Icke engelskspråkig film/serie

Studio Ghibli är en japansk skattkammare när det kommer till mysiga, och ofta lite mystiska, filmer!

Sedan såg jag en riktigt bra koreansk film på en lång flygresa som hette Secretly, Greatly.

På Netflix finns en bra kinesisk serie som heter Empresses in the Palace.

En film som är på både engelska och hindi är The Lunchbox, den var jättebra, och finns även den på Netflix!
 
En fransk romantisk komedi, dock med engelskt namn: It boy
Sen har jag sett en annan fransk komedi, som hette typ Nombre/namnet eller nåt i den stilen.
Ska fundera lite till, vet att jag sett lite spanska filmer i skolan, mest av Almodovar. Och ibland någon amerikansk film dubbad till spanska, dock är det ju lite jobbigt när munnen inte alls stämmer med ljudet haha
 
Jag gillar skräck/thriller då.
A tale of two sisters - koreanska, inte så äcklig, men man får fundera lite
Marthyrs - franska, ganska brutal
The skin I live in - spanska (med Antonio Banderas), lite lagom twisted

Sen finns originalen till The Ring, The Grudge osv på Japanska
 
Var det han som var oscarsnominerad för många år sen för en film som hette "om min mamma" eller liknande?
Yes, han vann med den tror jag. Allt om min mamma heter den, eller Todo sobre mi madre. Han har också vunnit med Tala med henne (Hable con ella).
 
Kom på en tysk film som jag också sett och gillade: En labyrint av lögner
En till fransk komedi: Bröllopskaos
Spansk komedi av tidigare nämnda Almodovar: Kära passagerare
 
Gengångare (Les Revenants) - Fransk dramaserie om människor i en fransk alpby som plötsligt återvänder från de döda.

Fantastiskt mysig! På netflix finns tyvärr bara den amerikanska versionen :cautious:
 
Jag vill veta vad ni för för tips på filmer och serier som inte är svenska eller engelska? Måste dock vara textad på nåt av de språken.
Vid närmare eftertanke kan jag dock tänka mig från tex Irland också. Vill komma ifrån amerikanska och engelska som är det som jag ser mest. Jag vill bredda mig och upptäcka mer!
Ett plus om det finns på netflix. Här har jag hittat en spansk film samt ett par franska.

Hit me!
:banana:


3% - dystopi, sci-fi-inspirerad serie på portugisiska, finns på netflix
 
Get over problemet med danskan och titta på Borgen! Bästa serien ever :love:
Fler icke-engelskspråkiga, bra serier:
Riget
Forbrydelsen
Deutschland 83
Gomorra
Il capo dei capi
Romanzo criminale
Frikjent
Okkupert
Weissensee
Braquo
Kampen om tungtvannet
Norskov
Dicte
Rita

Så, det får räcka för nu :D
 
Mer tysk sevärd film: Der Untergang. (bara lite svårt att frigöra sig från alla varianter på Hitlers vrede i bunkern, som gjorts om att riktas mot väldigt många andra saker, men filmen som helhet är mycket bra)
 
Två riktigt bra franskspråkiga filmer jag sett nyligen, bägge från i år och med magnifika Isabelle Huppert i huvudrollen:
Elle
L'avenir (eng titel: The things to come)
 
Adèle and the secret mummy - Fransk film Övernaturlig charmig film
En kongelig affaere - Dansk film Är precis som titlen beskriver, helt ok!
Vi måste prata - Spansk film Komedi, väldigt charmig!
Night train to Lisbon - Portugisik film Bra film! Svår att beskriva utan att spoilra för mycket..
Marseille - Fransk serie Politik & Intriger, om man nu gillar det
Lava field - Isländsk serie Kriminalare
Den som dräper - Dansk serie Kriminalare, så bra (så bra!)
Case - Isländsk serie Kriminalare
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 407
Senast: Kilauea
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 106
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 645
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp