kompissituation? hämta eller inte ?

Jag har funderat lite på att hämta henne ändå , men jag har hämtat henne förr när vi ska iväg och det är jäkligt jobbigt. Är 70 vägar hela vägen i princip och genom två städer.
Jag frågade henne när hon tänkte ta tåget ungefär. Då sa hon tåget? Trodde du skulle hämta.
Och att hon inte har pengar till tåget.
Dock ska vi på shoppingresa, så pengar borde hon ha lite över till tåget.
Hon är snäll men har absolut ingen aning om hur jobbigt det är att köra eller vad bensin kostar jämfört med den hundring tåget kostar framåt tillbaka :)
Erbjud dig att betala tåget, som någon annan föreslog. Det blir billigare än bensinen och du slipper lägga tid och energi på att köra :)
 
Jag har funderat lite på att hämta henne ändå , men jag har hämtat henne förr när vi ska iväg och det är jäkligt jobbigt. Är 70 vägar hela vägen i princip och genom två städer.
Jag frågade henne när hon tänkte ta tåget ungefär. Då sa hon tåget? Trodde du skulle hämta.
Och att hon inte har pengar till tåget.
Dock ska vi på shoppingresa, så pengar borde hon ha lite över till tåget.
Hon är snäll men har absolut ingen aning om hur jobbigt det är att köra eller vad bensin kostar jämfört med den hundring tåget kostar framåt tillbaka :)

Kanske dags att börja bli lite rakare i kommunikationen med sin kompis? ;)
Förklara att ni bägge tjänar på att hon tar tåget - du hinner fixa grejor som du inte hunnit om du suttit och kört, du är piggare eftersom du inte behövt köra = trevligare sällskap och du har mer pengar att shoppa för om du betalar hennes tågbiljett.
Har hon inte bil och körkort eller sällan kör själv har hon antagligen inte en susning om varför du hellre "sätter henne på tåget".
 
För mig som bor där tydligen inga miljöpartister bor eller så d v s det inte finns pendlar av något slag. Har t ex lite över 2 mil till en station och då går inte tågen mer än några få gånger per dag. Jag hade inte ens tänkt tanken att inte hämta den som jag bjöd.

Kanske dags att börja bli lite rakare i kommunikationen med sin kompis? ;)
Förklara att ni bägge tjänar på att hon tar tåget - du hinner fixa grejor som du inte hunnit om du suttit och kört, du är piggare eftersom du inte behövt köra = trevligare sällskap och du har mer pengar att shoppa för om du betalar hennes tågbiljett.
Har hon inte bil och körkort eller sällan kör själv har hon antagligen inte en susning om varför du hellre "sätter henne på tåget".
Fast jag måste säga att detta har jag förklarat för henne i många år och det går in tillfälligt bara :)
 
Kanske dags att börja bli lite rakare i kommunikationen med sin kompis? ;)
Förklara att ni bägge tjänar på att hon tar tåget - du hinner fixa grejor som du inte hunnit om du suttit och kört, du är piggare eftersom du inte behövt köra = trevligare sällskap och du har mer pengar att shoppa för om du betalar hennes tågbiljett.
Har hon inte bil och körkort eller sällan kör själv har hon antagligen inte en susning om varför du hellre "sätter henne på tåget".
Jag måste faktiskt säga att jag förklarat detta för henne i många år . Gång på gång. Och det går in tillfälligt
Men det känns rätt typiskt folk som inte har bil själva att de som har bil alltid ska hämta och lämna och ta sig.
 
Erbjud dig att betala tåget, som någon annan föreslog. Det blir billigare än bensinen och du slipper lägga tid och energi på att köra :)
Jag ska göra det. Sen är det upp till henne. Tänker inte köra henne båda riktningarna har jag bestämt mig för nu. Då jag gjort så förr. Bland annat när vi åkt utomlands, och jag var helt Slut efter flygresan. Samt hämtade henne kl sex på morgonen när vi skulle till flygplatsen istället för att hon kunde ta morgonpendeln. Så fick jag åka två timmar extra.
Ska säga att hon får ta tåget och jag kan bjuda på biljett annars får det vara denna gång.
 
Jag tror att perspektivet 24 mil extra borde kunna få henne att förså situationen lite bättre. Hon kanske kan komma hem till dig redan kvällen innan och sova över?
 
För mig handlar det om hur mycket kompisen har att släpa på, hur ofta på dygnet pendeln går då vi ska ses och hur trafiken ser ut.

Jag kör gärna kompisar om det inte för stora omvägar, men jag kan hålla med om att sex mil enkel resa är väldigt mycket. Tror att min gräns går runt två mil.
 
Jag måste faktiskt säga att jag förklarat detta för henne i många år . Gång på gång. Och det går in tillfälligt
Men det känns rätt typiskt folk som inte har bil själva att de som har bil alltid ska hämta och lämna och ta sig.
Njae?
Jag tror att det är rätt typiskt för obetänksamma eller utnyttjande eller osjälvständiga personer.

Jag bara undrar varför du erbjuder dig att bjuda på en resa när du på förhand vet att du kommer att bli utnyttjad?
 
Känner lite så också. Jag hämtar gärna men denna sträcka kommer ta nästan fyra extra timmar.
Känns som människor utan körkort ofta är såhär mot oss med körkort

Håller med!! Har en kompis utan körkort som bor 4 mil bort. Det ha slutat med att jag undviker att umgås för det är såå lätt för mig att hämta o lämna henne. Blir bra 8 mil enkel väg..

Mvh
Pudlan
 
Jag måste faktiskt säga att jag förklarat detta för henne i många år . Gång på gång. Och det går in tillfälligt
Men det känns rätt typiskt folk som inte har bil själva att de som har bil alltid ska hämta och lämna och ta sig.
Haha! Jag minns en kompis (som inte kör bil själv...) som ville hälsa på mig när vi bodde i Kalifornien. -Men då vill jag att du kör runt USA så jag får se hela landet, inte bara San Diego!
Ehh.... Javisst.....
 
Det blir ju ännu senare för den som kör hem personen 6 mil bort, och sen ska sitta och köra samma väg tillbaka hem igen? Jämfört med om man lämnat av personen vid tåget, då båda är hemma inom mindre än en timme.
Det blir det men det är ju trots allt den personen som planerat det hela och ger bort det som en present. Jag hade väl själv funderat på om jag skulle ta emot "presenten" om det innebar 80 minuters eget resande för att få den. Beror ju vad det egentligen är vid slutmålet men det är långt ifrån säkert att jag hade tagit emot det. Speciellt om det kräver att man måste ha bagage med sig och blir tidiga resp sena tider.
 
Haha! Jag minns en kompis (som inte kör bil själv...) som ville hälsa på mig när vi bodde i Kalifornien. -Men då vill jag att du kör runt USA så jag får se hela landet, inte bara San Diego!
Låter som en plan!
Jag kan bjuda tillbaks med att köra dig på E4:an mellan Stockholm om Malmö - se hela det (irony mode on) egentliga Sverige (irony mode off) på en enda roadtrip. Kan bjuda på burgare vid Brahehus, så får du också se Vättern från ovan.
 
Har hon inte bil och körkort eller sällan kör själv har hon antagligen inte en susning om varför du hellre "sätter henne på tåget".

Men det känns rätt typiskt folk som inte har bil själva att de som har bil alltid ska hämta och lämna och ta sig.

Fast va? Bara för att man inte har bil eller körkort själv så betyder ju inte det att man inte förstår att det tar tid och kostar pengar att köra 24mil extra? Jag tror inte det är relevant hurvida man har körkort eller inte här, jag tror det beror på att din kompis bara ser vad som passar henne själv bäst.

Jag tog inte körkort förens jag var 20år, jag tog inte för givet att kompisar/familj skulle köra runt på mig överallt för det. ;)
 
Och jag sitter och tänker "24 mil är ju inte så mycket..?" :confused: Men jag tror det beror på var man bor, var och hur man brukar åka och sådär.

Hade JAG haft en vän som bodde 6 mil bort, och jag skulle bjuda denne på en resa åt motsatt håll, så hade jag inte tyckt det var helt otänkbart att jag hämtade upp min vän. Beroende på vad för typ av resa det var, hur länge, hur mycket packning etc. Men då utgår ju jag från mig och hur det ser ut med kollektivtrafik etc. runt omkring där jag bor, och vilka sträckor jag "brukar" åka.

Skulle jag bo vid en större stad med större utbud av allt, inklusive kollektivtrafik, hade jag antagligen inte heller tänkt tanken på att hämta vännen. Då hade jag istället sakligt förklarat att det blir 24 mil extra, det tar lång tid och jag kommer bli väldigt trött av att köra den biten. Jag bjuder gärna vännen på resan men skulle uppskatta otroligt mycket om hen kunde ta pendeln så jag inte behöver köra den extra biten som både är jobbig för mig och kostar en del.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 607
Senast: Gunnar
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 995
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp