Bukefalos 28 år!

Köpa ut till 17-åring?

Vet man med sig att ens 16-17åring är så intresserad av alkohol är det väl urdumt att dricka alkohol nära denne även om det bara är ett glas till maten?

Ja, jag tillhörde den gruppen du nämner här.

Jg atror inte att dessa 16-17 åringar var "så" intresserade av alkohol egentligen, inte från början iaf, men det blev ju något spännande av det då det var så förbjudet.
 
Jag tycker det är trevligt med alkoholfritt vin eller alkoholfria drinkar. Går att matcha till mat lika bra och är uppskattat. Förstår inte varför det måste vara alkohol i all dricka man ska uppskatta?
Det är väl ingen alkohol i de flesta drycker. Inte heller i alla som man kan behöva lite tid för stt lära sig. Kaffe, te och grapefruktjuice, tex.
 
Det där är ett typiskt Buketankefel: jag har inte läst forskningsrapporterna själv. Det finns väldigt få forskningsrapporter som lönar sig för oss lekmän att läsa själva. Vi får helt enkelt tro på hur experterna tolkar dem för oss. Och i det här fallet har jag har läst om att barn som bjuds på alkohol hemma också konsumerar mer från tillräckligt många experthåll i tillräckligt många år för att helt enkelt tro på det.

Det verkar dessutom som om din skepsis styrs av att du inte vill att det ska vara så. Också en fälla man lätt går i
Jodå, jag tror nog visst att det lönar sig att läsa själv om man har någon liten utbildning i hur man läser vetenskapliga artiklar. Vilket nog rätt många här har. Nu var det så att jag ställde en fråga till de som faktiskt är insatta OM man har korrigerat för andra faktorer eller om alla klumpas ihop. Det är inte relevant ur ett folkhälsoperspektiv, men för mig är det intressant att veta exakt vilka faktorer som ökar sannolikheten för att tonåringen ska dricka mer. Så mycket förstår jag nämligen, att det är inte en fråga om likhetstecken på individnivå.

Jag är inte helt förtjust i att du talar om mina motiv för mig. För mig handlar inte alls ifrågasättandet om att jag vill köpa ut, det kommer jag förmodligen inte att göra. Utan om att jag tycker att bilden är för onyanserad. Ungefär som med samsovningen.
 
Jodå, 100 %. Nä men sannolikheten är extremt låg. Vi umgås inte i pundar-kretsar direkt. Skulle hon köra lite partyknark bryr jag mig inte heller. Tycker mest det är extremt löjligt av @Niyama

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: på dig själv.

Jag blir alltid lika förvånad över att folk tycks tro att knarkare är en fullt synlig grupp i samhället. Mina kompisar som tar droger är överlag väldigt framgångsrika människor utåt sett, det är snygga grabbar med bra jobb, bostäder i fina områden, stor vänskapskrets och liknande. Ingen är det minsta "pundig" till ytan och hade jag inte vetat så hade jag aldrig misstänkt något heller.

Gällande alkoholbiten så är jag så löjligt trött på den allmänna inställningen att man måste dricka alkohol för att anses som rolig på fester. Jag dricker ytterst sällan, inte av något speciellt skäl utan mest för att jag helt enkelt inte gillar spritsmaken men genom åren vet jag inte hur många jag träffat på som försökt övertala mig att dricka fastän jag sagt att jag inte vill. Det snackas oerhört mycket om att man själv ska dricka ansvarsfullt men det där med att respektera andras val är i mina ögon en lika viktig aspekt och fastän jag numera är vuxen så händer det fortfarande att (vuxna!) människor försöker pracka på mig alkohol. Jag är så förbaskat trött på det att jag brukar skylla på att jag kör bil - det ses konstigt nog som en mer legitim anledning än att jag helt enkelt inte tycker om smaken.
 
Varför är det i sammanhanget viktigt att lära ungdomar att tycka om alkoholhaltiga drycker?
Skulle det göra att man dricker mindre? Säkrare?

För mig blir det skevt. Jag har svårt att se varför det skulle vara viktigt att lära ungdomar att tycka om tex vin. Jag har också svårt att se att ungdomar som tycker om vin skulle dricka mindre än ungdomar som inte gör det..
Dels så tror jag att de vuxna som dricker måttliga mängder alkohol är lyckligare än de som inte dricker alls. Eller tror och tror. Det finns forskning som stöder mitt påstående, artiklar som jag faktiskt HAR läst.

Dels så är det så min familj fungerar. Jag kommer från en kockfamilj, mat och vin är en central del i vårt umgänge. Om ungen växer upp och föredrar ”tacos” och coca cola framför nämnda ostron med bubbel så kommer jag faktiskt att bli lite ledsen.

Jag har alltså inte som mål att uppfostra en nykterist utan en som kan njuta av alkohol i lagom mängd.
 
Dels så är det så min familj fungerar. Jag kommer från en kockfamilj, mat och vin är en central del i vårt umgänge. Om ungen växer upp och föredrar ”tacos” och coca cola framför nämnda ostron med bubbel så kommer jag faktiskt att bli lite ledsen.

Men oj, ledsen? Varför då?
Förstår att det såklart vore kul om ungen delar ditt (och familjens) intresse för mat och vin, men vad vore ledsamt med det hela om ungen skulle föredra tacos och cola? Är det sämre på nåt sätt?

Nu säger jag inte att just du menar så, men ofta får jag känslan av att man (som vuxen) ska vilja dricka (fint) vin för att det är lite "bättre" liksom. Det är lite sämre att tycka cola är godare. Barnsligt/ofint/sunkigt/enkelt, liksom. Och det tycker jag kan vara problematiskt att lära sina barn.
 
Men oj, ledsen? Varför då?
Förstår att det såklart vore kul om ungen delar ditt (och familjens) intresse för mat och vin, men vad vore ledsamt med det hela om ungen skulle föredra tacos och cola? Är det sämre på nåt sätt?

Nu säger jag inte att just du menar så, men ofta får jag känslan av att man (som vuxen) ska vilja dricka (fint) vin för att det är lite "bättre" liksom. Det är lite sämre att tycka cola är godare. Barnsligt/ofint/sunkigt/enkelt, liksom. Och det tycker jag kan vara problematiskt att lära sina barn.
Ja ledsen som att vi inte kan dela mitt och min familjs största gemensamma intresse.

Pappan till barnet är just sådan, noll matkultur i den familjen. Alla syskon utom ett är mer eller mindre överviktiga, de har ett helt respektlöst förhållande till mat (känner inte skillnad på råvaror av bra och dålig kvalitet, allt kött steks sönder och samman, en kväll när man grillar tillsammans = lite flintastek och några denniskorvar :cry:).

Kulturkrocken är enorm. Så kalla mig snobb om du vill, men jag tycker inte att denniskorvar är värdig människoföda. Och jag tycker att man ska fan köpa sin potatis och klyfta den själv om man vill ha klyftpotatis. Inte köpa en fryst palmoljedränkt kopia. Och jag tycker att när man nu har dödat ett djur för att äta upp det, så ska köttet tillagas med respekt och ätas med njutning i måttlig mängd.
 
Dels så tror jag att de vuxna som dricker måttliga mängder alkohol är lyckligare än de som inte dricker alls. Eller tror och tror. Det finns forskning som stöder mitt påstående, artiklar som jag faktiskt HAR läst.

Dels så är det så min familj fungerar. Jag kommer från en kockfamilj, mat och vin är en central del i vårt umgänge. Om ungen växer upp och föredrar ”tacos” och coca cola framför nämnda ostron med bubbel så kommer jag faktiskt att bli lite ledsen.

Jag har alltså inte som mål att uppfostra en nykterist utan en som kan njuta av alkohol i lagom mängd.

Är det inte umgänget i sig som är det väsentliga? För mig känns det helt absurt att någon skulle bli ledsen om hens barn föredrar läsk framför alkohol. Eller kan er familj inte umgås utan vin till maten?
 
Gud alltså, pressen ni föräldrar har på era ungar är ju helt absurd.
Nja. Jag tycker inte den är absurd och jag tycker inte att det är någon press. Jag kommer inte precis tvinga honom att sitta kvar vid matbordet tills han ätit upp sin mat om han tycker att det är äckligt. Nu råkar hans favoritmat vara moules marinieres men han är två år och kommer säkert precis som alla andra ungar hamna i en fas när det är jordens undergång om tomatsåsen rör pastan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 410
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp