Bukefalos 28 år!

Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Alla hästar är ju individer.
Och vilken slags tillrättavisning man bör använda beror på individen och graden av olydnad.;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Alla hästar är ju individer.
Och vilken slags tillrättavisning man bör använda beror på individen och graden av olydnad.;)

Även hur de behandlats tidigare.
Vissa länder har inte alls samma syn på hur hästar ska hanteras:crazy:

En hingst är mer vaken, men kan oxå vara mer trygg- än en val.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Självklart.
Det jag ville få fram är att vissa hästar räcker det att man blänger på så skiter de ner sig. Andra kan man dra en stekpanna i huvudet på utan de blinkar.

Nej, jag brukar bara använda stekpannor i köket men ni kanske förstår liknelsen.:D
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Han har blivit lugnare med naffsandet nu. Så troligtvis var han understimulerad, vilket jag misstänkte var en del av det i alla fall. Vi har släppt ihop honom med ett jämnårigt hingstföl och en äldre valack. Sen dess har han blivit lugnare på alla sätt. Det är jättesvårt att veta hur han ser på mig, eller hur nån häst ser på en överhuvudtaget. Men kan det vara så att han ser mig som en jämnårig eftersom han i stort sett slutat nu när han fått en jämnårig kamrat...? Klurigt... Tack för svaret!
Nej det tror jag inte. Unghästar naffsar och busar även med vuxna individer. Däremot så var det kanske troligtvis så att din häst hae lite brist på lek och sån stimulans som en åring behöver. Att beteendet minskar när han får en lekkompis tycker jag tyder ganska mkt på det. Det är oerhört viktigt att man tar hänsyn till alla omständigheter kring ett djur när man bedömmer ett beteende. Om du blivit aggressiv eller hotfull mot din häst istället för att lyssna på hans signaler och ge honom det han behövde, så hade hästen inte mått bra. Den hade fortfarande haft brist på stimulans och dessutom hade den inte känt sig trygg med dig längre. Det hade troligtvis skapat en unghingst om blir både oberäknerlig och farlig.

Lite lek får man räkna med. Unghästar och föl leker även med vuxna indivicer i flocke, ffa sin egen mor. Så det ska du inte bara se som ett negativt beteende utan det kan vara ett tecken på förtroende och tillgivenhet. Det som är viktigt är att du förblir en trygg individ för hästen som fortfarande styr i vardagliga situationer (tex vart ni ska gå) och gör det på ett sätt som får hästen motiverad och positiv till din hantering. Då framstår du som en ledare att lita på och hästen kommer att förtro sig till dig - mao du kommer att förbli högre i rang.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Det kan finnas yttrefaktorer som sätter press på hästen.

Lullar jag en vanlig dag till hagen med en häst på släp bakom mig, KAN det komma säg en traktor, plastpåse elelr vad som helst som gör att hästen hellre manglar över mig än får detta monster i rumpan.

Även om det finns det ska hästen inte springa över en. Klart den kan bli rädd och hoppa till, men aldrig på mig som leder.

Tänk om alla kunde ta och uppfostra sina hästar ordentligt, vad mkt problem vi skulle slippa då.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nu är du väl ändå lite naiv?
Oavsett hur väluppfostrad hästen är så är den fortfarande ett flykt djur. Blir den rädd så flyr den. Oavsett om du är i vägen eller inte.
Den kanske inte springer rakt över dig, men det finns stor risk att du får en ordentlig törn.

Har man då hästen bakom sig, är det svårare att lsäa av signalerna och parera i tid, för ögon i nacken kan visserligen vara bra att ha, men är inte standardutrustning på människor.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har läst igenom det flesta inlägg och hoppas kanske kunna bidra lite till ämnet.

För det första så tillrättavisar jag min häst, bestraffar inte. Hästar vet inte vad vi har för krav på dem och jag brukar alltid försöka visa hästen i största mån vad jag vill att den ska göra.

För 4 år sedan köpte jag ett 2,5 år arabiskt fullblod. Det finns som med många andra raser, mycket fördomar om att de skulle vara nervösa, hysteriska mm. Hon var mycket hanterad när jag köpte henne, men det är en process att etablera ett förhållande med en häst. Detta kräver ett stort tålamod och att man vill lägga ner den tid som krävs.

Jag brukar alltid när jag hantera en ny häst, försöka läsa av signalerna den ger mig. Hur vill den bli hanterad? Det handlar om ett givande och tagande. Jag sätter upp mindre krav i början, typ jag bestämmer när vi går och när vi stannar och sen ökar man kraven efterhand. Att visa respekt är oerhört viktigt, det handlar inte om att vi som människor ska vara enväldig härskare över våra hästar. Utan att få ett samarbet som bygger på att jag respekterar dig genom att inte trampa in på deras personliga sfär och igengäld gör de vad jag ber dem om.

Att ha bestämda kommandon är en stor hjälp i all hantering och inlärningsprocessen hjälper till att skapa ett förtroende. Jag använder ofta körkommandon på hästar jag hanterar mycket.

Kom- skritt
Kom ssss- trav
sss- öka
ptroo- halt (interssant att veta är att jag rrr mycket när jag pratar vilket resulterar i att jag säger ptroo på ett annorlunda sätt än andra och min häst då stannar/reagerar lite långsammare för andra)
waoooo- lugn alt. sakta ner



Sen vid tillrättavisning så försöker jag använda hästarnas eget kroppsspråk, tex stampa i marken eller en simulerad bitning i halsen, som stoet skulle gjort för att tillrättavisa sitt föl och rösten. Att man är konsekvent är viktigt och att man är lugn i alla lägen. De flesta hästar är väldigt känsliga när det gäller människors reaktioner. Tror man att en häst ska bli rädd, blir den ofta det då man för över en orolig energi. Sen kan en häst bli rädd fast man är lugn, men om man behåller lugnet och har byggt upp ett samspel med häst där man själv är ledare så slappnar den snart av.

Mina tips är var lugn, konsekvent och tänk efter innan vad det är du vill ha utifrån ditt samspel med hästen och var säker på att du vet precis vad du anser vara ett beteende som inte du accepterar och beröm när hästen gör rätt.

Jag rekommenderar att när man leder hästen att man har den vid sidan om i början, det är säkrast för ryttaren och det är en relativt neutral position för hästen. Sen ska man som ledare kunna vara i vilken position som helst, bakom, framför och vid sidan. Det kan tränas när man har etablerat en nära kontakt med hästen och under säkra förhållanden, där man i största mån kan undvika att någon blir skadad.

Sen måste jag verkligen framhäva att ALDRIG ALDRIG använda spöet vid tillrättavisning, bestraffning eller vad man väljer att kalla det. Spöet är ett framåtdrivande hjälpmedel som används vid ridning, körning/tömkörning, longering m.m. Det är inte till för att slå hästen och en häst får inte förknippa spöet med något negativt.

Väluppfostrade hästar är nått man ofta diskuterar, och hur är en väluppfostrad häst egentligen?

Som älgen påpekar så är en häst ett flyktdjur. Dock betyder inte det att den flyr i alla lägen. Är man själv flockledare så behöver det inte vara så att hästen flyr och då springer den heller inte på sin ledare om den blir rädd.

En ytterst kort sammanfattning om ett sätt man kan hantera hästar på. Det har fungerat för mig med många hästar, framförallt min egen som går att hanteras och ridas av vemsomhelst.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Har läst igenom det flesta inlägg och hoppas kanske kunna bidra lite till ämnet.

För det första så tillrättavisar jag min häst, bestraffar inte. Hästar vet inte vad vi har för krav på dem och jag brukar alltid försöka visa hästen i största mån vad jag vill att den ska göra.

För 4 år sedan köpte jag ett 2,5 år arabiskt fullblod. Det finns som med många andra raser, mycket fördomar om att de skulle vara nervösa, hysteriska mm. Hon var mycket hanterad när jag köpte henne, men det är en process att etablera ett förhållande med en häst. Detta kräver ett stort tålamod och att man vill lägga ner den tid som krävs.

Jag brukar alltid när jag hantera en ny häst, försöka läsa av signalerna den ger mig. Hur vill den bli hanterad? Det handlar om ett givande och tagande. Jag sätter upp mindre krav i början, typ jag bestämmer när vi går och när vi stannar och sen ökar man kraven efterhand. Att visa respekt är oerhört viktigt, det handlar inte om att vi som människor ska vara enväldig härskare över våra hästar. Utan att få ett samarbet som bygger på att jag respekterar dig genom att inte trampa in på deras personliga sfär och igengäld gör de vad jag ber dem om.

Att ha bestämda kommandon är en stor hjälp i all hantering och inlärningsprocessen hjälper till att skapa ett förtroende. Jag använder ofta körkommandon på hästar jag hanterar mycket.

Kom- skritt
Kom ssss- trav
sss- öka
ptroo- halt (interssant att veta är att jag rrr mycket när jag pratar vilket resulterar i att jag säger ptroo på ett annorlunda sätt än andra och min häst då stannar/reagerar lite långsammare för andra)
waoooo- lugn alt. sakta ner



Sen vid tillrättavisning så försöker jag använda hästarnas eget kroppsspråk, tex stampa i marken eller en simulerad bitning i halsen, som stoet skulle gjort för att tillrättavisa sitt föl och rösten. Att man är konsekvent är viktigt och att man är lugn i alla lägen. De flesta hästar är väldigt känsliga när det gäller människors reaktioner. Tror man att en häst ska bli rädd, blir den ofta det då man för över en orolig energi. Sen kan en häst bli rädd fast man är lugn, men om man behåller lugnet och har byggt upp ett samspel med häst där man själv är ledare så slappnar den snart av.

Mina tips är var lugn, konsekvent och tänk efter innan vad det är du vill ha utifrån ditt samspel med hästen och var säker på att du vet precis vad du anser vara ett beteende som inte du accepterar och beröm när hästen gör rätt.

Jag rekommenderar att när man leder hästen att man har den vid sidan om i början, det är säkrast för ryttaren och det är en relativt neutral position för hästen. Sen ska man som ledare kunna vara i vilken position som helst, bakom, framför och vid sidan. Det kan tränas när man har etablerat en nära kontakt med hästen och under säkra förhållanden, där man i största mån kan undvika att någon blir skadad.

Sen måste jag verkligen framhäva att ALDRIG ALDRIG använda spöet vid tillrättavisning, bestraffning eller vad man väljer att kalla det. Spöet är ett framåtdrivande hjälpmedel som används vid ridning, körning/tömkörning, longering m.m. Det är inte till för att slå hästen och en häst får inte förknippa spöet med något negativt.

Väluppfostrade hästar är nått man ofta diskuterar, och hur är en väluppfostrad häst egentligen?

Som älgen påpekar så är en häst ett flyktdjur. Dock betyder inte det att den flyr i alla lägen. Är man själv flockledare så behöver det inte vara så att hästen flyr och då springer den heller inte på sin ledare om den blir rädd.

En ytterst kort sammanfattning om ett sätt man kan hantera hästar på. Det har fungerat för mig med många hästar, framförallt min egen som går att hanteras och ridas av vemsomhelst.

Samma syn på hästhantering som mig, fast jag kan inte så mycket som du. Vad har du för råd till övningar etc för att komma "närmare" sin häst??
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jättebra svar! :bow: Jag önskar att jag själv kunde skriva nåt sådant, att jag visste vad jag höll på med.

Om jag själv svarar på frågan "hur tillrättavisar du din häst" är det väldigt olika. Jag hanterar inte min häst som en häst, mer som en kompis... Kanske inte så bra, men det funkar. Tex, om han står i stallgången och flyttar sig utan att jag har bett om det tittar jag på honom och säger "Vad gör du?" och då flyttar han oftast tillbaka. Eller om han är lite okoncentrerad när vi rider räcker det oftast att jag säger hans namn så skärper han sig. Kan inte komma på senast jag tillrättavisade honom faktiskt.

Min häst har också en rolig förmåga att förstå när det är honom jag tillrättavisar och när det är någon annan häst. Till exempel har vi en lite väl yster unghäst i stallet som idag envisades med att försöka gå mellan mig och min häst, helst på mig och helst bitandes på min häst, när jag skulle ta in. Efter ett par tillsägelser utan resultat röt jag till ordentligt och markerade (gick mot unghästen och stampade i marken), varpå unghästen verkligen reagerade och brallade iväg järnet tillsammans med resten av flocken :o Utom min häst som stod blick stilla och såg väldigt nöjd ut... :D Hur kan det vara såhär?

Jag är noga med att inte tillrättavisa om jag inte vet att han vet att han gör fel. Förstår han inte varför blir han alldeles blockerad och det är säkert inte unikt för honom.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Min häst har också en rolig förmåga att förstå när det är honom jag tillrättavisar och när det är någon annan häst. Till exempel har vi en lite väl yster unghäst i stallet som idag envisades med att försöka gå mellan mig och min häst, helst på mig och helst bitandes på min häst, när jag skulle ta in. Efter ett par tillsägelser utan resultat röt jag till ordentligt och markerade (gick mot unghästen och stampade i marken), varpå unghästen verkligen reagerade och brallade iväg järnet tillsammans med resten av flocken :o Utom min häst som stod blick stilla och såg väldigt nöjd ut... :D Hur kan det vara såhär?


Häftigt! Det har verkligen inte min lärt sig ännu, tyvärr :crazy: Men han ska lära sig :D Som det är nu så får mamma låta bli att smacka på sin häst när han är lite laddad, för att inte tala om framridningar med andra ekipage. Han har väldigt ont av ryttare som är arga på sina hästar, och tyvärr är det ju inte så ovanlig direkt.... Men allt hänger ihop, han har lite svårt för nya människor som är för "framfusiga" och ryter ngn eller slår sin häst blir har hiskeligt rädd. Men det är ju något han komemr lära sig med tiden, att "stänga av" omgivningen och bli trygg med mig även om det är rörigt samt att han blir mer trygg med andra människor.

Som tur är att han börjar dock lära sig att det inte är ngt konstigt att andra hästar ignorerar honom när man är ute, ibörjan blev han helt ställd när ingen häst tittade tillbaka och ville hälsa på honom :rofl: Tror han kände sig lite mobbad där ett tag ;)
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

*KL*

Säger NEJ, eller 'app app'. Idag stod ponnyn och skulle leka med en grimma, och räckte med att tycka 'app app' för han skulle stå och se skenhelig ut. Fullt medveten om att det honom jag menade.

Dock, hästar som rent fysiskt är brötiga och krångliga och inte ger sig vid tillsägelse drar jag mig inte för att daska till på halsen. Gör inte ont alls för dem, men ger effekt. I perioder välanvänt på lillponnyn, som ju är ung och med jämna mellanrum testar gränser.

Just NEJ är ganska inpräntat hos mina hästar, och jag använder det uppsuttet med, kan ryta NEJ om en häst börjar bocka och bralla, oftast räcker det på de mer välartade.

Men oavsett metod - ABSOLUT viktigaste är att slösa med berömmet så fort det är rätt, och ställa kraven lagom högt.

Sällan jag ignorerar rent otillåtna beteenden, men det händer faktiskt. T ex när ungponnyn (2½ år) skoddes fram idag. Skodd en gång förr för ett år sen men thats it. Lillponnyn får INTE tugga på folks kläder egentligen. Idag så stod han som ett A-barn för hovslagaren, men stod och tuggade och sög på min jackflärp. Jag låtsades faktiskt som om jag inte märkte någonting, helt enkelt för att det var ganska mycket krav i situationen, och att banna honom för han inte BÅDE stod blickstill när hovis spikade OCH lär bli att suga på min jacka hade varit ofairt anser jag. Så jag låtsades som jag inte såg jacktugget, och trollade raskt fram ett grimskaft att bita på som substitut, och berömde att han stod still. Hade han däremot bitit eller nafsat t ex, hade jag bannat fastän han stod kanonfint för hovis, för där är det över gränsen.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Instämmer med dig - dock läste jag inte hela inlägget. Syftet är inte att begränsa, syftet är att vägleda.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

det beror på i vilken "grad" sakerna han gör är på.
t.ex. om han vänder huvudet åt något annat håll och låtsas titta på något när jag ska tränsa säger jag "neej du, kom här" med mild röst, men han gör ju ändå inte direkt "fel".
om han går före mej när vi promenerar säger jag "neeej", stannar honom så han har fokus på mej, ev. backar ett steg.
om han försöker tränga in mej om jag borstar honom i boxen el. nått liknande stampar jag i golvet och upp med armarna samt "nej!! :mad:" , jag gör mig större än honom.
när han högg tag i jackan fick han en smäll (inte hårt) på mulen samt ett "Hörrududu!!" och han slutade.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Nej det tror jag inte. Unghästar naffsar och busar även med vuxna individer.

Ja, det har du ju rätt i :) Det är klart att man får räkna med lite bus. Det är ju mycket lättare att nonchalera när han inte hålls Hela tiden, och inte biter så hårt :p

Har kommit på en fråga till. Jag har inte gått promenader med honom på länge, men tog en liten för ca en vecka sedan. När han var bäbis gick vi då och då med mamman och honom för att vänja vid trafik mm.

Sen sist så har han blivit lite "hingstig" och stirrade upp sig för hästarna i hagar vi gick förbi. Studsade o for lite och ville springa och visa upp sig. I vanliga fall lyssnar han väldigt bra men nu blev det ju lite svårare att få hans uppmärksamhet förstås.
Några bra tips på hur jag fångar hans uppmärksamhet? Annars är bästa sättet att stanna för att lugna honom när han får bråttom. Men det kanske inte är läge för det då, kanske bättre att sysselsätta honom med att gå...
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Jo, en riktigt rädd häst dånar lika gärna över den riktiga flockledaren dvs ledarstoet.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Vi kan ju göra en jämförelse. Ett barn som lever rikt och får det mesta. Som går i en bra skola, får mat, saker och har en "hög" standard. Om dett barn inte får kärlek, inte blir hörd av sina föräldrar/omgivningen, inte får uppmuntran eller behandlas orättvist så mår detta barn inte bra oavsätt hur välställd det har det enligt utsidans mått.

En djusskyddsinspektör måste ha någon att härleda till. Synliga bevis på att ett djur far illa. Där brister vårt djurskydd tex genom att vi inte har ngn lag som säger att hästar skall gå i flock med möjlighet att röra sig i alla gångarter hela dygnet. En häst som mår tydligt dåligt av boxvistelse plågas fortfarande inte efter som att det inte finns några regler som säger det. Och djurskyddet kan inget göra.

Detsamma gäller även missförstådda hästar, eller hästar som far illa TROTS att de enligt våra normer (skapade av människor för ett hästsverige där djuren är en del av en sport). De kan "ha det för bra" men ändå plågas.

Det är fruktasvärt och otroligt konstigt att vi inte gör någonting åt detta, men samtidigt är det också kanske svårt att veta riktigt hur man ska gå tillväga.

Vad som är djurplågeri och inte kan egentligen bara djuren själva avgöra. Det handlar om hur djuret mår av miljön/hanteringen. Lär er läsa djuren och försök att tänka logiskt.

Vill tillägga att jag anmälde till djurskyddet en häst som gick i hage utan daglig tillsyn. Hans båda framknän hade hastigt svullnat upp rejält som två bollar och den var klart halt. Inga tecken på yttre åverkan/skador. Ägarna gjorde inget åt detta. Det var sommar och den gick i beteshage. Detta ansågs inte allvarligt nog och två veckor senare var hästen utan räddning och avlivades i sin hage. Det är idioti att tro att någon myndighet, läkare, förening eller liknande alltid har rätt. Alla är styrda av regler och normer och allas bedömningsförmåga och kunskaper är begränsade.

Visst är det många hästar som far illa, och många som mår dåligt trots att dom har det "för bra". Men jag vet att denna tjej tar Bra hand om sina hästar, rider dom på bra sätt, dom får mkt mer grovfoder än kraftfoder, dom har stora, kuperade hagar, stora boxar, borstas dagligen o.s.v. Jag vet att detta inte betyder att hästarna mår bra, men jag tror att dom här hästarna mår bra.

Synd om hästen du hittade, jag tycker att det är hemskt att det ska bli så, och speciellt om ngn har anmält fallet. :(
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Då ät man inte ledare över hästen.
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

Människor med dödsångest och fullständig panik trampar ihjäl sina egna barn. Varför skulle inte en häst göra detsamma med sin ledare?
 
Sv: Hur säger ni till (Nej) eran häst?

KL

När jag säger till henne så gör jag det antingen genom att säga bestämt nej eller hytta med pekfingret. Det fungerar jätte bra. Hon lyssnar direkt.

Min gamla häst reagerade när jag hytte med pekfingret han också... :D

Vet inte varför jag gör det, men det fungerar iaf...

Jag har lärt mig det att en häst fungerar allra bäst så länge människan är lugn, det är när människan är stressad eller irriterad hästen är dum... Är det hästen som är dum då?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 265
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp