Korrekt användning av hjälptygel?

Sv: Korrekt användning av hjälptygel?

Jag håller med om att man kan lösa de flesta problem genom god ridning. För ett antal år sedan hade jag graman ibland på min första häst. Hon var stark och kunde alla knep för att smita undan. I dagsläget hade jag löst det utan gramanen.

Man måste som ryttare alltid veta : varför använder jag denna hjälptygel? vad är det jag har för problem? och hur ska denna hjälptygel hjälpa mig?

där satte du den! hela grundtanken med hjälptyglar av alla de slag är just att hjläpa ryttaren!!!
vet man inte vad man har problem, kan man inte heller åtgärda det!

ÖHT tycker jag att detta tankesätt är något som ska genomsyra hela hästeriet.

vad vill ja?
hur ska jag göra för att komma dit?
när eventuella problem uppstår;
Varför gör hästen på detta sätt?
vad gör jag när hästen reagerar så?
hur ska jag lösa detta problem?

varför-vad-hur är kanon i alla situationer.

men grundtanken, som man aldrig får glömma är att hjälptyglar hjälper ryttaren. aldrig hästen. i förlängningen gör det divetvis det, eftersom ryttaren i sin tur hjälper hästen, men den kan aldrig inverka direkt på hästen!

och för att det ska fungera, måste ryttaren ha kunskap om hur tygeln påverkar och vart probelemt egentligen ligger.

Jo det kan man ju göra, om det är så att grunderna inte sitter.
Men man kan ju ha andra problem, att hästen har lärt in olater som är svåra att arbeta bort av diverse anledningar och då kanske man kan ha hjälp av en hjälptygel? Beror självklart på vilken typ av problem som man har.

Det finns många hästar som blivit felaktigt ridna i många år och kan man ta hjälp av hjälptygel för att nå ett bra resultat så varför inte? - självklart så länge som man vet vad man gör.

Jo, där håller jag oxå med dig faktiskt. Om det visar sig vara mer komplexa problem och att man faktiskt blir hjälpt på rätt väg av en hjälptygel (i rätt händer som du säger) så tycker jag det är helt ok. Men jag funderar ändå på om det inte finns ryttare som kan lösa det utan? Fast, frågan är ju eg. Kan båda dessa ryttare nå samma mål utan allt för olika (dåliga) vägar? Det kanske de kan. Och då ser jag inget direkt fel i det, mer än att jag är lite anti :o

*hugger knapp*

Snubblade över den här tråden och det var lite intressant att läsa vad andra har skrivit om graman, då jag red min häst på graman första gången idag. Gjorde jag helt fel, gör jag helt fel om jag tänker fortsätta rida på graman ett tag nu? Ja ni, bra frågor va ;)
Hästen är långt ifrån befäst i en grundform, har gått som stjärnkikare i över två år, jag har ägt henne lite mer än 1½år och har under hela tiden undvikit att sätta på en graman. Senaste 3 månaderna är hon behanlad i rygg och en kotled och ska vara kärnfrisk, även om de problem hon hade inte var något allvarligt, ryggen var inom normala förändringar och hon var knappt 1 grad halt efter böjning när hon behandlades i kotleden. Trots detta, trots allt slit jag har lagt ner med flera olika tränare under tiden jag ägt henne har hon varit omöjlig att få i form, olika personer har ridit henne och det har inte gått.
Så idag, tog jag på gramanen och hon använde nog muskler hon inte använt på flera år, så är det fel att använda en graman på en stjärnkikare? Jag kommer att fortsätta använda gramenen ett tag, hon ska kunna gå i form (utan graman) och efter idag tror jag gramanen kan vara ett lämpligt hjälpmedel att hjälpa henne söka sig neråt med.

Kan tillägga att jag egentligen inte alls är mkt för gramanen då man i princip dagligen ser den användas fel, och jag har hört hur många ggr som helst att sätt på din häst en graman så har du löst alla dina problem men stått emot fram tills idag. Jag kommer inte fortsätta använda gramanen för att min häst går bättre på graman, mitt mål är inte att den ska gå bättre på graman och hoppas att jag ska kunna plocka bort den så fort som möjligt. Nu hjälper den förhoppningsvis min häst att vända rätt på sig själv och börja bygga rätt muskler för att orka gå i form igen (utan graman).

Senast ändrad:

ahhhh. din lilla tråd-kaperska....... :devil:

om du inte har några tankar om användningsättet ang hjälptyglar, så föreslår jag att du startar en egen tråd under ridning. eller sök på graman, tro mig, du kommer hitta en miljon (ungefär:D) inlägg om denna tygels för och emot.

det var väl graman det... vad finns det mer då?
chambon.
gogue.

det var väl graman det... vad finns det mer då?
chambon.
gogue.

Chambon anser jag vara en ypperlig hjälptygel vid longering men skulle aldrig få för mig att använda den vid ridning.
Men vill man komma till mer arbete vid longering och inte bara avspändhet så tycker jag att vanliga inspänningstyglar är bättre.
Själv brukar jag variera beroende på vad målet är.
Om målet är att hästen ska sträcka ut överlinjen ordentligt i en låg form väljer jag chambon.
Om jag vill att hästen ska arbetas i en normal arbetsform likt vid ridning så använder jag inspänningstygel.

Gouge har jag ingen personlig erfarenhet av men jag har fått lära mig att den ska vara mer lämplig än chambon vid ridning och därför är att föredra i valet mellan dessa (i fråga om ridning alltså).

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 130
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
42 700
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har... 41 42 43
Svar
853
· Visningar
27 256
Senast: Kilauea
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka