Kompromissa om boendeort

Så kan det absolut bli, å andra sidan så lägger jag ett bud jag tycker är rimligt och får ta med i beräkningarna att säljaren surar. Fast det är ju i normalfallet en mäklare emellan också, som kanske i viss mån kan lindra smällen (för säljaren).

Jag tror inte heller att säljaren i slutändan väljer att sälja eller inte sälja baserat på surighet. Ger man i slutändan bästa budet och det är inom ramarna för vad säljaren kan tänka sig att sälja för, så säljs det. Säljaren kommer ju inte välja en annan köpare som budar mindre bara för att man startade med ett skambud :D
 
Nej man kommer nog aldrig hitta ett hus som motsvarar precis, men man kan få en uppfattning i grövre siffror genom att kolla runt lite. Men fördelen med marknadspris är ju att du vet, per definition, att du kommer köpa för marknadspris. Kolla på huset och avvakta ett första bud. Budar någon utgångspriset så vet du ju att någon är villig att köpa för det priset, och då är det marknadspriset. Sen kan du börja buda och slutpriset blir ju då vad marknaden anser att huset är värt. Lägger ingen ett första bud på några dagar så kan du dra till med ett pris under utgångspris. Har huset inte fått en budare på en vecka anser jag att man absolut kan dra till med ett skamligare bud. Det betyder sannolikt att mäklaren satte priset för högt.

Men som sagt, även fast man vet att man betalat marknadspris så kan ju detta för stunden vara högt. Lönerna kommer inte hänga med utvecklingen just nu så jag tror det kommer dala lite snart. Sen gå upp igen. Lite så som marknaden brukar se ut. Jag hade undvikit att köpa på en topp om jag vore du, särskilt eftersom du flyttar från en hyresrätt. Det sägs ju att man "säljer och köper på samma marknad" när man flyttar och att det då inte spelar någon roll när detta sker, men ni ska ju enbart köpa vad jag förstått. Så då hade jag absolut avvaktat tills det svalnat lite. Det kan spara er flera 100k.
Kloka ord :) jag har väldigt lätt för att flytta in i tanken redan innan visning och skulle mycket väl kunna ringa och ”jag bjuder 500 över utgång! Bara ge mig!!!” Och sen inse att ops det var inte så smart…

Huset jag nog mest vill ha har legat ute 1 månad. Inga bud och kommande visning är det bara vi som är inbokade på, inte en enda till.
 
Kloka ord :) jag har väldigt lätt för att flytta in i tanken redan innan visning och skulle mycket väl kunna ringa och ”jag bjuder 500 över utgång! Bara ge mig!!!” Och sen inse att ops det var inte så smart…

Huset jag nog mest vill ha har legat ute 1 månad. Inga bud och kommande visning är det bara vi som är inbokade på, inte en enda till.

På en stekhet marknad tycker jag absolut det indikerar att de har ett för högt utgångspris. Sen kan det ju ändå hända att säljaren vägrar sälja för mindre, de kanske har tid på sig att vänta in rätt köpare.
 
Jag tror inte heller att säljaren i slutändan väljer att sälja eller inte sälja baserat på surighet. Ger man i slutändan bästa budet och det är inom ramarna för vad säljaren kan tänka sig att sälja för, så säljs det. Säljaren kommer ju inte välja en annan köpare som budar mindre bara för att man startade med ett skambud :D
Så hade jag själv mycket väl kunnat resonera 🙈
 
Jag vet inte om det framgick var i Sverige det gällde. Här är det till exempel inte speciellt lätt att få tag på en tomt, men min kommun säljer till ett fast "lågt" pris och kör först till kvarn. Då är det inga större problem att bygga nytt för 6 miljoner.

Tyvärr är der här med kommunala tomtköer eller att kommuner säljer stycktomter öht är i princip ett minne blott sen ganska många år tillbaka i "attraktiva" storstadskommuner (läs kommuner med skyhögt markvärde).
 
Jag tror inte heller att säljaren i slutändan väljer att sälja eller inte sälja baserat på surighet. Ger man i slutändan bästa budet och det är inom ramarna för vad säljaren kan tänka sig att sälja för, så säljs det. Säljaren kommer ju inte välja en annan köpare som budar mindre bara för att man startade med ett skambud :D

De flesta resonerar så. Andra är faktiskt så tjurskalliga (och jag vill minnas ett par historier härifrån också, inte högsta budet men bäst köpare).
 
Men visst är det också så att du behöver ha 20% insats om du bygger, och 15% om du köper? Om jag inte förstått det fel. Det kan ju också ställa till det.
Inte nödvändigtvis. Vi har en insats på mindre än 20% och det är Handelsbanken som ger oss byggnadskreditivet. Vi har även fått ok från annan bank med ett ännu högre belopp och samma insats. Gissar att det är en bedömning de gör från fall till fall. Antar att mäklare ger ett uppskattat pris på vad huset kommer vara värt när det står där osv som också kan spela in. I vårt fall är ju dagens värdering på färdigt hus innan övervåningen är klar 1 miljon högre än vad det kostar att bygga (tomt inräknad). Lägg till 500' på övervåningen och värdet på huset förväntas vara ytterligare en miljon högre, om marknaden inte tokrasar. Kan tänka mig att det kunnat se annorlunda ut om husen i området har andra prislappar och om plånboken hos de som bygger vs husets+tomtens kostnad ser annorlunda ut än det gör för oss också, jag har ingen aning. Tackar bara och tar emot när de möjliggör vårt projekt 😁
 
Alltså, jag kommer på rak arm på minst två personer som jag absolut inte vill ha som grannar, verkligen på den nivån att jag hade mått direkt dåligt av att behöva ha vederbörande som grannar. Men därmed inte sagt att jag inte skulle klara av att bo på samma ställe som dem. Jag bor på en liten ort på landet med typ 1500 bofasta invånare, den ena av dessa nemesis bor på samma lilla ort och den andra har en förälder här så hen är ändå här en hel del. Jag blir inte direkt överförtjust om jag ser dessa personer i affären, den ena är dock en sån jag kan säga hej till och skynda förbi, den andra är det rejält infekterat med och jag har flera gånger gömt mig bakom en hylla för att slippa människan. Att ha dem i grannvillan hade jag aldrig orkat med, så i det läget förstår jag din sambo, men om de bor i ett hus fem kilometer ifrån mig så att jag endast behöver möta dem på vägen eller i affären, det kan jag ju inte sluta leva för? Jag kan ju inte låta bli att bo på en ort där jag trivs för att det bor en annan person där som är idiot?

Men som jag förstår det så hade ni inte tänkt bosätta er i huset bredvid personen din sambo inte gillar? Man kan ju välja att titta på ett hus som ligger långt bort från person X fast fortfarande i "ditt" område? Hur stor risk är det att han ens stöter på person X? (Såvida person X inte är farlig så klart, men det har jag förstått på dina tidigare svar att hen inte är?)

Nu har jag ingen partner, så det är ju väldigt lättlöst för mig. Men just mitt boende är något som jag aldrig kommer kompromissa med. Jag vill bo så att jag kan ha hästarna hemma. Punkt. Det blir mycket, mycket jobbigare för mig att få ihop livspusslet om jag skulle behöva ha hästarna installade hos någon annan, vilket en eventuell partner också skulle drabbas av. Nu bor jag så, och jag skulle aldrig gå med på att typ flytta till en lägenhet eller till ett villaområde. Men jag förstår dig angående pendlingen, för det är ju lite samma sak som för mig. Det är framför allt tiden jag hade fått lägga på att pendla till stallet (och du till jobbet) som är det stora nejet i att flytta från mitt nuvarande boende.
 
Inte nödvändigtvis. Vi har en insats på mindre än 20% och det är Handelsbanken som ger oss byggnadskreditivet. Vi har även fått ok från annan bank med ett ännu högre belopp och samma insats. Gissar att det är en bedömning de gör från fall till fall. Antar att mäklare ger ett uppskattat pris på vad huset kommer vara värt när det står där osv som också kan spela in. I vårt fall är ju dagens värdering på färdigt hus innan övervåningen är klar 1 miljon högre än vad det kostar att bygga (tomt inräknad). Lägg till 500' på övervåningen och värdet på huset förväntas vara ytterligare en miljon högre, om marknaden inte tokrasar. Kan tänka mig att det kunnat se annorlunda ut om husen i området har andra prislappar och om plånboken hos de som bygger vs husets+tomtens kostnad ser annorlunda ut än det gör för oss också, jag har ingen aning. Tackar bara och tar emot när de möjliggör vårt projekt 😁

Blir det stor skillnad på priset om man bygger med oinredd övervåning? Jag tänker att den stora kostnaden är grund, VA, kök och badrum?
 
Blir det stor skillnad på priset om man bygger med oinredd övervåning? Jag tänker att den stora kostnaden är grund, VA, kök och badrum?
Vår övervåning kostade ungefär en halv miljon att inreda. Fördelen med att vänta med inreda övervåning är att man får chans att bo in sig i huset och tänka igenom hur övervåningen ska inredas samt det är lättare att få lån om man kan omvärdera huset samt om huset är fem? år kan man få ROT-avdrag.
 
Det här med att bygga t ex garage osv senare får man se upp med. I vår kommun fanns det en klausul i bygglovet (eller om det var tomtavtalet) att huset var tvunget att färdigställas inom en viss tid, tror det var två år. Annars utfaller vite. Detta var då kommunala tomter som det fanns risk att folk köpte på spekulation och därmed fanns dessa klausuler.
 
Vi kunde köpa vår gård för att säljaren tyckte att min sambo skulle köpa det. Inget släktband. Mycket, mycket speciell gubbe. Hade det kommit ut på marknaden skulle vi aldrig ha haft råd. Så det förekommer absolut!

En av granngårdarna här såldes precis genom att de som ville köpa fick skriva personliga brev om vilka de var och vad de skulle göra med gården/ha den till. :D Vill man bevara smågårdar är det nog lite så man får jobba.

Hade det bara gått på bud hade alla gårdar och all mark häromkring gått till storbönderna. Även vi köpte vår gård genom personlig överenskommelse med dåvarande ägare, inga släktband.
 
Det här med att bygga t ex garage osv senare får man se upp med. I vår kommun fanns det en klausul i bygglovet (eller om det var tomtavtalet) att huset var tvunget att färdigställas inom en viss tid, tror det var två år. Annars utfaller vite. Detta var då kommunala tomter som det fanns risk att folk köpte på spekulation och därmed fanns dessa klausuler.

Om man tänker sig en etappvis utbyggnad ska man alltid söka bygglov enbart för det man ska göra på en gång. Har man tänkt sig att inreda vind och bygga garage vid senare tillfälle så söker man bygglov för det då. Ett bygglov måste alltid påbörjas inom två år från att det vann laga kraft och slutföras inom fem år.
 
Jag bor i ett "kompromisshus" med min sambo. Tittar man tillbaka och tillåter sig att vara efterklok så gick vårt husköp alldeles för snabbt. Från det att vi faktiskt bestämde att vi på allvar skulle kolla på hus så tog det 2½ månad innan vi skrev kontrakt, det slutade också med att vi köpte det första huset vi kollade på. Sambon blev kär i huset och ville absolut ha just det huset, jag var inte lika övertygad och är det fortfarande inte, men jag kompromissade och för mig är det ett "good enough" hus även om drömhuset är något helt annat egentligen. Jag hade gärna flyttat och jag har också varit iväg på husvisningar både själv och ihop med sambon, men han vill inte samarbeta på den punkten öht. Han vill bo kvar och trivs jättebra, jag trivs "okej", det är framförallt grannarna som stör mig, dels är grannarna för nära och dels är vissa av dem fullständiga idioter. Vi har haft en del diskussioner om detta jag och sambon och han har insett att det nog inte var jättebra att denna husaffären gick så snabbt som den gjorde och att han borde backat lite och lyssnat mer på vad jag ville. Hade vi haft is i magen så hade vi troligen hittat ett hus som passat båda två bättre. För att öka min egen trivselnivå så roar jag mig med att plantera träd och buskar som så småningom kommer bli effektiva insynsskydd mot grannarna så att tomten blir mer privat och ombonad. Kan man dölja grannarna med höga häckar så tror jag att det kommer kännas bättre.

Mitt tips är att göra vars en lista på saker som är viktiga för var och en av er när ni letar boende, rangordna sakerna från viktigast till minst viktigt, kolla bostadsmarknaden efter bostäder som matchar iaf de viktigaste kraven, gå på massor med visningar, även visningar på bostäder som inte uppfyller kraven. Ju fler visningar man går på desto lättare blir det att veta vad man faktiskt vill ha och inte vill ha.

Sen kan man ju ha lite olika åsikter om din sambos motivering att inte bo i ett visst område för att en person han ogillar bor i närheten, det kan tyckas tramsigt för en utomstående men för din sambo är det troligen allvar. Nu vet jag inte varför han ogillar personen och vad omständigheterna kring det är, men om det påverkar honom så mycket kanske det vore bra för din sambo att få prata om det med någon. Att bo direkt granne med en person man hatar är det nog ingen som gjort frivilligt, men det är ju viss skillnad på att bo granne och att bara ha personen boende i samma område.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 031
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 482
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp