Kan nya ägaren ångra köp?

Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Varför krångla till det? RING och prata med dom, hämta försäkringsbrevet hos din pappa, sätt dig ner och läs det, RING sedan och diskutera med FB om du har frågor.
Allt annat tjafs är ju bara onödigt tycker jag.

Jag är så trött på att ringa till Agria! De slussar bara runt en mellan olika personer. Först drar man hela historien en gång, sedan säger den man pratat med "Ah, men då ska du prata med en annan, då kopplar jag dig" och så håller det på ett par gånger. Till sist är man så fullkomligt trött på att dra historien att man har lust att bara skita i allt.. så har det i alla fall varit för mig.

3 är precis likadana..

Bättre att skriva ett brev som de kan slussa runt på sitt kontor tills de når rätt människa och att denna sedan ringer upp mig!
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har mina försäkrade i samma bolag som du, har aldrig strulat faktiskt.
På försäkringsbrevet står en kontaktperson för just din region, ditt personliga försäkringsombud, ring honom/henne direkt och diskutera, OM dom nu inte vet, så kollar dom upp det åt dig och återkommer.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har mina försäkrade i samma bolag som du, har aldrig strulat faktiskt.
På försäkringsbrevet står en kontaktperson för just din region, ditt personliga försäkringsombud, ring honom/henne direkt och diskutera, OM dom nu inte vet, så kollar dom upp det åt dig och återkommer.


Det är bättre vid ett krav om bortagande av reservation ha detta skriftlig och även få en motivation från bolaget ev i detta fallet .

För att kunna gå vidare om man fortfarande anser att bolaget gjort fel eller om man själv faktiskt har glömt en ändring på försäkringen .

Och jag har själv samma bolag och har aldrig haft strul förrän förra året med en sjuk häst som dom inte ansåg behövde vetrinärvård :eek: och inte skulle betala ut några pengar , hade då vet räkningar för 10 000 kr för en unghäst på 1 år .... Den åker man inte till vetrinär om man inte anser att det är något tokigt med pålle och det var många turer innan de betalade ut och man undanhöll ersättning och det var ett allmänt tyckande innan de gav med sig .... Rent krasst är bolaget inte som det en gång varit .

Mia
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Alltid skönt att prata med någon om de frågor man har, sen ber man också att få det skriftligt när man pratat färdigt.
Då har du också ett namn du kan hänvisa till OM de mot förmodan börjar krångla senare.
Jag gör alltid så, förste tele för att de då inte kan slingra sig, sedan skriftligt.
Men vara och en blir salig på sitt sätt :D
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Det beror väll på om man ringer eller skriver beroende på vad saken gäller .

Så inte handlar det om vilken tro man har ?

Mia
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Det beror väll på om man ringer eller skriver beroende på vad saken gäller .

Så inte handlar det om vilken tro man har ?

Mia

Men du....var skrev jag något om tro???
jag sa bara att var och en blir salig på sitt sätt, är ett gammalt talesätt.
*suckar*

Folk verkar ha fått fobi för att tala i telefon nuförtiden, och det jag vill ha sagt är så enkelt som att ring och diskutera, sen be att få det som diskuterats, dvs exakt vad som gäller ang just denna försäkring, skriftligt hemskickat.





Då är du helgarderad.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Alltid skönt att prata med någon om de frågor man har, sen ber man också att få det skriftligt när man pratat färdigt.
Då har du också ett namn du kan hänvisa till OM de mot förmodan börjar krångla senare.
Jag gör alltid så, förste tele för att de då inte kan slingra sig, sedan skriftligt.
Men vara och en blir salig på sitt sätt :D

Och det där skriftliga är inte alltid lätt att få, och de kan hinna ändra sig INNAN du fått det skriftliga.

Just Agria kan tyvärr vara hal som en ål ibland tyvärr. Det har alltid löst sig i slutänden, men minns fortfarande när min K skulle opereras. Hon hade sedan tidigare en känd birkelands/POF i en bakkota, en typ av lös benbit alltså. Bedömdes aldrig ge besvär, och gjorde det inte heller - förrän hon reds in. Dock upptäckte vi det VÄLDIGT tidigt. Hon var ren på böjprov, ren rakt ut och ren i longering i alla tre gångarter. Däremot uppsuttet, under ryttare, så var det stor skillnad på de olika varven. Sämsta varvet var inte jättedåligt - hade båda varven sett ut som det sämsta varvet hade ingen regerat.

Då vi visste om bakkotan och ändå var där beslöts att bedöva bakkotan och se om det blev skillnad. OM det blev, hästen var nu som en miljon i BÅDA varven. Vet utbrast 'så stor skillnad trodde jag inte ens det kunde bli'.

Klart stod alltså att benbitarna börjat besvära henne, men att vi fått fatt i det så tidigt att det - än - bara märktes under ryttare i trav och i ena varvet. Kontakt togs (via fax) med Agria om hur de ställde sig till operation iom att symptomen än var så små, att de skulle täcka vid mer symptom var ingen tvekan om, och Agria svarade (via fax) att de betalade.

Hästen fick tid för operation och opererades. Direktregleringen skickades med fax. Agria avslår den - de ersätter inte operationen. Kliniken svarar med att skicka tillbaka faxet där de sagt ja och tycker att jodå ni har själv sagt ni ska ersätta, och det skriftligt. Varvid Agria kontrar med att det är inte bindande vad en enskilt skadereglerare för för bedömning. I klartext att inte ens skriftliga beslut är bindande.

Vet skriver då ett svavelosande brev som jag inte vet vad det stod i mer än att dte var ARGT, matar det + hästens journal i faxen, och tillbaka kommer efter några timmar en godkänd och direktreglerad faktura.

Så, ALLTID ALLTID ALLTID skriftligt - för även det kan komma att bråkas om. (Sedemera har Agria friskrivit sig i sina villkor med, de kallar nu svar innan t ex en operation för 'förhandsbesked' och påpekar att de INTE är bindande alls. Fascinerande i sig, då de kräver man kontaktar dem för besked innan åtgärd i dylika fall. Men man kan alltså inte lita på svaret...)

Sen, jag är nöjd med Agria, generellt har de skött sig suveränt. Men har de kunnat hitta en punkt att inte betala har de försökt. Alltid rättats till med lite skriftväxling, men bara att behöva ta till det är lite tröttsamt. Skillnaden mot exvis IF blir som natt och dag i den frågan)

Så TS ska absolut skicka brev, tycker jag med. Visst kan hon ringa för att se om det går så enkelt att häva, men det tycks hon redan försökt, så brev, vanligt hederligt poststämplat pappersbrev är det absolut bästa.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har nu ringt till Agria och som jag förutspådde, fick jag slussas mellan 5-6 personer innan jag till slut fick prata med en som kunde ge mig svar på min fråga.

Hur som helst, Agria låser alltid reservationer på fång. "En gång fång alltid fång", så sa hon jag pratade med. Det gick inte att ompröva och det spelade ingen roll vilken typ av fång hästen hade haft. Tragiskt, tycker jag, för det finns så många olika typer av fång och jag är nästan helt säker på att mitt sto inte hade en fångform som kommer att återkomma.

Reservationen gällde inte hovsjukdomar som inte hade med fång att göra så det känns skönt att försäkringen gäller vid andra typer av hovsjukdomar som t ex hovböld.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

De snackar strunt. Rakt av. Jag har en Agriaförsäkrad häst som haft fång. Han har INGA reservationer i den del av försäkringen som inte är ändrad pga det. Däremot har han res för fång + komplikationer på den del jag utökade i samband med köp. Inget annat. Får han fång igen täcker försäkringen fullt ut för liv, det täcker fullt ut enligt vetvården - förutom extradelen som täcker medicin och resor. DÄR i just den lilla delen ligger en reservation för fång som aldrig kan omprövas.

Men jag kan få ersättning för fångbehandling med 30 000 kr i vetvård och sen få ut livvärdet om han måste tas bort om han får fång igen.

SÅ endera säger de fel till dig eller så har du ändrat något i försäkringen och res gäller bara den delen. Där är det FULLT rimligt att det är en låst reservation. Så kolla försäkringsbeskedet och lusläs det, gäller res inte bara en ändrad/utökad del så överklaga.

Förresten, du hade inte en avelsförsäkring på henne när hon var dräktigt och sen bytte till en A1 igen? Då har du en försäkringsändring där nämligen *försöker hitta förklaringen, och den som är närmast till hands är en förändring i försäkringen på ngt vis skett, har det verkligen, verkligen inte det ska du överklaga*

Sen, släpp fångformen - ALL fång leder till framtida ökad risk av fång. Punkt. Hovarna försvagas, lamellerna återfår aldrig fornstor styrka. Din häst HAR ökad risk för alla sorters fång pga sin förlossningsfång. Tyvärr. Sen kanske hon aldrig får fång igen, förhoppningsvis inte, men hon HAR en ökad risk.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

*KL*

Nu har jag ringt till dem (Agria) och frågat om de satte reservationer efter genomgången fång utan att försäkringen ändrades/utökade. Svar NEJ. Däremot så fort du ändrar försäkringen minsta lilla, så kommer det komma en livslång, 'låst' reservation för fång. Jag ringde TVÅ ggr för att komma till två olika personer som svarade (pratade med vanliga handläggarna).

Två nejsvar alltså, plus det faktum att jag har en Agriaförsäkrad ponny som haft fång utan att ha fått någa automagiska res för det.Och passade på att IGEN fråga ang min lilla E, och fick samma svar som när jag tog över försäkringen, hans res påverkar bara den utökade delen. Däremot om jag vill ha utökad vetvård, höja liv eller nåt - vad som helst så - kommer de sätta låst fångreservation där med. (Vilket är korrekt, och begripligt)

Så, jag blir än mer fundersam på om dte inte någonsin förekommit en förändring i försäkringen på stenmagis häst, men som hon inte tänker på som en förändring. Och är än mer nyfiken på exakt ordalydelse i försäkringsbrevet?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag blir faktiskt också lite fundersam, för min häst hade ju fång för 2,5 år sedan, och Agria har inte sagt ett knyst om det.

Antingen har jag alltså ingen reservation, eller så har de än en gång missat att informera mig om vad jag egentligen betalar för...
(De "missade" att berätta om unghästrabatten jag fick när jag försäkrade in henne som 2-åring, snacka om chock när försäkringen året efter blev 60% dyrare! :eek:)

Det normala vore väl dock att det framgick klart och tydligt om jag nu hade fått en reservation. Och nej, försäkringen har inte ändrats det allra minsta sedan hon försäkrades in.:)
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

MItt försäkringsbrev har en klar och tydlig reservation inskriven, så svårt tro du skulle missa den om du så bara skummat igenom försäkringsbrevet.

Men tills stenmagi vill skriva exakt vad som står i reservationen så får vi inte veta. Eller frågar på mias utmärkta fråga - vilken fråga som ställdes. Ringer jag och frågar varför jag inte kan häva reservationen på fång på E Får jag nog samma svar som stenmagi - dvs just ett svar på varför den inte går att häva. Inget svar på hur den kom dit och varför.

Lite förvånad att stenmagi inte som en kulspruta svarat på frågorna, om JAG hade en häst som fått en reservation HELT utan jag ändrat ngt, och jag upptäckte att 'ingen annan' fått det hade jag ställt frågor, lusläst mitt försäkringsbrev, tänk efter nog om jag nappat på ngt utökat erbjudande, ändrade försäkringen inför betäckning osv och försökt se vad jag missat. Hade jag inte det skulle jag se till att få alla svar av Agria och reda ut misstaget. Om det DÅ krävdes att skicka ett brev skulle jag det, men jag skulle se till att telefonledes reda ut vad som hänt. Ska man inte behöva bli kopplad alls för, och har jag aldrig behövt i någon sån fråga.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Fast jag måste erkänna att en häst som jag köpte och övertog en befintlig Agria försäkring på för två år sedan, framgick det inte av försäkringsbrevet att hästen hade reservation. Det var först när jag ville bytta bolag som det kom fram att den fanns.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Men var det verkligen en befintlig reservation, eller konstaterades det att hästen haft en skada och att den skulle ge en reservation i en ny försäkring?

Alltså, om du behöll den gamla försäkringen exakt så som den var, fanns reservationen ändå? Eller räknas ägarbyte som ändring av försäkringen?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Fast jag måste erkänna att en häst som jag köpte och övertog en befintlig Agria försäkring på för två år sedan, framgick det inte av försäkringsbrevet att hästen hade reservation. Det var först när jag ville bytta bolag som det kom fram att den fanns.

Undrar lite som pinky, var det nya bolaget som sa att det blir res om du byter? Då är det inget konstigt, jag skulle få reserv på fång på Lillen (helt reservationsfri försäkring) vilket bolag jag än bytte till.

Eller menar du att Agria efter två år talade om att 'din Agriaförsäkring har en reservation'?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Svarar bägge på samma gång :D
För att göra en lång historia kort. Hästen hade hos ägare A skadat sig lindrigt på en framridning. En skada som bedömdes läka ut av vila. Hästen såldes till B vilades och sattes igång, reds och tävlades. Men visade sig inte ha den kapasitet för B:s gren som önskades. Så B bytte hästen med mig mot en som bättre passade B:s önskemål. Jag tog in hästen för avel och bekymrade mig inte så mycket för försäkring m m av den anledningen. Utan jag tog över den försäkring som hästen haft sedan A ägde den. I försäkringsbrevet stod inget om någon reservation varken i det som jag fick från B för att kunna föra över den eller det som jag senare fick själv. Utan det var först när jag vid förfallodatumet ville byta den till "mitt eget" bolag som Agria upplyste om att hästen hade reservation för hältor som de skulle meddela mitt bolag. För min del spelade det ingen roll hästen är inte halt och jag har avelsförsäkring som ändå inte tar hältor på samma sätt. Men jag måste göra en ny veterinärbesiktning med godkända böjprov för att få bort den om jag byter igen till t ex en A1.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Min fråga till Agria: Jag har sett att mitt sto har en reservation på fång och hovsjukdomar hos er. Hur kommer det sig? Varför har ni låst den? Går det inte att ompröva? Vad menar ni med hovsjukdomar? Gäller inte försäkringen för t ex hovbölder och hovsjukdomar som inte rör fång?

Agria svarade: Din häst har haft fång och har en häst en gång haft fång så låser vi en reservation på fång. Det går inte att ompröva. Försäkringen gäller för hovbölder och för skador eller sjukdomar i hovarna som inte har med fång att göra.


Kanske har Agria ganska så nyligen börjat låsa reservationer på fång?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Min fråga till Agria: Jag har sett att mitt sto har en reservation på fång och hovsjukdomar hos er. Hur kommer det sig? Varför har ni låst den? Går det inte att ompröva? Vad menar ni med hovsjukdomar? Gäller inte försäkringen för t ex hovbölder och hovsjukdomar som inte rör fång?

Agria svarade: Din häst har haft fång och har en häst en gång haft fång så låser vi en reservation på fång. Det går inte att ompröva. Försäkringen gäller för hovbölder och för skador eller sjukdomar i hovarna som inte har med fång att göra.


Kanske har Agria ganska så nyligen börjat låsa reservationer på fång?

Släpp det faktum att reservationen är låst. Det är inget nytt under solen med just det - du kan aldrig häva en reservation för en sjukdom/skada som aldrig kan försvinna, det säger sig själv. Så att man inte kan häva reservationen är inget konstigt. Det som är grejen här att om det du berättar stämmer så har Agria börjat PÅFÖRA reservationer efter skada - UTAN att försäkringen ändras.

HUr var stoet försäkrad när hon var dräktig, jämfört med nu?

Vid lucia förra året, dvs för en månad sen, var det precis som det alltid varit reservationsmässigt, dvs ingen reservation pga fång sålänge försäkringen inte ändrades.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Hon var försäkrad precis som nu.. jag hade sedan en extra försäkring på fölet i magen. Inget ändrades i hennes försäkring. Jag köpte bara till en försäkring för fölet i magen. By the way så försökte de blåsa mig på de pengarna men efter en månads fight mot dom så vann jag. Tydligen var jag inte den enda som de försökt lura med fosterförsäkringen.. :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 689
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 467
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp