Köp och sälj - gnälltråd II

Äsch. Jag försätter störas. Har nu haft olika personer som hör sig på annonsen och skall ställa frågor gällande gaiters till boots. Skall dom köpa?? Näää. Bara googla på det för i helvete. 😡 allt information finns blandt annat hos hööks och tillverkarens hemsida. Jag tycker faktiskt det är totalt ohyfsat att slösa bort folks tid med onödiga frågor när man inte ens tänker köpa varan. En snabb googling så finns informationen. Blir så trött på folk.
 
Prøver å selge 12 (NYE) dressursjabrak i str cob og 7 (NYE) hopp sjabrak i str ponni. Har også benskydd sett, refleks benskydd, rideklær og bitt til salgs. Ingen seriøs interesse.
Var en som ville betale 350 kr for et sett med ps sjabrak og matchende topp i dag. Var ikke villig til å betale litt mer, ikke villig til å betale porto.

Jeg tror ikke nordmenn kjøper brukt...det virker hvertfall ikke sånn...
 
Har en häst till salu för ett betydligt lägre pris än många andra motsvarande.
Priset beror på den enkla anledningen att jag måste sälja, och jag har fattat att marknaden inte är redo för fantasipriser. Alltså inget fel på hästen.

Hur som, en kommer och tittar, visar sig vara lite sval, hör av sig igen och är "nog fortsatt intresserad".

Dröjer ytterligare några dagar, och vill köpa, men prutar då på priset och vill ha besiktningen inkluderat i priset.

Priset som begärs är redan lite drygt hälften av vad andra tar.

Nej tack. Där går nog ändå gränsen.

Vill man ha hästen alls, eller bara om man får den snorbilligt? :banghead::angel:
 
Har en häst till salu för ett betydligt lägre pris än många andra motsvarande.
Priset beror på den enkla anledningen att jag måste sälja, och jag har fattat att marknaden inte är redo för fantasipriser. Alltså inget fel på hästen.

Hur som, en kommer och tittar, visar sig vara lite sval, hör av sig igen och är "nog fortsatt intresserad".

Dröjer ytterligare några dagar, och vill köpa, men prutar då på priset och vill ha besiktningen inkluderat i priset.

Priset som begärs är redan lite drygt hälften av vad andra tar.

Nej tack. Där går nog ändå gränsen.

Vill man ha hästen alls, eller bara om man får den snorbilligt? :banghead::angel:
Fy så tråkigt! Skambud är det värsta jag vet.

Det är så irriterande med personer som tar upp ens tid på sånt där sätt.
 
Det är köp mellan privatpersoner. När paketet lämnar säljaren övergår risken till köparen. Har man då inte valt spårbar frakt är det omöjligt att veta var paketet tog vägen.
Ja såg man kan köpa med köpareskydd. Men dom borde ju sätta en varning på en sån fuskare kan jag ju tycka. Nog inte första gången. Jag har såld mycket begagnat och inte ett enda paket har någonsin försvunnit så brukar vara säljaren som är problemet.
 
Ja såg man kan köpa med köpareskydd. Men dom borde ju sätta en varning på en sån fuskare kan jag ju tycka. Nog inte första gången. Jag har såld mycket begagnat och inte ett enda paket har någonsin försvunnit så brukar vara säljaren som är problemet.
Det skulle vara lika lite rättvist att anklaga säljaren för lurendrejeri utan bevis. Om säljaren har många dåliga omdömen där det står att paket aldrig kom fram däremot, det kan fungera varnande och nog leda till konsekvenser om man inte sköter sig på plattformen. Nu vet vi inte om det är fallet, så det kan likaväl vara ett paket som kom bort.

Och visst kommer det bort paket ibland, även företag gör misstaget att skicka ospårat och då kan en mellanhand lätt knycka paketet, som exempel. Det går inte att dra en generell slutsats utifrån en upplevelse.
 
Det skulle vara lika lite rättvist att anklaga säljaren för lurendrejeri utan bevis. Om säljaren har många dåliga omdömen där det står att paket aldrig kom fram däremot, det kan fungera varnande och nog leda till konsekvenser om man inte sköter sig på plattformen. Nu vet vi inte om det är fallet, så det kan likaväl vara ett paket som kom bort.

Och visst kommer det bort paket ibland, även företag gör misstaget att skicka ospårat och då kan en mellanhand lätt knycka paketet, som exempel. Det går inte att dra en generell slutsats utifrån en upplevelse.
Känns dock ytterst tveksamt eftersom säljaren inte vill göra en reklamation.
 
Ja såg man kan köpa med köpareskydd. Men dom borde ju sätta en varning på en sån fuskare kan jag ju tycka. Nog inte första gången. Jag har såld mycket begagnat och inte ett enda paket har någonsin försvunnit så brukar vara säljaren som är problemet.
Håller med om att det tveksamma är att säljaren inte vill reklamera.
Jag sålde en sadel en gång som försvann. Den var helt plötsligt bara borta mitt i resan så att säga. Reklamerade och sen hittade posten den - etiketten hade fallit av. Nu är ju en sadel en stor grej och vi visste vilken terminal det var på (tror jag) men ändå.
 
Känns dock ytterst tveksamt eftersom säljaren inte vill göra en reklamation.
Det hjälper om man vänder på det och tänker så här (ett fiktivt fall och inte det ovan): om paketet är ospårbart kan paketet ha skickats och kommit bort, eller så kan köparen tala osanning om att paketet inte kommit fram och försöker lura säljaren. Oavsett vet inte säljaren med säkerhet vad som inträffat. Om säljaren gjort rätt för sig och faktiskt skickat paketet så kommer hen troligen inte vilja göra en återbetalning.

Exemplet @Blyger ger verkar vara ett fall där varan är spårbar och ändå kom bort hos budet. Ett bra exempel där varan hade skickats fullt legitimt.
 
Det hjälper om man vänder på det och tänker så här (ett fiktivt fall och inte det ovan): om paketet är ospårbart kan paketet ha skickats och kommit bort, eller så kan köparen tala osanning om att paketet inte kommit fram och försöker lura säljaren. Oavsett vet inte säljaren med säkerhet vad som inträffat. Om säljaren gjort rätt för sig och faktiskt skickat paketet så kommer hen troligen inte vilja göra en återbetalning.

Exemplet @Blyger ger verkar vara ett fall där varan är spårbar och ändå kom bort hos budet. Ett bra exempel där varan hade skickats fullt legitimt.
En reklamation gör man när paketet kommit bort. Det står på traderas sida. Sen är tex alla postnords tjänster typ spårbara. Ett bett kan man oftast skicka för 65 kr beroende på vikten. Då är det spårbart hos postnord 🤷‍♀️
 
Exemplet @Blyger ger verkar vara ett fall där varan är spårbar och ändå kom bort hos budet. Ett bra exempel där varan hade skickats fullt legitimt.
Ja jag hade fotat paketet också och skickat till säljaren när jag packade sadeln, så hade bilder att visa posten vid reklamationen 😅

Tycker generellt postens kundtjänst varit bra när jag kontaktat dem faktiskt - en gång hade jag köpt paketporto för fel vikt och då makulerade de beställningen så jag kunde köpa igen. En annan gång fick jag aldrig etiketten via mail, men de kunde skicka om flera dagar senare.
 
En reklamation gör man när paketet kommit bort. Det står på traderas sida. Sen är tex alla postnords tjänster typ spårbara. Ett bett kan man oftast skicka för 65 kr beroende på vikten. Då är det spårbart hos postnord 🤷‍♀️
Som sagt, risken övergår till köparen när paketet avlämnats till bud. Man kan be om reklamation, men man är inte skyldig en reklamation enligt lag eller tradera.
Skickar man ett litet paket med frimärke är det inte spårbart, så det argumentet faller också om säljaren och köparen kommit överens om ospårad frakt. Den informationen får man innan man köper eller budar också.

Om något är oklart kan man ju alltid kolla med traderas kundtjänst vad man kan göra som köpare, och om man köpt till köparskydd kan man upprätta en tvist om det faller under deras villkor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 770
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp