Kattsnack #8

Ny på det här med renrasiga katter - vart ”behöver” eller ”bör” jag vara medlem? Vad är katternas motsvarighet till Svenska Kennelklubben?
 
Ny på det här med renrasiga katter - vart ”behöver” eller ”bör” jag vara medlem? Vad är katternas motsvarighet till Svenska Kennelklubben?

Ska du ställa ut? Avla? Annars är medlemskap i mina ögon inget viktigt. Det största är SVERAK, sen finns WCF och så några mindre. Ska du ställa ut, är SVERAK det förbundet som har flest utställningar.
 
Ny på det här med renrasiga katter - vart ”behöver” eller ”bör” jag vara medlem? Vad är katternas motsvarighet till Svenska Kennelklubben?

På kattsidan finns flera förbund, vanligast i Sverige är SVERAK, WCF, TICA och CFA. Alla är lika okej. Viktigt att tänka på är att TICA och CFA inte slår ihop registreringsbevis och stamtavla så ofta får du ”bara” registreringsbeviset (som visar att katten är stambokförd) och en officiell stamtavla får man beställa själv om den behövs för att byta förbund eller liknande.

Om du vill ställa ut mycket anordnar SVERAK flest utställningar i Sverige, i övriga Europa är WCF lika stort och i vissa delar större än FIFe. Jag är medlem i TICA och är nöjd med att ställa ut ett par gånger per år när WCF anordnar utställningar. För mig som ägnar mig åt en del utparningar är TICA en klar fördel jämfört med SVERAK då jag inte behöver hålla på och ansöka om tillstånd (vilket sällan ges).
 
Försöker sova... Katterna har full koll på den feta nattfjärilen som lyckats ta sig in genom glipan i fönstret. Jag hör det knarra i möbler och golv, och hör små tysta dunsar från andra sidan väggen. Snäääälla låt inte katterna riva ner någonting. Jag är alldeles för trött för det just nu. 😅
 
Det är nu flera veckor sedan Älvas favoritkartong levererades hem till mig. Jag trodde att nyhetens behag skulle ha gått över vid det här laget, men nä. Bekvämare kartong har aldrig tidigare skapats, förklarar Älva.

IMG_20210805_124549.jpg
 
Luna hade ju en skokartong som blev hennes absoluta favorit, men det var ju en ganska snygg och händig sak i jämförelse, så den tog jag till och med med mig när vi reste iväg. 🙈 Jag har kvar skokartongen av rent sentimentala skäl, men jag tror faktiskt inte att varken Älva eller Juno skulle få plats i den.

FB_IMG_1564251753165.jpg
 
Åååh! Jag behöver gå till jobbet, men Älva har lagt sig i mitt knä och jag har inte hjärta att flytta på henne. 😭 Så fort jag börjar prata med henne för att förklara att jag måste gå nu så börjar hon bara spinna högre. Älsklingen!!! 😭❤️
 
En bekant hittade en vad jag tyckte, 6 v gammal väldigt smal liten hankattunge mitt i skogen. Ensam. Och handtam.
Efter att ha haft koll på den några dagar, plockade hon in den och gav ansvaret till mig typ. Det var jag som fick kontakta polis, katthem och ordna inkvartering till den lilla. Det gjorde jag ihop med min hyresvärd, då jag inte ville ta in den till mig.

Efter lite pyssel och krångel med polisen, hämtades han dagen efter av katthemmet. De har egen veterinär, så han fick hjälp direkt! Lite snorig, väldigt tunn och uttorkad och även de trodde han var runt 6 v. Så han fick dropp, antibiotika och fick följa med veterinären hem. Katthemmet hade en kull kattungar i samma ålder, så jag hoppas han får vara med dom när han kan. Så glad att det löste sig!! 🥰🥰

20210803_181553.jpg
 
Undrar om Megara är lite åskrädd? Hon låg och sov i fönstret och det började åska. Hon kom vandrade till mig och började gosa och tom spinna vilket hon aldrig gör. Underliga katt hon kan ligga under högtalarna när utomjordingar spränger Vita Huset och halva jorden i bitar utan att vicka på örat, men hon reagerar när det går in några i porten under fönstret och nu när det åskar.

Blir någon av era katter åskrädda?
 
Undrar om Megara är lite åskrädd? Hon låg och sov i fönstret och det började åska. Hon kom vandrade till mig och började gosa och tom spinna vilket hon aldrig gör. Underliga katt hon kan ligga under högtalarna när utomjordingar spränger Vita Huset och halva jorden i bitar utan att vicka på örat, men hon reagerar när det går in några i porten under fönstret och nu när det åskar.

Blir någon av era katter åskrädda?
Ja
Har utomjordingar sprängt Vita Huset :confused:
 
Ja
Har utomjordingar sprängt Vita Huset :confused:

Independence Day och liknande :D . Särskilt runt nyår kollade jag på Pacific Rim på hög volym för att att hon inte skulle skrämmas av raketerna. Nu blev det mycket få raketer och hon öppnade inte ens ögonen så jag genomled diverse krigs/science fiction/Action hela kvällen på hög volym för ingenting.

Mina högtalare står på hyllan ovanför hennes kattsäng så det vibrerar nästan när den är på högt.
 
Undrar om Megara är lite åskrädd? Hon låg och sov i fönstret och det började åska. Hon kom vandrade till mig och började gosa och tom spinna vilket hon aldrig gör. Underliga katt hon kan ligga under högtalarna när utomjordingar spränger Vita Huset och halva jorden i bitar utan att vicka på örat, men hon reagerar när det går in några i porten under fönstret och nu när det åskar.

Blir någon av era katter åskrädda?
Mina reagerar men blir inte direkt rädda. Är det rejäla åskskurar med blixtar så vill båda ligga nära och hänger efter mig, eller iaf ligga tätt intill varandra. Lättare åska så bryr de sig inte.
 
Independence Day och liknande :D . Särskilt runt nyår kollade jag på Pacific Rim på hög volym för att att hon inte skulle skrämmas av raketerna. Nu blev det mycket få raketer och hon öppnade inte ens ögonen så jag genomled diverse krigs/science fiction/Action hela kvällen på hög volym för ingenting.

Mina högtalare står på hyllan ovanför hennes kattsäng så det vibrerar nästan när den är på högt.
Jag har haft katter som varit åskrädda och som då kommit och velat vara nära
Och jag förstår dom åskan dundrade här igår så både jag och hästar hoppade högt
Nuvarande katt är mest ute och ligger förmodligen och gömmer sig vid åskväder men han gillar inte ljud från tvn heller han skulle aaaaldrig titta på Independence Day :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 283
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 866
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 554
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp