Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Jag har anmält mig till vår första GK-tävling denna säsongen, också första utomhustävlingen för oss i år. Vi har inte riktigt lyckats med pass ännu så vi tävlar fortfarande B-flokk & GK-tölt. Tävlingen är över 4 dagar med massa olika grenar, inte bara GK. Jag ville vara med på maskeradtölt också men de tog bort den grenen pga för få anmälda tyvärr. Håller utkik efter andra maskeradtölter i sommar för jag tycker sånt är så kul och så har jag en utstyrsel planerad! Är lite besviken att terränggrenen inte finns för vuxenklass också för det lät ju väldigt kul!

Efter att jag var inlagd nästan hela april så fick jag äntligen lämna sjukhuset för 2 1/2 vecka sen och förra veckan var orken tillbaka, så då var jag till ovalbanan två gånger :) Annars tränar vi på hemmavid, idag tömkörde jag och nu kan S både tölta och trava jättefint på både rakspår och volt på töm! Så kul :D
Jag har för mig att jag sett att det skulle vara clinics etc med, har du sett något om det? För det hade varit superkul.

Jag såg även att en hel del anmälningar trillat in under efteranmälningstiden, det är kul :)

Jag har för mig att jag sett att det skulle vara clinics etc med, har du sett något om det? För det hade varit superkul.

Jag såg även att en hel del anmälningar trillat in under efteranmälningstiden, det är kul :)
Vet faktiskt inte mer än det som står i programmet de lagt upp och där fanns väl inget om clinics? Kan inte minnas något som sagts om det innan heller, det hade ju varit kul men schemat är väl ganska fullt med ”bara” tävlingarna, vilken dag tävlar du? Allt mitt är på torsdag men jag planerar lite löst att åka dit lördag också 😊

Vet faktiskt inte mer än det som står i programmet de lagt upp och där fanns väl inget om clinics? Kan inte minnas något som sagts om det innan heller, det hade ju varit kul men schemat är väl ganska fullt med ”bara” tävlingarna, vilken dag tävlar du? Allt mitt är på torsdag men jag planerar lite löst att åka dit lördag också 😊
Det stod i eventet från början om jag inte missminner mig. Jag tävlar på lördagen men funderar på att åka och titta lite nån annan dag med 😁

Tredje ridpasset efter stallbyte och vila efter inridning. Idag hittade vi hela 4 gångarter, frågan är bara vilka? :laugh:
Skritt förstås, det börjar gå riktigt bra i skritt. Han hittar formen och tar förhållningar. Idag hade jag lagt ut tre bommar på mittvolten och tränade på vändningar för ytterhjälper och på den halva volten utan bommar böjning och stepp over. Sen lite skrölt/tölt på långsidorna och volt vid A (eller C, har inga bokstäver). Flyttade lite för skänkeln med. Sen testade jag att ge efter på tygeln och ställa mig i lätt sits. Jag fick en gångart som skilde sig från tölten och det gick att rida lätt. Går det att rida lätt i grisepass? Sen testade jag att få galopp ( på röst och drivning, har inte introducerat galoppfattning). Fick en ganska fyrtaktig galopp i högervarv och bytte då till vänstervarv och då fick jag galopp ur hörnet som jag bröt innan nästa hörn. Upprepade och fick galopp igen. Massor med beröm, avsittning och morötter och promenad tillbaka!

Tredje ridpasset efter stallbyte och vila efter inridning. Idag hittade vi hela 4 gångarter, frågan är bara vilka? :laugh:
Skritt förstås, det börjar gå riktigt bra i skritt. Han hittar formen och tar förhållningar. Idag hade jag lagt ut tre bommar på mittvolten och tränade på vändningar för ytterhjälper och på den halva volten utan bommar böjning och stepp over. Sen lite skrölt/tölt på långsidorna och volt vid A (eller C, har inga bokstäver). Flyttade lite för skänkeln med. Sen testade jag att ge efter på tygeln och ställa mig i lätt sits. Jag fick en gångart som skilde sig från tölten och det gick att rida lätt. Går det att rida lätt i grisepass? Sen testade jag att få galopp ( på röst och drivning, har inte introducerat galoppfattning). Fick en ganska fyrtaktig galopp i högervarv och bytte då till vänstervarv och då fick jag galopp ur hörnet som jag bröt innan nästa hörn. Upprepade och fick galopp igen. Massor med beröm, avsittning och morötter och promenad tillbaka!
Jag red lätt i grisepass på min första islänning när jag var sju år. Vi kunde inget om gångarter när vi köpte henne, och hon gick bara i tre, skritt, grisepass och racergalopp. Tyckte det var självklart att rida lätt i mellantempot, det gjorde vi ju på ridskolan:D

Jag red lätt i grisepass på min första islänning när jag var sju år. Vi kunde inget om gångarter när vi köpte henne, och hon gick bara i tre, skritt, grisepass och racergalopp. Tyckte det var självklart att rida lätt i mellantempot, det gjorde vi ju på ridskolan:D
Haha, så det går alltså? Jag är osäker på om han faktiskt travade eller gick i någon blandad gångart i oklar takt, men det gick att rida lätt, ibland. Tycker inte det ”gungade” så som jag föreställer mig att det gör i grisepass. Men jag får honom inte i trav vid longering om jag inte lägger ut travbommar.

Haha, så det går alltså? Jag är osäker på om han faktiskt travade eller gick i någon blandad gångart i oklar takt, men det gick att rida lätt, ibland. Tycker inte det ”gungade” så som jag föreställer mig att det gör i grisepass. Men jag får honom inte i trav vid longering om jag inte lägger ut travbommar.
Grisepass känns lite olika på olika hästar, men jag tycker inte att det "gungar" som en kamel. Vissa är rent tvåtaktiga och har ett litet sväv även i långsamt tempo och då går det ju utmärkt att rida lätt! :rofl: Andra hästar går mer åt tölt (det är nog det vanligaste - att det inte är "ren" grisepass utan väldigt passtaktig tölt) och då känns det, tycker jag, mer oklart taktmässigt och är mer som en väldigt markbunden tölt.

Grisepass känns lite olika på olika hästar, men jag tycker inte att det "gungar" som en kamel. Vissa är rent tvåtaktiga och har ett litet sväv även i långsamt tempo och då går det ju utmärkt att rida lätt! :rofl: Andra hästar går mer åt tölt (det är nog det vanligaste - att det inte är "ren" grisepass utan väldigt passtaktig tölt) och då känns det, tycker jag, mer oklart taktmässigt och är mer som en väldigt markbunden tölt.
Han går i väldigt ren tvåtaktig pass vid longering. Måste smyga fram honom till tölt från skritt men blir det för snabbt blir det pass. Så vi kör många övergångar skritt-tölt-skritt. Och trav går bara med bommar (och en gång när det var en stor vattenpöl).

är det inte osannolikt att hästen går i ren pass dvs med flygande moment vid longering?
Ren tvåtakt kan det ju vara både med och utan sväv och både långsamt och snabbt. En del hästar har naturligt "pass istället för trav" med väldigt ren tvåtakt och ett litet sväv även i ganska långsamt tempo.

Tillägg: Såg dig o din häst på Sundabakki igår :D (var där en kort stund för att titta på en kompis dotter)

Ren tvåtakt kan det ju vara både med och utan sväv och både långsamt och snabbt. En del hästar har naturligt "pass istället för trav" med väldigt ren tvåtakt och ett litet sväv även i ganska långsamt tempo.

Tillägg: Såg dig o din häst på Sundabakki igår :D (var där en kort stund för att titta på en kompis dotter)
Skulle tro att min är sån. Jag får jobba ganska ordentligt med travbommar för att få trav och han håller den kanske några steg sedan är det pass igen. Kan han så hoppar han över alla bommar eller försöker galoppera, så jag måste ha kort avstånd och fler bommar än han klarar av att hoppa över, samt komma in i skritt eller extremt långsam skrölt. Då kan det bli några travsteg.

Vad kul att du såg oss! Var det T3? Vår V2 kändes lite bättre men om man bortser från hur klantigt T3-programmet blev för både hon jag tävlade med och mig så är har vår tölt utvecklats jättemycket väl? Jag rider nog fortfarande inte på min hästs ”max kapacitet” men allt känns väldigt kul!

Lycka till för din dotter på ÖSM!

Vad kul att du såg oss! Var det T3? Vår V2 kändes lite bättre men om man bortser från hur klantigt T3-programmet blev för både hon jag tävlade med och mig så är har vår tölt utvecklats jättemycket väl? Jag rider nog fortfarande inte på min hästs ”max kapacitet” men allt känns väldigt kul!

Lycka till för din dotter på ÖSM!
Ja det var T3 jag såg. Kanske inte så bra ur "programperspektiv" med en del missar, men helt klart bättre töltkvalitet än tidigare - rentav mycket bättre! Tycker han har större, luftigare rörelser och rör sig "friare"! Särskilt snabbare tempo ser väldigt trevligt ut :)

Dotterns tränare brukar säga att man aldrig ska rida på hästens max på tävling. Pusha gränsen för vad hästen kan på träning - ja. Men helst bara rida på kanske 80% på tävling. Jag tror att det är klokt och ger både hållbarare och gladare hästar!

Tack! Nu är de redan SM-kvalade så den här tävlingen blir lite genrep inför SM om ett par veckor :) Även lille N har utvecklats mycket det här året, så det ska bli kul att se om de kan slipa ännu lite mer på detaljerna och poängen! De låg på exakt 7,0 i finalpoäng på senaste tävlingen och det vore ju fantastiskt om de kunde få till den poängen i uttagning också!

Här rullar det på i sakta mak.

Livan bantas i liten hage. Gick redan innan i en liten, men gräset frodas något kopiöst hos oss. Hon fick depåer och hård mankkam. Måttbandet visade 402kg och det är iaf 40kg för mycket på henne. Står inne på natten med halm. Hoppas gräset lugnar sig och hon går ner i vikt, så de kan vara ute dygnet runt.
Igår var mankkammen betydligt mjukare i alla fall.
Rider lite mer mot tidigare för att jobba med vikten. Hon känns bra. Hoppas det fortsätter så.

Falki har varit iväg 4 veckor nu på inridning. Ska vara iväg 2 till. Han har fått skor och är faktiskt ganska fin. Jag var lite hemmablind först, men han har fått fina lovord om sin kropp. Byggd med en välartad framdel och fin överlinje. Hoppas han inte ärver mammas tendens till styvhet. Lätt för alla gångarter och töltar om de kortar lite. Nu kan han inte det än, utan det är mer om det råkar bli så bara. Men jag hoppas han blir en trevlig ridhäst till mig i framtiden.
Behöver köpa en sadel till honom. Kort, rak, rund rygg med en vettig manke. Lurar på en begagnad Hrimnir.
Om någon vill tipsa om en BRA utprovare, så PMa gärna. Jag är skeptisk till de flesta 😁

Senaste från oss 😃 Vi var på kurs för Peter Häggberg med övernattning i transporten, mysigt 🥰 Han tyckte jag absolut ska satsa på sport T1 och V1 (tills jag har passen) och inte bara gæðinga, jag blev inspirerad och kursen var så bra så jag ska gå den en gång till i juli, och kommer då troligtvis debutera V1 och T1 i samband med det (det är kurs två dagar sedan tävling två dagar, om man vill stanna)!

Vi satte nytt bästa poäng i gæðingatölt i torsdags 8.18, men känslan var lite off, jag måste öva fulltständiga program och ökad tölt i höger varv när jag åker till ovalen, det kändes i både tölten och b-flokken att vi inte var förberedda. Alla fick domarkommentarer och från det ska jag göra ett nytt program som ger oss lite mer tid och andrum.

Just nu körde jag b-flokken helt i vänster varv med gångartsföljden: galopp - ökad tölt - sakta tölt - trav - skritt - valfritt. Detta är från förra årets förslag från Jenny Göransson när jag red kurs för henne och det blev väldigt bra där vi var då, men nu måste vi tänka om.

Jag vet inte riktigt ännu den nya gångartsföljden, men ska testa lite olika på ovalen och se. Även för V1 vet jag inte vad som blir enklast för oss, Peter tyckte skritt ska komma sist och jag gillar också det, svårigheten är att gå ner i skritt och få en bra och exakt övergång.

Tips på att ta ner hästen i skritt från galopp eller ökad tölt på ett snyggt sätt? Just nu är vår stoppsträcka toklång 🙈

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd