Hur ska jag tänka?

Pyttestor

Trådstartare
Har nyligen ridit tillsammans med en ny bekantskap, en nyinflyttad i grannskapet så vi känner inte varandra, skulle visa hen ridväg.
Men jag reagerade direkt på att hen hade pessoabett på sin häst. Trots att hen säger att hästen är världens lugnaste och det bevisas även under turen då min häst drar iväg och hens häst bara fortsätter skritta lugnt bakom. Den går således och krullar ihop sig hela turen.:confused:
Utöver det så snubblar den mycket och det är något den uppenbarligen gjort i flera år. När den snubblar till så slår ryttaren den med spöt "för att väcka upp den så den skärper sig". Något ryttaren tyckte var helt i sin ordning. O_o
För mig är det jättekonstigt beteende mot hästen. Ska jag konfrontera ryttaren och hur isåfall? Vi känner inte varandra, men kommer antagligen träffas i olika sammanhang.
 
Frågade du om bettet? Tänker att en bra ingång oftast är att fråga människor vad dom själva tänker kring olika val dom gör, det öppnar upp för diskussion och man kan dela med sig av sina egna tankar och erfarenheter på ett icke-dömande sätt om man vill vara lite smidig.
 
Frågade du om bettet? Tänker att en bra ingång oftast är att fråga människor vad dom själva tänker kring olika val dom gör, det öppnar upp för diskussion och man kan dela med sig av sina egna tankar och erfarenheter på ett icke-dömande sätt om man vill vara lite smidig.
Vad smart, det kan jag ju göra 🙂
 
Jag hade låtit bli att rida med personen fler gånger.
Jag också...

@Pyttestor En annan väg att gå (om man orkar) är ju att försöka väcka tanken om varför hästen snubblar. Är den ömfotad, är det samma ben den snubblar med jämt osv. Försöka leda in i funderingar kring varför den snubblar istället och kanske påpeka att om det skulle vara så att den snubblar för den är loj så får man förebygga det genom att driva på så fort man kommer in på kuperat underlag (om det är där den snubblar)
En annan sak är att fråga hur den tänker kring bettet och prata lite om hur bett med hävstång verkar och att om man tycker sig behöva det och att bett med hävstängsverkan bör ha kedja och varför det är viktigt osv. Försök få ryttaren att fundera om det verkligen är normalt.
 
Låter som en allmänt väldigt okunnig person. Om hästen snubblar så mycket så låter det inte som att hästen är 100% frisk heller.

Mitt sto snubblar om hon skos felaktigt. Hon behöver väldigt kort och rundad tå samt sidokappor för att det ska funka. Så det behöver inte vara nåt fel på hästen (mer än hovarna då). Däremot skulle det inte göra nån skillnad att piska henne, hon kan inte ändra på sina tår bara för att ryttaren blir arg.

@Pyttestor Jag har gett upp att försöka utbilda andra hästmänniskor, så hade det varit jag hade jag bara låtit bli att rida med personen igen.
 
Det blir inte någon hävstångseffekt med kedja heller, eftersom bettet kan glida fritt över bettringen.
@Oknytt

Tack båda för korrigeringen. Ska erkänna att jag har dålig koll på just pessoa och gick nog mer på vad man "hört" här och där.

Hade jag funderat på att använda det själv hade jag bland annat konsulterat min bettbok först för att förstå hur det verkar.
 
@Oknytt

Tack båda för korrigeringen. Ska erkänna att jag har dålig koll på just pessoa och gick nog mer på vad man "hört" här och där.

Hade jag funderat på att använda det själv hade jag bland annat konsulterat min bettbok först för att förstå hur det verkar.

Personligen tycker jag att det inom rimliga gränser finns användning för de flesta bett beroende på situation och häst. Pessoabett och dess lillasyster universalbett används tex mkt inom hoppningen, men ofta ser man folk slänga på ett pessoabett på yttersta ringen utan kedja (och, det här kan mkt väl vara en fördom från min sida- ofta på oskolade travare för att man tänker att det ska agera som någon sorts broms) utan någon närmare eftertanke eller förståelse för hur bettet eg fungerar och det tycker jag är helt fel tänk.
 
Personligen tycker jag att det inom rimliga gränser finns användning för de flesta bett beroende på situation och häst. Pessoabett och dess lillasyster universalbett används tex mkt inom hoppningen, men ofta ser man folk slänga på ett pessoabett på yttersta ringen utan kedja (och, det här kan mkt väl vara en fördom från min sida- ofta på oskolade travare för att man tänker att det ska agera som någon sorts broms) utan någon närmare eftertanke eller förståelse för hur bettet eg fungerar och det tycker jag är helt fel tänk.
Ja universalbett går ju var och varannan häst med nuförtiden. Jag känner mig alltid gammal när jag kallar det pessoa. En ring hit eller dit, är fortfarande ett pessoa i mina ögon🤪
 
Personligen tycker jag att det inom rimliga gränser finns användning för de flesta bett beroende på situation och häst. Pessoabett och dess lillasyster universalbett används tex mkt inom hoppningen, men ofta ser man folk slänga på ett pessoabett på yttersta ringen utan kedja (och, det här kan mkt väl vara en fördom från min sida- ofta på oskolade travare för att man tänker att det ska agera som någon sorts broms) utan någon närmare eftertanke eller förståelse för hur bettet eg fungerar och det tycker jag är helt fel tänk.
Håller med. Men jag har bara just aldrig använt pessoa eftersom jag inte tyckt mig se ett behov eller ha tillräcklig kunskap om det bettet (som ni märkte ovan).
Min fjord går på allt från babypelham till rakt med tungfrihet. Allt beroende på situation. Men det låter ju som denna ryttare kan behöva förståelse för bettets verkan. Men frågan är om hon är mottaglig för ett försiktigt samtal i ämnet.
 
Jisses finns det folk som fortfarande använder pessoabett trots dess kända nackdelar....Ja hästen blir oftast "avknäckt" i nacken och "springig" i framdelen (därav lättare att snubbla i min värld). Pessoabett är ett skitbett som ger hästen dubbla signaler! Jag använde dte på min starka fjordhäst när det var populärt, när jag sen bytte bett märkte jag vilken skillnad det blev. Aldrig mer. Hade hoppats att det jäkla skitbettet inte skulle finnas alls längre...

Och slå till en häst för den snubblar är ju galet. Tänk om hästen i värsta fall går med en kotledsinflammation eller annat besvär? (och inte bara felaktig skoning som också kan orsaka snubbling givetvis).
 
Jisses finns det folk som fortfarande använder pessoabett trots dess kända nackdelar....Ja hästen blir oftast "avknäckt" i nacken och "springig" i framdelen (därav lättare att snubbla i min värld). Pessoabett är ett skitbett som ger hästen dubbla signaler! Jag använde dte på min starka fjordhäst när det var populärt, när jag sen bytte bett märkte jag vilken skillnad det blev. Aldrig mer. Hade hoppats att det jäkla skitbettet inte skulle finnas alls längre...

Och slå till en häst för den snubblar är ju galet. Tänk om hästen i värsta fall går med en kotledsinflammation eller annat besvär? (och inte bara felaktig skoning som också kan orsaka snubbling givetvis).
Många proffsryttare använder varianter av pessoa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 571
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 362
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 837
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp