Bukefalos 28 år!

Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har haft en halvblodshingst som vi lät kastrera som 8-9-åring någon gång. Som hingst var han väldigt väluppfostrad och fungerade kanon. Hade full koll på när det var "arbete" och när det var "fritid". Jag kunde utan problem träna/rida ut tillsammans med brunstiga ston. Självklart "dansade han" och "bröstade upp sig" när man ledde honom förbi de andra hästarna, men bara när han var "naken" och aldrig med utrustning. Och man hade fortfarande kunnat hålla honom med en sytråd. Anledningen till kastreringen var att han skulle säljas och det är mer svårtsålt som hingst och dessutom lockar en annons på en hingst till sig en hel del konstigt folk. (obs min erfarenhet - vet inte om det är så egentligen)

Kastreringen var hemsk! (särsillt för mig). Själva ingreppet gick bra och såret läkte fort och fint. Men hästen var som förbytt! Från att ha varit en glad, positiv och vacker häst som stod högt i energi till att bli i det närmaste deprimerad (höll i sig några månader). Förlorade all sin utstråling och gnista. Jag var förkrossad av förändringen! Efter att de första månadernas "håglöshet" gått över tror jag inte att han själv led av det. De som inte träffat honom innan uppfattade nog honom som en trevlig, lugn, tam och väldigt medgörlig häst som var allmänt nöjd med livet.

Självklart är livet enklare med en valack än en hingst. Med tanke på hagar, rädsla (många är faktiskt rädda för att hantera hästar-särskilt om det är en stor häst eller ännu värre en hingst), lättar att hålla dem i hull, lättare att hitta uppstallning osv. Sen om hingsten lider något (mer än kanske kortvarigt) av att förändra personlighet låter jag vara osagt. Själv tror jag ju inte riktigt att dom minns hur dom var innan och saknar det, men jag vet inte....

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag endast har erfarenhet av denna häst som kastrerats sent (våra andra uppfödningar kastrerades vid 3-4) så om det är vanligt låter jag vara osagt. Men tar man beslutet ska man vara beredd på att dom kan bli "tamare" eller hur man ska uttrycka det - på gott och ont. Samtidigt ska man också vara beredd på att i vissa fall blir dom inte "tamare".
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Intressant tråd som jag hade velat läst för en månad sedan. I början på januari kastrerade jag min 9-åriga ponnyhingst. Sövd kastration på klinik. Ingreppet gick bra, han är fortfarande svullen dock, men ingen feber, så det ska vara i sin ordning enligt veterinärerna.

Han har hittills inte ändrats ett dugg. Jag hade hoppats på mer fokus vid det här laget, men han är inte så jobbig ändå, så det funkar. Han har varit snäll i hantering och i hage, men jag måste sälja, så vallack var enda valet. Jag hoppas att jag inte får några "spännande" överraskningar som fysiska problem på köpet. Självklart ska han inte tränas om han har det, men jag visste inte att det kunde döljas av testosteronet. Nu har jag en sak till att nojja över.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Min häst kastrerades som 4 åring, han var jättesnäll som hingst att hantera, köra osv. Det enda med honom var att han ibland när vi körde kunde börja dumma sig lite, samt att han blev lite elak på de andra hästarna som gick förbi (om det var så att han stod vid staketet). Men han var aldrig dum mot människor, han var inte hingstig, ledde honom i vanligt grimskaft bland de andra hästarna utan problem.

Däremot hade han problem att lägga på sig med hull och muskler, han tog åt sig träningen till en viss gräns och sedan blev det stopp. Tror att han egentligen skulle ha mått bäst av att kastreras tidigare men nu passade tränaren på när han gick sönder i ett gaffelband och skulle vila, då tog dom bollarna på honom med.

Nu som valack har han utvecklats mycket både hull och muskulärt. Och även som tävlingsindivid. Han är dock en väldigt känslig kille men är samma goa häst som förut. Vet inte om känsligheten har att göra med kastrationen att göra. På honom märkte jag inte riktigt att han blev "tom".
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Har efter mycket fundering och øvervægande bestæmt oss før att ha honom kvar som hingst ett tag till så får vi se åt vilket håll det går. :laugh:
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Ska boka tid för kastration. Har gått ganska bra hittills men nu har verkligen kommit till ro och kan inte fokusera ordentligt på arbetet när det är andra hästar i närheten. kan knappt rida förbi en hage med andra hästar i. Han gormar och hoppar runt och reser sig :( Tråkigt men sant :(
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Ja jag hoppas det blir bra. Jag har ju köpt honom till dressyr och inte avel. Nu kan vi inte rida ordentligt i ridhus om det är minsta lilla häst där :(
Han känner sig hemmastadd nu och känner mig och så. Så nu låter han vårkänslorna flöda fritt... är en aaaning bökigt att åka någonstans då :(
Kan bara rida ut hemma när andra har tagit in sina hästar. Kommer inte förbi hagarna, eller jo då, på bakbenen :/
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Men vad trist! Tycker du gör rätt, en så hingstig hingst bör väl ändå inte avlas på i normala fall kan jag tycka och det viktigaste är ju att ni kan göra saker!
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Ska inte hästen användas i avel utan bara tävlas så tycker jag du gör helt rätt.

De flesta fallen blir lyckade och hingsten blir en lugnare valack sen finns det undantag där den blir helt förstörd.

Idag tycker jag det blir vanligare och vanligare att kastrera godkända halvblodshingstar med motivationen att de ska satsa på tävling.
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Vi vill ju kunna tävla och träna ordentligt även på våren och inte behöva vänta till sommaren...
Han sköter sig jättebra inne på tävlingsbanan men parkeringen tycker han är jätteskoj! :p

Han står hemma nu och inte i större stall så han är lugnare i sig själv och är verkligen nöjd med livet. Han är som tur är inte superhingstig på viset att han är farlig... men skriker och pratar hoppar runt och kan inte koncentrera sig, förutom hemma vid hans favvo hage längre bort i byn där får han flippen!

Så eftersom jag inte orkar med att han är så här några månader om året så känns det enklast för både honom och mig (och alla andra runt ikring) att kastrera.

Vill kunna träna och tävla i lugn och ro :crazy:
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Lite sent kanske men ändå..

jag har bara erfarenhet av två hästar som kastrerats sent.

En ponny som tävlade som hingst och sedan kastrerades vid försäljning. Blev lite småtjock och lat, men i det fallet tror jag nog det berodde mer på ryttaren och ägarbytet osv snarare än kastreringen. Han var rätt överdjävlig i hanteringen som hingst (uppsuttet gick bra) och är rätt sur av sig fortfarande.

En nordsvensk som skulle flytta och behövde kunna stå med ston i samma stall, förutom infektion i såret gick det jättebra, hästen är lika ståtlig och vacker fortfarande och "blev valack" snabbt.

Jag har en hingst som blir 7 i år och som jag har beslutat mig för att kastrera. Jag har inte längre ork och tid att hålla honom i avel och här uppe i norrland finns en så pass liten "marknad" för painthingst ändå att jag inte känner att han får såna ston som jag vill ha till honom... så tanken har funnits där ett tag och när han dessutom har fått problem med tänderna så var det inget snack om saken längre. De avkommor han har är supertrevliga och har vad jag vet inte ärvt tandproblematiken i alla fall tur som är...

Han är väldigt lätthanterlig, går bra att hantera i vanlig grimma vid betäckning och när han leds förbi ston osv men har det ganska jobbigt med andra hästar och stressar upp sig på nya ställen, när det kommer obekanta hästar, vid ridning tillsammans med andra osv. Vi har heller inte fått vara med på en enda kurs eller liknande just på grund av att han är hingst, så träna på att vara bland andra hästar går inte heller så bra... att åka på tävling är inget jag vill försöka mig på innan vi har fått vara iväg på lite kurser och se andra ställen än hemma.
Jag hoppas förstås på att han ska kunna gå med stona efter en tid men om han inte kan det så har jag ju hans son kvar samt att vi kommer att köpa en liten körponny i framtiden.

Jag vet ju att det är högre risk för att något går fel med en vuxen hingst men litar på att de tar hand om honom på bästa sätt på kliniken när det är dags. Jag är beredd att "ta risken" mot möjligheten att han ska kunna få leva ett bra hästliv istället - med kompisar, mindre stress osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Jag har tid på kliniken den 11 mars så än är det inte riktigt dags. Men det du beskriver är väldigt likt det jag upplever också. Dock tränar och tävlar jag ändå. Men folk överallt är livrädda för hingst. Så mer fokus från hans sida och mindre panik från andra är det jag hoppas på :D
 
Sv: Kastrera vuxen hingst, för/nackdelar?

Ja han blir verkligen inte på något sätt ohanterlig ens på nya ställen med nya hästar - han kan dansa och låta lite men alltid vid min sida och på löst hängande grimskaft. Skriker lite i stallet men inte värre än att han går att avleda med hö... en mycker trevlig häst som säkert skulle klara det fint med träningar med andra - men vad spelar det för roll när man inte får anmäla sig till kurser och träningar? :(

Hade han stått kvar i avel så hade jag fortsatt protestera och överbevisa, men då han inte ska betäcka mer ser jag ingen anledning att behålla honom som hingst heller. Fördelarna och vinsterna för både honom och mig överväger helt klart de risker och nackdelar som finns.
 

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 043
Senast: elle12
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 201
Senast: flashlight
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 211
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 141
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp