Kontantfritt samhälle.

SL har infört att man kan blippa bankkortet i spärren och betala direkt med det men än så länge gäller det bara fullt pris.
Accesskort kan man köpa t.ex. på 7eleven, pressbyrån. Det går även att fylla på reskassa och köpa periodkort där.

Även på bussarna som lastar fram, kan man blippa betalkort. Bara helt pris även där än så länge. De som lastar bak, har inte den möjligheten dock.
 
Sverige har verkligen gjort det besvarligt for turister. Ofta far man betala en avgift om man anvander sitt kort utomlands (Alla storre banker dar jag haft kort har haft den avgiften. Inklusive Svensk bank) att inte kunna hyra bil och parkera utan smartphone verkar helt vansinnigt. Jag fick kopa ett Svenskt kort att satta i min telefon sist jag var i Sverige for att det skulle kosta massor av avgifter for mig att anvanda de Svenska natverken med min telefon fran ett Amerikanskt natverk nar jag skulle parkera min lanade bil i Stockholm.

Sist jag var i Sverige (6-7 ar sedan) rakade jag i trubbel for att jag inte hade en Svensk legitimation ocksa. Pa flera stallen fick jag veta att jag MASTE ha Svenskt korkort eller legitimation, jag kunde inte legitimera mig med mitt korkort fran Oregon eller ens mitt Svenska pass och absolut inte mitt Amerikanska pass eller nagon legitimation harifran alls. Tydligen ar Amerikanska turister hogst ovalkommna i Dalarna och Stockholms omradet (dar jag var).
Jag har snarlika erfarenheter från mitt senaste besök vilket ligger ungefär lika långt tillbaka i tiden. Det är som ett besöka en helt annan planet!
 
Det kanske är olika mellan städerna men överallt jag har parkerat i sthlm har jag kunnat betala med kort. Vad gäller kollektivtrafiken (SL) så kan man ju köpa själva kortet och sen ladda på pengar på kortet på tex pressbyrån, vid automaterna mm och då betala med kort. Möjligen måste själva kortet köpas hos SL, vet inte helt, men just att ladda på pengar på det kan ju göras med kort.

Var kan man inte betala med kort utan bara med butikens app? Har aldrig sett det i Sverige. Absolut att många ställen idag är kontantlösa (anledningen är främst för att hindra stöld/rån), men kort funkar alltid.
Ang parkering. Bor inte i din närhet. Här är det nästan enbart SMS-parkering som gäller. Enstaka kort.
Borås djurpark är det jag kom att tänka på först, eftersom jag tycker det är så idiotiskt. Är ju många som kommer från andra länder dit? Turister har ju oftast kontanter med sig?

Lokaltrafiken. Pressbyrån? Närmaste är nog 10 mil bort. ;)
Finns inga automater på perrongen/resecentrumen. Inga butiker. Bara använda app.
På en station är det knappt täckning på tlf, vilket är rätt patetiskt. Man får gå runt och söka täckning med telefonen på perrongen liksom! ☺️
Min mor har inte bank-id, så hon löser inte det. Ska hon resa, tar hon helst bilen, för att det är så omständigt och osäkert för henne att lösa biljett. Hon tycker det är lättare att boka flyg, än att åka tåg. Och hon har tidigare varit en tågperson.

Många restauranger i närheten av mig har bara app.
Du kollar menyn i appen, beställer dryck och mat i appen och betalar i appen. Och nu tänker jag inte Pinchos, utan hyfsat bra ställen. Enda kontakten du har med personalen är när de levererar mat, dryck och hämtar disken. Bra i covid-tider förvisso.

Men jättebra att det fungerar så bra hos dig. Det är nog så det är tänkt.
Det kanske det gör hos mig om 10-15 år med.
 
Sverige har verkligen gjort det besvarligt for turister. Ofta far man betala en avgift om man anvander sitt kort utomlands (Alla storre banker dar jag haft kort har haft den avgiften. Inklusive Svensk bank) att inte kunna hyra bil och parkera utan smartphone verkar helt vansinnigt. Jag fick kopa ett Svenskt kort att satta i min telefon sist jag var i Sverige for att det skulle kosta massor av avgifter for mig att anvanda de Svenska natverken med min telefon fran ett Amerikanskt natverk nar jag skulle parkera min lanade bil i Stockholm.

Sist jag var i Sverige (6-7 ar sedan) rakade jag i trubbel for att jag inte hade en Svensk legitimation ocksa. Pa flera stallen fick jag veta att jag MASTE ha Svenskt korkort eller legitimation, jag kunde inte legitimera mig med mitt korkort fran Oregon eller ens mitt Svenska pass och absolut inte mitt Amerikanska pass eller nagon legitimation harifran alls. Tydligen ar Amerikanska turister hogst ovalkommna i Dalarna och Stockholms omradet (dar jag var).
I sverige finns det flera banker som inte tar ut avgift när man betalar med kort utomlands. Finns inte det hos er också?

Har extremt svårt att tro på att du blev nekad identifiering med ett giltigt svenskt pass. I så fall måste passet ha gått ut?
 
Jag som åker ett par gånger om året och då spontant, tycker att det är väldigt omständigt.
Finns ingen kortbetalning i närheten där jag bor, bara app.
Hade hellre köpt en biljett i en automat. :)

Automater är inte så praktiska, så troligen därför man inte har sånna längre. För dyrt. På sikt kommer nog de flesta regionerna ha kortbetalning, men allt handlar ju om att spara pengar och det blir billigare att lägga över allt ansvar på resenärerna. Då det kommer nog ta sin tid. Att SL börjar med det först i år, är hutlöst tycker jag!
 
Du menar att du får lönen från din arbetsgivare i kontanter och att du lägger dem i madrassen?

Samhället är redan kontantlöst idag om vi ser till besparingar.
Jag menar att man idag har möjligheten att ta ut sina pengar och ha dem i madrassen om man inte gillar bankens villkor eller vill investera digitalt på andra sätt.

Och jag har faktiskt alltid lite kontanter på mig trots att jag inte är uråldrig, inga stora summor, men tycker fortfarande att det krånglar så ofta med kortbetalning att jag gillar att ha backup.
 
Det hoppas jag verkligen inte. Och det lär de inte göra heller, det var en arbetsmiljöfråga att kontanterna togs bort. Och jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att bussförare ska riskera sina liv för att ni ska få det lite enklare :mad:
Läste på kontantupproret om en som inte kunde ta sig hem efter besökt familjen i en annan stad då det inte gick att köpa biljetter med kontanter. Hen hade tur då hens godeman av en slump var på samma ställe så hen kunde komma åt pengar utan kontanter.
Vill vi utesluta fler och fler från samhället så är ett kontantfritt rätt väg att gå.
 
Läste på kontantupproret om en som inte kunde ta sig hem efter besökt familjen i en annan stad då det inte gick att köpa biljetter med kontanter. Hen hade tur då hens godeman av en slump var på samma ställe så hen kunde komma åt pengar utan kontanter.
Vill vi utesluta fler och fler från samhället så är ett kontantfritt rätt väg att gå.

Nu har jag inte påstått att det är kontantfritt överallt som gäller, men att man tog bort kontanterna från busstrafiken kom sig av en anledning. Det var inget som gjordes lättvindigt om du nu tror det. Jag förstår att du tycker det är viktigare att enstaka folk kommer hem från sin familj än att busschaufförerna kommer hem levande till sina familjer från jobbet, men jag håller inte med. För mig är liv viktigare än enkelhet.
 
Senast ändrad:
Det hoppas jag verkligen inte. Och det lär de inte göra heller, det var en arbetsmiljöfråga att kontanterna togs bort. Och jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att bussförare ska riskera sina liv för att ni ska få det lite enklare :mad:
Håller helt med. Att kassan har försvunnit inom kollektivtrafiken är en enorm förbättring i arbetsmiljön för förarna. Rånrisken har ju varit högst påtaglig och det var ofta förarna blev rånade.
 
Håller helt med. Att kassan har försvunnit inom kollektivtrafiken är en enorm förbättring i arbetsmiljön för förarna. Rånrisken har ju varit högst påtaglig och det var ofta förarna blev rånade.

Ja, jag vet flera som blivit rånade flera gånger. Flera även misshandlade. Jag slapp i alla fall bli misshandlad, men man är inte stor när man står med en pistol riktad emot sig.
Vissa verkar inte förstå att kontanterna ofta tas bort av säkerhetsskäl, utan verkar tro att det är för att storebror ska kunna spåra bättre.
 
Nu har jag inte påstått att det är kontantfritt överallt som gäller, men att man tog bort kontanterna från busstrafiken kom sig av en anledning. Det var inget som gjordes lättvindigt om du nu tror det. Jag förstår att du tycker det är viktigare att enstaka folk kommer hem från sin familj än att busschaufförerna kommer hem levande till sina familjer från jobbet, men jag håller inte med. För mig är liv viktigare än enkelhet.
Vet inte hur osäkert det var på spårvagnarna här när det fanns en automat bak i vagnen där det gick att betala med kort eller kontanter och få en biljett. Går ju att lösa så det både går att betala kontant utan att föraren är inblandad eller ens kan komma åt pengarna.
 
Ja, jag vet flera som blivit rånade flera gånger. Flera även misshandlade. Jag slapp i alla fall bli misshandlad, men man är inte stor när man står med en pistol riktad emot sig.
Vissa verkar inte förstå att kontanterna ofta tas bort av säkerhetsskäl, utan verkar tro att det är för att storebror ska kunna spåra bättre.
Fast det finns ju sätt att göra kontanthanteringen säker för personal, är ju inte för inte det är mer och mer ovanligt att personalen på ica har tillgång till pengarna utan det stoppas in i en maskin.
 
Vet inte hur osäkert det var på spårvagnarna här när det fanns en automat bak i vagnen där det gick att betala med kort eller kontanter och få en biljett. Går ju att lösa så det både går att betala kontant utan att föraren är inblandad eller ens kan komma åt pengarna.

Det skulle det kanske. Men då skulle folk klaga på att biljetten blir för dyr istället och klaga på att så många blir utestängda för att det är för dyrt. Bara inom SL har vi 2700 bussar, ca. En automat i varje, ett hundratal väktare som tömmer dom dagligen plus de antal bussar som kommer bli vandaliserade/sprängda varje år skulle ge en rätt hög kostnad.
Varför hade inte ditt exempel ett busskort att använda?
 
Fast det finns ju sätt att göra kontanthanteringen säker för personal, är ju inte för inte det är mer och mer ovanligt att personalen på ica har tillgång till pengarna utan det stoppas in i en maskin.
Har svårt att tänka mig att detta skulle fungera på bussar och spårvagnar. Nu skiljer det sig lite hur stor kassan är för förarna men i till exempel Göteborg kanske föraren hade runt 1000-1500kr i kontanter, trots den lilla summan var det rån ofta. Inte roligt att behöva gå på toaletten och man var tvungen att släpa med sig kassan.
De biljettautomater som fanns på spårvagnarna var ofta ur funktion och vandaliserades en hel del.
 
Har svårt att tänka mig att detta skulle fungera på bussar och spårvagnar. Nu skiljer det sig lite hur stor kassan är för förarna men i till exempel Göteborg kanske föraren hade runt 1000-1500kr i kontanter, trots den lilla summan var det rån ofta. Inte roligt att behöva gå på toaletten och man var tvungen att släpa med sig kassan.
De biljettautomater som fanns på spårvagnarna var ofta ur funktion och vandaliserades en hel del.

Jag hörde av polisen att det ryktades om upp till 40.000 (!) i våra kassor i Örebro. När nån blev rånad och bytet blev mycket mindre, så kunde man ju inte erkänna att man bara fick några tusen, utan man skröt om mycket mer än så.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 423
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 314
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp