Kattsnack #8

Idag var kattungen plötsligt försvunnen. Hittills har hon varit väldigt sällskapssjuk och pipit så fort hon blivit ensam i ett rum, men nu var jag upptagen i typ tio minuter med något på övervåningen och när jag kom ner igen var hon borta. Jag kollade i alla vrår, tog fram pannlampan och kikade under sofforna, kollade på och under alla sängar, kollade i skafferiet - kunde hon vara instängd? Nix, hon var ingenstans. Jag vet ju att kattungar kan trycka ihop sig i minsta lilla utrymme, men vi bor i ett gammalt hus och jag fick lite panik. Kunde vi missat nåt hål eller vädringsfönster? Jag gick till och med ut och letade fast det borde vara helt omöjligt för henne att ta sig ut.

Till slut skrev jag till min man och frågade om han hade tips på ställen att leta. Han svarade: nej, inte om panelen under diskmaskinen sitter på plats. Det hade jag redan tänkt på, och det gjorde den - utom en typ 3 cm bred springa. Jag lossade panelen, och vad kikar fram om inte en liten nos? Extrem lättnad, och det är tydligen alldeles för länge sen jag hade kattunge. Självklart kan en tre månaders maine coon ta sig genom en yttepytteliten springa och sätta sig på det ocharmigaste stället i huset. 😅

Nu är jag helt slut. Tur att det är fredag.
 
Intressant vad Megara reagerar på. Hennes säng är ju precis bredvid datorn så ljudet är ganska högt. Hon bryr sig noll om när jorden sprängs av utomjordingar, krigsfilmer och liknande. Inte heller när jag spelar Queen, Led Zep eller Dire Straits osv på högsta volym. Men däremot när jag kollade på en intervju med Brian May (Queen) och han spelade lite på sin elektriska gitarr satte hon sig upp, blev uppenbarligen störd/osäker på vad det var. Undrar om det var några toner?

Däremot Stone Cold Crazy, Hammer to Fall och Bohemian Rhapsody sussar hon sött till.
 
Idag var kattungen plötsligt försvunnen. Hittills har hon varit väldigt sällskapssjuk och pipit så fort hon blivit ensam i ett rum, men nu var jag upptagen i typ tio minuter med något på övervåningen och när jag kom ner igen var hon borta. Jag kollade i alla vrår, tog fram pannlampan och kikade under sofforna, kollade på och under alla sängar, kollade i skafferiet - kunde hon vara instängd? Nix, hon var ingenstans. Jag vet ju att kattungar kan trycka ihop sig i minsta lilla utrymme, men vi bor i ett gammalt hus och jag fick lite panik. Kunde vi missat nåt hål eller vädringsfönster? Jag gick till och med ut och letade fast det borde vara helt omöjligt för henne att ta sig ut.

Till slut skrev jag till min man och frågade om han hade tips på ställen att leta. Han svarade: nej, inte om panelen under diskmaskinen sitter på plats. Det hade jag redan tänkt på, och det gjorde den - utom en typ 3 cm bred springa. Jag lossade panelen, och vad kikar fram om inte en liten nos? Extrem lättnad, och det är tydligen alldeles för länge sen jag hade kattunge. Självklart kan en tre månaders maine coon ta sig genom en yttepytteliten springa och sätta sig på det ocharmigaste stället i huset. 😅

Nu är jag helt slut. Tur att det är fredag.

Katter i allmänhet och kattungar i synnerhet har en otrolig förmåga att försvinna. Man kan svära sig blå att man redan letat där fem ggr, springa ute och ropa fast chansen att den smitit ut är noll, få panik. Locka med godis... Sedan uppenbarar sig katten plötsligt från den parallella dimensionen den vistats i.
 
Lovade ju @Asko att jag skulle fota omslaget på klubbtidningen tidigare, men eftersom det är kattsnack så lägger jag bilden här. Håll till godo. ;)
 

Bifogade filer

  • A42B4B38-7F3A-475F-9956-013BD5E90010.jpeg
    A42B4B38-7F3A-475F-9956-013BD5E90010.jpeg
    212,1 KB · Visningar: 55
Jag känner mig mycket blödig och hönsmammig med den här kattungen. Mer än jag varit med nån av hundarna, och gamla katten när han var liten (fast då hade jag småbarn och säkert ett begränsat utrymme för katt-oro). Jag jobbar hemifrån så jag slipper åka ifrån henne på vardagarna, men t.ex. att åka till stallet och lämna henne i övriga familjens vård är lite jobbigt just nu 😳. Detta trots att de ju förstås också är förtjusta i henne och fattar att de behöver hålla koll nu när hon nyss flyttat in.

Jag fattar ju att det går över, men just nu känner jag mig rätt så fånig som sms:ar femtonåringen tre gånger på två timmar och frågar vad kattungen gör och ber om bilder 🙄
 
Vi har haft det lugnt i ett par dagar. Holger har verkat lugnare och tryggare. Men så träffade han på en katt igår när vi var ute med Mini i sele och då markerade han i dotterns rum. På ett vis skönt att vi får reda på varför han gör det. Men ledsamt ändå. Jag hoppas även tiden hos vet kan utesluta att det är nåt fysiskt fel.

Vi har idag funderat på lösningar för att göra hemmet roligare för honom och självklart de andra katterna så jag ska göra lite egna katthyllor och sätta upp lite här och var, så han kan komma upp en bit och inte känna sig lika hotad. Han gillar att sitta högt upp. På måndag kommer klösträdet.
 
Megara fick följa med mig ner till källaren när jag skulle tvätta. Eftersom korridoren är så lång kan hon springa fram och tillbaka. Olikt Nikita kör hon inte race utan går lite mer försiktigt fram och tillbaka och kommer sedan frivilligt till dörren till trapphuset. Inte som Nikita som jag fick jaga och hålla ett stadigt grepp om. Lilla goset mitt. Vill gärna ge henne lite stimulans och chans att springa och brukar välja tider när ingen kommer för att ställa in sin cykel. Tack och lov springer hon ifrån ljudet, inte mot dörren som Nikita gjorde. Henne gick jag ner med halv tre på morgonen :rofl:
 
Och visst är det roligt att höra från andra människor att vi borde ta bort kattf*n eftersom hans kissande aldrig kommer försvinna, "har de en gång börjat slutar det inte" :rage:

Eller detta " vad var det jag sa, ni skulle aldrig tagit kattungen".

Kommer aldrig ta bort någon katt pga av felkiss eller markering. Att folk kan spotta ur sig sånt :( däremot har vi absolut pratat här hemma om vad vi tror Holger skulle vilja om detta inte funkar. En lugn och stilla tillvaro som ensamkatt hade nog varit det bästa för honom. Vårat hem är allt annat än lugnt och stilla.
 
Zylkene måste smaka väldigt gott. Holger som aldrig varit särskilt stollig i blötmat äter upp precis allt.

Är dock lite besvärligt att mata dom nu då Mini gärna vill springa bort till Hogges skål. Mini har en viss tendens att inhalera maten :angel: så jag får stå och passa dom och snabbt som sjutton ta upp minivesslan i famnen.
 
Jag vet inte om det är zylkene, nya trädet eller nåt annat men Holger är verkligen som en ny katt.

Han leker.
Förut fick han busryck, far runt med tjock svans och lekte med nåt osynligt med tassarna.
Han bjuder till och med upp till lek med Mini när de är i trädet. Han vandrar inte runt lika mycket och är inte lika allert. Åh vad jag hoppas att han kan få lite lugn och ro nu i själen.
 
Idag var kattungen plötsligt försvunnen. Hittills har hon varit väldigt sällskapssjuk och pipit så fort hon blivit ensam i ett rum, men nu var jag upptagen i typ tio minuter med något på övervåningen och när jag kom ner igen var hon borta. Jag kollade i alla vrår, tog fram pannlampan och kikade under sofforna, kollade på och under alla sängar, kollade i skafferiet - kunde hon vara instängd? Nix, hon var ingenstans. Jag vet ju att kattungar kan trycka ihop sig i minsta lilla utrymme, men vi bor i ett gammalt hus och jag fick lite panik. Kunde vi missat nåt hål eller vädringsfönster? Jag gick till och med ut och letade fast det borde vara helt omöjligt för henne att ta sig ut.

Till slut skrev jag till min man och frågade om han hade tips på ställen att leta. Han svarade: nej, inte om panelen under diskmaskinen sitter på plats. Det hade jag redan tänkt på, och det gjorde den - utom en typ 3 cm bred springa. Jag lossade panelen, och vad kikar fram om inte en liten nos? Extrem lättnad, och det är tydligen alldeles för länge sen jag hade kattunge. Självklart kan en tre månaders maine coon ta sig genom en yttepytteliten springa och sätta sig på det ocharmigaste stället i huset. 😅

Nu är jag helt slut. Tur att det är fredag.
Hehe! Mina vuxna katter försvann en gång i början när de kom till mig. Jag letade som en tok tills jag lyste in under soffan en gång till (efter att ha gjort detta 500 gånger) och såg att de satt en våning upp under soffan eller vad man ska säga. Det fanns kryp in där under som gjorde att att de gömt sig såpass att man endast såg ögonen om man lyste rätt. 😂
 
Hehe! Mina vuxna katter försvann en gång i början när de kom till mig. Jag letade som en tok tills jag lyste in under soffan en gång till (efter att ha gjort detta 500 gånger) och såg att de satt en våning upp under soffan eller vad man ska säga. Det fanns kryp in där under som gjorde att att de gömt sig såpass att man endast såg ögonen om man lyste rätt. 😂
Haha exakt samma för mig.
Hade missat att de kunde klättra upp på en hylla under soffan.
 
Tips på hur man ska slå in julklappar när man har katt.
Lägg presenten och paketet på bordet.
Gå till garderoben och hämta påsen som presenten ligger i och stäng dörren.
Öppna dörren och ta ut katten ur garderoben.
Gå till skåpet och hämta presentpapper.
Gå tillbaka och ta ut katten. Svär, men trösta dig med att katten är ju ändå söt.
Gå till skrivbordet och hämta snören, rosetter, etiketter, etc.
Lägg presenten och tillbehören på bordet för att förbereda inslagningen.
Ta upp presenten ur påsen.
Ta bort katten från påsen.
Svär.
Öppna kartongen för att kolla presenten, ta upp katten ur kartongen och lägg tillbaka presenten.
Lägg ut papperet för att räkna ut vart du ska klippa.
Försök att räta ut papperet, inse att katten är under papperet och ta bort den.
Klipp papperet till rätt storlek, och försök att klippa rakt.
Kasta det första papperet som katten klöste sönder när den lekte med saxen. Hota katten vänligen men bestämt.
Klipp till ett nytt stycke papper genom att sätta katten i påsen som presenten kom i.
Sätt presenten på papperet.
Vik upp sidorna på papperet för att täcka presenten och fundera över varför kanterna är för korta.
Inse att katten är mellan presenten och papperet.
Svär ordentligt!
Ta sedan bort katten och försök igen.
Ställ något (ej katten) på presenten för att hålla papperet på plats medan du klipper tejpbitar.
Ägna 20 minuter åt att försiktigt men ljudligt svärandes försöka få bort tejpen från kattrackaren med hjälp av ett par nagelsaxar.
Tejpa ihop paketet. Försök att få kanterna så fina som möjligt.
Leta efter rullen med snöre.
Jaga katten genom hela bostaden för att få tillbaka snöret.
Svär och hota katten med stryk. Inse att den inte förstår vad du säger.
Försök binda snöret kring presenten med band åt båda håll.
Rulla upp bandet igen och tag bort papperet som är trasigt sedan katten lekt med bandet.
Hämta en gammal kartong som är i rätt storlek för papperet.
Lägg presenten i kartongen och bind ihop den.
Knyt upp snöret, öppna kartongen och ta ut katten. Svär och högt och länge.
Lägg allt inpackningsmaterial i en påse tillsammans med presenten och gå till ett rum som går att låsa.
När du har kommit in i det låsbara rummet, lås dörren och börja packa upp allt igen.
Ta upp katten igen, lås upp dörren och ställ katten utanför dörren. Säg åt katten att den borde skämmas. Stäng sedan dörren och lås igen.
Lägg ut det sista pappersarket.
Inse att katten redan har rivit sönder papperet. Lås upp dörren, gå och leta igenom alla skåp och lådor efter gammalt papper.
Kom ihåg att det är slut för att kattfan hjälpte till med inslagningen förra året också.
Gå tillbaka till det låsbara rummet och lås dörren. Sätt dig och försök att få presenten att se presentabel ut med alla rivna pappersdelar.
Stäng lådan, slå in den i papper och täck väldigt försiktigt men högt svärandes revorna med tejp. Knyt rosetter och sätt band för att gömma det värsta ställena.
Sätt på en etikett. Slappna av och beundra ditt hantverk, gratulera dig själv för att du klarade av ett sådant svårt jobb.
Lås upp dörren och gå till köket för att supa och ge katten mat, trots att den inte förtjänat det.
Spendera 15 minuter med att leta efter katten innan du fattar det uppenbara.
Packa upp presenten, öppna kartongen och tag ut katten.
Svär så högt att du skriker dig hes! Nu borde väl ändå katten fatta budskapet?!
Hämta alla trasiga pappersark och mata katten i förhoppning att den ska låta dig vara i fred.
Gå till det låsbara rummet för ett sista försök. Se till att dörren är låst.
Tag det minst trasiga och skrynkliga pappersarket, försök men misslyckas med att använda papper med samma mönster.
Försök att slå in presenten i en massa bitar av papper, bind ihop den med ett nu slitet band och dekorera med den nu slokande rosetten. Sätt även på en skrynklig etikett och lägg presentjäveln i en påse för att ingen ska se katastrofen.
När du ger bort presenten så le sött när mottagaren försöker dölja sitt ogillande över att få en så dåligt inslagen gåva/present.
Lova dig själv att nästa år låta affären slå in den förbannade saken åt dig.
Le för dig själv när du inser att du att mottagaren troligen har fått en besvärlig liten katt med i paketet.
 
Usch, riktigt jobbigt nu. Om några timmar åker Myran ut ur mitt liv och jag kämpar med mig själv för att inte avblåsa det hela. Försäkringen är ändrad, hon är veterinärbesiktigad och har fått tänderna putsade, klorna klippta och hon ligger i trädet på sin nya filt som ska följa med i buren. :cry::cry::cry:

Natten var allt för kort! :arghh::arghh::arghh:
 
BBE63B36-2427-4E0C-9E73-3EA265C3BC64.jpeg
Nu har jag tingat en ”ny” hona, som vi får hämta hem efter jul. Om att går som det ska 💜

Angående den förra kattungen som visade sig ha fel på benet så fick jag onda aningar kring uppfödaren. Hen la ut katten på annons två dagar efter hämtning, trots att katten skulle äta antibiotika. Varför sådan brådska? Vill man inte att katten ska äta klart kuren och ta ett återbesök innan man annonserar?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
118 774
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 441
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
99 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp