Bukefalos 28 år!

Induktionshäll, vara eller icke vara?

Xazo

Trådstartare
Har ett nytt hus på gång så det ska nu bestämmas kök. Är i valet och kvalet med spisen.
Ni som har Induktionsspis, är det värt nya kastruller och det lite dyrare priset? + är att inte själva spisen är varm för små fingrar och över kokt mjölk...

Tack på förhand!
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

vi håller på att bygga kök och har köpt induktionshäll, och faktum är att vi inte behöver köpa nya kastruller direkt heller, kolla dina under med en magnet - fastnar dem funkar de på induktion. I just priset skulle det inte skilja så mycket för oss (vi fick allt för köket och badrummet, cylinda, husqvarna, för 40') och vi fick höra så mycket positivt om induktion.
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi har ikeas billigaste kastruller ( packet med tre för ca en hundring) och de fungerar utmärkt. Våra gjutgärnsgrytor och stekpannor fungerar fortfarande.

Och JA induktion är så värt sitt pris. Den är nästan lika reglerbar som en gasspis vilket gör att det slutar koka så fort du vrider ner vredet och börjar bubbla igen nästan i samma sekund som du vreider upp vredet igen. Det är med andra ord lätt hitta rätt värme för att att göra såser och långkok. Jag verkligen älskar min induktionsspis och skulle nog nästan hellre skiljas från maken än från spisen om jag tvingade välja (nåja, hypotetiskt i alla fall;))
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

mina föräldrar har precis bytt till en induktion från miele och de är kanonnöjda(trots de höga priset 9500:- finns dock billigare), de har köpt ikeas 365+ serie med grytor ochde funkar utmärkt, det bästa med hällen tycker jag är att de går fort att koka upp och det bränner inte fast om de kokar över:) när vi köper hus blir det absolut utan tvekan en induktionshäll:)
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi har också valt induktionshäll till vår nya lägenhet,det kostade 5500 kr mer än den vanliga hällen.Jag har helt enkelt blivit beroende av det efter att ha testat.Det är kanon!
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi har ind.häll, och det enda som jag har upptäckt inte fungerar så bra är att poppa gammaldags popcorn;) Det fungerar inte. Pannkakor har tagit lite tid att få att fungera bra, eftersom spisen slår ifrån när den blir för varm, och varje gång man häller på kall smet värmer den ju på igen...

Annars är det bara fördelar! Snabbt, lätt att hålla rent, enkelt att reglera temperaturen. Och se det positivt - ni "får" helt nya, fräscha grytor!

Kan förresten rekommendera Electrolux hällrengöringsmedel, som är helt outstanding. Alltid blank o fin häll. Och det var dagens husmorstips;)
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Mina föräldrar köpte induktionsspis för 4-5 år sedan ungefär.
De älskar den! (jag med ;) )

Förutom de fördelar som redan räknats upp i tråden så läste jag att det är den typ utav spis som drar allra minst el. Tror det var så mycket som en 1/3 mindre än en annan glashäll. Och 2/3 mindre än en gammal spis med järnplattor.

Jag hade absolut satsat på induktionsspis om jag hade valmöjligheten!
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi har ind.häll, och det enda som jag har upptäckt inte fungerar så bra är att poppa gammaldags popcorn;) Det fungerar inte. Pannkakor har tagit lite tid att få att fungera bra, eftersom spisen slår ifrån när den blir för varm, och varje gång man häller på kall smet värmer den ju på igen...
Inte haft några problem med varken popcorn eller pannkakor på induktionshäll. Visst har den skydd som slår ifrån ifall själva hällen blir för varm, men all värme på den är spillvärme från stekjärnet. Kör på för hög effekt?

@veronican: Har inga exakta siffror i huvudet, men stämmer bra att induktionshällen är mycket effektivare än både glashäll och traditionell spis. Anledningen är att i induktionshällen värms pannan direkt, istället för att först värma hällen och sen överföra värme till pannan = mindre spill.
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Det är kanske så. Men det blir micropop istället, och pannkakor har jag lärt mig hantera. I övrigt är den ju kanonbra, så jag kan leva med det;)
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

har man en gång använt induktionshäll kan man inte leva utan den ;) :D
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi ska göra om vårat kök och killen från köksfirman ansåg att man var en bakåtsträvare om man valde något annat än induktionshäll. Tji, fick min gubbe som tyckte annat.:D
Vill verkligen ha en induktion i mitt blivande kök.
Var hos en köksarkitekt i tisdags och han tyckte också att man skulle ha en induktionshäll. Mycket för att den är så effektiv men också för att man kan välja en bredare häll än standard (60 cm). En 70 cm häll eller t om 80 var att rekommendera.
Får se vad det blir så småningom.
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Vi behövde inte köpa några nya kastruller, men däremot var vi tvugna att byta stekpanna. Som några andra har skrivit, IKEAs kastruller funkar bra. Induktionshäll är för övrigt underbart, tar bara nån minut att koka upp vatten, lättare att reglera värme när man lagar mat osv. Att hällen däremot inte blir varm tycker jag är lite av en skröna. Visst, den blir inte så varm som vanliga spisar, men det går fortfarande inte att lägga handen på en platta som har använts (vilken installatörerna påstod till oss). Fast samtidigt svalnar den av fort, och man kan lätt ta en handduk eller en trasa och dra över plattorna direkt efter användning (för att rengöra eller torka upp spill).
Det finns en ytterligare nackdel som inte är så uppmärksammad, och det är att induktionshällen utövar strålning. Är inte så påläst på detta, men det var något installatörerna berättade för oss. Men tydligen ska inte den strålningen vara särskilt stor, och det finns ju massor av andra saker i hemmet som avger mer strålning, så det är nog inget att oroa sig för.
 
Sv: Induktionshäll, vara eller icke vara?

Induktionshällen blir inte lika snabbt varm av användning. Kokar du t.ex. upp en kastrull vatten och sen tar bort den från plattan direkt är det inga problem lägga handen på. (Beroende på hur lång tid det tog förstås, men alla jag sett har haft någon sorts indikering av varm platta.)

Det finns en ytterligare nackdel som inte är så uppmärksammad, och det är att induktionshällen utövar strålning. Är inte så påläst på detta, men det var något installatörerna berättade för oss. Men tydligen ska inte den strålningen vara särskilt stor, och det finns ju massor av andra saker i hemmet som avger mer strålning, så det är nog inget att oroa sig för.
Det är medelst strålning de värmer kastrullen. 20-30 kHz em-strålning. Endast att se som nackdel om man sällar sig till lägret av elöverkänsliga.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 825
Senast: Amha
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 066
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 236
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 893
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp