig läsa av en häst.
För att lära sig det måste man vara intresserad och läsa böcker, hemsidor, titta på filmer, titta på hästar i hagen och relatera till beteendet i böckerna man läst, kanske åka på någon kurs osv osv...

Det är svårt men jag menar på att om du bara vill komma ut och rida så behöver du inte kunna läsa av en häst till 100% idag. Det går ändå. Lättare för vissa än för andra.

Vad skulle du tipsa mig för övningar när "min" häst kommer och man ska bekanta sig. Innan jag börjar rida henne ska jag gå ut och gå promenader hade jag tänkt, visa henne omgivningarna.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

det är jättesvårt för mig att säga bara såhär. Jag försöker komma ihåg hur jag själv har gjort, men när jag var 12-13 år och fick min första ponny så hoppade jag bara upp på den och red. Var aldrig problem med den och våran relation var som den jag skrev om ovan, ridskolehästen och ungen :D

Men vi hade jättekul och inga skador skedde!

Det är på senare år jag kommit underfund med hur viktig hästhantering är från marken och hur den facinerar mig (mer än ridningen många gånger).

Så jag vet inte om du behöver öva på något speciellt. Gå promenader är jättebra, även titta på hur hästen rör sig i hagen själv eller lös i en paddock för att få uppfattning om vad det är för häst.

lite exempel:
Om den är stressad? (när det bara blåser ute?)
Om den är osäker för något speciellt? (rädd för bilar?)
Om den är elak i hagen? (ledarinstinkt?) eller tvärt om...?
Hur hästen beter sig i stallet ensam när andra hästar är ute kan ju ge en fingervisning om vad hästen tycker om att ridas ensam tex.. Behöver inte vara så men då kan man ha det i baktanke som med de andra sakerna :)

Lägg märke till allting som kan få dig att ligga ett steg före, det är vad jag kallar säkerhetstänk :)

Även lägga märke till om hästens beteende ändras något de första veckorna. Att komma till nytt ställa kan vara nog så konstigt för en häst så den gör saker den annars inte skulle göra.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja det är ju just det jag tänker på att hon kan bli osäker och göra sådant hon "normalt" aldrig brukar göra.. Tänkte först låta henne acklimatisera sig i ca 2 dagar, sedan korta till långa promenader. Och verkligen försöka att korrigera fel beteenden så att JAG blir ledaren. Hon är ju väldigt låg i rang så hon behöver en trygg ledare.

Men finns det inga "enkla" små övningar som man kan göra för att visa att jag är en trygg lugn person samt att det för oss samman :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

du hittar många bra övningar om du söker gamla trådar här på forumet. ledarskapsövningar/lekar med häst som vissa kallar det också

Jag undrar dock varför du förutsätter att hästen har dåligt beteende redan nu? Känner du hästen?

När du fått hem hästen så kommer du ju märka i all hantering hur den beter sig och det du inte gillar får du korrigera då på bästa sätt beroende på vad det är.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Umgås med den. Pyssla, rykta o gå ut med den från start.
Hästar blir alltid lite mer vakna i ny miljö. Var en god förbild- var cool.:cool:

Den bör oxå få motion
Om den är snäll normalt o jag förmodar att du har provridit den, så rid ut- med sällskap.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

japp har provridit henne och hon är jättelugn och go :)

Tänkte bara att jag skulle vara förberedd om hon skulle bli liteeee annorlunda eftersom det är en ny miljö, nya kompisar, ny ryttare etc.

Min sambo ska med de första gångerna ut när jag rider så det är inga problem :)

Ska söka lite på google och sådant. Tack för alla goda råd :bow:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det KAN bli som bäddat för skador om hon inte får motion- nu när hon verkligen behöver det för att lättare komma till ro iom flytten.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Vissa av mina hästar lyssnar på mig när jag harklar mig andra lyssnar när jag säger "neeej", alla lyssnar när jag säger deras namn lite bestämt. Det är väl det jag börjar med. Lyssnar de inte då är det "Nej!" som gäller och där brukar de lyssna. Lyssnar de inte där går jag mot dem och stampar till i golvet eller nåt, det är lite olika hur jag går vidare efter det där och det beror på vad de har gjort med. Bits hästen viftar jag till med handen, ibland träffar den hästen men det är inte hårt utan bara för att markera att det inte var okej och den har ingenting så nära mig att göra.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Springer din häst med skallen in i ett berg också när den blir rädd?

I'm the rock!

Med tanke på att en häst som blir bakrädd springer framåt o tittar bakåt och kan då springa in i vad som helst framför, ranghög häst eller tall gör ingen större skillnad, håller argumentet inte riktigt i verkligheten.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Säkerhetstänket; att tänka ett steg längre. Vad blir din häst rädd för? Befinner du dig på ett ställe där din häst kan bli rädd? Är din häst stressad nu? Går hästen och tittar bakåt för den är rädd för något?

Ja då väljer jag kanske att länga repet och placera hästen bakom mig fast två meter åt ena sidan?

Eller så (om det skulle vara min häst) jobbar jag den lite på marken och får den att focusera på mig istället och "glömma" det farliga... Om jag inte är rädd har han inte heller någon anledning att vara det.


Men jag tycker att vissa saker här som skrivs och som jag också skriver är på ganska avancerad nivå för någon som kanske aldrig sysslat med NH. Det kan ju bli jätteförvirrande när jag i ena sekunden skriver att ha hästen på lång lina bakom mig och i nästa om att man inte behöver befästa så mycket för att kunna rida utan problem.

Jag gör skillnad i om det är min egen häst, andras hästar, en tillfällig häst, en engångsförteelse osv... allting gör skillnad på hur jag själv hanterar just en viss häst en viss dag i en viss situation.. Jag får inte ut något av att jobba någon annans häst i 30 min när jag bara ska ta in den från hagen men jag tycker den beter sig odrägligt.
Och jag skulle aldrig göra det heller utan ägarens vetskap och vilja och jag vill inte att någon ska läxa upp min häst utan min vetskap om hur när var och varför.
Det vill väl ingen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Säkerhetstänket; att tänka ett steg längre. Vad blir din häst rädd för? Befinner du dig på ett ställe där din häst kan bli rädd? Är din häst stressad nu? Går hästen och tittar bakåt för den är rädd för något?

Ja då väljer jag kanske att länga repet och placera hästen bakom mig fast två meter åt ena sidan?

Eller så (om det skulle vara min häst) jobbar jag den lite på marken och får den att focusera på mig istället och "glömma" det farliga... Om jag inte är rädd har han inte heller någon anledning att vara det.


Men jag tycker att vissa saker här som skrivs och som jag också skriver är på ganska avancerad nivå för någon som kanske aldrig sysslat med NH. Det kan ju bli jätteförvirrande när jag i ena sekunden skriver att ha hästen på lång lina bakom mig och i nästa om att man inte behöver befästa så mycket för att kunna rida utan problem.

Jag gör skillnad i om det är min egen häst, andras hästar, en tillfällig häst, en engångsförteelse osv... allting gör skillnad på hur jag själv hanterar just en viss häst en viss dag i en viss situation.. Jag får inte ut något av att jobba någon annans häst i 30 min när jag bara ska ta in den från hagen men jag tycker den beter sig odrägligt.
Och jag skulle aldrig göra det heller utan ägarens vetskap och vilja och jag vill inte att någon ska läxa upp min häst utan min vetskap om hur när var och varför.
Det vill väl ingen :)
Det du skriver låter bra, klokt och förnuftigt för mig och funkar tydligen bra för dig :)

Det jag kommenterade kort var att det säkraste i alla situationer är inte att ha hästen bakom sig om man inte jobbat utifrån det.

Personligen går våra hästar på sidan, de går fort och framåt o dit vi ska. Så har vi lärt dem det och det funkar fint för oss.
De kan bli rädda, studsa och hoppa omkring, men det springer inte över nån och ser oss inte som mer ledare/ranghöga än vad som behövs för att vår vardagshantering skall fungera friktionsfritt :)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Bär sig någon av mina hästar sig dumt åt (alltså inte relaterat till smärta eller räddsla) så får man gärna läxa upp dem efter behov.
mina hästar är just hästar. Inga robotor och inga leksaker.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Ja!

Kom på att min val. gärna tar tag i grimskaftet när andra leder honom.

Säger då till denne att se till att det inte händer- för jag vet vad som då kan ske- val. kan gå eller t o m springa iväg o du har inte en chans att stoppa med bara handkraft. Han tycker att det är skitakul:D:devil:
Han fick bära posten som liten o är en häst som använder munnen mkt o har alltid varit sdn. Kan även öppna boxdörrar... Biter dock aldrig o respekterar om man inte vill bli pillad på.
Ett nej i normal samtalston räcker- oftast:angel:
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

En hobblad häst har frambenen ihopfästa. De kan inte gå.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hej!

Problemet med bestraffningar är att det är oerhört svårt att ge dem i rätt ögonblick (dvs. när de gör någon nytta). Som du skrev så leder bestraffning i form av slag ofta till att hästen blir osäker, eller att man får en rispa i relationen.

Moment som tränas in med positiv förstärkning, t.ex. klicker och godis, sitter kvar längre än om de tränas in med t.ex. negativ förstärkning (gå undan för tryck). Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att träna en häst helt med positiv förstärkning (krävs nog stort tålamod och uppfiningsrikedom). Men jag tror det kan vara bra att se över sin hantering av hästen lite då och då, så man faktiskt är medveten om vad man vill få ut och vad man gör.

Får jag hem en häst jag inte vet så mycket om skulle jag nog börja hanteringen från marken. Borsta pyssla, ut och gå.

Lycka till!
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

tänk på att hästar förstår inte "beröm" så som vi människor gör. En häst får beröm genom eftergift. När du släpper på trycket förstår hästen att den gjort rätt mer än så behövs inte.

Det du beskriver kallas negativ förstärkning, det är svårt att säga att hästen upplever det som ett beröm att gå ifrån tryck. Menar inte att det är fel att använda negativ förstärkning, den mesta ridningen bygger ju på det.

Men, man har visat att träning som sker med positiv förstärkning (beröm) t.ex. klicker och godis är mer effektivt och att det går snabbare för hästen att lära sig.

Em
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Hur tillrättavisar ni en häst som går framför er när ni leder dem då?

Gör egentligen ingen större grej av det, speciellt inte om det inte är ett problem.
Men så är jag väldigt intresserad av kroppspråk och tycker det är intressant/spännande/kul att se skillnaden efter en tid, så jag gör såhär,

Stannar, backar hästen och hamnar ju sen framför den igen. Något man Konsekvent får göra om, om och om igen. Kvittar om man bara hinner ta ett steg, eller tio. Gör man det konsekvent vet hästen att man menar allvar. Efter en tid så håller den sej bakom. Men man måste ju fortsätta vara konsekvent även om det händer mer och mer sällan.

Ens eget kroppspråk för att få hästen att stanna och backa anpassas efter individen.
Min egen häst backar på kommando, men det kanske inte alla andras hästar gör;) så då får man prata på det språk de förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det har jag sagt till dom som hanterar min häst också att dom får göra. Eftersom jag och stallägaren pratar dagligen i stallet eller i telefon så får jag alltid veta om min häst (eller någon annan) har betett sig på nåt ovanligt sätt och så klurar vi tillsammans på varför om det inte varit uppenbart :)


Nu är vi inte mer än 3 personer (5 med min medryttare och hennes mamma som också är mina grannar hemma) så vi har inte problemet med att massa olika hanterar varje dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 837
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 294
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp