Bukefalos 28 år!

Hur ska man tänka?

Sv: Hur ska man tänka?

Det handlar om att någon gång få lugn och ro. Och jag har bråttom för jag börjar bli lite för gammal för husköp.

Jag har varit till VC nu.

Vet du, boka tid för en vecka i taget när du ändå är där. Så gjorde jag, väldigt smidigt.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Sköterskan föreslog det. Haken är att jag jobbar nästa vecka och då åker jag åt rakt motsatt håll. Det blir bökigt att knöla in det med extra restid till den här mottagningen och vanliga kontorstider på jobbet. Jag får ta den mottagningen som ligger närmast mitt jobb, för det är där jag gick förut, innan jag blev tvungen att flytta.
 
Sv: Hur ska man tänka?

KAN man bli det???

Ja. Jag kommer att få en usel pension och kan inte sitta med dyra lån då jag går i pension. Dessutom bor jag i Stockholm län. Det är svindyrt här. I dagsläget känns det inte som om jag kommer att kunna bli lånefri vid pensionsåldern om jag ska bo kvar här men det är så jäkla svårt att hitta jobb där husen är billiga. I somras hittade jag ett perfekt hus i Östra Göinge. Under 400 000 skulle de ha. Motsvarande hus i Stockholms län går på runt 3 mille.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Sök jobb i halvstora städer, köp sedan hus en bit utanför.

Till exempel Falun, 45 minuter med bil så finns det sedan hus till salu för 400´000
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag satt rätt mycket i somras och tittade efter jobb men hittade inte ett enda som jag skulle kunna söka. Eller ett jobb hittade jag men det låg i Lund och jag vill inte bo där. Där är det för lite skog och husen runt Höör/Hörby var inte attraktiva. Om jag flyttar från Stockholm så ska jag söderut, odlingszon 3 eller lägre.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Ett problem i taget! Om du är lika målmedveten som du har varit hittills, och ser till att ha ett förvärvsarbete, tvivlar jag inte en sekund på att du kommer att kunna skaffa dig ett hus.

Har du lån kvar att betala vid pensionen kan du ju sälja 08-huset, och köpa ett billigare (och ofta bättre!) någon annanstans i landet. Det ordnar sig!

Just nu ska du se till att såret läker, och då är det väl utmärkt att det inte kostar mer än totalt 1100 för omläggning på vårdcentralen. Betala och gräm dig inte för du kommer att råka ut för fler oförutsedda utgifter.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Du har såklart rätt. Men efter eländessommaren som var så är min motståndskraft mot en massa skit rätt nedsatt. Jag har fått kämpa rätt hårt för att ens kunna få ett "normalt" liv med vanligt jobb och aktiv givande fritid. Nu har jag det (förutom fobin då som inte är normal) men det har kostat. Jag sitter för närvarande och försöker hitta livsglädjen som jag tycks ha tappat.

Det stora dilemmat med att byta ett 08-hus mot ett annat är att jag inte kommer att kunna ta med mig trädgården, en av de absolut viktigaste sakerna i mitt liv. Jag vet inte hur jag kommer att lösa det eller om jag kommer att bli tvungen att överge ytterligare en trädgård som inte blev klar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man tänka?

Är också trädgårdsintresserad, och vill gärna bo kvar när jag blir pensionerad, så jag förstår hur du tänker. Å andra sidan har jag redan märkt att min trädgårdssmak har ändrats, eller ska jag kanske säga utvecklats på de åtta år jag har haft en trädgård. Ingen vet vad jag kommer tycka är viktigt när det är dags för pensionering.

Det vore ju spännande att ha en liten lättjobbad trädgård i odlingszon 1 till exempel, eller en trädgård nära havet, eller kommer jag att tycka att det räcker så bra med en stor balkong? Den som lever får se.

Som sagt, ett problem i taget. Sköt om din hälsa, och satsa på att skaffa ett eget boende med trädgård. Vad som händer om 20-30 år får vi lösa då.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 823
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 685
Senast: Amha
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 309
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 534
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp