Kortare arbetstid

Liknande har jag hört av flera vänner som varit delvis permitterade under pandemin. De ska jobba säg 40% men det slutar med mer än 100% eftersom de utöver sina egna uppgifter (som inte minskat) även får ta itu med andras vid sjukdom osv.

Jag har själv jobbat deltid i tre år och först nu jag går upp till heltid igen. Ett år hamnade jag pga omständigheter på ett årssnitt motsvarande ca 30 % av en heltid, då fick jag höra både vid medarbetarsamtalet och lönesamtalet att "jag inte presterat lika mycket som de övriga".

När jag kollade av ärenden visade det sig att jag presterat ca 40-45 % av vad mina 100%-kollegor i snitt hade presterat:grin:
 
Jag jobbade deltid på mitt förra jobb, av den enkla anledningen att ingen utom chefen fick jobba heltid där. Hade 50 procent från början, var ett tag uppe på 60 och åkte sen ner på 40. Man klarar sig inte ekonomiskt på det, jag hade ut ungefär 10 000 efter skatt i sista omgångarna och kom aldrig över 12 ens när jag jobbade som mest. Under stora delar av den tiden hade jag ett annat 50%-jobb vid sidan av, men det gick enbart för att den chefen var väldigt flexibel och anpassade sig efter tiderna på det första stället, plus att bara det ena var ett sånt jobb där man jobbade helg. Kändes också som att jag var på jobbet hela tiden, men det syntes inte i lönekuvertet. Jag hade aldrig orkat det i längden.

På mitt nuvarande kontorsjobb, måndag-fredag 8-16-30, så skulle jag säga att om "normtiden" förkortades med en eller två timmar skulle jag få lika mycket gjort som tidigare, eftersom jag är en person som glatt hade struntat i fikapauser och sånt, det är inte viktigt för mig. Att sluta 14.30 varje dag hade precis som @Hedinn var inne på tidigt i tråden gett arbetsgivaren en anställd som mår bättre, orkar mer och som kanske heller inte säger nej till att jobba över någon gång ibland om det skulle behövas. Men då är det ju normen för en heltid som minskas till 30-35 timmar i veckan, inte jag som går ner i tid och då är jag inte så intresserad av att få minskad lön heller, om det inte medför andra fördelar som att slippa pendla eller så.
 
Många verkar vilja få sluta tidigare mot att man skippar alla pauser och inte pratar med sina kollegor, men jag tycker det är olika saker.

Det är en sak att ha 40h/v som normaltid men få gå hem tidigare pga att man skippar pauser och småprat. Det är en annan sak att ha 35h/v som normaltid och fortfarande ha rätt till paus och att småprata med kollegorna.

Jag tolkar svaren i tråden som att jag tyvärr inte har Buke med mig i alla fall, för ett nytt normalläge gällande arbetstid. Men jag får kämpa på 🙂
Synd att jag glömde möjligheten att ha en omröstning.
 
Jag tycker att vi kan ha mer av flexibilitet. Någon kanske är extremt effektiv och blir klar fort andra behöver en rejäl paus med tid för t ex träning mitt på dagen.

Ja, flexibilitet vill vi ha! Jag hoppas vi tar lärdom av hur olika vi upplevt det här årets arbetsförutsättningar. Jag hoppas t ex att kontoren kan utformas bättre så att finns lugna delar, och att man inte ska finnas större förståelse för att en del hellre är ensamma under rast och lunch än pratar och äter med andra. Det borde faktiskt gå att ordna, det är ju synd att några medarbetare ska behöva sitta hemma hela arbetsdagen för att lunchmatsalen är för stökig t ex!
 
Jag är helt klart på denna idé! Skulle däremot aldrig kunna tänka mig att ta bort pauserna, det är för fikapauserna och alla informella samtal på kollegors kontor som jag tycker om mitt jobb. Jag tycker det har varit döden att jobba hemifrån just pga det.
 
Jag är en sån som gör klart arbetsuppgifter lite för fort (jag slarvar alltså inte, är bara snabb). Fått kritik från samtliga chefer jag haft att jag jobbar för fort.

Sagt med stor välmening.

Om du fått kritik från samtliga chefer för samma sak skulle jag ändå fundera över om det ligger nånting däri. Chefer har ju ett stort ansvar i att vara tydlig i sin kommunikation, men det låter här som att inte någon av dem har lyckats med det trots att de alla varit inne på samma spår. Och det vet jag själv med kollegor som jobbar enligt "snabbt ska det gå"-principen, att det kan vara väldigt svårt att sätta fingret på exakt det som blir fel, för det enskilda felet är oftast väldigt litet men samlat så blir det ett problem att resultatet inte blir så bra som det kunnat vara med mer omsorg i arbetet. Och jag har nog också varit i det väldigt otydliga "det går lite fort när du jobbar" i något slags försök till feedback. Men jag har jobbat mycket med kvalitet i processer där det blir stora kostnader vid fel, så det blir ju lite extra viktigt då att kvaliteten prioriteras framför tiden i uppgiften.

Eller så har du bara haft otur att träffa på en rad av stolpskott, det kan ju inte jag veta. Men om samma sak återkommer, skulle jag ändå fundera över det.
 
Är det NÅGON som kan tänka sig att gå ner i lön för att arbetstiden kortas? Jag har svårt att se att det går att få igenom kortare arbetstid med bibehållen lön. Och då är vi kvar i samma ekorrhjul som nu...

Jag skulle ju också behöva minska på mina kostnader, men om jag då kan laga mer mat istället för att pga brist på tid och ork så skulle jag kunna spara pengar där. Och om jag ska resa mindre och konsumera mindre så sparar jag ju in pengar där med.
Jag.

Jobbar 75% för att undvika att bränna ut mig igen. Får 75% av heltidslönen. Så fett värt det.
 
Jag gick ner till 80% ett tag. Men det blev kämpigt med ekonomin tyvärr.
Trist eftersom det var extremt skönt!
Jag instämmer! Jag jobbade deltid när dottern var liten. Jätteskönt! Men oj vilke skillnad det blev ekonomiskt när jag gick upp till heltid.
 
Jag skulle vilja gå ner till 40 h/vecka med bibehållen heltidslön. Är i dagsläget schemalagd ca 55 h/vecka, och utöver det blir det en hel del (obetald) övertid. Idag t. ex. har jag på pappret 8 h arbetsdag, men i praktiken jobbat 12 h utan mer rast än toapauser.
 
Är det NÅGON som kan tänka sig att gå ner i lön för att arbetstiden kortas? Jag har svårt att se att det går att få igenom kortare arbetstid med bibehållen lön. Och då är vi kvar i samma ekorrhjul som nu...

Jag skulle ju också behöva minska på mina kostnader, men om jag då kan laga mer mat istället för att pga brist på tid och ork så skulle jag kunna spara pengar där. Och om jag ska resa mindre och konsumera mindre så sparar jag ju in pengar där med.
Jag planerar att kolla upp möjligheterna till det, just för att orka mer och må bättre osv. Så länge jag får det att fungera ekonomiskt så är det lugnt för min del. Skulle gärna jobba halvtid på ett jobb och lite som timmis på annat för att få lite variation osv, men gissar att det blir svårt med lönen då. Heltidsnormen är hemsk och "vanliga kontorstider" är det värsta jag vet.
 
Många verkar vilja få sluta tidigare mot att man skippar alla pauser och inte pratar med sina kollegor, men jag tycker det är olika saker.

Det är en sak att ha 40h/v som normaltid men få gå hem tidigare pga att man skippar pauser och småprat. Det är en annan sak att ha 35h/v som normaltid och fortfarande ha rätt till paus och att småprata med kollegorna.

Jag tolkar svaren i tråden som att jag tyvärr inte har Buke med mig i alla fall, för ett nytt normalläge gällande arbetstid. Men jag får kämpa på 🙂
Synd att jag glömde möjligheten att ha en omröstning.
På mitt jobb existerar inga fikapauser eller "stå still och babbla med kollega", där är det jobb från dagens start till slut, med avbrott för halvtimmes lunch. Jag är van vid det nu, så kan lätt tänka mig att ha annat jobb med kortare schema och inga fikapauser där. Förstår helt ärligt inte riktigt vitsen med sådana pauser...
 
Heltid är bara för mycket 😣 Tycker det är svårt att orka med, men jag kämpar på. Man måste ju tänka på pensionen… hade älskat att jobba 80 procent!
 
Sagt med stor välmening.

Om du fått kritik från samtliga chefer för samma sak skulle jag ändå fundera över om det ligger nånting däri. Chefer har ju ett stort ansvar i att vara tydlig i sin kommunikation, men det låter här som att inte någon av dem har lyckats med det trots att de alla varit inne på samma spår. Och det vet jag själv med kollegor som jobbar enligt "snabbt ska det gå"-principen, att det kan vara väldigt svårt att sätta fingret på exakt det som blir fel, för det enskilda felet är oftast väldigt litet men samlat så blir det ett problem att resultatet inte blir så bra som det kunnat vara med mer omsorg i arbetet. Och jag har nog också varit i det väldigt otydliga "det går lite fort när du jobbar" i något slags försök till feedback. Men jag har jobbat mycket med kvalitet i processer där det blir stora kostnader vid fel, så det blir ju lite extra viktigt då att kvaliteten prioriteras framför tiden i uppgiften.

Eller så har du bara haft otur att träffa på en rad av stolpskott, det kan ju inte jag veta. Men om samma sak återkommer, skulle jag ändå fundera över det.
Nja, jag har tolkat det som att de tyckt att jag är slarvig eller kunde gjort mer. Därmed har jag frågat, men alltid fått svaret att jag gör ett noggrant och bra jobb och att jag oftast gör mer i arbetsuppgifterna än vad jag skulle behövt. Men de vill att jag jobbar långsammare för att... ja?
Sommarjobbet då jag jobbade som trädgårdsmästare förstår jag lite, fanns ju begränsat att göra och "chefen" där förstod ju att det barkade åt att jag skulle ha noll och inget att göra de sista två veckorna.
De andra förstår jag inte riktigt, de kan inte komma med någon bra anledning till kritiken utan det blir bara "Nej allt du gör är över förväntan, men jobba gärna långsammare" 🤷‍♀️
Jag försöker därför verkligen jobba långsammare, även om jag vantrivs med att jobba så.

Men nu blev det OT. Tack för omtanke dock :)
 
På mitt jobb existerar inga fikapauser eller "stå still och babbla med kollega", där är det jobb från dagens start till slut, med avbrott för halvtimmes lunch. Jag är van vid det nu, så kan lätt tänka mig att ha annat jobb med kortare schema och inga fikapauser där. Förstår helt ärligt inte riktigt vitsen med sådana pauser...

Dels är paustid en möjlighet till återhämtning, att vissa arbetsplatser sen inte ger förutsättningar för återhämtning på den tiden är ju dock skräp.

Tror det är hyfsat välbelagt att det är extremt påfrestande för hjärnan att gå på högvarv fyra timmar i sträck, den fungerar helt enkelt bättre om den får lite paus då och då. Det är t o m svårt för de flesta människor att lyssna i en timme, har hört siffror på allt mellan 7 och 45 minuter innan en genomsnittlig person helt enkelt inte klarar att behålla koncentrationen. Så att människan normalt sett behöver paus under en arbetsdag kan man nog ändå säga, men beroende på personlighet och vad man jobbar med så ser ju behovet olika ut och vi gör på olika sätt. Nån kanske tar upp telefonen och scrollar på sociala medier eller Buke ett par minuter mellan sina uppgifter, någon annan vill hellre jobba på och sätta sig ner 15 minuter och diskutera något med kollegorna. Men det är nog få som inte har behov av paus alls (om man inte har pauser naturligt i jobbet), även om de säkert finns.

Dels är paustid där jag pratar med kollegorna värdefullt i att jag får koll på vad som händer i näraliggande områden (mitt eget får jag ju veta på våra möten), men också att vi helt enkelt bara bygger känslan av teamet och vårdar våra relationer. I verksamheten kan det bli krockar och slitningar ibland, och vi kan behöver "kriga" mot varandra i vissa sammanhang, så att vi har tid för positivt snack är jätteviktigt skulle jag säga. Det märks verkligen att vi tappat det det här året.

En liten utvikning av det du skrev, men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att paustid inte måste innebära "såna pauser" = prata med andra för att vara paustid. Och därför är jag rätt övertygad om att det skulle vara lönlöst (och inte önskvärt av många som har krävande jobb) att driva avskaffande av pauser och förbud mot småprat som förhandligsgiv från arbetstagarnas sida för att kunna förkorta arbetstiden.
 
Senast ändrad:
Dels är paustid en möjlighet till återhämtning, att vissa arbetsplatser sen inte ger förutsättningar för återhämtning på den tiden är ju dock skräp.

Tror det är hyfsat välbelagt att det är extremt påfrestande för hjärnan att gå på högvarv fyra timmar i sträck, den fungerar helt enkelt bättre om den får lite paus då och då. Det är t o m svårt för de flesta människor att lyssna i en timme, har hört siffror på allt mellan 7 och 45 minuter innan en genomsnittlig person helt enkelt inte klarar att behålla koncentrationen. Så att människan normalt sett behöver paus under en arbetsdag kan man nog ändå säga, men beroende på personlighet och vad man jobbar med så ser ju behovet olika ut och vi gör på olika sätt. Nån kanske tar upp telefonen och scrollar på sociala medier eller Buke ett par minuter mellan sina uppgifter, någon annan vill hellre jobba på och sätta sig ner 15 minuter och diskutera något med kollegorna. Men det är nog få som inte har behov av paus alls (om man inte har pauser naturligt i jobbet), även om de säkert finns.

Dels är paustid där jag pratar med kollegorna värdefullt i att jag får koll på vad som händer i näraliggande områden (mitt eget får jag ju veta på våra möten), men också att vi helt enkelt bara bygger känslan av teamet och vårdar våra relationer. I verksamheten kan det bli krockar och slitningar ibland, och vi kan behöver "kriga" mot varandra i vissa sammanhang, så att vi har tid för positivt snack är jätteviktigt skulle jag säga. Det märks verkligen att vi tappat det det här året.

En liten utvikning av det du skrev, men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att paustid inte måste innebära "såna pauser" = prata med andra för att vara paustid. Och därför är jag rätt övertygad om att det skulle vara lönlöst (och inte önskvärt av många som har krävande jobb) att driva avskaffande av pauser och förbud mot småprat som förhandligsgiv från arbetstagarnas sida för att kunna förkorta arbetstiden.
Oj, jobba fyra timmar utan rast🥵.
Har själv aldrig haft ett jobb med annat än 2 raster utöver förra som har 3. Jobbet med 3 raster är ett jobb som det oftast inte fanns tid för att gå ifrån till wc ens.
 
Oj, jobba fyra timmar utan rast🥵.
Har själv aldrig haft ett jobb med annat än 2 raster utöver förra som har 3. Jobbet med 3 raster är ett jobb som det oftast inte fanns tid för att gå ifrån till wc ens.

Förstod inte riktigt om det var riktat till mig, och vad budskapet var i så fall?

4 timmar nämnde jag apropå att @Red_Chili skrev att hon jobbar i sträck och bara har lunchen som rast. 4 timmar var då en uppskattad tid, i verkligheten brukar jag snarare jobba 3 timmar före lunch och 5 timmar efter.

Skulle vi köra möten 5 timmar konstant enligt samma princip, att ingen paus får förekomma - att ingen får lämna rummet eller komma ifrån ämnet eller tappa fokus, så vet jag inte vem som skulle vara tröttast, den som leder, de som pratar eller de som lyssnar...! Uselt resultat skulle det bli i alla fall 🤣

Vi har rätt till 15 min paus f.m. och e.m. utöver lunchrasten hos oss. De flesta sätter sig dock inte i fikarummet 15 min utan tar några minuter i korridoren, tar en promenad runt huset eller pillar på telefonen mellan möten och sina uppgifter istället t ex.

Får jag inte tillgång till en toalett så kissar jag på mig så ett sånt jobb kan jag helt enkelt inte ha 🙂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 755
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 798
Senast: moster
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 648
Senast: Enya
·
Småbarn Har med intresse följt diskussionerna i Mittens tråd om jobb vs familjetid och kände att jag gärna vill fortsätta vissa diskussioner i...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 919
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp