Kattsnack #8

Ja min britt var också social och rolig men inte gosig på det sätt som birman som jag hade.
Så jag har funderat kring om jag vill ha en gosig katt är det kanske birma och ragdoll jag ska kolla på. Även maine coon har jag funderat på.
Min Maine Coon tjej vill gärna vara nära, men ligger aldrig i knät och gosar, ligger sällan bredvid en soffan, kan ligga bredvid i sängen ibland. Kommer det andra personer går hon iväg.
 
Ja min britt var också social och rolig men inte gosig på det sätt som birman som jag hade.
Så jag har funderat kring om jag vill ha en gosig katt är det kanske birma och ragdoll jag ska kolla på. Även maine coon har jag funderat på.
Håller med övriga som beskrivit maine coon och tillägger att mina har lekt stenhårt med varandra och den arma huskatten, alltså jagar och tacklar varandra, brottas så tussar flyger osv. Skrattar alltid när dom beskrivs som lugna och coola katter :laugh: snarare pratglada, klumpiga clowner med överskottsenergi, även om dom såklart inte är lika galna som bengaler o dyl. Kan vara bra att veta iom att det är dina andra katter som kommer få ta smällen så att säga :)
 
Då jag märkt att Juno påverkas negativt av värmen så letade jag fram min fläkt och ställde på soffans armstöd. Juno förstår INTE vad den där surrande grejen är för något, och varför den blåser på henne varje gång den riktar sig mot henne. Hon har smugit runt den, undersökt den från alla möjliga håll och kanter på lite avstånd. Nu har hon lagt sig en meter ifrån, på soffbordet, och kollar nyfiket på den. Hon verkar väldigt, väldigt nöjd. :love:
 
F3A0A59C-3707-4766-AF2F-4E57B71FE89C.jpeg

Typisk maine coon-närhet, hon låg högt upp i sitt andra träd medan jag sprang omkring och plockstädade, när jag satte mig vid datorn följde hon genast efter :love:
 
Klippte klor i morse. Gammeltanten sprattlar en del, försöker springa iväg, ljudar så man tror att jag försöker ha ihjäl henne osv. Men sitter jättefint och tigger godis när hon är färdig (No hard feelings). Men nemas problemas.

Den snälle (nåja) yngre förmågan sitter still, om än motvilligt.

Gissa vem av dem jag lyckades klippa i pulpan? :arghh:

Känner mig som världens sämsta matte just nu.
 
Och det passar mig perfekt! :love: Jag brukar sitta med datorn i knäet så det blir trångt med en katt också :rofl: en stund räcker bra :up:
Jaa, mig med! Förutom på kvällarna när jag vill att katterna mina ska sova jämte mig i sängen, men bara gör det nån enstaka gång ibland :(
Maine coonen blir dock superkelsjuk när han är hungrig, så svälter jag honom lite kan jag nog få lite gos :P
 
Jaa, mig med! Förutom på kvällarna när jag vill att katterna mina ska sova jämte mig i sängen, men bara gör det nån enstaka gång ibland :(
Maine coonen blir dock superkelsjuk när han är hungrig, så svälter jag honom lite kan jag nog få lite gos :P
Alla medel är tillåtna i kärlek och krig :devil:

(Och just kärlek och krig är väl en bra beskrivning på förhållandet till ens katt :rofl:)
 
Funderar på det här är med tandhälsa. Är det bara tandborstning som gäller eller funkar typ Toothies godis? Hittade reklam för nån leksak i silikon som skulle vara bra för tänderna. Men funkar det?
 
Småfröknarna mår bra här. Brunetten har röjt runt i en kvart och jagat kruk-palettens tappade blad som iväg i vinddraget får fönstret. Efter en intensiv jakt runt-runt i vardagsrummet är bladet ju ordentligt ihjälbitet och slitet i stycken. Skönt med knubbig minitiger här hemma som tar ansvar för familjes trygghet!

Skönhetsmissen snarkar. Det för morgon för f-n. Skönhetsmissen är annars vår Över-Möderska här i huset, så länge morden är planerade till eftermiddag-kväll. Övrig tid går morden ut till konsulten B.
 
Börjar bli nervös för hämtningen av vår lille kisse..3 veckor kvar..aldrig haft katt förut! Men läst mig till att begränsa utrymmet i början..vi har väldigt öppen planlösning så det är svårt. Men tänker att vi tar in buren i badrummet först. Öppnar luckan och ser hur han beter sig, kollar att han verkar hitta lådan. Efter ett tag lämna badrummet med dörren öppen så han får komma ut själv? Låter det vettigt? Ska man ha mat och vatten därinne också eller kan man vänta med det och se om han verkar hitta dit till köket där vi tänkt ha sånt? Tänker att det blir svårare om man har det i badrummet först och sen flytta på det? Hjälp! :o
 
Börjar bli nervös för hämtningen av vår lille kisse..3 veckor kvar..aldrig haft katt förut! Men läst mig till att begränsa utrymmet i början..vi har väldigt öppen planlösning så det är svårt. Men tänker att vi tar in buren i badrummet först. Öppnar luckan och ser hur han beter sig, kollar att han verkar hitta lådan. Efter ett tag lämna badrummet med dörren öppen så han får komma ut själv? Låter det vettigt? Ska man ha mat och vatten därinne också eller kan man vänta med det och se om han verkar hitta dit till köket där vi tänkt ha sånt? Tänker att det blir svårare om man har det i badrummet först och sen flytta på det? Hjälp! :o

Vi/jag har aldrig begränsat utrymmet för kattungen. Jag visade Isis var lådan och maten var, sedan var det inte mer med det.

Sedan har jag ju väldigt medvetet bondat med henne (på hennes villkor givetvis men liksom visat att matte är det roligaste som finns), det var självklart att hon skulle sova i sängen med mig på en gång tex.

Det är bra att hantera kattungar ordentligt när de är små (men återigen, inte tvinga dem). Det ökar chansen att de blir gosigare som vuxna (vi hanterade inte Missia och Tassa tillräckligt och de var inte helt bekväma med hantering).
 
Vi/jag har aldrig begränsat utrymmet för kattungen. Jag visade Isis var lådan och maten var, sedan var det inte mer med det.

Sedan har jag ju väldigt medvetet bondat med henne (på hennes villkor givetvis men liksom visat att matte är det roligaste som finns), det var självklart att hon skulle sova i sängen med mig på en gång tex.

Det är bra att hantera kattungar ordentligt när de är små (men återigen, inte tvinga dem). Det ökar chansen att de blir gosigare som vuxna (vi hanterade inte Missia och Tassa tillräckligt och de var inte helt bekväma med hantering).
Åh min förra försökte komma upp i sängen själv när han kom. Fick lyfta upp honom :heart
 
Börjar bli nervös för hämtningen av vår lille kisse..3 veckor kvar..aldrig haft katt förut! Men läst mig till att begränsa utrymmet i början..vi har väldigt öppen planlösning så det är svårt. Men tänker att vi tar in buren i badrummet först. Öppnar luckan och ser hur han beter sig, kollar att han verkar hitta lådan. Efter ett tag lämna badrummet med dörren öppen så han får komma ut själv? Låter det vettigt? Ska man ha mat och vatten därinne också eller kan man vänta med det och se om han verkar hitta dit till köket där vi tänkt ha sånt? Tänker att det blir svårare om man har det i badrummet först och sen flytta på det? Hjälp! :o
Jag begränsar inte först, har inte behövts. Däremot kan det va bra med en extra låda om du bor lite större, kattungar glömmer bort det där att gå på toa när de leker och sen rusar de dit i full kareta 😅

Lugn och ro, låt han komma fram själv. Lite gottis när han söker kontakt är alltid en bra idé. Håll koll på hur han reagerar när det händer nya saker så kan du introducera grejer allt eftersom. Hantering, bad, bilåkande är alltid bra! Man vet aldrig när nåt händer. Jag har ett knep att jag använder väldigt mycket rösten, tränar inkallning och pratar mycket med dem. Genom det så lär de sig rösten är bra och trygg så att säga, tex så blir de ibland orolig om vi åker bil, de i baksätet och jag fram. Då behöver jag bara prata lite med dem under färden så är de lugna igen, de vill som bara kolla av vart matte är :)

Det viktigaste skulle jag säga är kärlek, mat och skötsel :heart och håll dig lugn när det är nåt nytt, de kan låta kopiöst när det är nåt de inte gillar... min yngsta började pipa INNAN jag rört hennes klo med klötången i början 🙄 men jag var lugn, pratade, kliade lite och klippte nån enstaka åt gången 2-3 ggr i veckan så lugnade hon ner sig och nu vid 1 år är hon helt lugn och tyst, även om hon fortfarande ser lite kränkt ut varje gång 😂
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 340
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 892
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 559
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp