Kattsnack #8

Iom att gammelkatt var så ... um... gammal har jag funderat på ny katt (eller inte) under en längre period.

Jag har ju den yngre förmågan (som iofs inte är så ung heller.. hon är 10 i år) och jag tror att hon skulle uppskatta en kompis. Hon har alltid bott med kompis, är väldigt lekfull och vill gärna sova i hög.

Själv skulle jag nog också vilja ha en till. Och börja från kattunge den här gången, och inte bara ta över äldre katter. Drömmen hade nog varit en pratsam, leksam dam. En bengal kanske? (kommer nog sluta med huskatt men ändå)

Några i min familj (som iofs inte har något med det att göra,) har i stället uttryckt att jag nu kan passa på att göra mig av med den yngre katten för nu är gammelkatten borta.

Är kattungar för djäkliga? Eller är det mest folk som inte är vana vid aktiva katter som upplever dem som sådana? Är det vettigt att vilja ha en katt till?
Alltså de KAN vara jäkligt jobbiga ( Våran är för jäkligt på nätterna med fötter och går inte att stänga ut henne för då hoppar hon på dörren 🤣) men alltså jag är så glad att jag har fått vara med och forma henne till den katt hon är idag när hon är snart 6 månader. Fantastisk liten katt men som sagt mycket djävulskap har hon för sig, men de hör till hennes ålder med. Hon är pratig, glad och kelsjuk på morgonen och kurrar järnet när vi äter frukost ❤️ Tigger som en liten 🐷 men vi får skylla oss själva när vi matar henne från bordet bara för att hon var söt 🤣🙈 Hon är en terrorist men samtidigt en snäll sådan 😆 Gäller att aktivera henne ordentligt på dagtid så hon håller sig i skinnet på kvällarna 😏
IMG_20210926_180641326_HDR.jpg
 
Just metacam verkar smaka gott. När jag skulle få i Megara det så gjorde jag först som med Nikita, stadigt tag i nackskinnet och sedan noggrant med sprutan i munnen den inte kvävde henne. Det blev en del bråk med Megara, tills jag insåg att hon tyckte om Metacamen. Så då fick hon slicka i sig den och jag tryckte bara fram tills hon fått hela dosen.
 
Jag har alltid gett mina med doseringssprutan direkt i munnen, aldrig att jag skulle hälla den på maten. Om hon inte äter upp så gör den ju ingen nytta. Jag packar in dem i ett badlakan och pillar sen in sprutan i mungipan och trycker ut dosen i munnen.

Se bara upp så hon inte sätter i halsen, lägg henn inte på rygg när du doserar utan håll henne mer upprätt.
Ja alltså det är jag helt klar över! Men det står på lappen med hemråd att det ska vara tillsammans med mat, typ som att hon behöver äta lite för att få ned medicinen ordentligt..? 🤔
 
Ja alltså det är jag helt klar över! Men det står på lappen med hemråd att det ska vara tillsammans med mat, typ som att hon behöver äta lite för att få ned medicinen ordentligt..? 🤔
Ordagrant så står det "Ges i munnen med mat" :cautious: därav jag tolkade det som att man vill att jag ska ge medicinen och sedan någon mat som hon äter 🤔
 
Ja alltså det är jag helt klar över! Men det står på lappen med hemråd att det ska vara tillsammans med mat, typ som att hon behöver äta lite för att få ned medicinen ordentligt..? 🤔
Det handlar om att det ska finnas mat i magen då risken för biverkning i form av kräkning ska minska. Det behöver inte vara en hel portion. Metacamen ger du enklast direkt i munnen efter att hon ätit en liten portion.
 
Det handlar om att det ska finnas mat i magen då risken för biverkning i form av kräkning ska minska. Det behöver inte vara en hel portion. Metacamen ger du enklast direkt i munnen efter att hon ätit en liten portion.
Hm! Jag får prova ge henne lite torrfoder och se om hon äter det direkt imorgon. Men tack för tipset om att göra det efteråt!

Idag är hon dock utsvulten stackaren :D:love:
 
Jag gillar såna skyltar om det nu bara är en evakuering som gäller. Annars är jag faktiskt lite kluven. Det är självklart att man vill att sina katter blir räddade men hur länge ska man försöka rädda livet på en katt som kanske gömmer sig i skarpt läge?

Min väns föräldrars lgh brann för många år sedan. De fick tag på katterna men båda två slet sig i paniken och sprang in i lägenheten igen och brann tyvärr inne. Väldigt väldigt tragiskt :( mitt hjärta hade gått sönder om det var min katt.
 
Jag gillar såna skyltar om det nu bara är en evakuering som gäller. Annars är jag faktiskt lite kluven. Det är självklart att man vill att sina katter blir räddade men hur länge ska man försöka rädda livet på en katt som kanske gömmer sig i skarpt läge?

Min väns föräldrars lgh brann för många år sedan. De fick tag på katterna men båda två slet sig i paniken och sprang in i lägenheten igen och brann tyvärr inne. Väldigt väldigt tragiskt :( mitt hjärta hade gått sönder om det var min katt.

Om det var jag, antagligen alldeles för länge. Men tycker det är otroligt viktigt att brandmän eller andra som akut behöver tillträde vet att det finns en katt och att hon ska prioriteras.

Fruktansvärt att katterna slet sig och sprang tillbaka in igen. Men om de med hjälp av en skylt plockats ut först, så var ändå chanserna att de skulle överlevt större än utan någon skylt alls. Jag bor i en lägenhet på en och en halv trappa med en liten balkong. Så om det börjar brinna och vi inte kan ta oss ut genom dörren så sticker vi ut på balkongen och jag hivar Megara och sedan mig själv i värsta fall.
 
Fått provsvar från återbesöket med Sessan. Levervärdena har stigit ytterligare och UL visade på fler områden med cystor. Nu ställs vi inför beslut om eventuell operation + biopsi vilket är enda sättet att ta reda på om förändringarna på levern är godartade eller elakartade. Jag vet inte om det skulle kännas rätt att utsätta henne för det... 15 år gammal och har börjat visa ålderstecken. Men vi har fått lite tid att fundera.
 
Imorgon ska jag gå på kattutställning! :love: Det ska bli så kul att få se en massa fina katter igen. Mina tjejer stannar så klart hemma (Älva får inte p.g.a medicinering, Juno har för knölig nos för att domarna ska gilla hennes profil. :p), men jag ska passa på att köpa en massa kanintassar och kanske något annat mysigt när jag är på plats.
 
Imorgon ska jag gå på kattutställning! :love: Det ska bli så kul att få se en massa fina katter igen. Mina tjejer stannar så klart hemma (Älva får inte p.g.a medicinering, Juno har för knölig nos för att domarna ska gilla hennes profil. :p), men jag ska passa på att köpa en massa kanintassar och kanske något annat mysigt när jag är på plats.

Var är utställningen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 417
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 954
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 606
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp