Kan nya ägaren ångra köp?

Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Då var det ju extra illa att de inte skrev ut den, iom att du som ny ägare skulle ha kunnat åka på en rejäl smäll iom att du ju inte hade minsta anledning att tro annat än att den var fri från reservationer. Man kan ju hoppas det endera var slarv - eller att Agria menade att de kommer upplysa nya bolaget om att hästen haft hälta och därför får reservation i nya bolaget om du byter. Tyvärr, med tanke på vilket bolag det är, tror jag tyvärr inte det var så 'bra' dock =/
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Hon var försäkrad precis som nu.. jag hade sedan en extra försäkring på fölet i magen. Inget ändrades i hennes försäkring. Jag köpte bara till en försäkring för fölet i magen. By the way så försökte de blåsa mig på de pengarna men efter en månads fight mot dom så vann jag. Tydligen var jag inte den enda som de försökt lura med fosterförsäkringen.. :angel:

I så fall ska du överklaga. Då har de inte bara felaktigt påfört en reservation, utan de har också gett dig rent felaktiga svar ang deras gällande villkor och rutiner.

(Jag hade inga problem alls få ut på fosterförsäkringen btw, men kan ju bero på omständigheter runtomkring och så med)
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag ringde till Agria när mitt sto konstaterades vara dräktig. De sa då att mitt stos foster var försäkrat. Bra, tänkte jag och tiden rullade på. Mitt sto fölade och ut kom ett dödfött föl. Ringde Agria och de nekade och sa att jag inte hade någon försäkring på fostret. Hoppsan, tänkte jag.. tänkte inte mer på det, tänkte att jag gjort fel eller något.. sen tog det två dagar och det ringer ett ombud från Agria och frågar hur mitt föl mådde. Jag blev paff och fick förklara att fölet var dödfött. Konstigt tycker hon för här står ju att fostret är försäkrat och enligt henne hade jag inte anmält att fölet var dödfött. Jodå, sa jag.. men Agria sa att jag inte hade någon försäkring på fostret. Klart du har, sa hon men de har gjort fel med andra också. Stå på dig, de har bara varit dåliga med att sköta det hela. Okej, sa jag och ringde till Agria igen och berättade vad deras ombud hade sagt. Då drog de öronen åt sig och betalade ut pengarna.. haha.. tur de har ombud som skvallrar! ;)
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Alltså tecknade du ingen tilläggsförsäkring? I så fall hade du ju haft en ganska saftig faktura att betala?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Har för mig att det hos Agria är så att om stoet har full försäkring så kan man få ut 10% av stoets livvärde som ersättning för ett förlorat föl. Om man har ett sto försäkrat för 30000 kan man alltså få 3000 för ett dödfött föl. Men i de flesta fall så kostar det ju mycket mer att tillverka ett föl och då kan det vara intressant med en separat försäkring för fostret. Den kostar dock multum så man får göra en avvägning från fall till fall om det är värt den extra kostnaden.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Har för mig att det hos Agria är så att om stoet har full försäkring så kan man få ut 10% av stoets livvärde som ersättning för ett förlorat föl. Om man har ett sto försäkrat för 30000 kan man alltså få 3000 för ett dödfött föl. Men i de flesta fall så kostar det ju mycket mer att tillverka ett föl och då kan det vara intressant med en separat försäkring för fostret. Den kostar dock multum så man får göra en avvägning från fall till fall om det är värt den extra kostnaden.

Hos Agria kan du välja att försäkra fostret i olika prislägen. Jag valde 10 000 kronor och betalade då 1500 kronor för det.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Har för mig att det hos Agria är så att om stoet har full försäkring så kan man få ut 10% av stoets livvärde som ersättning för ett förlorat föl. Om man har ett sto försäkrat för 30000 kan man alltså få 3000 för ett dödfött föl. Men i de flesta fall så kostar det ju mycket mer att tillverka ett föl och då kan det vara intressant med en separat försäkring för fostret. Den kostar dock multum så man får göra en avvägning från fall till fall om det är värt den extra kostnaden.

Jo, och därför jag undrade om det var den 'inbyggda' TS utnyttjade. Fast det var det inte svarade ju TS sen. Men premierna måste gått ner väldigt sen 2006, då var det 25% i premie för fostrets livvärde, dvs fosterföl för 15 000 kr i 'liv' kostade 5000 kr. :crazy:
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

kl

Jag har följt den här tråden (ang detta med försäkringar), och har en fråga: Varför diskuterar ni inte era försäkringar med era ombud? Varför verkar alla ringa till Agria (och andra bolag) centralt? Jag tar alla diskussioner med mitt ombud, sen går han vidare med det om han inte kan svara. Så återkommer han till mig med svaret, det tar ofta inte mer än nån timme.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har aldrig blivit hjälpt av mitt ombud (det har iofs varit ett par olika genom åren...), de har antingen aldrig svarat i telefonen eller så har de inte kunnat hjälpa mig.

Alltså ringer jag Kundtjänst direkt numera...

Det nya ombudet kanske är bättre iofs? :angel:
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

kl

Jag har följt den här tråden (ang detta med försäkringar), och har en fråga: Varför diskuterar ni inte era försäkringar med era ombud? Varför verkar alla ringa till Agria (och andra bolag) centralt? Jag tar alla diskussioner med mitt ombud, sen går han vidare med det om han inte kan svara. Så återkommer han till mig med svaret, det tar ofta inte mer än nån timme.

Jag får alla svar jag behöver, eller det har varit så hitills, av kundtjänsten. Och slipper alltså vänta på att blir tillbakaringd till, traggla med att få tag på ombudet etc.

Mitt ombud har jag aldrig pratat med, vi har ingen som helst relation eller något, och alltså får jag mer korrekta - och snabbare - svar av kundtjänst. Dessutom ser de allt relevant direkt i datorn.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

kl

Jag har följt den här tråden (ang detta med försäkringar), och har en fråga: Varför diskuterar ni inte era försäkringar med era ombud? Varför verkar alla ringa till Agria (och andra bolag) centralt? Jag tar alla diskussioner med mitt ombud, sen går han vidare med det om han inte kan svara. Så återkommer han till mig med svaret, det tar ofta inte mer än nån timme.

Jag har turen att ha ett ombud som också anses som expert av bolaget. Så han har alltid alla svar och kan även fatta beslut direkt ;). Någon gång när han varit borta och jag har ringt bolaget direkt istället så utan att de vet att han är mitt ombud har de bett mig återkomma när hans ledighet är slut :angel:
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Min fråga till Agria: Jag har sett att mitt sto har en reservation på fång och hovsjukdomar hos er. Hur kommer det sig? Varför har ni låst den? Går det inte att ompröva? Vad menar ni med hovsjukdomar? Gäller inte försäkringen för t ex hovbölder och hovsjukdomar som inte rör fång?

Agria svarade: Din häst har haft fång och har en häst en gång haft fång så låser vi en reservation på fång. Det går inte att ompröva. Försäkringen gäller för hovbölder och för skador eller sjukdomar i hovarna som inte har med fång att göra.


Kanske har Agria ganska så nyligen börjat låsa reservationer på fång?


Det var som jag misstänkte du undrar varför du har en reservation INTE

Varför har man lagt på en reservation I min befintliga försäkring


Dvs den försäkring som fanns innan din häst blev sjuk ....

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jo, jag frågade också varför de lagt en reservation och de sa då att de alltid gör det när en häst haft fång.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Det hela låter väldigt märkligt! Är du helt säker på att du inte ändrat något alls på din försäkring? Jag har då aldrig varit med om att hästen fått en reservation så länge försäkringen är oförändrad. Däremot får man reservation om man byter bolag eller ändrar försäkringen.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Helt säker kan man aldrig vara men jag har inget minne av att jag gjort det.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Helt säker kan man aldrig vara men jag har inget minne av att jag gjort det.

Tidigare var du helt säker.

Men RING AGria och fråga VARFÖR det är en reservation, och fråga om den satts i samband med försäkringsändning? Problem solved.

Jag tror som sagt förklaringen ÄR att det finns en ändring, som du inte tänkt/tänker på som ändring, men som ändå är det försäkringsmässigt. Allt annat är liksom obegripligt, för då ska så många steg 'klickat'.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Men RING AGria och fråga VARFÖR det är en reservation, och fråga om den satts i samband med försäkringsändning?

Jag har gjort det och jag har också skrivit här vad de sa. Jag frågade varför de satt en reservation på fången och de svarade att de alltid gjorde det om en häst haft fång. De sa inte att de bara gjorde det om man hade ändrat i sin försäkring utan det verkade gälla alla.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Det verkade.. där är problemet, du har inte frågat specifikt varför DU fått en reservation för fång.

För det gäller ju inte alla, det har du ju om och om igen i tråden fått bekräftat.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 689
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 588
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 466
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp