Kontantfritt samhälle.

Jag hörde av polisen att det ryktades om upp till 40.000 (!) i våra kassor i Örebro. När nån blev rånad och bytet blev mycket mindre, så kunde man ju inte erkänna att man bara fick några tusen, utan man skröt om mycket mer än så.
Intressant. Tänk vad tung den kassan hade varit att släpa med sig.....
Enkla pengar med mycket liten risk att åka fast, var det polisen sa här i Göteborg.
 
Har svårt att tänka mig att detta skulle fungera på bussar och spårvagnar. Nu skiljer det sig lite hur stor kassan är för förarna men i till exempel Göteborg kanske föraren hade runt 1000-1500kr i kontanter, trots den lilla summan var det rån ofta. Inte roligt att behöva gå på toaletten och man var tvungen att släpa med sig kassan.
De biljettautomater som fanns på spårvagnarna var ofta ur funktion och vandaliserades en hel del.
Funkade hur bra som helst när jag köpte från dom. Fast har inte åkt in till göteborg med västtrafik sedan det inte längre går att köpa biljett på tåget med kortet.
MVH saknar 100kortet :arghh:
 
Intressant. Tänk vad tung den kassan hade varit att släpa med sig.....
Enkla pengar med mycket liten risk att åka fast, var det polisen sa här i Göteborg.

Så var det ju. Polisen var långt borta och ofta stod vi på ställen där få rörde sig. Minns att taxiförarna erbjöd sig att åka på våra larm för att de visste att de ju alltid hade en bil i närheten 🥰 Men det går ju inte.
Vet inte hur ryktet kom upp ens, men sånna människor är väl oftast lite skrytiga så det blev väl lite viskleken.
 
Funkade hur bra som helst när jag köpte från dom. Fast har inte åkt in till göteborg med västtrafik sedan det inte längre går att köpa biljett på tåget med kortet.
MVH saknar 100kortet :arghh:
Då hade du tur i så fall. Ett annat vanligt fel var att de var fulla och behövdes tömmas. Detta gjordes bara när vagnen åkte in för natten (av säkerhetsskäl)
Jisses, prata inte om hur ofta det var fel på Magnusapparaterna. Rader som inte kunde läsas och kort som var avmagnetiserade.
 
Så var det ju. Polisen var långt borta och ofta stod vi på ställen där få rörde sig. Minns att taxiförarna erbjöd sig att åka på våra larm för att de visste att de ju alltid hade en bil i närheten 🥰 Men det går ju inte.
Vet inte hur ryktet kom upp ens, men sånna människor är väl oftast lite skrytiga så det blev väl lite viskleken.
Det var helt underbart den dagen kassan försvann.
 
Det hoppas jag verkligen inte. Och det lär de inte göra heller, det var en arbetsmiljöfråga att kontanterna togs bort. Och jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att bussförare ska riskera sina liv för att ni ska få det lite enklare :mad:
Jag tänkte på de äldre som vill använda kontanter.
Måste säga att jag tycker att man ska angripa problematiken med att det rånas.
Snarare än att man inte ska kunna använda vilket lagligt betalningsmedel man vill.

Då bör man i rättvisans namn, stänga alla fysiska butiker med kundkontakt och stöldbegärligt gods?
Tobak, kläder, mat osv.
Alla får sköta sina ärenden på nätet?
Och åberopa arbetsmiljön?
Det är ju trots allt inte så många butiker som man inte kan ersätta med näthandel? Det mesta går att sköta via nätet.
I mina trakter är det matbutiker, mackar, klädaffärer och skönhetsaffärer som blir rånade på produkter.
 
Jag tänkte på de äldre som vill använda kontanter.
Måste säga att jag tycker att man ska angripa problematiken med att det rånas.
Snarare än att man inte ska kunna använda vilket lagligt betalningsmedel man vill.

Då bör man i rättvisans namn, stänga alla fysiska butiker med kundkontakt och stöldbegärligt gods?
Tobak, kläder, mat osv.
Alla får sköta sina ärenden på nätet?
Och åberopa arbetsmiljön?
Det är ju trots allt inte så många butiker som man inte kan ersätta med näthandel? Det mesta går att sköta via nätet.
I mina trakter är det matbutiker, mackar, klädaffärer och skönhetsaffärer som blir rånade på produkter.
En butik är där den är, den rullar inte runt i bygden. Du har helt andra möjligheter att installera alarm och säkra pengahanteringen i en affär en vad du har i en buss. En som sitter i kassan behöver inte heller släpa med sig kassan var denne än går.
Sen är det så att minskad kontanthantering är just för att minimera risken för rån. Även i affärer.
 
En butik är där den är, den rullar inte runt i bygden. Du har helt andra möjligheter att installera alarm och säkra pengahanteringen i en affär en vad du har i en buss. En som sitter i kassan behöver inte heller släpa med sig kassan var denne än går.
Sen är det så att minskad kontanthantering är just för att minimera risken för rån. Även i affärer.
De kommer och tar varor för tusentals, tiotusentals kronor.
Hur ska de värja sig mot det?
Larm spelar ingen roll att ha. Närmaste polis är fyra mil bort. 8 mil från storstad.

Tror många butiker pga det kommer bli e-butiker pga det och pga hyrorna i städer.
Postnord sätter ju nu upp 2500 boxar, likt instabox. Så utvecklingen går ju åt det hållet.
Trist. Vore bättre om man kom åt brottsligheten istället.
 
Bara idén över hur vi förlitar oss så blint på konstant tillgång av el är ju fullständigt horribel. Det räcker med en rejäl solstorm så kan vi vara utan el en längre tid. För att inte tala om de klimatmässiga utmaningarna vi står inför där elen är en viktig faktor.

Jag skrev så här i en annan tråd för 2½ år se'n - det känns som om en påminnelse om naturens kraft behövs också i den här tråden;

2012.07.23 missade en koronamassutkastning jorden med ungefär nio dagar. Denna geomagnetiska storm var i samma magnitud som Carrington-eventet 1859.09.01-02, då den tidens elektronik som telegrafer failade deLuxe.
Det hade varit dåligt för våra brödrostar om den hade träffat oss.

https://sv.wikipedia.org/wiki/1859_års_geomagnetiska_storm
 
Jag skrev så här i en annan tråd för 2½ år se'n - det känns som om en påminnelse om naturens kraft behövs också i den här tråden;



https://sv.wikipedia.org/wiki/1859_års_geomagnetiska_storm
Hade någon sagt detta till mig innan corona så hade jag troligen tänkt den dagen den sorgen, hade tänkt samma om nogon ens börja prata/ skiva om en sjukdom som lamslår hela världen.

Senaste året har nu visst hur sårbart samhället är.
 
Jag tänkte på de äldre som vill använda kontanter.
Måste säga att jag tycker att man ska angripa problematiken med att det rånas.
Snarare än att man inte ska kunna använda vilket lagligt betalningsmedel man vill.

Då bör man i rättvisans namn, stänga alla fysiska butiker med kundkontakt och stöldbegärligt gods?
Tobak, kläder, mat osv.
Alla får sköta sina ärenden på nätet?
Och åberopa arbetsmiljön?
Det är ju trots allt inte så många butiker som man inte kan ersätta med näthandel? Det mesta går att sköta via nätet.
I mina trakter är det matbutiker, mackar, klädaffärer och skönhetsaffärer som blir rånade på produkter.

Flera matbutiker här har väktare när de stänger, just för att minska rånrisken. Flera butiker blir också kontantfria, just för att minska rånrisken.
Många råndrabbade mackar har nattlucka, just för att minska rånrisken.
Och vissa nattöppna mackar har minst 2 anställda på plats, just för att minska rånrisken och kunna ha stöttning om nått händer.
Vissa butiker till och med stänger för gott för att de inte orkar med att bli rånade hela tiden.
Så nog händer det grejer även på den sidan.

Herregud, du är i en tråd om ett mer och mer kontantfritt samhälle. Tror du seriöst att det inte är en del i förbättringen av arbetsmiljön för de som har råndrabbade arbeten?
 
Herregud, du är i en tråd om ett mer och mer kontantfritt samhälle. Tror du seriöst att det inte är en del i förbättringen av arbetsmiljön för de som har råndrabbade arbeten?
Jag är för ett mindre rånbenäget samhälle.
Jag vill inte släppa kontanterna och varför har jag redogjort för, tidigare i tråden.

Jag förstår att du inte förstår.
Jag tror att de som förstår mig, ofta hamnar i lägen där kort och telefonbetalning inte alltid fungerar.
Då kan du inte handla alls, om du inte har kontanter.
Känns inte som att du råkar ut för det ett par gånger i månaden? 🙂
 
Jag är för ett mindre rånbenäget samhälle.
Jag vill inte släppa kontanterna och varför har jag redogjort för, tidigare i tråden.

Jag förstår att du inte förstår.
Jag tror att de som förstår mig, ofta hamnar i lägen där kort och telefonbetalning inte alltid fungerar.
Då kan du inte handla alls, om du inte har kontanter.
Känns inte som att du råkar ut för det ett par gånger i månaden? 🙂
Har innan varit väldigt återhållsam med att ha appar som vill ha tillgång till mitt kontokort så många parkeringsappar (parkster, q-park och parkering göteborg) har gått bort och så även Västtrafik to go
 
Jag är för ett mindre rånbenäget samhälle.
Jag vill inte släppa kontanterna och varför har jag redogjort för, tidigare i tråden.

Jag förstår att du inte förstår.
Jag tror att de som förstår mig, ofta hamnar i lägen där kort och telefonbetalning inte alltid fungerar.
Då kan du inte handla alls, om du inte har kontanter.
Känns inte som att du råkar ut för det ett par gånger i månaden? 🙂

Nej, det gör jag inte. Däremot har jag blivit rånad och har kanske mer förståelse för en säkrare arbetsmiljö än de flesta som vill ha kvar kontanterna har.
Visst vore drömmen att samhället var säkrare, men det anser jag vara en ouppnålig utopi.
 
Använder också kontanter då jag inte vill att det ska försvinna. Allt behöver inte digitaliseras anser jag och det är bara idiotiskt att göra samhällen kontantfria. Undviker handla där det är kontantfritt med. Många utsatta grupper kommer få det ännu värre om allt blir digitaliserat och hur överlever man en framtida kris om man inte har pengar (eller jo: men de finns digitalt). Tror även turismen påverkas mer om det blir så med.

Handlar dock inte så mycket nu kontant pga coronan förvisso.
 
Nej, det gör jag inte. Däremot har jag blivit rånad och har kanske mer förståelse för en säkrare arbetsmiljö än de flesta som vill ha kvar kontanterna har.
Visst vore drömmen att samhället var säkrare, men det anser jag vara en ouppnålig utopi.
Så hemskt! Beklagar.
Jag har blivit både rånad, överfallen och sexuellt ofredad, så det har inget med dålig förståelse för min del att göra.

Jag fortsätter jobba och lobba för ett utopiskt samhälle. ❤
 
De kommer och tar varor för tusentals, tiotusentals kronor.
Hur ska de värja sig mot det?
Larm spelar ingen roll att ha. Närmaste polis är fyra mil bort. 8 mil från storstad.

Tror många butiker pga det kommer bli e-butiker pga det och pga hyrorna i städer.
Postnord sätter ju nu upp 2500 boxar, likt instabox. Så utvecklingen går ju åt det hållet.
Trist. Vore bättre om man kom åt brottsligheten istället.
Det är mycket svårare att sno varor än pengar. Allt som försvårar kriminalitet är av godo. Tycker argumenten mot kontantfritt enbart handlar om att man vill att det ska vara som det alltid varit. Det är det som jag tycker mig läsa mellan raderna i alla fall

För rent logiskt är kontanterna ett kasst betalningsmedel i och med att det uppmuntrar till rån och kriminalitet. Fast folk som är uppväxta med "cash is king" har svårt att ändra synsätt.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 423
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 314
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp