Bukefalos 28 år!

Kattsnack #8

Dags för mig att fråga er experter igen! :love::D

Vår plutt är nu 4,5 månad och allt går bra! 3 kg nu så inte så jätteliten längre! Lite jobbig på nätterna ibland, men han tål att vi då stänger honom ute från sovrummet så det är okej. Däremot håller hans favoritlek på att skrämma livet ur mig på daglig basis.. :meh::laugh:

Han älskar nämligen att smyga på oss (mest mig iofs tror jag?) och stalka och skrämmas. Typ man har varit i sovrummet och ska hämta nåt och när man rundar sängen på vägen tillbaka så hoppar han fram från ingenstans. Hoppar rätt högt och med frambenen rakt upp/ut som en sprattelgubbe :rofl: jag blir ju livrädd varje gång!! Haha är detta normalt? Det är väl lek? Växer det bort eller är det bara att vänja sig? :angel::p
Min lilla som är fyra månader gör på samma sätt... mot mig och de andra katterna.. :D :nailbiting: jag har antagit att det är lek.
 
Typ man har varit i sovrummet och ska hämta nåt och när man rundar sängen på vägen tillbaka så hoppar han fram från ingenstans. Hoppar rätt högt och med frambenen rakt upp/ut som en sprattelgubbe :rofl: jag blir ju livrädd varje gång!! Haha är detta normalt? Det är väl lek? Växer det bort eller är det bara att vänja sig? :angel::p

De flesta lekar som katter sysslar med har någon koppling till jaktbeteende, så man får till viss del leva med att de gärna attacksmyger på en. ;) Det är fullt normalt och brukar växa bort, men när är väldigt individuellt. Min nuvarande katt, flåbuse av födsel och ohejdad vana, höll på sådär till och från fram tills han var ett och ett halvt år. :nailbiting::angel:
 
Dags för mig att fråga er experter igen! :love::D

Vår plutt är nu 4,5 månad och allt går bra! 3 kg nu så inte så jätteliten längre! Lite jobbig på nätterna ibland, men han tål att vi då stänger honom ute från sovrummet så det är okej. Däremot håller hans favoritlek på att skrämma livet ur mig på daglig basis.. :meh::laugh:

Han älskar nämligen att smyga på oss (mest mig iofs tror jag?) och stalka och skrämmas. Typ man har varit i sovrummet och ska hämta nåt och när man rundar sängen på vägen tillbaka så hoppar han fram från ingenstans. Hoppar rätt högt och med frambenen rakt upp/ut som en sprattelgubbe :rofl: jag blir ju livrädd varje gång!! Haha är detta normalt? Det är väl lek? Växer det bort eller är det bara att vänja sig? :angel::p

Megara gör exakt samma sak. Hoppar högt rakt upp och vänder sig i luften på något sätt och kommer ner med tassarna på fötterna så jag dessutom snubblar över henne. Jag är bara tacksam när hon gör det än när hon hoppar rakt upp och hamnar på mina fötter och biter mig i ankeln. Hon fyllde fyra i maj 🙄
 
Börjar mer och mer luta åt att omplacera Myran men känner mig som en svikare. :(
Hon är så mysig och kärleksfull, mot mig, men hon avskyr sin lilleskrutt och morrar och hugger efter Wilmis men accepterar henne när hon kommer och tränger sig på. De två kan även springa och leka, men lille skrutt får inte komma i närheten utan hon kan rent av göra utfall mot honom.

Ibland sover de trots allt alla tre bredvid varandra hos mig, men han får inte röra sig utan att hon morrar och svär. Nu ligger hon i hallen och är arg, hon är otroligt svartsjuk av sig och hade nog passat bäst som ensamkatt, men hon vill ju inget hellre än ligga i min famn. Hon bryter sig ut om hon kan om jag är ute och går inte det springer hon mellan fönstren för att se mig. Går jag på toaletten vill hon sitta i knä, bara det att om lille skrutt hinner så springer han före för han vill också vara den som ligger i min famn och kramas.

Jag tycker ju så mycket om henne men blir så less på hennes ständiga svartsjuka. Vet inte vad jag ska göra, hon är kollad hos veterinär och är fullt frisk. Hon har varit otroligt svartsjuk så länge jag haft henne men jag blir hjärtekrossad om hon måste omplaceras. 😭💔

Du är ingen svikare utan tvärtom, någon som sätter Myrans behov främst på bekostnad av att ditt hjärta brister. Vissa katter, även av de sk sociala raserna måste vara ensamkatter, de klarar av olika skäl inte av att bo med andra. Både Nikita och Megara var/är sådana präglade ensamkatter, om än av olika skäl.

Ffa för Myrans skull men också Wilmis tycker jag det låter som det bästa är att hon får en egen människa att gosa och dominera över. Kanske en lite äldre pensionär typ som är hemma mycket och har tid att uppfylla hennes behov. @Alexandra_W hade väl en liknande situation där en av hennes siameser i princip ville döda sin dotter så det blev omplacering till @Sonic76 där Ija nu mår som en prinsessa med sin egen människa.

Kramar från mig och Megara (som hälsar att andra katter är pest förutom när man kan stjäla deras mat).
 
Du är ingen svikare utan tvärtom, någon som sätter Myrans behov främst på bekostnad av att ditt hjärta brister. Vissa katter, även av de sk sociala raserna måste vara ensamkatter, de klarar av olika skäl inte av att bo med andra. Både Nikita och Megara var/är sådana präglade ensamkatter, om än av olika skäl.

Ffa för Myrans skull men också Wilmis tycker jag det låter som det bästa är att hon får en egen människa att gosa och dominera över. Kanske en lite äldre pensionär typ som är hemma mycket och har tid att uppfylla hennes behov. @Alexandra_W hade väl en liknande situation där en av hennes siameser i princip ville döda sin dotter så det blev omplacering till @Sonic76 där Ija nu mår som en prinsessa med sin egen människa.

Kramar från mig och Megara (som hälsar att andra katter är pest förutom när man kan stjäla deras mat).
Bara för det så låg alla tillsammans när jag åkte och handlade och åt en utelunch. Nu var hon framme hos Lille Skrutt utan att säga något elakt eller slå honom och Wilmis leker hon ju med. Inte lätt. 🥺
 
Megara gör exakt samma sak. Hoppar högt rakt upp och vänder sig i luften på något sätt och kommer ner med tassarna på fötterna så jag dessutom snubblar över henne. Jag är bara tacksam när hon gör det än när hon hoppar rakt upp och hamnar på mina fötter och biter mig i ankeln. Hon fyllde fyra i maj 🙄
Hahaha ja typ var tredje gång hamnar han ju på/framför mina fötter så jag råkar sparka iväg honom innan man inser vad som hänt. :nailbiting: då får jag ju skitdåligt samvete, men han verkar ju inte bry sig så mycket eftersom han gör om det :down::rofl:
 
Du är ingen svikare utan tvärtom, någon som sätter Myrans behov främst på bekostnad av att ditt hjärta brister. Vissa katter, även av de sk sociala raserna måste vara ensamkatter, de klarar av olika skäl inte av att bo med andra. Både Nikita och Megara var/är sådana präglade ensamkatter, om än av olika skäl.

Ffa för Myrans skull men också Wilmis tycker jag det låter som det bästa är att hon får en egen människa att gosa och dominera över. Kanske en lite äldre pensionär typ som är hemma mycket och har tid att uppfylla hennes behov. @Alexandra_W hade väl en liknande situation där en av hennes siameser i princip ville döda sin dotter så det blev omplacering till @Sonic76 där Ija nu mår som en prinsessa med sin egen människa.

Kramar från mig och Megara (som hälsar att andra katter är pest förutom när man kan stjäla deras mat).

Ija ville inte bara döda sin (dumsnälla) dotter utan skulle ta kål på min äldre otroligt vänliga siameshane med. I Ijas värld skulle det vara människor och hundar och inga andra katter. Oklart varför men.. Även hon var/är väldigt människokär och vill vara med och nära hela tiden. När det var som värst letade hon aktivt upp de andra som t ex sov på övervåningen och flög på dem, och när det var som bäst låg de och sov bredvid varandra. Det gick dock åt fel håll och när det började bli blodvite och inte bara bloody murder-vrål och pälstussar fick hon flytta.

Mini och Lukas är inte helt hundra med varandra än idag, och det var värre i början. Där handlade det dock om konfrontationer som utlöste det, och det var inte på samma allvar (även om jag var noga med att se till de inte fick chansen ryka ihop på allvar). Men ffa gick det åt rätt håll om än lite långsamt. Och ingen av katterna verkade må särskilt dåligt av det förutom just i stunden. Det fanns dock mer än en gång jag tvivlade om det skulle gå men varje gång kom sen ett genombrott till det bättre.

Idag kan fröken överdramatisk plötsligt känna behovet av att fräsa och sopa till Lukas för att han är han typ. Om Lukas framkallar minsta pip från Liten kommer Mini som en galen furie och spöar upp Lukas. Men 99% av tiden är de fullt sams.

Så - det är jättesvårt. Men jag tror att bara det faktum att tanken omplacera finns är ett tecken på en bra ägare som ser katternas behov. Och oavsett vad beslutet blir sannolikt tar rätt beslut utifrån katterna.
 
FB_IMG_1629527403407.jpg
 
Yngsta dotter är väldigt fäst vid kattungen, så idag när hon skulle sova över hos sin mormor fick katten helt enkelt följa med :angel: Mormorn köpte kattlåda och kattsand (lär bli fler gånger) och kattungen tyckte att det hela var spännande. När de hade åkt sa äldsta dottern, ”vad skönt att ingen kommer bita oss i fötterna inatt”.
Katten sover i sängen och när vi rör på oss så finns det risk att katten attackerar den kroppsdel som hamnar utanför täcket. :rofl:
Men, nog har det varit tomt utan lilla katten ikväll!
 
Det går så bra med Paisley 😻
Hon är verkligen helt underbar, så framåt och modig. Klev direkt ut buren och undersökte hela lägenheten, jag bor här nu, det här blir jättebra!
Sovit med oss i sängen hela natten, äter mat och går på lådan.
Konstapel Ruben är jättesnäll, Paisley har hoppat och råkat landa på honom två gånger 😂
Vi håller dock lite koll så han inte går in i rollen som ordningspolis.

Prada däremot tycker än så länge att Paisley är satans avkomma 😅
Fräser och morrar åt henne så fort hon får syn på henne. Surtanten 😁
Men vi är inte så oroliga, hon gillar inte förändringar och vi är övertygade om att hon kommer uppskatta sin nya kompis med tiden 😊
IMG_20210822_104314.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 944
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 577
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 731
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
101 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp