Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Jag tror samma sak som du, att det är nån sorts ceremoniellt förfarande.
Är det tal om nån sorts fanborg så blir det väl inte så lätt att fixa fanhållandet om man går med kryckor.
Min pappa går med två kryckor eller sitter i rullstol. Käpp är inte ett alternativ i hans fall pga funktionshindrets art. KONSTIGT NOG har det lyckats med att ordna långa rader av fanbärande, klippande av band, flagghissningar och symboliska "första spadtag" som han har utfört på representativa vis genom hela sitt yrkesliv, då han har haft positioner som innefattar sådant.

Om något universitet eller dess studentkår inte löser motsvarande, är såväl anmälan till DO som internutredning på sin plats.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.




Gudars så bra att veta att det går skattepengar till att bevara sånt horribelt klassförakt. Jag fattar inte hur en sån grej fortfarande kan existera 2018!!

Klädkod kan jag hantera (om den inte är påhittad a la ”sommarfin”) men att tvinga klädkod efter juridiskt kön är det dummaste jag hört.
 
Klädkod kan jag hantera (om den inte är påhittad a la ”sommarfin”) men att tvinga klädkod efter juridiskt kön är det dummaste jag hört.
Och jag tycker att Bukes generella analhet kring påhittade klädkoder är bland det tråkigaste jag vet i hela världen. För mig är det obegripligt att ett helt forum så kollektivt bestämt sig för att påhittade klädkoder är så fruktansvärda.

Ja, det kan bli förvirrat men i typ nio fall av tio så tycker jag att man med lite vilja kan förstå vad även den påhittade klädkoden betyder.
 
Och jag tycker att Bukes generella analhet kring påhittade klädkoder är bland det tråkigaste jag vet i hela världen. För mig är det obegripligt att ett helt forum så kollektivt bestämt sig för att påhittade klädkoder är så fruktansvärda.

Ja, det kan bli förvirrat men i typ nio fall av tio så tycker jag att man med lite vilja kan förstå vad även den påhittade klädkoden betyder.

Särskilt analt mot bakgrunden att vår gemensamma nämnare förväntas vara en sport där vi klär ut oss till engelska överklassmän (dressyr, hoppning) eller deras lakejer (galopp, fälttävlandsterräng). :D
 
Särskilt analt mot bakgrunden att vår gemensamma nämnare förväntas vara en sport där vi klär ut oss till engelska överklassmän (dressyr, hoppning) eller deras lakejer (galopp, fälttävlandsterräng). :D
:rofl: :D
 
Och jag tycker att Bukes generella analhet kring påhittade klädkoder är bland det tråkigaste jag vet i hela världen. För mig är det obegripligt att ett helt forum så kollektivt bestämt sig för att påhittade klädkoder är så fruktansvärda.

Ja, det kan bli förvirrat men i typ nio fall av tio så tycker jag att man med lite vilja kan förstå vad även den påhittade klädkoden betyder.

Jag tycker det är jobbigt, för att jag då inte vet vad som förväntas. Hellre då ingen klädkod, men sommarfin gör mig stressad. Står det ”kavaj” så vet jag det.
 
Jag tycker det är jobbigt, för att jag då inte vet vad som förväntas. Hellre då ingen klädkod, men sommarfin gör mig stressad. Står det ”kavaj” så vet jag det.
Jag tycker just ”sommarfin” är plättlätt att fatta. Och tycker faktiskt att det känns lite stroppigt/ängsligt medelklassigt att haka upp sig på påhittade klädkoder. Som att det blir så viktigt att markera för hela världen att man minsann Har Koll.
 
Jag tycker att det är oerhört trist och sunkigt att så många inlägg slätar över problemet genom anekdotiska små berättelser i stil med ”en gång vet jag en man som gick på fest i balklänning och han blev minsann inte mobbad”. Eller alla som tar upp kvinnor i kostym - som om det är likställt med män i klänning idag?

Nä. Det här är alldeles för mycket ”inte alla män”.

Jag skulle skämmas om det vore jag som totaldissat någons upplelse på samma sätt som flertal i tråden gjort.
@Migo beskriver ju faktiskt egna upplevelser av att bli nekad med hänvisning till klädkod. Då är det väl helt orelevant om någon känner någon som fick klä sig hur hen ville?
 
Jag tycker att det är oerhört trist och sunkigt att så många inlägg slätar över problemet genom anekdotiska små berättelser i stil med ”en gång vet jag en man som gick på fest i balklänning och han blev minsann inte mobbad”. Eller alla som tar upp kvinnor i kostym - som om det är likställt med män i klänning idag?

Nä. Det här är alldeles för mycket ”inte alla män”.

Jag skulle skämmas om det vore jag som totaldissat någons upplelse på samma sätt som flertal i tråden gjort.
@Migo beskriver ju faktiskt egna upplevelser av att bli nekad med hänvisning till klädkod. Då är det väl helt orelevant om någon känner någon som fick klä sig hur hen ville?

Poängen är väl knappast att förminska folks upplevelse? Jag har svårt att se varför just klädkod skulle vara problemet, när anledningen till att människor blir exkluderade eller illa behandlade helt enkelt är taskig människosyn? Det går bevisligen att göra de flesta tillställningar öppna eller snorsnävt exkluderande, beroende på vilken intention man har. Klädkod eller icke.

(För mig som inte så lätt navigerar i vilka koder som gäller i vilka sammanhang är klädkod en lättnad. Så många gånger som jag valt fel för kvällen, och blivit snedtittad för att det som var rimligt i mitt kompisgäng tydligen varit helt galet hos andra. Helt sjukt att folk kan välja att göra det till en så viktig grej, men eftersom det är så vill jag ha en chans att "göra rätt" om jag inte orkar ta striden den dagen.)
 
Jag tycker just ”sommarfin” är plättlätt att fatta. Och tycker faktiskt att det känns lite stroppigt/ängsligt medelklassigt att haka upp sig på påhittade klädkoder. Som att det blir så viktigt att markera för hela världen att man minsann Har Koll.
Fast det är just det som blir så svårt med påhittade klädkoder för mig iaf då vet jag inte vad som gäller, dvs ingen koll och tar bara på mig det jag gillar oavsett vad den sk klädkoden hänvisar.
Jag menar riktiga klädkoder i sig kan vara knepiga om man inte har något passsnde hemma eller känner sig obekväm i den koden. Men när det blir hittepåkoder blir det så flummigt och kan betyda lite vad som helst.
 
Jag tycker just ”sommarfin” är plättlätt att fatta. Och tycker faktiskt att det känns lite stroppigt/ängsligt medelklassigt att haka upp sig på påhittade klädkoder. Som att det blir så viktigt att markera för hela världen att man minsann Har Koll.

Men jag ÄR ju ängslig medelklass. Vet jag hur jag förväntas klä mig blir det lite enklare att passa in så länge jag inte öppnar munnen.
 
Jag tycker att det är oerhört trist och sunkigt att så många inlägg slätar över problemet genom anekdotiska små berättelser i stil med ”en gång vet jag en man som gick på fest i balklänning och han blev minsann inte mobbad”. Eller alla som tar upp kvinnor i kostym - som om det är likställt med män i klänning idag?

Nä. Det här är alldeles för mycket ”inte alla män”.

Jag skulle skämmas om det vore jag som totaldissat någons upplelse på samma sätt som flertal i tråden gjort.
@Migo beskriver ju faktiskt egna upplevelser av att bli nekad med hänvisning till klädkod. Då är det väl helt orelevant om någon känner någon som fick klä sig hur hen ville?
Min poäng var iaf inte den utan ville bara säga att så inte har varit fallet där jag varit utan det har varit helt ok att vara klädd i kavaj som tjej.
Tycker det är ruttet att bli nekad när man ändå har ansträngt sig. Trots allt är det 2018 lite längre än så borde vi ha kommit
 
Haha va :rofl::confused:
Och om vi ska prata klass så har väl jag ännu svårare med att tyda koderna som är av arbetarklass :p

Mycket möjligt. Men jag tycker sociala tillställningar kan vara roliga men utanför min komfortzon. Bara tanken på att nån skulle vilja tvinga in mig i en könstillhörighet jag inte känner mig bekväm i vore ju gräslig. Mitt lilla sociala aber är nada jämför med det ex @Migo beskriver.
 
Jag tycker just ”sommarfin” är plättlätt att fatta. Och tycker faktiskt att det känns lite stroppigt/ängsligt medelklassigt att haka upp sig på påhittade klädkoder. Som att det blir så viktigt att markera för hela världen att man minsann Har Koll.
Jag tycker mer att det känns som att de som hittar på såna klädkoder spelar någon sorts etikett-teater. Vad är problemet med valfri klädsel, liksom?
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.




Gudars så bra att veta att det går skattepengar till att bevara sånt horribelt klassförakt. Jag fattar inte hur en sån grej fortfarande kan existera 2018!!

Studenttillställningar finansieras inte av skattepengar. De finansieras av deltagarna, som själva väljer om de vill delta.

Klassförakt?
Jag vågar påstå att de flesta som idag studerar på högskolor och universitet inte kommer från traditionell överklass.
 
Alltså, jag kanske bor under en etikettsfri sten men jag har aldrig sett en klädkod i en inbjudan som specificerar att ett juridiskt kön måste ha en viss klädsel. Visst, i förklaringen står det ofta att mannen har si och kvinnan så, men själva inbjudan brukar så att säga vara öppen för förslag.
Nu är jag visserligen en kvinna som älskar klänningar och dör av lycka varje gång jag har en anledning att sy en ny, men jag känner kvinnor som hellre tar på sig kostym och är dösnygga i det. Jag begriper inte var de hittar så snygga kostymer! Män i klänning kan jag inte uttala mig om för män känner jag väldigt få.

Men å andra sidan har jag aldrig sett klädkoden som en regel utan som en riktlinje, en guide till hur snofsig och formell festen är. Min erfarenhet sträcker sig till sittningar där kontentan av klädkoden var "du ska vara lite mer finklädd än när du knallar runt bland djuren".
 
Min pappa går med två kryckor eller sitter i rullstol. Käpp är inte ett alternativ i hans fall pga funktionshindrets art. KONSTIGT NOG har det lyckats med att ordna långa rader av fanbärande, klippande av band, flagghissningar och symboliska "första spadtag" som han har utfört på representativa vis genom hela sitt yrkesliv, då han har haft positioner som innefattar sådant.

Om något universitet eller dess studentkår inte löser motsvarande, är såväl anmälan till DO som internutredning på sin plats.
Jag skrev inte att det var omöjligt utan att det inte var lätt. Om jag spekulerar i situationen så kanske de som nekade kryckor också tyckte det var svårt att lösa. Men det är mkt spekulationer nu.
 
Studenttillställningar finansieras inte av skattepengar. De finansieras av deltagarna, som själva väljer om de vill delta.

Klassförakt?
Jag vågar påstå att de flesta som idag studerar på högskolor och universitet inte kommer från traditionell överklass.
Ja men antalet studenter från arbetarklass har minskat och är väl idag några få ynka procent. Klädkoder och akademin är ju grejer som verkligen skriker de högre samhällsklasserna, tyvärr. Jag kommer ihåg en studentkamrat som var den första i sin släkt att studera vid universitetet och som inte kunde gå på några sittningar fast hon egentligen ville. Hon vågade inte, visste inte hur man skulle klä sig eller föra sig. Jag var så ledsen för hennes skull. Jag hade gått på en privatskola och hade skolats in i unga år vad som gällde men tyckte inte om det. Vi drack en flaska vodka istället som hon införskaffat.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 535
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 656
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
733
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 724
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp