kompissituation? hämta eller inte ?

framtidens93

Trådstartare
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D
 
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D
Nej tycker det är lite fräckt av henne att förutsätta det.
Så länge hon inte har något funktionshinder eller liknande så det är svårt att ta tåget.
 
Hur kan sex mil bli 24 åt fel håll? :p

Jag hade nog erbjudit mig att hämta om jag kände att jag hade hyfsat med tid, men tycker även att det är helt logiskt att hon tar tåget. Det är ju bara att säga det du skrivit här, att det blir lite väl långt åt fel håll eftersom att du ändå ska köra en bit sen.
 
Hon får väl ta tåget.

Det hade ju varit annat om ni bodde i närheten av varandra. På olika ställen i samma stad eller liknande. Då hade du ju kunnat hämta upp hemma.
 
Hur kan sex mil bli 24 åt fel håll? :p

Jag hade nog erbjudit mig att hämta om jag kände att jag hade hyfsat med tid, men tycker även att det är helt logiskt att hon tar tåget. Det är ju bara att säga det du skrivit här, att det blir lite väl långt åt fel håll eftersom att du ändå ska köra en bit sen.
12x2 gissar jag, om hon ska lämnas också.

Jag hade inte hämtat. Aldrig i livet!
 
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D
Tycker hon kan åka tåg. Pendeln är smidig och hon lär ju ha ett sl kort o då kostar de ju inget extra.
 
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D

För mig hade det varit fullständigt självklart för alla parter att kompisen skulle ta pendeln.
 
Jag har bjudit en kompis som fyller år på en resa nu i helgen , vi åker med min bil.
Hon bor sex mil från mig och jag hade tänkt att hon skulle ta pendeltåget hit. Hon har inte långt till stationen och tåget tar 40 min.
Nu är kruxet att hon tog förgivet att jag även ska hämta henne hemma. Hon bor åt andra hållet mot vad vi ska så det blir då 24 mil extra för mig.
Är det fel att inte hämta henne ?
Själva resan sen är 25 mil enkel väg och jag känner mig inte så sugen på att även hämta henne.
Vad tycker ni? :-D

Jag har inget emot att hämta men det där är förbi min gräns!
 
Hur kan sex mil bli 24 åt fel håll? :p

Jag hade nog erbjudit mig att hämta om jag kände att jag hade hyfsat med tid, men tycker även att det är helt logiskt att hon tar tåget. Det är ju bara att säga det du skrivit här, att det blir lite väl långt åt fel håll eftersom att du ändå ska köra en bit sen.
Sex gånger fyra blir 24 om jag räknat rätt :-D
 
Knepig situation! Jag tycker självklart att hon ska ta pendeln, men om du nekar henne hämtning kanske hon blir förnärmad och sur resten av resan och så är den presenten förstörd? Vad tror du kommer att hända? Isåfall får du kanske bita det sura äpplet och hämta, hålla god min, men inte göra om det igen.

Kanske på hemvägen att du kan lämna av henne vid pendeln, tacka för resesällskapet, och skicka iväg henne lite snällt? Så blir det "bara" 12 extra mil.
Är detta en lite lättstött kompis?
 
Känner lite så också. Jag hämtar gärna men denna sträcka kommer ta nästan fyra extra timmar.
Känns som människor utan körkort ofta är såhär mot oss med körkort

Håller helt med!
Bara för att man har körkort förväntas man kunna åka var som helst när som helst på dygnet...men bara av sådana som inte själv har körkort!
6 mil känns jäkligt långt när det finns smidiga kommunikationer för din vän.
 
Knepig situation! Jag tycker självklart att hon ska ta pendeln, men om du nekar henne hämtning kanske hon blir förnärmad och sur resten av resan och så är den presenten förstörd? Vad tror du kommer att hända? Isåfall får du kanske bita det sura äpplet och hämta, hålla god min, men inte göra om det igen.

Kanske på hemvägen att du kan lämna av henne vid pendeln, tacka för resesällskapet, och skicka iväg henne lite snällt? Så blir det "bara" 12 extra mil.
Är detta en lite lättstött kompis?
Jag har funderat lite på att hämta henne ändå , men jag har hämtat henne förr när vi ska iväg och det är jäkligt jobbigt. Är 70 vägar hela vägen i princip och genom två städer.
Jag frågade henne när hon tänkte ta tåget ungefär. Då sa hon tåget? Trodde du skulle hämta.
Och att hon inte har pengar till tåget.
Dock ska vi på shoppingresa, så pengar borde hon ha lite över till tåget.
Hon är snäll men har absolut ingen aning om hur jobbigt det är att köra eller vad bensin kostar jämfört med den hundring tåget kostar framåt tillbaka :)
 
För mig som bor där tydligen inga miljöpartister bor eller så d v s det inte finns pendlar av något slag. Har t ex lite över 2 mil till en station och då går inte tågen mer än några få gånger per dag. Jag hade inte ens tänkt tanken att inte hämta den som jag bjöd.
Jag tror att jag hade tänkt likadant även om det fanns möjlighet till det. För mig är inte 6 mil något problem hade nog mer sett det som att vi hade mer tid att umgås på. Dessutom när det gäller hemresan så om det är sent så blir det ju ännu senare för den som ska sitta på tåget i 40 minuter.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 606
Senast: Gunnar
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 995
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp