Konstiga stall ni stått i

Det västa stall jag stått i drevs av en ridskola, men privat delen hade en lillboss som bestämde allt. Denna kvinna var extremt speciell. Hon ansåg att det var synd om min häst pga.
1. Hon hade samma täcke inne som ute. (Kallstall, de andras täcken hängdes upp i stallgången på tork varje kväll och togs sedan på blöta på morgonen, min häst den enda med torrt täcke vid utsläpp)
2. Min häst fick för mycket hö och för lite kraftfoder. Enligt mina dåvarande tränare var hon i mycket fint hull varken för smal eller för tjock.
3. Jag red ut för ofta. 3 dagar i veckan var enligt henne på tog för mycket uteritt.
4. Jag grejade med min häst i boxen. Enligt denna kvinna så fick man inte gå in till hästarna i boxen för där ska de allti få vara i fred. Gick in en kväll och fylde på vatten till hennes häst då den drukigt upp. Otuligt nog kom kvinnan in i stallet när jag fyllde vattnet. Gisses vilken utskällning. Jag skulle tagit ut hennes häst i gången först sedan gått in i boxen och fyllt på vattnet.
5. Hon gillade inte när vi var i stallet på dagarna, man skulle alltid vara där mellan 16,30-19,30 om hon fick bestämma. Detta sket jag fullständigt i, försökte i möjligaste mån vara där när hon inte var där.
6. Min kompis ponny blev tokmobbad av hennes i hagen, nya sår efter bett och sparakar hade han dagligen. Vi ville då dela upp hagen så våra gick i en liten del och hennes samt de andra 4 gick i en stor del. Men detta gick absolut inte, alla skulle gå i samma. Min mamma blev så arg i detta läget att vi ställde dit min systers ponny och så fick min syster ha min häst under en period. Syrrans ponny tog ingen skit, utan gav igen med buller och brak på kvinnans häst. tog ca 2 dagar så fick vi göra en hage till våra två hästar.

Har i efterhand träffat flera som stått i detta stall och alla hade liknande problem men denna kvinna.
 
Det västa stall jag stått i drevs av en ridskola, men privat delen hade en lillboss som bestämde allt. Denna kvinna var extremt speciell. Hon ansåg att det var synd om min häst pga.
1. Hon hade samma täcke inne som ute. (Kallstall, de andras täcken hängdes upp i stallgången på tork varje kväll och togs sedan på blöta på morgonen, min häst den enda med torrt täcke vid utsläpp)
2. Min häst fick för mycket hö och för lite kraftfoder. Enligt mina dåvarande tränare var hon i mycket fint hull varken för smal eller för tjock.
3. Jag red ut för ofta. 3 dagar i veckan var enligt henne på tog för mycket uteritt.
4. Jag grejade med min häst i boxen. Enligt denna kvinna så fick man inte gå in till hästarna i boxen för där ska de allti få vara i fred. Gick in en kväll och fylde på vatten till hennes häst då den drukigt upp. Otuligt nog kom kvinnan in i stallet när jag fyllde vattnet. Gisses vilken utskällning. Jag skulle tagit ut hennes häst i gången först sedan gått in i boxen och fyllt på vattnet.
5. Hon gillade inte när vi var i stallet på dagarna, man skulle alltid vara där mellan 16,30-19,30 om hon fick bestämma. Detta sket jag fullständigt i, försökte i möjligaste mån vara där när hon inte var där.
6. Min kompis ponny blev tokmobbad av hennes i hagen, nya sår efter bett och sparakar hade han dagligen. Vi ville då dela upp hagen så våra gick i en liten del och hennes samt de andra 4 gick i en stor del. Men detta gick absolut inte, alla skulle gå i samma. Min mamma blev så arg i detta läget att vi ställde dit min systers ponny och så fick min syster ha min häst under en period. Syrrans ponny tog ingen skit, utan gav igen med buller och brak på kvinnans häst. tog ca 2 dagar så fick vi göra en hage till våra två hästar.

Har i efterhand träffat flera som stått i detta stall och alla hade liknande problem men denna kvinna.
Men herregud. Dessutom...Kan man verkligen rida ut för ofta?!??! Då hade hon väl fått hjärnblödning på en av mina stallkompisar som i princip enbart rider/promenerar/kör ute då hästen (kallblod) hatar ridbanor....Haha vilket stolpskott.
 
Jag stod i ett riktigt kaotiskt stall i ungefär år, det fungerade enbart pga att jag hade en bra och stark allians med "hagkompisarna" och även om det var kämpigt för oss människor så såg vi till att det aldrig gick ut över våra hästar.

Jag fick ett jättegott intryck av stallet när jag var där första gången, och stallägaren var jättegullig. Men det uppenbarade sig stegvis att hon hade tagit på sig ALLDELES för mycket i och med att hon hade startat upp stallet. Hon startade projekt efter projekt som hon inte kunde slutföra. Hon var en riktig "djursamlare" och jag vet inte hur många djur det passerade i hennes ägo under tiden vi stod där. Flera hundar (3 st som omplacerades eller avlivades på två år), getter, kaniner, otaliga katter, ett tiotal hästar... och det var de installade som i huvudsak skötte alla hennes djur till slut.

Första året fungerade relativt väl. Stallägaren var engagerad och hade döttrar som tävlade sina fina ponnyer med goda resultat. Men under sista året blev det riktigt kaos och mot slutet var det en snabb eskalation av vanvård av hennes egna djur. Ett axplock av mer eller mindre allvarliga grejer som hände under tiden jag stod där:

- Jag kom till stallet kl 12 en dag och då var hästarna (16 st) fortfarande inte morgonfodrade eller utsläppta. Ringde stallägaren som skyllde på "hektiskt morgon" (hon bodde dessutom 100 meter från stallet). Detta upprepades flera gånger. Det blev så småningom uppenbart att hästarna SÄLLAN kom ut då de skulle komma ut (kl 7-8) utan som tidigast kom ut kl 9 de flesta dagar.

- Samma sak med lunchfodring. Jag kan inte räkna hur många gånger jag kom 2-3 timmar efter utsatt lunchtid och hästarna inte hade blivit fodrade än. Nåväl, hästarna dör inte av att äta sen lunch (troligtvis var frukosten också sen...) men det är ju ändå en överenskommelse som inte hålls.

- Stallägaren hade sina egna hästar i en hage bakom stallet som man inte passerade "utan syfte". Där hade hon dem på "lösdrift" (så litet att bara ponnyerna kunde gå in, storhästarna fick ta skydd under en gran...) Där skulle de ha fri tillgång på mat men jag tror att jag upptäckte att de var utan mat säkert 20-30 gånger och slängde ut mat till dem. När vi inackorderingar så småningom pratade ihop oss visade det sig att alla hade samma upplevelse och att stallägaren helt enkelt kunde gå dagar utan att titta till, fodra eller fylla vatten åt sina egna hästar. Om vi inte skötte dem kunde de vara utan mat och vatten i flera dagar. Det blev givetvis ett anmälningsärende i samband med att vi flyttade...

- En tjej flyttade till annan ort en period och stallägaren skulle då sköta hästen. Efter några dagas hällregn stod denna hästen då i denna lösdrift och skakade med genomblött täcke och i vanlig ordning dålig tillgång på mat. Jag stod inte ut längre utan tog in hästen, torkade, fodrade, bytte täcke och konstaterade att hästen hade magrat betänkligt sedan ägaren flyttade och att hovslagare var long overdue och att hästen hade oskötta småsår. Ringde ägaren som då berättade att hon betalade DYRT för full inackordering med full skötsel och att stallägaren hade bedyrat att hästen var installad, stod inne varje natt, att hovslagare hade varit där, att han blev extra stödfodrad och fick lucern mm varje dag - uppenbarligen inte sant. Ägaren var givetvis tacksam att jag hade ringt och hämtade sin häst samma dag.

- Jag blev tokig på att stallägaren var den som spred mest skit och grejer runt sig hela tiden. Till slut gjorde jag ett ryck och samlade ihop alla hennes grejer som var spridda överallt och kastade dem rakt in i en av hennes tomma boxar. Det fyllde hela boxen innan jag var klar. Halvfyllda hönät, smutsiga hinkar, sadlar, täcken, schabrak.... jag meddelade vad jag hade gjort och fick ett "ok, tack" till svar, och där låg sedan sakerna i över ett halvår utan att tas om hand.

- I slutet litade vi inte alls på att schemat kring ut/insläpp och fodringar sköttes av stallägaren. Vi beslutade helt resolut att sköta det själva och krävde hyresreduktion. Det gick igenom utan knussel, så så hade vi det de sista månaderna innan alla flyttade.

- Och jo, givetvis var det ruljans på hästarna och många flyttade. Men vi märkte också snart att det var svårt att få plats i annat stall då man hade blivit brännmärkt bara av att stå i stallägarens stall och vara förknippad med hennes namn. Så jag och min hästs hagkompisars ägare lyckades liksom skapa en välfungerande bubbla i allt kaos där vi såg till att våra hästar hade det bra och att vi helt enkelt fick balansera hur hjärtskärande det var att se hennes hästar fara illa med att det faktiskt inte var vårt ansvar och att vi vidmakthöll hennes ohållbara situation om vi fortsatte rädda henne ur skiten.

Till slut flyttade alla inackorderade på ett bräde. Stallet tömdes på några veckor. Idag tror jag inte att hon sysslar med hästar alls.

Det hela var väldigt sorgligt. Det var en person som i grunden ville väl men inte hade kapacitet eller förmåga att rodda det hon tog sig an.Hon försökte skapa god stämning i stallet och försökte hitta bra lösningar och var väldigt öppen och inbjudande men när hennes bristande självinsikt gick ut över alla hennes djur fick det liksom vara nog.
 
Jag har också stått i några skumma stall. Ett verkade välskött och rimligt vid koll men hade kanske tre kvadratmeter tapetserade med stallregler. Fick jättemycket skäll när jag var kvar vid 23 och isade ben på min häst som verkade ha akut senskada (de visste om att den var jämntjock från knäna ner och vi hade pratat om att jag skulle kyla var x timme osv) men hästarna behövde sova så det var ju helt GALET att jag var kvar i stallet för att vårda min häst 🙃

Ett annat stall tyckte att halkbekämpning var överskattat och i princip inga hästar var broddade. De var dessutom bedrövliga att hantera och for omkring på 2 ben på väg till och från hagen. Inget jag var sugen på att offra livet för på min fritid.

Ridhusunderlag har varit under all kritik, både stenhårda med lösa gropar och mjuka, nästan slajmiga superhala.

Stallägare har helt saknat förmåga att dela in hagar utefter hästar utan låtit de som stått länge i stallet ha sina hästar som de vill med resultatet att varje hage hade en täckesmarodör och minst ett sto som fick igång varenda valack till att klättra på henne. En enda hage var endast valacker och där var det ju såklart ändå en täckesmarodör och hästen var full av bitmärken både där täcket täckt och inte. Gick inte att lösa med att stuva om hästar för "y har ju alltid gått i den hagen och z vill ju ha sina hästar ihop"

Hästar släpptes ofta i fel hage, en dag vi skulle byta hage på min häst hade de redan hunnit släppa ut den i fel hage, i fel nya flock, när jag kom 30 min innan planerat ihopsläpp. Min häst trängde sig enligt utsago ur hagen vid nåt insläpp (aldrig hänt varken före eller efter), ingen försökte fånga den för "den följer nog efter den andra in" så min häst försvann ut på den hårt trafikerade 90-vägen utanför och var borta en halvtimme. Detta fick jag veta dagen efter. Ansvarig person hade skickat ett sms till fel nummer och tänkte att det nog var av tillräckligt kontaktade av hästägare när hästen sprungit bort.

Det finns så himla mycket mer från de två ställen men jag har nog förträngt rätt mycket i takt med att åren gått och jag släppt det hela...
 
Just det, det skulle finnas thermobar i hagen på vintern. Skitbra med frostfritt vatten ju! Det var ju bara det att det var lilla storleken, 50-60 liter till fem stora hästar och det var ofta arga toner när karet var tomt eftersom det inte var bra för karet att värma "inget". Våra hästar tillsammans hade väl ett dagsbehov på 100-150 liter och vi alla hade vanliga jobb vilket ju gör att ingen fyller på var tredje-femte timme för att hålla det fullt. Men det var "inackorderingarnas slarv", inte stallägarens planeringsmiss.
 
Ett stall som jag stod i väldigt kort tid (en månad) blev allt mindre bra.
Jag var enda inackorderingen (3 hästar totalt) Skulle vara 3-4 fodringar per dag och hon skulle sköta in/utsläpp, osv.
Men strax efter jag flyttat dit så gick hon och mannen isär då det framkom att hon varit otrogen så jag fick sköta om hela stallet själv och hennes hästar för hon vågade knappt visa sig hemma eftersom hon varit otrogen.
Så jag fick gå dit och ta ut hästarna varje morgon och mocka och sen fodra lunch och kväll och ta in.
Min häst gick inte att rida alls på det stället. Han vägrade släppa upp mig på ryggen (aldrig hänt tidigare eller efter)
Var där en morgon och då fanns det 1,5 höbalar kvar (dvs borde vara slut dagen efter) jag sa till om det och just den kvällen skulle hon ta in dom. Och morgonen efter fanns 1 bal kvar. Så 3 hästar fick dela på 5 kg kanske? Till lunch och kväll.
min häst gick ner en del i vikt också under den månaden så vi flyttade samma dag om jag såg att dom inte fått tillräckligt med hö
 
Jag har lyckats med en hel del knasiga människor under mina år som inackorderad, och håller med tidigare talare om att jag blir ännu mer tacksam för att jag idag har eget stall när jag läser den här tråden.

- Stallägaren i stallet jag stod i när jag gick på högstadiet gillade inte barn. Helt okej att inte göra det, så klart, men man kanske heller inte ska hyra ut till en trettonåring med B-ponny då. Hon var på mig om allt, jag borstade på fel sätt, red på fel sätt, band upp hästen på fel sätt, hade fel kläder på mig, ve mig om jag hade en kompis med mig (hände aldrig, eftersom jag var livrädd för henne och inte vågade göra minsta lilla som kunde reta upp henne) och mina föräldrar fick inte köra mig till stallet. Var pappa med (mamma är hästrädd så hon var aldrig med) var hon älskvärdheten själv så länge han var kvar, men det första jag var ensam kom det sen en föreläsning om hur bortskämd jag var som blev körd till stallet (blev körd typ julafton eller om vi skulle hoppträna, annars cyklade jag alltid, så det går att räkna på fingrarna hur många gånger jag blev körd).

- Som vuxen stod jag i ett stall där stallägaren var helt normal. Däremot hade hon en granne som brukade roa sig med att gå dit ett par gånger om dagen och skriva aggressiva meddelanden på whiteboarden. Minns en gång när grannen hade skrivit att vi spelade rysk roulette med hästarnas liv för att vi lät dem vara i hagen när det var snö. En annan gång sa hon att hon önskade att min ponny skulle dö, när hon var sjuk i fång. Då fick jag ett fullständigt psykbryt på henne och skrek på henne i säkert en timme hur vidrig hon var. Konstigt nog uppförde hon sig alltid väl mot mig efter det....

- Värsta stallet jag stått i ever var dock ett helinackorderingstall där stallägaren varierade mellan att bli svinsur för att jag inte ville hjälpa henne att städa vinden (hennes koncept var ju annars att vi skulle betala och hon sköta allt....) eller bli arg för att jag var i stallet varje dag. Jag var ändå väldigt noga när vi flyttade in att jag ville vara i stallet varje dag och enda anledningen att jag gick med på helinackorderings-konceptet var att hon ville ha det så. Hon gav också min häst foder som jag uttryckligen sagt att jag inte ville att hon skulle äta. Flera gånger försökte hon pracka på mig svindyr utrustning som inte passade varken mig eller min häst i storlek. Ringde halv sex på söndagsmornar på hemnumret så hela familjen vaknade för att prata om "ingenting speciellt", ringde när jag jobbade och blev galen om jag inte svarade. Kontrollerade mig via sociala medier och förbjöd mig från att ha kontakt med vissa personer. Tvingade mig att byta hovslagare till den hon hade, så hon kunde kontrollera när min häst blev skodd. När jag flyttade därifrån blev hon helt galen för det också, för att inte tala om reaktionen när jag tog bort henne från sociala medier.

- Sista stallet jag stod i var mest märkligt för andra, stallägaren roade sig exempelvis med att rasta sin hund i en av de andra hästägarnas hö, så att det låg hundskit i hela höet. Drog barnkortet jämnt och ständigt för att slippa göra saker själv. Sa till samma hästägare som med höet att hon var tvungen att byta jobb för att hon påtalade att hästarnas vatten måste fyllas på på kvällarna (såvida det inte var minusgrader så klart) för att den med utsläppet hade bråttom till jobbet. En gång precis på slutet hittade hon även på att den riktiga ägaren till gården hade sagt att vi var tvungna att betala ett tillägg på hyran som skulle täcka någon slags försäkring ifall "någon halkade på en isfläck och bröt benet", det var typ mer än halva hyran extra varje månad. En av de andra hästägarna tyckte det lät väldigt märkligt och gick och frågade gårdsägaren, det var tydligen inte sant. Jag flyttade precis i den vevan, så vet inte om de andra ändå fick betala den summan extra.
 
Jag stod i ett stall med kanske 6 boxar? Jag hade en box, en annan hade en box och den tredje hade fyra boxar. När elräkningen kom tänkte jag att man delar räkningen på 6 boxar och betalar en del per box. Nix, hon med fyra hästar insisterade på att vi skulle dela hela räkningen på tre. Och fick igenom det pga att jag var 19 och inte så kaxig. Hon blev även sur när jag tog ut en egen hovslagare för att sko min egen häst. Sen blev min idiotsäkra häst även plötsligt huvudskygg efter typ 5 år i min ägo. Så jag flyttade fort.

Pratade med stallet som hon med typ fyra hästar stod i sist och även hennes hästar hade blivit plötsligt huvudskygga.

Och just det ja! Min stencoola häst kunde hon inte ta in från hagen, hon vägrade bli fångad. Så hon blev lämnad själv i några timmar tills jag slutade jobbet och kunde ta in henne själv... Det fanns många anledningar till att jag flyttade fort som fan.

Tillägg: hästarna skulle även in så fort det blev mörkt. Vilket var typ 14.00 på vintern. Helt vansinnigt 🤷
 
Oj stod inackorderad på några ställen i min ungdom.
På ett ställe vägra dom och ha vattenkar i hagen på sommaren med motiveringen att de söker sig till vatten själva.
Ja givetvis i det vilda men här va de innanför staket utan möjlighet att komma åt någon form av vatten.
En annan där det skulle ingå kutterspån som strö där sparade stallägaren in på det på hösten och krattade löv som hon la in i boxarna = noll uppsugningsförmåga.
Samt stått på ställen där både stallägare och inackorderingar stulit det mesta av varandra.
 
För länge sen hade jag ett dräktigt sto med föl vid sidan som bara blev magrare och magrare trots att jag betalade för massa extra hösilage. Jag mätte själv upp alla påsar och förstod inte hur hon inte kunde hålla vikten när hon fick ännu mer foder än hon fått tidigare som bara digivande.
En dag kommer jag förbi en helt annan tid än jag brukar, och ser att de påsar jag mätt upp såg annorlunda ut. Jag väger dom och det är mellan ett och två kilo mindre i varje mot vad jag la i. Jag sa upp mig och flyttade snarast.

I ett annat stall hade ägaren för sig att det enda sättet hästar kunde motioneras på var genom ridning. Jag har alltid jobbat mina hästar mycket från marken då jag har problem med min rygg, men det var inte godkänt och jag blev ständigt hackad på. Där gick det förstås inte heller att vara kvar.
Fy vilken människa hur kan man behandla djur så och ett dräktig sto.
 
Stall där det fanns en gräsbana som man aldrig fick rida på för då förstördes marken. Man fick inte riva upp gruset på ridbanan eller göra spår när man red för de hade krattat där. Om man använde spolspiltan fick det inte komma vatten på väggarna :confused: Man fick inte vara i stallet efter kl 21 för då skulle hästarna sova. Jag fick inte lägga in strö när jag ville för det skulle man göra på lördagar.

Dessa exempel är bara en bråkdel, det var otroligt mycket konstigheter. Många flyttade därifrån samtidigt, jag med. Vid flytten städade jag ur boxen som det stod i kontraktet. Då fick jag en utskällning att det fanns havrekorn i krubban (min häst åt inte ens havre då så det var ren lögn) grus under boxdörren (?) och smuts i taket som min häst hade smutsat ner (hon nådde inte ens till taket med mulen). Jag skulle komma tillbaka och städa bort detta annars skulle de minsann städa själva och fakturera. Jag hade redan städat och hänvisade till kontraktet (plus att jag visste att de ljög). Kort därpå fick jag en faktura på typ 800 kr (minns inte exakt) för städning av box i 4 h O_o

Jag bestred fakturan och fick en del arga mail både från stallägare, och hens barn. Jag betalade såklart inte. Hörde senare att dessa personer var kända i den trakten för att vara ”speciella”.
 
Jag har stått i en del märkliga stall men har lyckats glömma bort dem värsta. Ett av de senaste var bara koko - man fick inte köra långsammare eller fortare än 12 mph på infarten ner till stallet. Strunt samma om någon ledde en häst på vägen eller om getterna var lösa. INTE långsammare än 12 mph. Jag blev utskälld för att jag stannade till i sju sekunder när stallkatten var ute på promenad och jag inte ville köra över honom. Så fruktansvärt knäpp regel!
 
Oj, den här tråden väcker en del minnen från allra första stallet jag stod i när jag köpt egen häst som vuxen (som barn bodde jag på en gård och hade hästar i eget stall, så det här med att stå i andras stall var helt nytt för mig).

- Jag fick boxplats i ett gulligt litet privatstall där ägaren bodde precis intill stallet. Hästarna hade en stor hage men tydligen sällan ström i tråden för det "hade aldrig behövts" (detta blev jag varse först när jag flyttat in). När min ganska unga och uppfinningsrika ponny upptäckte detta blev stallägaren mycket upprörd - på mig. Det hände flera gånger att jag kom till stallet och möttes av den arga hälsningen "din jävla ponny har varit utanför stängslet igen!" Ja, nej, det fanns ju ingen ström i tråden. Inte varje dag åtminstone.

- Stallägaren och hennes granne hade haft häst i samma stall i typ 30 år - och bråkade konstant. Det var inga lustiga småbråk heller, utan de var riktigt arga på varandra varje dag. Det låg en del riktiga gamla sår och pyrde under alltihop, exempelvis hade stallägaren låtit akutavliva den andra kvinnans häst utan hennes vetskap om jag förstod saken rätt (fast det är långt ifrån säkert, det var så mycket snack). Förutom de två var det bara jag som var i stallet på dagtid, och jag blev jämt vittne till deras gräl. Rätt snart slutade jag komma när jag visste att båda två var där.

- Vi hade städschema och när det var min tur städade jag ganska noga, för det var ju min första stallplats och jag ville göra rätt. Då blev de andra inackorderade sura, för jag hade höjt nivån för vad som förväntades. De hade nog rätt, för det var enda gången jag fick beröm av stallägaren - på ett sätt som väldigt tydligt formulerades för att trycka till de andra i stallet.

- Stallägaren och hennes granne matade vildsvinen, och sedan svor de över att vildsvinen sprang över ridbanan och in i hagarna. Ibland när jag var i stallet på kvällen såg jag att stallägaren stod bakom gardinen och kikade på mig när jag mockade. Sen kunde hon komma ut på trappen och ropa: "Det var ett jättestort vildsvin precis bakom containern när du gick dit!" Eh, tack för varningen.

När jag flyttade efter några månader för att jag inte stod ut längre, fick jag en del pikar om att de ju hade "satsat på mig". Kan säga att jag märkte väldigt lite av den satsningen under den tid jag stod där.
 
Verkligen konstiga en del är! Jag har haft tur, har såklart stått i stall där jag inte varit nöjd men inget som sticker ut mer än att det alltid finns för- och nackdelar med alla stall. Men sånt här som ni nämner är väl en av anledningarna till att jag föredrar stall som drivs professionellt, de kan såklart också vara koko men oftast är det lite tydligare vad som gäller på sådana ställen så man kan förhoppningsvis ta ställning på förhand. Inte lika hög risk att förutsättningarna ändras plötsligt heller.
 
Verkligen konstiga en del är! Jag har haft tur, har såklart stått i stall där jag inte varit nöjd men inget som sticker ut mer än att det alltid finns för- och nackdelar med alla stall. Men sånt här som ni nämner är väl en av anledningarna till att jag föredrar stall som drivs professionellt, de kan såklart också vara koko men oftast är det lite tydligare vad som gäller på sådana ställen så man kan förhoppningsvis ta ställning på förhand. Inte lika hög risk att förutsättningarna ändras plötsligt heller.
Det tror jag också. Jag har bara stått i små stall med kanske bara stallägaren eller max två-tre hästägare till, och det är bara i allra sista stallet vi hade riktiga kontrakt (som skrevs när jag flyttade in, sen efter ett år ändrade stallägaren hela konceptet från att in-och utsläpp ingick i hyran till att bli ett renodlat kollektivstall, utan att skriva om kontraktet :meh:). På ett större, seriöst ställe tror jag mycket av det här småtjafset och favoriseringen av vissa inhyrda och sånt försvinner. På en del ställen har det varit regelrätt mobbing, även om det inte direkt har riktats specifikt mot mig.

Minns för övrigt en stallägare som ringde ut veterinär typ trettondag jul eller dylik röd dag till en annan hästägares häst, för att hon tyckte att hästen uppvisade någon diffus hälta. Hon ringde inte ens hästägaren först, utan ringde veterinären och tvingade hästägaren betala räkningen sen. Hästen hade definitivt överlevt till dagen efter när det inte var röd dag, och hästägaren hade framför allt velat veta om det. Samma stallägare blev arg om vi som stod i stallet pratade med varandra eller red ihop utan henne. En annan stallägare hade en kompis utan egen häst, som hon ville rida tillsammans med. Därför ville hon låna ut min häst till henne. Hon kunde hitta på att "nu rider vi ut halv sju på lördag morgon allihop tillsammans" bara för att hon visste att jag inte ville rida så tidigt, tackade jag nej till den gemensamma ridturen kom det genast "jaha, men då kan X ta din häst istället". Eh, nej, min häst överlever definitivt själv i hagen någon timme och jag tänkte rida själv sen, på någon mer human tid.
 
Hade min pålle på ett ställe där ägarens psyksjuka släkting kom ut med en kopp kaffe i näven och en cigg
så fort man kom dit.
Sen gick det igång med førmaningar, skäll, konstiga tips och diverse påhopp, bråkade med alla i stallet.
Alla flydde sen från det stället så fort de kunde.
Däremot var själva hästhållningen med stora fina hagar m.m. perfekt, tackolov.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 584
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 921
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 380
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp