Köp och sälj - gnälltråd II

Det får nog bli så. Det är en mycket trevlig kompis, enkel och okomplicerad, så det är klart att han kan stanna. Tur för mig. :cool:

Men foderbrist drabbar ev mig med, och jag vill sälja av samma anledning som alla andra.

Jösses.... eländigt är vad det är, för många just nu.
Alltså, jag brukar säga att man inte ska betäcka fler ston än att man har möjlighet att ha kvar avkommorna tills de blir sålda, oavsett hur lång tid det tar. Att sälja för vrakpris bara för att man "måste bli av med" är aldrig roligt.
Som säljare har du redan hästen och får skaffa foder så gott du kan. Jag förstår eventuella köpare om de väntar, de behöver ju inte köpa hö till en häst de inte har.
 
Alltså, jag brukar säga att man inte ska betäcka fler ston än att man har möjlighet att ha kvar avkommorna tills de blir sålda, oavsett hur lång tid det tar. Att sälja för vrakpris bara för att man "måste bli av med" är aldrig roligt.
Som säljare har du redan hästen och får skaffa foder så gott du kan. Jag förstår eventuella köpare om de väntar, de behöver ju inte köpa hö till en häst de inte har.
Såklart att det är så!

Och det finns plats och möjlighet att behålla honom.

Men eftersom detta var en gnälltråd, så tog jag mig friheten att gnälla lite. :p
 
Senast ändrad:
Haha ja just den vet jag inte om jag är spekulant på :rofl:
Mer enkelt att köpa en åring, lite jobb och sen vips är den tre och ska ridas in :idea:
Du verkar vara ensam om att tänka så.

Talar om egen erfarenhet. :angel:

Men så var det med min treåring. Han var en knotig liten ful en, för två somrar sedan. Nu förstår jag inte hur fort tiden gått.

Han är inte inriden än.

Jag kan gnälla om det också, men då kommer vi från ämnet.
 
"Söker bete helst gratis och nån som gärna blir glad av o ha dom under sommaren nån som behöver beta ner sin mark.
...
Och vore bra om dom isf kunde hämtas här då vi inte har transport och sen att dom körs tillbaka efter sommaren.

Bör inte vara allt för långt bort då jag gärna vill kunna komma o hälsa på o kunna rida dom :)"

Alltså, lite mycket att be om gratis? 😅
 
"Söker bete helst gratis och nån som gärna blir glad av o ha dom under sommaren nån som behöver beta ner sin mark.
...
Och vore bra om dom isf kunde hämtas här då vi inte har transport och sen att dom körs tillbaka efter sommaren.

Bör inte vara allt för långt bort då jag gärna vill kunna komma o hälsa på o kunna rida dom :)"

Alltså, lite mycket att be om gratis? 😅
Alltså herregud 🥴
Såna människor undrar jag verkligen om dom är dumma på riktigt. Det låter ju kanske elakt att säga, men herregud. Skulle väl säga att folk som skulle ställa upp på allt det där gratis, nog inte är en person man borde lämna över sina djur till. Det verkar så fruktansvärt oseriöst åt båda håll.
 
Alltså herregud 🥴
Såna människor undrar jag verkligen om dom är dumma på riktigt. Det låter ju kanske elakt att säga, men herregud. Skulle väl säga att folk som skulle ställa upp på allt det där gratis, nog inte är en person man borde lämna över sina djur till. Det verkar så fruktansvärt oseriöst åt båda håll.
Ja alltså, jag tänkte ändå att det är ok att se om någon har ett fält som behöver betas ner gratis (även om jag nog själv erbjudit någon symbolisk summa för det). Men att sen tycka transport ska ingå var verkligen bisarrt 😅
 
Ja alltså, jag tänkte ändå att det är ok att se om någon har ett fält som behöver betas ner gratis (även om jag nog själv erbjudit någon symbolisk summa för det). Men att sen tycka transport ska ingå var verkligen bisarrt 😅
Ja men precis och att "inte för långt bort, då jag skall komma och rida" så verkar ju som personen också tror att den med bete skall kolla efter dennas hästar. Totalt absurd tycker jag :eek:
 
Kjenner jeg blir sur. Jeg selger ponni sjabraker, 6 stk for 1500 og pakkepris på 1100 for 3 helt nye dressursjabrak. Det er lemieux og eskadron, så sjabrakene har en verdi på 2400 kr. Og så kommer en jente å skal prute 100 kr...
Og det er så j**lig vanskelig å få solgt for i Norge vil alle ponniryttere ri med full, enda det ser ut som de har lagt et lende dekken under salen pga str.
 
Kjenner jeg blir sur. Jeg selger ponni sjabraker, 6 stk for 1500 og pakkepris på 1100 for 3 helt nye dressursjabrak. Det er lemieux og eskadron, så sjabrakene har en verdi på 2400 kr. Og så kommer en jente å skal prute 100 kr...
Og det er så j**lig vanskelig å få solgt for i Norge vil alle ponniryttere ri med full, enda det ser ut som de har lagt et lende dekken under salen pga str.
Typ alla försöker pruta. Ingen ide att bli sur, bara att vänligt förklara att utsatt pris gäller. En del kommer ändå vara intresserade, en del inte.
 
Typ alla försöker pruta. Ingen ide att bli sur, bara att vänligt förklara att utsatt pris gäller. En del kommer ändå vara intresserade, en del inte.
Jeg blir ikke sur så de merker det. Jeg kjenner bare at jeg blir provosert når ting er satt ned ekstremt mye i pris, og er helt nytt med lappen på, og så skal man begynne å prute 100 kr. Det er litt som man skal selge et bitt for 50 kr og noen vil prute det ned til 40 kr...
 
Kjenner jeg er lei av å prøve å selge nå.
Har fått henvendelser på diverse av utstyret jeg skal selge, folk sier de skal ha det... ok, skal det sendes? Hører aldri noe mer!!
Folk som blir sure fordi jeg må fortelle dem at, nei, man får ikke en sjabrak ned i en pakke som skal være maks, 25x35x7 cm...
Og folk som sier de skal komme og hente, med klokkeslett... jeg gir dem mobil nummeret for at de skal kunne kontakte meg... de dukker aldri opp.
Og hvorfor sender folk spørsmål om hvor mye noe koster når det står i annonsen??

Og dette er ikke en gangs hendelser, det er 90 % av tiden. :banghead:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 771
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp