Kattsnack #8

Läser att Länsstyrelsen i nått län prompt vill avliva en katt för att den är blind. Vad händer i detta land?

Jag är inte övertygad om att blindhet är den enda anledningen till varför Lst beslutat att avliva kattungen. Det är inte alltid man får höra hela berättelsen från kattorganisationerna. Att bara vara blind borde inte leda till ett avlivningsbeslut. I kombination med skygghet eller andra sjukdomar, ja.
 
Jag är inte övertygad om att blindhet är den enda anledningen till varför Lst beslutat att avliva kattungen. Det är inte alltid man får höra hela berättelsen från kattorganisationerna. Att bara vara blind borde inte leda till ett avlivningsbeslut. I kombination med skygghet eller andra sjukdomar, ja.

Nej, är det mer än så är det en annan sak. Men om nu en veterinär sagt att hon kan ta sig an katten, låter det underligt att man hellre avlivar.
 
Lilla älskade Megara 😿. Jag upptäckte att hon har några små bulor/sår på huvudet. Måste vara elaka Bosse som klöst! 🤬 Kattskrälle säger jag bara! Om/när vi åker tillbaka så blir de separerade totalt. Tyvärr eftersom Megara konstigt nog verkar tycka det är roligt att vara där.
 
Lilla älskade Megara 😿. Jag upptäckte att hon har några små bulor/sår på huvudet. Måste vara elaka Bosse som klöst! 🤬 Kattskrälle säger jag bara! Om/när vi åker tillbaka så blir de separerade totalt. Tyvärr eftersom Megara konstigt nog verkar tycka det är roligt att vara där.

Äsch då, låt dem vara tillsammans om hon gillar det. Lite skrapsår är shit happens, min kommer hem med revor och har utan tvekan delat ut sådana också :angel:
 
Varför älskar katter att ligga på böcker när det finns mjuka sköna soffor/kattsängar precis bredvid? Det kan inte vara bekvämt att ligga utsträckt över flera böcker som är hårda och kanterna är ojämna :idea:
 
Vill köpa en Tre Ponti till Megara så vi kanske kan gå lite promenader. Försöker mäta hennes bröstomfång, det går sådär. Blir det samma mått på hund som katt? Väljer mellan 1 och 1 1/2. Enligt vad jag kunde se innan hon surnade till och stack var runt 34-35. Det ligger i spannet för båda men jag ska kanske ta den mindre storleken så jag kan spänna åt vid behov. Någon som har erfarenhet av Tre Pontis storlekar och hur väl det stämmer på katter?
 
Vill köpa en Tre Ponti till Megara så vi kanske kan gå lite promenader. Försöker mäta hennes bröstomfång, det går sådär. Blir det samma mått på hund som katt? Väljer mellan 1 och 1 1/2. Enligt vad jag kunde se innan hon surnade till och stack var runt 34-35. Det ligger i spannet för båda men jag ska kanske ta den mindre storleken så jag kan spänna åt vid behov. Någon som har erfarenhet av Tre Pontis storlekar och hur väl det stämmer på katter?
Jag kan kolla ikväll när jag kommer hem :)
 
Vill köpa en Tre Ponti till Megara så vi kanske kan gå lite promenader. Försöker mäta hennes bröstomfång, det går sådär. Blir det samma mått på hund som katt? Väljer mellan 1 och 1 1/2. Enligt vad jag kunde se innan hon surnade till och stack var runt 34-35. Det ligger i spannet för båda men jag ska kanske ta den mindre storleken så jag kan spänna åt vid behov. Någon som har erfarenhet av Tre Pontis storlekar och hur väl det stämmer på katter?
Morris väger 3,3 kg och har storlek 1,5. Jag har varianten som man knäpper med knäppe bak och har behövt sy in den. Hon kan fortfarande backa ur den om kopplet är riktigt sträckt framifrån, men det har bara hänt två gånger och hon verkar inte ha lärt sig det. Bra att ha i bakhuvudet ändå.
 
Vill köpa en Tre Ponti till Megara så vi kanske kan gå lite promenader. Försöker mäta hennes bröstomfång, det går sådär. Blir det samma mått på hund som katt? Väljer mellan 1 och 1 1/2. Enligt vad jag kunde se innan hon surnade till och stack var runt 34-35. Det ligger i spannet för båda men jag ska kanske ta den mindre storleken så jag kan spänna åt vid behov. Någon som har erfarenhet av Tre Pontis storlekar och hur väl det stämmer på katter?
Jag har rivit bort storlekslappen, sorry 😂 hon har ett bröstomfång på 40 och hon väger 5-6 kg vilket verkar ligga i samma storlek(2,5 för katt). Det är precis en sån här vi har och jag drar åt den till max(alltså inte drar åt-åt utan det är på det läget den passar :laugh:) så det hade säkert gått med en storlek mindre också. Hon är ju inte så krallig.
https://m.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.96.3381/kattsele-tre-ponti-basic-leopard
A7DB7D94-F51D-4BEC-A919-91E3CBFAF5B2.jpeg
 
20210715_184216_copy_1013x798.jpg

Här är min lille som blivit stor :heart Det har varit en tuff kattungetid för honom :cry: Har knappt vågat kännas vid honom i perioder då han varit så sjuk att avlivning varit väldigt nära. Ca. 1 månad efter jag fick hem honom började han få kraftiga diarréer, hulkningar och kräkningar i märkliga skov.
Vi träffade veterinären varannan vecka ett tag där :( Han gick ner alldeles för mycket i vikt och tappade aptiten. Samlade på sig massa vätska i buken. Efter ihärdigt laborerande med probiotika, antibiotika, hypoallergenfoder, tarmreglerande, Andapsin, Primperan, buprenorfin och kortison så finns han kvar hos mig :heart *Peppar, peppar* så har han inte haft symtom från, vad veterinären tror är, IBD på 2 månader och jag ser inga tecken på smärta eller obehag hos honom. Inga mediciner! Jag är försiktigt hoppfull :)
 
På tal om nåt helt annat så har både Disa och Sixten små skorpor i kragen lite random :confused: är aldrig något sår eller så utan mer som skorv. Inget stort, inte många, bara i kragen. Sixten ska kolla tänderna snart så mamma ska passa på att visa upp det då, det ser likadant ut på båda så jag tänker nog freeloada på det till en början. Det började dyka upp strax efter att Sixten flyttade så funderar på om jag hunnit dra hem nån skit till dom precis innan det eller om det är en sjuk slump att det hände båda två ungefär samtidigt. Periodvis är det inga alls så det tog ett tag innan vi började lägga ihop 2+2.
74CE94C1-DEF6-43B1-ACCE-C12DD3E38EA0.jpeg
 
3E04BE66-5F51-4347-BA72-8837E0DC79C0.jpeg

Hon som annars är rätt lättkränkt bryr sig inte alls om att jag pillar och petar ut den ur pälsen(har aldrig hittat en som sitter fast i huden på nåt vis).
 
På tal om nåt helt annat så har både Disa och Sixten små skorpor i kragen lite random :confused: är aldrig något sår eller så utan mer som skorv. Inget stort, inte många, bara i kragen. Sixten ska kolla tänderna snart så mamma ska passa på att visa upp det då, det ser likadant ut på båda så jag tänker nog freeloada på det till en början. Det började dyka upp strax efter att Sixten flyttade så funderar på om jag hunnit dra hem nån skit till dom precis innan det eller om det är en sjuk slump att det hände båda två ungefär samtidigt. Periodvis är det inga alls så det tog ett tag innan vi började lägga ihop 2+2.
Visa bifogad fil 74118
Sårskorpor? De leker troligtvis tufft med varandra, eller bråkar lite :)
 
Funderar om Megara har fått mask. Hon är iofs en inne katt som börjar uppvisa viss rondör :meh: Men hon KRÄVER mat konstant. Vadå hålla sig smal och fin på bara blötmat. Just nu moffade hon Bosses torrisar men kommer kräva middag senare ikväll.

Jag får börja ta ner henne I källaren mer ofta så hon kan motionera.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 599
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 115
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 650
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
101 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp