Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Zelensky verkar ha sparkat två högt stående viktiga personer; säkerhetschefen och riksåklagaren.
Blev överraskad och läste vidare, där står bl.a detta:
Enligt Euromaidan fick Bakanov sparken enligt artikel 47 i disciplinärstadgan för Ukrainas väpnade styrkor, som säger: "Underlåtenhet (otillbörligt utförande) av officiella uppgifter, vilket resulterade i mänskliga offer eller andra allvarliga konsekvenser eller skapade ett hot om sådana konsekvenser. ”

Måste vara riktigt illa om presidenten sparkar såna viktiga personer i en sådan här situation :crazy: Alltså, riktigt allvarliga konsekvenser... hoppas att ingen dog till följd av deras "underlåtenhet"!
 
Ryssland gräver sig ned under botten nivån 😅
Putin försöker locka seniorer till kriget

Men jösses, medellönen i Ryssland är knappt 4500 kr och pensionen 2500 kr - och så säger Putin att alla som skickas ned ska få 30 000 kr i lön 😱 Vilken skillnad! Putin försöker verkligen locka med morötter, stora skinande morötter.
 
Zelensky verkar ha sparkat två högt stående viktiga personer; säkerhetschefen och riksåklagaren.
Blev överraskad och läste vidare, där står bl.a detta:


Måste vara riktigt illa om presidenten sparkar såna viktiga personer i en sådan här situation :crazy: Alltså, riktigt allvarliga konsekvenser... hoppas att ingen dog till följd av deras "underlåtenhet"!
Det här handlar väl i botten om att ryssarna kunde avancera så enkelt (genom mutor) på den södra fronten, fram till Kherson, i krigets begynnelse.
 
Ryssland gräver sig ned under botten nivån 😅
Putin försöker locka seniorer till kriget

Men jösses, medellönen i Ryssland är knappt 4500 kr och pensionen 2500 kr - och så säger Putin att alla som skickas ned ska få 30 000 kr i lön 😱 Vilken skillnad! Putin försöker verkligen locka med morötter, stora skinande morötter.
Ryssland kommer nog inte heller betala ut mer än en bråkdel av dessa pengar, då 80-90% kommer ”försvinna” vid fronten.

Cannon fodder är den anglosaxiska termen.


Cannon-fodder.png
 
Underhållande tråd som Christo Grozev skapat. Han har varit (eller kanske fortfarande är) inblandad i en dokumentärfilm om i krigets inledning Ukrainas erbjudande till ryska stridspiloter att mot USD1M desertera och flyga över sina plan och landa på ukrainskkontrollerad mark.

Och så fick FSB (ryska säkerhetstjänsten, efterträdare till sovjetiska KGB) korn på detta - och SBU (ukrainska motsvarigheten, också de efterträdare till KGB) blandade sig i - och så satte de igång att trolla varandra…




At this point, it became clear to me that the original luring operation was over – and had turned into a double “operational game” in which both sides were trying to extract maximum information from the other, while feeding them maximum disinfo.
 
Ska vi gissa att Ukraina nu (äntligen) startar sin offensiv på den södra fronten?
Det uppges att man i går kväll klippte av Antonov-bron i Kherson, och på så sätt isolerat upp till 15.000 rysk trupp på fel sida.

Länkar till Wilderängs blogg Ymnighetshornet:
https://cornucopia.se/2022/07/uppda...vstangt-i-cherson-och-fotoforbud-bron-stangd/
Känner att jag också måste tacka dig för att du lägger tid och möda på att posta här. Jag läser med stort intresse och dina inlägg har fått mig att förstå mer av detta jävla krig. Tack!
 
Jag tackar för era vackra ord.
Jag har inte förväntat mig att mina inlägg skulle göra en sådan impact ni beskriver.

- - -
De sista dagarna har det varit tungt att bevaka detta vidriga krig, och jag har blivit allt som oftast tom.
Ni har eventuellt hört talas om en kastrationsvideo (den har bl.a omnämnts av Expressen och andra medier ute i Europa), och där multipliceras vidrigheterna i kubik. Men denna enskilda händelse är inte en isolerad händelse i sin vidrighet. I dessa tider av sociala medier spiller det över filmer från avtrubbade (i princip bara) ryska soldater som inte är friska nånstans, där de verkar vilja överträffa varandra i att synas och få bli omtalade i sina ansträngningar av att avhumanisera soldater och civilbefolkning från Ukraina.
Vi kommer ihåg Bucha, och vad som utspelats där.

Det kommer tyvärr se likadant ut i många av de samhällen och städer som idag är under rysk ockupation, men som nu under hösten kommer befrias.
Om man nu kan prata om nåt positivt i det här sammanhanget, så är det att de dokumenterar sina brott mot mänskligheten, och de blir väldigt snabbt identifierade och geolokaliserade - vilket kommer leda till en skärva av rättvisa i Haag. Om de nu lyckas överleva till en värld efter kriget.


- - -
I förrgår (tror jag det var) dök det upp någonting helt annorlunda.
Ryssland har gjort reklam för sig själva. Eller, som den här Indiern föreslår; "Epic Trolling of the West".
Och nej, det är inte ironi. Det är (förmodligen) en varning till centraleuropa att vintern kommer bli kall utan rysk gas, så håll er i skinnet.


Att notera:
Första bilden vid 0:00, står det Ukraina under hammaren och skäran-emblemet.
"De vackra kvinnorna" vid 0:07 ser lite väl unga ut.
Tjejen vid 0:08 är plockad från en musikvideo av Angy Kreyda, sångerska från Ukraina.
Författaren med fingret i vädret vid 0:14 är Nikolai Gogol från Poltava, Ukraina.
 
Naturligtvis har det ögonblickligen kommit en serie ombyggda versioner på "This is Russia". Det här är en av de mer välgjorda:



Det finns flera, som jag inte kommer inte länka. Men vill ni se scrollar ni ned så har ni två till, som bitvis faller utanför det här forumets värdegrund.
De är dock fulla med referenser till händelser som hör ihop med Ryssland efter 24/2, och är troligen skapade av Ukrainare.
 
Ukrainas bekämpning av fienden den senaste månaden (3 juli-3 augusti):

Dödade soldater: 2690-5380 st. Skadade soldater antagligen 3 gånger så många.
Utslagna stridsvagnar: 133-190 st
Utslagna bepansrade skyttefordon: 194-278 st
Utslagna artillerisystem: 106-151 st
Utslagna ammunitionsdepåer och kommandocentraler: 35-55 st
Givetvis tillkommer utslagna drönare, luftvärnssystem, radarsystem, flygmaskiner m.m som inte nämns här.

De högre estimaten är Ukrainas egna siffror. De lägre estimaten är en blandning av västerländska estimat och vad som rimligtvis kan vara den lägsta siffran givet de visuellt bekräftade förlusterna enligt min tolkning.
 
Ukrainas bekämpning av fienden den senaste månaden (3 juli-3 augusti):

Dödade soldater: 2690-5380 st. Skadade soldater antagligen 3 gånger så många.
Utslagna stridsvagnar: 133-190 st
Utslagna bepansrade skyttefordon: 194-278 st
Utslagna artillerisystem: 106-151 st
Utslagna ammunitionsdepåer och kommandocentraler: 35-55 st
Givetvis tillkommer utslagna drönare, luftvärnssystem, radarsystem, flygmaskiner m.m som inte nämns här.

De högre estimaten är Ukrainas egna siffror. De lägre estimaten är en blandning av västerländska estimat och vad som rimligtvis kan vara den lägsta siffran givet de visuellt bekräftade förlusterna enligt min tolkning.
Fy fan vad jävla skitet det är med krig. Fy fan.
 
Utslagna ammunitionsdepåer och kommandocentraler: 35-55 st

Det här är ett nytt fenomen på förstörelsekartan, och en gamechanger av guds nåde.

Detta beror i princip på att Ukraina nu fått Lockheeds potenta vapensystem HIMARS installerat från USA. HIMARS är en förkortning av "High Mobility Artillery Rocket System", och avfyrar raketer upp till 80km och mha GPS träffar sitt förutbestämda mål på metern när. Innan de avskjutna raketerna sedan slår ned så kan HIMARS ha omgrupperat, så de är rätt svårutslagna.

Efter att Ukraina börjat förstöra annunitionsdepåer, så har den ryska logistiken (som gick på tandköttet redan innan) fått extrema problem. Dels har de plötsligt mycket färre granater till deras artilleri, dels måste varje granat resa mycket längre nu i en jämn ström fram till de artilleripjäser som ska skjuta, nu när depåerna måste flyttas 80km bakåt från frontlinjen.

Betänkt också det faktum att lastpallen ännu inte är uppfunnen i Ryssland, så alla granater flyttas för hand en och en från lastbilsflak till artilleripjäs. Jag vet att detta låter fullständigt osannolikt anno 2022, men...

Redan för ett par veckor se'n har ryskt artilleri slutat skjuta hejdlöst och hela tiden - det enda sätt som de egentligen tagit mark på fram till nu. Så HIMARS kan mycket väl vara det här krigets vändpunkt, och förklara varför Kreml plötsligt har börjat viska i kulisserna om vapenvila.
 
Det här är ett nytt fenomen på förstörelsekartan, och en gamechanger av guds nåde.

Detta beror i princip på att Ukraina nu fått Lockheeds potenta vapensystem HIMARS installerat från USA. HIMARS är en förkortning av "High Mobility Artillery Rocket System", och avfyrar raketer upp till 80km och mha GPS träffar sitt förutbestämda mål på metern när. Innan de avskjutna raketerna sedan slår ned så kan HIMARS ha omgrupperat, så de är rätt svårutslagna.

Efter att Ukraina börjat förstöra annunitionsdepåer, så har den ryska logistiken (som gick på tandköttet redan innan) fått extrema problem. Dels har de plötsligt mycket färre granater till deras artilleri, dels måste varje granat resa mycket längre nu i en jämn ström fram till de artilleripjäser som ska skjuta, nu när depåerna måste flyttas 80km bakåt från frontlinjen.

Betänkt också det faktum att lastpallen ännu inte är uppfunnen i Ryssland, så alla granater flyttas för hand en och en från lastbilsflak till artilleripjäs. Jag vet att detta låter fullständigt osannolikt anno 2022, men...

Redan för ett par veckor se'n har ryskt artilleri slutat skjuta hejdlöst och hela tiden - det enda sätt som de egentligen tagit mark på fram till nu. Så HIMARS kan mycket väl vara det här krigets vändpunkt, och förklara varför Kreml plötsligt har börjat viska i kulisserna om vapenvila.

Ja, HIMARSA/M270 MLRS/MARS II har varit något av en "game changer" för Ukraina sedan de anlände. Man bör dock inte ha en övertro på dessa system långsiktigt. Ryska luftvärnssystem sannolikt är fullt kapabla att skjuta ner dem. Problemet nu är att de inte kan skilja på billiga och oguidade GRAD-missiler och HIMARS GMLRS. Den förstnämnda flyger i ca 2.1 mach och den senare i ca 2.3 mach, Att identifiera GMLRS ifrån vanliga GRAD´s är egentligen bara en mjukvaruuppdatering ifrån. Dock kostar en rysk luftvärnsrobot BUK 200.000 USD vilket är något mer än en HIMARS GMLRS. Så frågan är nog om Ryssland någonsin kommer ha ett effektivt motmedel...
 
Ryssland börjar alltmer likna ISIS. Nu har det kommit foton på Ukrainska krigsfångar som fått sina huvud avskurna och pålade längst en väg. Nyligen spreds en video på en Ukrainsk krigsfånge som fastbunden blev stampad i huvudet, fick sitt könsorgan avskuret med hjälp av ett mattkniv, skjuten i huvudet och sedan släpad efter en bil. Flera videos när Ukrainska krigsfångar, fastbundna, blir sparkad i ansiktet när de ligger på marken har läckt. Ukrainska underrättelsetjänsten har släppt avlyssnade samtal från ryska soldater om deras tortyrmetoder, bl.a "21 roses" där de skär sönder topparna på samtliga fingrar och tår tills det liknar en ros, och till sist könsorganet. Aftonbladet rapporterar nu ikväll om skräckväldet i Kherson där tortyren och slakten av civila sker på måfå.

Bilden blir bara klarare och klarare. Ryssland måste stoppas och försvagas till dess att de inte längre är kapabla till föra invasionskrig. Tortyren, våldtäkterna och morden måste stoppas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 276
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 437
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 621
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp