kompissituation? hämta eller inte ?

För mig handlar det om hur mycket kompisen har att släpa på, hur ofta på dygnet pendeln går då vi ska ses och hur trafiken ser ut.

Jag kör gärna kompisar om det inte för stora omvägar, men jag kan hålla med om att sex mil enkel resa är väldigt mycket. Tror att min gräns går runt två mil.
Nu
Och jag sitter och tänker "24 mil är ju inte så mycket..?" :confused: Men jag tror det beror på var man bor, var och hur man brukar åka och sådär.

Hade JAG haft en vän som bodde 6 mil bort, och jag skulle bjuda denne på en resa åt motsatt håll, så hade jag inte tyckt det var helt otänkbart att jag hämtade upp min vän. Beroende på vad för typ av resa det var, hur länge, hur mycket packning etc. Men då utgår ju jag från mig och hur det ser ut med kollektivtrafik etc. runt omkring där jag bor, och vilka sträckor jag "brukar" åka.

Skulle jag bo vid en större stad med större utbud av allt, inklusive kollektivtrafik, hade jag antagligen inte heller tänkt tanken på att hämta vännen. Då hade jag istället sakligt förklarat att det blir 24 mil extra, det tar lång tid och jag kommer bli väldigt trött av att köra den biten. Jag bjuder gärna vännen på resan men skulle uppskatta otroligt mycket om hen kunde ta pendeln så jag inte behöver köra den extra biten som både är jobbig för mig och kostar en del.
Vi bor där det går pendeltåg var tionde minut iaf:) samt ingen packning.
 
Jag hade absolut tagit diskussionen vid detta tillfälle. Det är ingen gråzon. Du bjuder flott, och hon förväntar sig ÄNNU mer.

Resan startar hos dig, inte hos henne. Hur hon tar sig till dig för att utnyttja ditt flotta erbjudande är faktist hennes huvudvärk.

Och jag har samma erfarenhet. Människor utan körkort tar otroligt ofta för givet att det är gratis och ett nöje att vid alla tillfällen få skjutsa dem dit de önskar åka.
 
Fast va? Bara för att man inte har bil eller körkort själv så betyder ju inte det att man inte förstår att det tar tid och kostar pengar att köra 24mil extra? Jag tror inte det är relevant hurvida man har körkort eller inte här, jag tror det beror på att din kompis bara ser vad som passar henne själv bäst.

Jag tog inte körkort förens jag var 20år, jag tog inte för givet att kompisar/familj skulle köra runt på mig överallt för det. ;)
Säger inte att alla utan körkort beter sig så :)
Men det är de som saknat körkort och bil i min bekantskapskrets som tagit för givet att bli hämtade och lämnade, samt att jag alltid ska ta mig dit de är.
Absolut inte alla utan körkort. Har haft vänner utan körkort som alltid tagit buss och pendel till mig utan att ena fråga om skuss.
 
Och jag sitter och tänker "24 mil är ju inte så mycket..?" :confused: Men jag tror det beror på var man bor, var och hur man brukar åka och sådär.

Hade JAG haft en vän som bodde 6 mil bort, och jag skulle bjuda denne på en resa åt motsatt håll, så hade jag inte tyckt det var helt otänkbart att jag hämtade upp min vän. Beroende på vad för typ av resa det var, hur länge, hur mycket packning etc. Men då utgår ju jag från mig och hur det ser ut med kollektivtrafik etc. runt omkring där jag bor, och vilka sträckor jag "brukar" åka.

Skulle jag bo vid en större stad med större utbud av allt, inklusive kollektivtrafik, hade jag antagligen inte heller tänkt tanken på att hämta vännen. Då hade jag istället sakligt förklarat att det blir 24 mil extra, det tar lång tid och jag kommer bli väldigt trött av att köra den biten. Jag bjuder gärna vännen på resan men skulle uppskatta otroligt mycket om hen kunde ta pendeln så jag inte behöver köra den extra biten som både är jobbig för mig och kostar en del.

Jag har 10 mil enkel resa till jobbet. Varje dag.

Jag tycker ändå att det är för långt för att hämta när det finns pendeltåg(?!).

Däremot om vi har varit och shoppat loss så skulle jag naturligtvis skjutsa hem efter.

Jag drar mig alltså inte för att köra men det finns gränser.

Jag körde nästan fram och tillbaka till jobbet en gång extra den här veckan, för det fanns en god anledning. Inte att personen jag körde inte orkade själv.
 
Jag har inte körkort men jag hade aldrig bett en vän att åka den sträckan för att skjutsa mig!
Det är ju mitt problem att jag inte tagit körkort, får jag skjuts av någon snäll vän erbjuder jag mig bensinpengar och bjuder på färdkost :)

Ge henne ett räkneexempel, inte bara bensinpengar utan vad det faktiskt kostar att köra sin bil den sträckan? och erbjud dig att betala tågbiljetten istället, i och med att den är billigare. Inte för att hon "förtjänar" en tågbiljett, men så att inte resan blir förstörd.

Jag har haft många generösa vänner genom åren, som hämtat och lämnat när det knipit sig. Men jag ser alltid till att betala tillbaka med något annat.
När jag var yngre så var jag den enda med egen lägenhet (17-20 års åldern) och då var det självklart att vi alltid träffades hos mig. Jag bjöd på fika, chips etc men vänner med körkort hjälpte mig att handla då & då :)
 
Åh herregud! Jag hade tycker det var tillräckligt PINSAMT att ens fråga vännen om ev skjuts hem (p.g.a tyngre packning eller så) och absolut betalat bensinen, dessutom gärna gjort en gentjänst eller köpt något för att visa tacksamheten i att slippa släpa saker på kommunala färdmedel.
Och då har jag en inkomst på ca 9.000:-/månad.
Jag menar, jag får en chans att komma iväg på nåt roligt med nån jag tycker om och vill umgås med, så varför skulle jag inte visa uppskattning eller tacksamhet??

Säg att om du ska åka extra så kommer det bli dyrare för henne än om du står för biljetter så hon kan åka tåg.
Jag har inte körkort själv (bor så bra att jag kan gå eller ta bussen ÖVERALLT om jag ska nånstans dessutom så även om jag FICK ta körkort och skaffa bil skulle det aldrig nånsin vara försvarbart för min egen del känner jag) men skulle kunna tänka mig att en rimlig milersättning är ca 20:-? (+/-) Har hon inte pengar till tåg lär hon inte ha 20x24:- till dig heller, och då anar jag att hon dessutom utgår ifrån att du ska stå för det också?
Nej fy.
 
Jag har 10 mil enkel resa till jobbet. Varje dag.

Jag tycker ändå att det är för långt för att hämta när det finns pendeltåg(?!).

Däremot om vi har varit och shoppat loss så skulle jag naturligtvis skjutsa hem efter.

Jag drar mig alltså inte för att köra men det finns gränser.

Jag körde nästan fram och tillbaka till jobbet en gång extra den här veckan, för det fanns en god anledning. Inte att personen jag körde inte orkade själv.
Håller med i detta.
Hade kunnat tänka mig att köra hem henne , vi ska på shoppingresa.
Men när människor bara tar för givet att man ska hämta och lämna dom tappar man sugen att ställa upp ens på det.
 
Åh herregud! Jag hade tycker det var tillräckligt PINSAMT att ens fråga vännen om ev skjuts hem (p.g.a tyngre packning eller så) och absolut betalat bensinen, dessutom gärna gjort en gentjänst eller köpt något för att visa tacksamheten i att slippa släpa saker på kommunala färdmedel.
Och då har jag en inkomst på ca 9.000:-/månad.
Jag menar, jag får en chans att komma iväg på nåt roligt med nån jag tycker om och vill umgås med, så varför skulle jag inte visa uppskattning eller tacksamhet??

Säg att om du ska åka extra så kommer det bli dyrare för henne än om du står för biljetter så hon kan åka tåg.
Jag har inte körkort själv (bor så bra att jag kan gå eller ta bussen ÖVERALLT om jag ska nånstans dessutom så även om jag FICK ta körkort och skaffa bil skulle det aldrig nånsin vara försvarbart för min egen del känner jag) men skulle kunna tänka mig att en rimlig milersättning är ca 20:-? (+/-) Har hon inte pengar till tåg lär hon inte ha 20x24:- till dig heller, och då anar jag att hon dessutom utgår ifrån att du ska stå för det också?
Nej fy.
Håller med :)
Hon säger dock att hon inte har råd med tåget, men jag ska ha råd med bensin för 24 mil extra och fyra timmars körning. Jämfört med tåg för hundra kronor i en timme och 20 minuter.
 
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D

Ummmm... nej, fy vad fräckt att anta att du ska leka taxi.
 
Håller med :)
Hon säger dock att hon inte har råd med tåget, men jag ska ha råd med bensin för 24 mil extra och fyra timmars körning. Jämfört med tåg för hundra kronor i en timme och 20 minuter.
Jag tycker du ska fråga henne det. Om du inte har råd med tåg-tänker du på vad det kostar mig att hämta dig?

Om hon inte bryr sig om det tycker jag detta är en egoistisk person. Då handlar det egentligen inte om själva resan utan om en person som inte vill ta ansvar själv utan tycker andra ska ordna saker åt hen.
Hur beter sig personen annars? Har hen samma attityd alltid?
 
Hur kan sex mil bli 24 åt fel håll? :p

Jag hade nog erbjudit mig att hämta om jag kände att jag hade hyfsat med tid, men tycker även att det är helt logiskt att hon tar tåget. Det är ju bara att säga det du skrivit här, att det blir lite väl långt åt fel håll eftersom att du ändå ska köra en bit sen.

Sex mil till kompisen för att hämta, sex mil till utgångspunkten, samma väg efter att resan är gjord. 4x6=24.
 
Hon är
Jag tycker du ska fråga henne det. Om du inte har råd med tåg-tänker du på vad det kostar mig att hämta dig?

Om hon inte bryr sig om det tycker jag detta är en egoistisk person. Då handlar det egentligen inte om själva resan utan om en person som inte vill ta ansvar själv utan tycker andra ska ordna saker åt hen.
Hur beter sig personen annars? Har hen samma attityd alltid?
hon är en väldigt bra vän annars. En av mina närmaste. Hon är snäll och generös. Bjuder ofta på mat och vin tex.
Så hon är absolut inte ego i övrigt.
Är just detta med att hämta och lämna. Sen jag tog körkort för 8 år sen har hon alltid tagit för givet att jag ska hämta henne.
Alltid alltid..börjar bli tokig på detta :-D
Känner som jag sagt innan även igen detta beteende hos många som inte har körkort. Jag bor på landet och många vänner i stan och självklart åker jag in och träffar dom och kan även hämta upp dom.
Denna kompis jag ska göra resan med bodde jag i samma stad som förut och då hämtade jag alltid henne även om hon bodde på andra sidan stan.
Hon tog sig aldrig till centrum själv.
 
Hon är
hon är en väldigt bra vän annars. En av mina närmaste. Hon är snäll och generös. Bjuder ofta på mat och vin tex.
Så hon är absolut inte ego i övrigt.
Är just detta med att hämta och lämna. Sen jag tog körkort för 8 år sen har hon alltid tagit för givet att jag ska hämta henne.
Alltid alltid..börjar bli tokig på detta :-D
Känner som jag sagt innan även igen detta beteende hos många som inte har körkort. Jag bor på landet och många vänner i stan och självklart åker jag in och träffar dom och kan även hämta upp dom.
Denna kompis jag ska göra resan med bodde jag i samma stad som förut och då hämtade jag alltid henne även om hon bodde på andra sidan stan.
Hon tog sig aldrig till centrum själv.
Jag tycker du svarar dig själv här.
Du känner att du börjar bli tokig.
Då är det dags att förändra ngt eftersom du irriterar dig så mkt på det.
 
Denna kompis som jag ska göra resan med tex bor lite utanför centrum och har aldrig någonsin tagit sig till centrum på egen hand när vi ska ses.
Jag har alltid kört och hämtar och lämnat. Även om jag egentligen kommer in till stan från andra hållet.

Har du nämnt det tidigare för henne, att du inte VILL hämta å lämna henne varje gång eller sagt åt henne att hon får ta tåget? Annars är det ju rätt förståeligt om hon tror att du ska skjutsa om du alltid tidigare gjort det utan frågetecken och du inte nämnt något om att du inte ska göra samma sak den här gången.

Jag har inte körkort men brukar försöka visa uppskattning för dom som skjutsar mig och verkligen försöka hålla ner det på ett minimum.
 
Fast va? Bara för att man inte har bil eller körkort själv så betyder ju inte det att man inte förstår att det tar tid och kostar pengar att köra 24mil extra? Jag tror inte det är relevant hurvida man har körkort eller inte här, jag tror det beror på att din kompis bara ser vad som passar henne själv bäst.

Jag tog inte körkort förens jag var 20år, jag tog inte för givet att kompisar/familj skulle köra runt på mig överallt för det. ;)

Jag måste förtydliga mig lite här; jag menar alltså att om man inte kör bil själv kan det vara svårt att förstå att vissa människor blir trötta av att köra bil och har man varken bil eller körkort är man kanske inte insatt i vad det kostar att köra 24 mil extra?
 
Jag bor ju på ett ställe med knasig busstrafik men såklart skulle jag ta mig till den som bjöd.
Ska till ullared i början av oktober som present till dottern och frågade om nån ville med då vi ska sova över. En person med körkort ville med och erbjöd sig köra. Såklart att jag inte begär att hon ska betala stugan eller maten då.
Jag har inte körkort men försöker alltid klara mig själv och behöver jag hjälp betalar jag eller bjuder på middag eller annat.
:)
 
Haha, känner igen det där med att bli "utnyttjad". Det var standard på pappas sida. Varje gång vi kom hem till farmor och farfar skulle pappa köra runt och hämta människor och ha sig. De har försökt samma sak med mig men jag är inte lika snäll :p roligast var när jag precis hade plockat upp ett par på vägen till destinationen och så fort vi anlänt skulle jag visst köra tillbaka dem, mot betalning förvisso, för att de glömt greja med något och jag "tycker om att köra bil". Jag tycker inte om att köra bil :p sjukt bekvämt när sambon tagit körkort och jag kan sitta bredvid och skriva det här meddelandet, haha.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 607
Senast: Gunnar
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 995
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp