När är en sadel "för billig"?

Alltså... :D
Jag tycker den här tråden är jätterolig! Först frågar du om när en sadel är för billig och berättar din plan för att leta sadel. Alla avråder. Sen köper du en SKITBILLIG sadel, på vinst och förlust. Och sen provar du den och den är på tok för liten både för HH och dig.
Märkte du inte de där 5 min när du tittade på sadeln (och blev helt förälskad i den) att den inte skulle passa? Du borde väl ha sett att den såg kort, liten och smal ut?

Nu MÅSTE du ha lärt dig nåt va? :)
Om man inte är ganska så bra på sadlar själv, och/eller har någon som kan hjälpa en som har rätt bra koll, så tycker jag det är helt omöjligt att leta sadel själv. Och jag får inte riktigt uppfattningen att du är så kunnig inom sadlar/att se hur sadlar passar?

Sadelmagasinet verkar ha tider redan nästa vecka? Jag har ingen erfarenhet alls av dem, men flera här i tråden rekommenderar dem ju och vad jag förstått är de generellt väldigt välkända och många som är nöjda. (Vilket såklart inte alltid betyder nåt, jag vet två så kallade sadelutprovare som många är nöjda med och som jag litar på mycket mindre än vad jag litar på mig själv i sammanhanget, men det hör väl inte riktigt hit)

Satsa på att ta bra hjälp nu och gör inte om missen igen att köpa och chansa. Risken är för stor att det inte blir bra varken för dig eller HH. Och när du hittar en sadel som passar er båda, DÅ kommer du verkligen känna WOW! Kan lova dig att du inte gjort det än, om din bästa wow-känsla var att ta bort knästöden i en för stor hoppsadel ;)
 
Då de sadelutprovare som känns relevanta i sammanhanget verkar ha väldigt lång kö, är planen att börja vända mig till en mycket anrik ridsportbutik inne i stan som också har sadelmakeri och en extremt erfaren sadelmakare (läs: mamma, som är i 60 års åldern, träffade denna sadelmakare när hon köpte ridgrejer i butiken som barn/tonåring på 60- och 70-talen. Sadelmakaren var vuxen redan då). Även om denne kanske inte i första hand är just sadelutprovare, tänker jag att med den erfarenheten personen har, så kan denne ändå ge mig åtminstone en första vägledning, sen beroende på vad jag får höra av denne, får jag ta det vidare därifrån. Samma ridsportbutik ska också ha sadlar av ett visst märke på K också :D
Men hur ska hen kunna hjälpa dig om du inte tar med dig hästen till butiken? ;) Det blir som att kliva in på Stadium och säga ”jag vill ha ett par skor till min syster som löptränar, hon har långa men även ganska breda fötter, ganska höga fotvalv och så skruvar hon hälen lite när hon sätter i. Skorna ska dessutom passa på mig.”

Med ledning av den här tråden tror jag att du behöver antingen en sadelutprovare eller en kunnig och erfaren stallkompis som kan hjälpa dig att lägga på sadlar på hästen för att hitta en passande.
 
Östergötland är tyvärr för långt bort :( Det tar 2.5 h med transport bara till Norrköping (och den transporten jag har för tillfället vill jag definitivt inte ha H.H i mer än 1.5h åt gången!) och sadelförsäljaren ligger ju enda nere i Mjölby, om vi tänker på samma...
Däremot om deras sadelbuss kom uppåt mina trakter, eller åtminstone Södermanland, hade det kunnat vara en helt okej idé! :)

Det finns företag som hyr ut både släpar och lastbilar ;)
 
Hahaha, ja alla har vi olika preferenser! :D
Nej, men hade jag haft ett vettigt släp hade jag kanske kunnat åka t.om till typ Norrköping om bussen var där, men mer än runt 2.5 h enkel väg känns tveksamt oavsett släp.
Tack för tipset! :up:
nackdelen är ju att det blir svårt att ta med hästen till affären, ligger mitt i smeten.
Ta med hästen till Sadelmagasinet eller Mustang. Du har ju släp och båda är inom vettigt avstånd. Då har du möjlighet att prova, prova, prova, och det innebär direkt feedback på hur hästen uppfattar skillnaden mellan olika modeller.

Inget köptvång på något av ställena, och sadelmagasinet kan du plocka med den sadel som passar hem och provrida några dagar till innan du bestämmer dig. De har väldigt många sadlar som troligtvis kan passa din häst, även inom ramen för din budget. Men även om du letar begagnat nån annanstans - så vet du vad du ska leta efter.

Och deras sadlar är kollade så att de inte är skadade, de stämmer överens med annonsen.
 
nackdelen är ju att det blir svårt att ta med hästen till affären, ligger mitt i smeten.
Ta med hästen till Sadelmagasinet eller Mustang. Du har ju släp och båda är inom vettigt avstånd. Då har du möjlighet att prova, prova, prova, och det innebär direkt feedback på hur hästen uppfattar skillnaden mellan olika modeller.

Inget köptvång på något av ställena, och sadelmagasinet kan du plocka med den sadel som passar hem och provrida några dagar till innan du bestämmer dig. De har väldigt många sadlar som troligtvis kan passa din häst, även inom ramen för din budget. Men även om du letar begagnat nån annanstans - så vet du vad du ska leta efter.

Med inte bara ett utan två sådana ställen på bilavstånd är den här tråden smått obegriplig. @Dressyrtjejen_97 varför tar du inte bara hästen och åker dit?
 
Det visste jag inte! :eek:
Tack för tipset, Stav är ju bara 20 min från mig! :bow:
Du vet att allt sådant står på deras hemsida va?

Jag visste inte ens vilken butik ni pratade om och det tog mig inte ens 1 minut att lista ut vilken det var och hitta informationen.

Det är ju superbra att du får tips här på buke, men om du började leta lite information själv istället för att få allt serverat så hade du ju kunnat prova ut en sadel för länge sedan sas.
 
Du vet att allt sådant står på deras hemsida va?

Jag visste inte ens vilken butik ni pratade om och det tog mig inte ens 1 minut att lista ut vilken det var och hitta informationen.

Det är ju superbra att du får tips här på buke, men om du började leta lite information själv istället för att få allt serverat så hade du ju kunnat prova ut en sadel för länge sedan sas.

Då den ursprungliga butiken ligger en sådär 25 mil hemifrån kanske man inte alltid läser och håller sig uppdaterad om allt som rör denne, är det enkla svaret på frågan ;)
 
Då den ursprungliga butiken ligger en sådär 25 mil hemifrån kanske man inte alltid läser och håller sig uppdaterad om allt som rör denne, är det enkla svaret på frågan ;)
Jo, men du pratade om att om deras buss kom upp i dina trakter så skulle det vara aktuellt att åka dit - och sen kollar du inte upp OM de gör det?

Dessutom gäller det tråden allmänt. Du får massor av bra tips men ids inte kolla upp något själv.
 
En ridsportsbutik i Jönköping åker väl också runt en del, men jag vet inte om de åker så långt uppåt. Har hört gott om deras sadelutprovare!
 
Då de sadelutprovare som känns relevanta i sammanhanget verkar ha väldigt lång kö, är planen att börja vända mig till en mycket anrik ridsportbutik inne i stan som också har sadelmakeri och en extremt erfaren sadelmakare (läs: mamma, som är i 60 års åldern, träffade denna sadelmakare när hon köpte ridgrejer i butiken som barn/tonåring på 60- och 70-talen. Sadelmakaren var vuxen redan då). Även om denne kanske inte i första hand är just sadelutprovare, tänker jag att med den erfarenheten personen har, så kan denne ändå ge mig åtminstone en första vägledning, sen beroende på vad jag får höra av denne, får jag ta det vidare därifrån. Samma ridsportbutik ska också ha sadlar av ett visst märke på K också :D

Jag har arbetat i den butiken. Hög kompetens och bra gammalt hästvett men tyvärr partiska som alla andra märkesåterförsäljare.
Dit hade jag vänt mig om jag var ute efter en en specifik sadel som jag redan visste fungerade fint på min häst.
På min tid gjorde vi också utprovningar ute i Sthlm-trakten.

Jag står fast vid att du bör ta med dig hästen till en opartisk handlare.

Förstår att du är beroende av skjuts.. Jag kanske är ute och cyklar men kan det vara så att du vill mörka sadelköpet för din skjuts?
Du är isåfall inte den första som köper hästgrejer i smyg från familjemedlemmar. :rofl:

Försöker bara förstå varför detta verkar vara ett så stort projekt. För jag ser inte svårigheterna.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag undrar också, hur går det med sadelletandet? :)

Hittade en riktig Kieffer Wien för några veckor sedan. Den är förvisso lika gammal som mig, men bara haft en ägare och är verkligen i superfint skick. La på den på H.H och den låg jättebra på stallgången, var skön att sitta i osv. Men när jag satt upp en pyttekort stund märkte jag att den "precis saknade den där sista cm" i bomvidd. När jag tog reda på mer info utifrån ID-numret fick jag fram att den var uttagen i 1 bomvidd smalare än hans Donau, och antagligen var den aldrig omvärmd heller. Så planen nu är att ta ut en sadelprovare när jag har tid, och få det bekräftat/dementerat om den ligger så bra som det för ögat såg ut och kändes, och om den gör det, då värma om den till 1 bomvidd bredare.
 
Jag har arbetat i den butiken. Hög kompetens och bra gammalt hästvett men tyvärr partiska som alla andra märkesåterförsäljare.
Dit hade jag vänt mig om jag var ute efter en en specifik sadel som jag redan visste fungerade fint på min häst.
På min tid gjorde vi också utprovningar ute i Sthlm-trakten.

Jag står fast vid att du bör ta med dig hästen till en opartisk handlare.

Förstår att du är beroende av skjuts.. Jag kanske är ute och cyklar men kan det vara så att du vill mörka sadelköpet för din skjuts?
Du är isåfall inte den första som köper hästgrejer i smyg från familjemedlemmar.:rofl:

Försöker bara förstå varför detta verkar vara ett så stort projekt. För jag ser inte svårigheterna.

Jag ligger seriöst dubbelvikt av skratt! :rofl: :rofl: :rofl:
Ja, men sadelköpen är ingen hemlighet ;)
 
Du är isåfall inte den första som köper hästgrejer i smyg från familjemedlemmar. :rofl:
Jag likställer å det bestämdaste hästeriet som ett beroende i nivå med knark. Hästfolk har sällan råd att nyttja knark, kostar alldeles för mycket med alla jäkla sadelbyten :rofl:

Efter att man har både 3 och 4 sadlar håller man käft när sambon frågar
-”men hur många sadlar behöver du egentligen?”
Det finns nämligen bara ett korrekt svar,
-”äh, den här gamla trasan? Den räknas ju inte”.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 330
Senast: cherie
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 391
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp