Konstiga stall ni stått i

Inte min häst men medryttarhäst. Det hade nyligen flyttat in ny hästägare i stallet.
Jag kommer dit och det spöregnar, hejar glatt på den nya. Bara vi där. Den nya säger "Hej" väldigt kort och irriterat. Jag testar att säga typ välkommen och vilken fin häst osv, men hen är bara tyst och blänger.
Fattar vinken och börjar greja men medryttarhästen. I vanliga fall brukade jag ställa honom i gången men nya hästägaren håller på och mockar med tre (?) skottkärror. Hen hade två shettisar. Hen packar även foder samtidigt så gången är full med grejer. Orkar inte tjafsa så grejar med hästen i boxen.

Jag är en sån som alltid är noga med rykten, tycker det är supermysigt och tillfredsställande att se häst gå från matt och lerig till skinande ren. Dessutom pissregnade det och jag ville vänta ut det lite, så jag roade mig med att fläta svansen lite gulligt, knoppa osv. I princip var hästen på väg att bli klar för OS :D

Hen kommer och tittar in i boxen. "Ska du rida den där?". Åh tänkte jag, hen kommunicerar! Förklarade att ja det ska jag och berättade vilken runda jag tänkte ta och att jag skulle rida barbacka. "Jag skulle inte rida den där" säger hen. Ja jo, hästen var osäker och nervig, men jag förklarar att jag ridit hästen mycket och att han är lugnare barbacka pga psykiska problem.
"Men ska du iväg snart eller?" säger hen surt. Ehm, ja. Jag tänkte vänta en liten stund så det inte pissregnar, det är på väg att klarna upp.
"Är man riktig hästmänniska rider man ut i vilket väder som helst, annars ska man inte rida" kläcker hen ur sig. Jag svarar diplomatiskt att "ja jo, så kan man ju tycka". Hen blir sur och går iväg.
Kommer tillbaka när jag är på väg ut, nu med blankpolerat träns och ännu mer skinande häst. "Alltså, hästar ska inte borstas så där mycket det är inte bra" säger hen. Jag ignorerar hen och ber hen flytta undan alla grejer hen har i stallgången lite snällt, fast jag är superirriterad på hen nu.
"Jag måste gå nu" säger hen utan att flytta grejerna, går iväg. :confused: Så fick flytta grejerna själv.
Red ut och hade det urmysigt, solen tittade fram efter fem minuter :love:

När jag kommer tillbaka står alla tre skottkärror i ingången till stallet? Två shettisar vimsar runt lösa i stallet. Jag fick visitera hästen utanför stallet och släppa i hage. Sen krångla mig in i stallet, plocka in shettisarna i boxarna, flytta skottkärrorna och sen hämta min häst för att ge honom efter-ritt-gottis (hästen hade inte blivit snällt behandlad innan så han fick alltid sånt efter ridning för att han skulle associera ritt = bra och mysigt. Jag var väldigt noga med att det skulle bli rätt varje gång)

Berättade för min hästägare om upplevelsen när jag var på väg hem. Hon blev helt paff. Det fortsatte så i kanske 3 månader innan de kastade ut denna väldigt underliga inhyrda personen.
 
Tillägg: hästarna skulle även in så fort det blev mörkt. Vilket var typ 14.00 på vintern. Helt vansinnigt 🤷

Detta har jag märkt i flera stall jag varit i som ägare och medryttare och tyckt att det var skitkonstigt och stressande för oss som har jobb 8-17 och på något sätt ska lösa intag. Har tänkt att det är tur att vi är i Skåne för då lär norrlänningarnas hästar inte få komma ut något alls :angel: Samma med folk som tar in så fort det regnar som om deras hästar var gremlins som inte tål vatten?
 
Inte min häst men medryttarhäst. Det hade nyligen flyttat in ny hästägare i stallet.
Jag kommer dit och det spöregnar, hejar glatt på den nya. Bara vi där. Den nya säger "Hej" väldigt kort och irriterat. Jag testar att säga typ välkommen och vilken fin häst osv, men hen är bara tyst och blänger.
Fattar vinken och börjar greja men medryttarhästen. I vanliga fall brukade jag ställa honom i gången men nya hästägaren håller på och mockar med tre (?) skottkärror. Hen hade två shettisar. Hen packar även foder samtidigt så gången är full med grejer. Orkar inte tjafsa så grejar med hästen i boxen.

Jag är en sån som alltid är noga med rykten, tycker det är supermysigt och tillfredsställande att se häst gå från matt och lerig till skinande ren. Dessutom pissregnade det och jag ville vänta ut det lite, så jag roade mig med att fläta svansen lite gulligt, knoppa osv. I princip var hästen på väg att bli klar för OS :D

Hen kommer och tittar in i boxen. "Ska du rida den där?". Åh tänkte jag, hen kommunicerar! Förklarade att ja det ska jag och berättade vilken runda jag tänkte ta och att jag skulle rida barbacka. "Jag skulle inte rida den där" säger hen. Ja jo, hästen var osäker och nervig, men jag förklarar att jag ridit hästen mycket och att han är lugnare barbacka pga psykiska problem.
"Men ska du iväg snart eller?" säger hen surt. Ehm, ja. Jag tänkte vänta en liten stund så det inte pissregnar, det är på väg att klarna upp.
"Är man riktig hästmänniska rider man ut i vilket väder som helst, annars ska man inte rida" kläcker hen ur sig. Jag svarar diplomatiskt att "ja jo, så kan man ju tycka". Hen blir sur och går iväg.
Kommer tillbaka när jag är på väg ut, nu med blankpolerat träns och ännu mer skinande häst. "Alltså, hästar ska inte borstas så där mycket det är inte bra" säger hen. Jag ignorerar hen och ber hen flytta undan alla grejer hen har i stallgången lite snällt, fast jag är superirriterad på hen nu.
"Jag måste gå nu" säger hen utan att flytta grejerna, går iväg. :confused: Så fick flytta grejerna själv.
Red ut och hade det urmysigt, solen tittade fram efter fem minuter :love:

När jag kommer tillbaka står alla tre skottkärror i ingången till stallet? Två shettisar vimsar runt lösa i stallet. Jag fick visitera hästen utanför stallet och släppa i hage. Sen krångla mig in i stallet, plocka in shettisarna i boxarna, flytta skottkärrorna och sen hämta min häst för att ge honom efter-ritt-gottis (hästen hade inte blivit snällt behandlad innan så han fick alltid sånt efter ridning för att han skulle associera ritt = bra och mysigt. Jag var väldigt noga med att det skulle bli rätt varje gång)

Berättade för min hästägare om upplevelsen när jag var på väg hem. Hon blev helt paff. Det fortsatte så i kanske 3 månader innan de kastade ut denna väldigt underliga inhyrda personen.


Hahaha, alltså! Nu kom jag att tänka på ett annat stall jag stod i dit det kom en person som var intresserad av stallplats. Jag stod med min häst i gången och hon kom raka vägen in utan att hälsa. "Japp, din häst är också lite tjock!" Sen gick hon ut. Inte "hej". Inte "Jag heter X och kanske ska flytta hit." Inte "jättefin häst, men kanske lite rund" (också konstigt för en första kontakt, men rimligare).

Hon flyttade mycket riktigt in och var hela tiden panikslaget rädd för att hästarna inte skulle ha en stor bal i hagen precis hela tiden. Alltså varje sekund skulle det finnas massor av mat. Och jo, hennes häst var "också lite tjock".
 
Detta har jag märkt i flera stall jag varit i som ägare och medryttare och tyckt att det var skitkonstigt och stressande för oss som har jobb 8-17 och på något sätt ska lösa intag. Har tänkt att det är tur att vi är i Skåne för då lär norrlänningarnas hästar inte få komma ut något alls :angel: Samma med folk som tar in så fort det regnar som om deras hästar var gremlins som inte tål vatten?
Ta in 14 är ju något extremt, verkligen! När jag hade hästarna hemma hos mamma i eget stall tog jag in gubbarna i regel mellan 19 och 21, oftast framåt 21. Stallet jag står i nu har vi kommit in i rutinerna att ta in vid 17-18 och min häst står ju lixom vid grinden och vill gärna in då och ofta motionerar jag ju efter intaget med :).
 
Detta har jag märkt i flera stall jag varit i som ägare och medryttare och tyckt att det var skitkonstigt och stressande för oss som har jobb 8-17 och på något sätt ska lösa intag. Har tänkt att det är tur att vi är i Skåne för då lär norrlänningarnas hästar inte få komma ut något alls :angel: Samma med folk som tar in så fort det regnar som om deras hästar var gremlins som inte tål vatten?

Jag håller verkligen med, som ursprungligen från övre Norrland. Det har förklarats för mig som en säkerhetsgrej när det är flera hästar och olika personer som ska ta in dem, men för mig är det ändå ganska orimligt. Numera står jag på lösdrift och skulle ha supersvårt att flytta till ett boxstall med intag klockan tre på vintern. Men visst, jag fattar att det är praktiskt att komma till stallet på kvällen med en redan intagen häst om man alltid jobbar dagtid och åker ut kvällstid.
 
Jag håller verkligen med, som ursprungligen från övre Norrland. Det har förklarats för mig som en säkerhetsgrej när det är flera hästar och olika personer som ska ta in dem, men för mig är det ändå ganska orimligt. Numera står jag på lösdrift och skulle ha supersvårt att flytta till ett boxstall med intag klockan tre på vintern. Men visst, jag fattar att det är praktiskt att komma till stallet på kvällen med en redan intagen häst om man alltid jobbar dagtid och åker ut kvällstid.
Jag kan tillägga att jag hade bott cirka 50 mil norrut med vanan att hästarna kom in typ 22 året runt. Det var helt vansinnigt att ta in vid den tiden. Hästarna hade stora, fina hagar, bal i hagen och ingen av hästarna blev stressade av att vara ute..
 
Jag håller verkligen med, som ursprungligen från övre Norrland. Det har förklarats för mig som en säkerhetsgrej när det är flera hästar och olika personer som ska ta in dem, men för mig är det ändå ganska orimligt. Numera står jag på lösdrift och skulle ha supersvårt att flytta till ett boxstall med intag klockan tre på vintern. Men visst, jag fattar att det är praktiskt att komma till stallet på kvällen med en redan intagen häst om man alltid jobbar dagtid och åker ut kvällstid.
Jag flyttade till lösdrift också efter ett tag och stressen blev så mycket mindre för mig och hästen med myror i brallan. Speciellt på vilodagar, då blev det inte en massa stående för "ingenting" inomhus. Lagom glad att komma till stallet vid 18 och de bara "vi tog in dem vid 14 för det regnade så" och där stod en sprängfylld häst av energi och frustration som jag hade tänkt skulle vila den dagen men då hade han nog pajat stallet...
 
Jag håller verkligen med, som ursprungligen från övre Norrland. Det har förklarats för mig som en säkerhetsgrej när det är flera hästar och olika personer som ska ta in dem, men för mig är det ändå ganska orimligt. Numera står jag på lösdrift och skulle ha supersvårt att flytta till ett boxstall med intag klockan tre på vintern. Men visst, jag fattar att det är praktiskt att komma till stallet på kvällen med en redan intagen häst om man alltid jobbar dagtid och åker ut kvällstid.
Om det är stora stall med anställd personal är det troligen pga personalens arbetstider. Mitt stall börjar ta in kl 14, det tar en bra stund för personalen att leda in alla hästar och sen ska de också hinna sopa stallgångarna och fixa det sista innan de slutar för dagen. Man får ju helt enkelt välja om man är ok med det eller inte 😊

Jag tycker det är guld. Min häst verkar må jättebra av att hinna äta och vila ordentligt innan jag kommer på kvällen. Mycket mindre stressad än i förra stallet där de togs in betydligt senare.
 
Om det är stora stall med anställd personal är det troligen pga personalens arbetstider. Mitt stall börjar ta in kl 14, det tar en bra stund för personalen att leda in alla hästar och sen ska de också hinna sopa stallgångarna och fixa det sista innan de slutar för dagen. Man får ju helt enkelt välja om man är ok med det eller inte 😊

Jag tycker det är guld. Min häst verkar må jättebra av att hinna äta och vila ordentligt innan jag kommer på kvällen. Mycket mindre stressad än i förra stallet där de togs in betydligt senare.
Ja, då är det helt förståeligt men i de stall jag tittat på som haft det så har de inackorderade skött intaget på rullande schema. Och eftersom det verkar rätt vanligt förstår jag att det har en funktion, men för mig som ofta rider på dagtid skulle det bli ganska konstigt.
 
Ja, då är det helt förståeligt men i de stall jag tittat på som haft det så har de inackorderade skött intaget på rullande schema. Och eftersom det verkar rätt vanligt förstår jag att det har en funktion, men för mig som ofta rider på dagtid skulle det bli ganska konstigt.
Stall man bara kan stå i om man är ledig på eftermiddagarna. Många jobbar ju då 😆

Förstår hur du menar. Jag rider aldrig under hagtid just för att den redan är begränsad. Planerar så långt jag kan för att vara i stallet på kvällarna (vilket är standard för mig som jobbar kontorstider).

Men oavsett så går det väl mer under ”stall dom inte passar mig” än att det skulle vara märkbart konstigt 😊
 
Stall man bara kan stå i om man är ledig på eftermiddagarna. Många jobbar ju då 😆
Ja, det är konstigt. I åtminstone ett av de stallen har det funnits möjligheten att köpa tjänsten av en "stalltomte" eller av stallägaren, och då blir det ju ett måste för de allra flesta. Alternativt att prata ihop sig så att bara de som kan ta intaget alltid tar intaget, och inga andra pass. Men för mig blir det då ännu mer mystiskt att hästarna måste in mitt på eftermiddagen. Det känns som om det vore enklare att sätta upp ordentlig belysning mellan hagen och stallet och ta in dem när det är mörkt, men vad vet jag.
 
Ja, det är konstigt. I åtminstone ett av de stallen har det funnits möjligheten att köpa tjänsten av en "stalltomte" eller av stallägaren, och då blir det ju ett måste för de allra flesta. Men för mig blir det då ännu mer mystiskt att hästarna måste in mitt på eftermiddagen. Det känns som om det vore enklare att sätta upp ordentlig belysning mellan hagen och stallet och ta in dem när det är mörkt, men vad vet jag.
Det finns gott om folk som har rutiner och åsikter man inte riktigt förstår sig på 😁
 
Detta har jag märkt i flera stall jag varit i som ägare och medryttare och tyckt att det var skitkonstigt och stressande för oss som har jobb 8-17 och på något sätt ska lösa intag. Har tänkt att det är tur att vi är i Skåne för då lär norrlänningarnas hästar inte få komma ut något alls :angel: Samma med folk som tar in så fort det regnar som om deras hästar var gremlins som inte tål vatten?
Vi hade det "problemet" i kollektivstallet också. När det blev kollektivstall sas det att det var bra om hästarna kom ut på morgonen någon gång mellan 6 och 8 och in på kvällen någon gång mellan 17 och 19, beroende på folks arbetstider och de fönstren på två timmar vid varje pass gjorde ändå att det relativt väl passade alla. Men mot slutet gick jag från att ha pluggat distans till att jobba i en butik, så mina tider ändrades ganska radikalt, särskilt på kvällarna. Butiken stängde vid 18, men det är ju inte säkert att man kan bomma igen då, kvarvarande kunder skulle gå ut, man skulle räkna kassan och stänga och släcka och sådär, så oftast var jag inte i bilen förrän halv sju. Stallet låg kanske fem minuters bilväg bort från jobbet, så kom jag bara i bilen var jag där snabbt. Då började det ringas på mina kvällar redan vid 17 och fråga varför hästarna inte var inne och varför jag inte mockat min box än och varför jag inte var i stallet. Hör till saken också att vi absolut inte fick byta med varandra heller, utan de fasta dagarna låg fast, oavsett om någon var tvungen att åka iväg i jobbet, var magsjuk eller skulle tävla på morgonen så att den personen ändå var där.

Det var en väldigt stor bidragande orsak att jag flyttade därifrån. Jag var där inom fönstret som de själva satt upp som "godkända tider att ta in hästarna på", men ändå ringde de flera timmar innan och undrade varför hästarna inte var inne. Däremot hade vi en annan hästägare som flyttade in inför den sista hösten, som flera gånger sket i att ta sina pass. Mer än en gång när den som hade utsläppet kom dit var hästarna fortfarande ute och hade inte fått mat sen lunchen dagen innan. Men det var det ingen som kommenterade, då var vi bara pjoskiga som tyckte att det nästan var fog för att kasta ut vederbörande.
 
Om det är stora stall med anställd personal är det troligen pga personalens arbetstider. Mitt stall börjar ta in kl 14, det tar en bra stund för personalen att leda in alla hästar och sen ska de också hinna sopa stallgångarna och fixa det sista innan de slutar för dagen. Man får ju helt enkelt välja om man är ok med det eller inte 😊

Jag tycker det är guld. Min häst verkar må jättebra av att hinna äta och vila ordentligt innan jag kommer på kvällen. Mycket mindre stressad än i förra stallet där de togs in betydligt senare.
Jo, självklart är jag med på att det är en sak om man vet om att de kommer in då och man som kund godtar det.
Men min syn på god hästhållning är framförallt att de får gå ute länge och ofta är det att många stall (inga större för min del utan mindre, delvis kollektivstall för det mesta) säger inledningsvis att de låter dem gå ute länge. Men så fort det kommer en vind på tvären så verkar människorna få panik och tar in dem tidigare. Det är just den här oförutsägbarheten som är konstig. Jag har ju liksom köpt ett regntäcke av en anledning ifall det skulle regna 😅
 
Jo, självklart är jag med på att det är en sak om man vet om att de kommer in då och man som kund godtar det.
Men min syn på god hästhållning är framförallt att de får gå ute länge och ofta är det att många stall (inga större för min del utan mindre, delvis kollektivstall för det mesta) säger inledningsvis att de låter dem gå ute länge. Men så fort det kommer en vind på tvären så verkar människorna få panik och tar in dem tidigare. Det är just den här oförutsägbarheten som är konstig. Jag har ju liksom köpt ett regntäcke av en anledning ifall det skulle regna 😅
Ja det ska ju vara tydligt vad som gäller!
 
Jo, självklart är jag med på att det är en sak om man vet om att de kommer in då och man som kund godtar det.
Men min syn på god hästhållning är framförallt att de får gå ute länge och ofta är det att många stall (inga större för min del utan mindre, delvis kollektivstall för det mesta) säger inledningsvis att de låter dem gå ute länge. Men så fort det kommer en vind på tvären så verkar människorna få panik och tar in dem tidigare. Det är just den här oförutsägbarheten som är konstig. Jag har ju liksom köpt ett regntäcke av en anledning ifall det skulle regna 😅
Ja - och det är väl typ för sånt här som det nästan alltid kör ihop sig och blir konflikter i kollektivstall. Jag som har en häst som är helt vattentät och byggd för att stå ute kan ha svårt att förstå att man vill ta in hästen vid dåligt väder, medan andra säkert skulle se mig som lat och obrydd. Och så stress, olika arbetstider, superengagerade människor med olika kommunikationsstil på det. Klart det blir lite spänt ibland.

Numera kan jag förstå att det rätt ofta blir kaka söker maka i stall, dvs. att ett visst stall har en viss stil. Det är inte säkert att jag nu skulle flytta in i ett stall med endast renodlade dressyrhalvblod och tävlingsponnyer till exempel - även om det mesta lät bra från början och rutinerna verkade funka. Så tänkte jag nog inte när jag precis hade köpt häst. Och jag kommer ihåg att jag någon gång reagerade lite på att en stallägare sa "det är inte säkert att du och din häst skulle trivas här" och tolkade det som att de hade fördomar mot lurviga ponnyer, men det var sannolikt helt korrekt.
 
Ah, jag har fått höra av folk att det är "osäkert" att leda hästar i mörkret. Ingen av dessa människor har köpt sig en vettig pannlampa.
Jo, självklart är jag med på att det är en sak om man vet om att de kommer in då och man som kund godtar det.
Men min syn på god hästhållning är framförallt att de får gå ute länge och ofta är det att många stall (inga större för min del utan mindre, delvis kollektivstall för det mesta) säger inledningsvis att de låter dem gå ute länge. Men så fort det kommer en vind på tvären så verkar människorna få panik och tar in dem tidigare. Det är just den här oförutsägbarheten som är konstig. Jag har ju liksom köpt ett regntäcke av en anledning ifall det skulle regna 😅

Gud ja.

Vet inte hur många gånger jag har fått "det regnar jättemycket och hästarna är ledsna så vi tar in dem, ska vi ta in dina med?".

Nä. Mina hästar krymper inte för att det regnar.
 
Jo, självklart är jag med på att det är en sak om man vet om att de kommer in då och man som kund godtar det.
Men min syn på god hästhållning är framförallt att de får gå ute länge och ofta är det att många stall (inga större för min del utan mindre, delvis kollektivstall för det mesta) säger inledningsvis att de låter dem gå ute länge. Men så fort det kommer en vind på tvären så verkar människorna få panik och tar in dem tidigare. Det är just den här oförutsägbarheten som är konstig. Jag har ju liksom köpt ett regntäcke av en anledning ifall det skulle regna 😅

Vissa är ju liksom lite halvt hysteriska med sådant. En hästägare jag träffade var sådan. Jag skulle iväg på tävling och varnar stallet att jag kommer hem sent. Och att jag då kvällsfodrar när jag "klar". Beräknad tid 22-23 nånstans. Hon får då lite halvt om halvt panik och börjar fuppla med höpåsar osv. I vanliga fall fick de kvällsmat runt 21, och om jag då skulle fodra "så sent" så behövde påsarna kompenseras för detta.

Övriga i stallet tyckte det var bra att hästarna fick mat senare än 21.
 
Numera kan jag förstå att det rätt ofta blir kaka söker maka i stall, dvs. att ett visst stall har en viss stil. Det är inte säkert att jag nu skulle flytta in i ett stall med endast renodlade dressyrhalvblod och tävlingsponnyer till exempel - även om det mesta lät bra från början och rutinerna verkade funka. Så tänkte jag nog inte när jag precis hade köpt häst. Och jag kommer ihåg att jag någon gång reagerade lite på att en stallägare sa "det är inte säkert att du och din häst skulle trivas här" och tolkade det som att de hade fördomar mot lurviga ponnyer, men det var sannolikt helt korrekt.
Oerhört sant. Olika stall har olika kultur, och det är en av de viktigaste punkterna för huruvida man kommer att trivas i längden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 585
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 921
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 380
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp