Kronisk lymfangit

Sv: Kronisk lymfangit

Då blir du nog en högerhand fattigare... ;)

För det är faktiskt på det viset att skadan hästarna dömdes ut för VAR just sin kroniska lymfangit! Annars skulle jag väl inte ha skrivit det.

Som jag skrev har samtliga fungerat i ridsammanhang ett bra tag, men alla jag stött på med detta har tillslut blivit så pass dåliga i sitt tjocka ben att det inte längre gick att hålla i schack.

Det vätskade och sprack med jobbiga infektioner som följd. Tillslut blir det ohållbart.

Hästarna jag har stött på har vart både privathästar och lektionshästar, de fick arbeta eller promenera många timmar per dag för att hålla ner svullnaden i sitt ben.

Hur du kan tycka att kronisk lymfangit endast är ett skönhetsfel det har jag svårt att förstå faktiskt.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Jag vet en travare med kronisk lymfangit som sprungit in mer än miljonen iallafall(kan inte kolla nu , dom har driftstörningar på sidan)

Sen tror jag att crazy fått ordning på lymfangiten med bufon faktiskt....väntar på att hon knallar in här o ger svar.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Här är resultaten på den jag sa...han startar fortfarande och är 9 år

Starter/Placeringar Startprissumma Rekord

Livs 87. 25-15-10 1 565 183 kr *15,7k 14,9m 16,9l *12,4ak 13,9am 16,3al
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej!
Jag betvivlar det inte alls, det finns säkerligen hästar som kan användas fullt ut även i tävlingssammanhang.

Jag berättar endast om de hästar jag har stött på med detta, och precis som jag skrivit tidigare så har även dessa fungerat ridmässigt mycket bra...ända tills benet blivit värre och värre.

För samtliga av de hästar jag känner till så har dagen då svullnaden inte längre går att hålla nere med nattlindor och mycket promenader eller arbete kommit. Då har dessa otrevliga sprickor i huden kommit och med dom infektioner som vart svåra att få ordning på.
 
Sv: Kronisk lymfangit

ville bara säga att mitt sto hade lymfangit i alla benen vid olika tillfällen som unghäst
ibland utan synbar orsak
man blev bestört
men lärde sig hur man skulle behandla det
idag är hon 10 och helt psyptomfri
kan bara svullna om mornarna
men det har oxå blivit bättre
hon används som vanligt
lycka till
 
Sv: Kronisk lymfangit

Har en fråga, en häst jag känner på min ridskola har kronisk lymfangit. Kommer hon att kunna fortsätta som ridskolehäst i många år till? Svullnaden vill inte gå ner (vänster bak) trots att hon både haft bandage och varit och rört sig i hagen.. är det farligt? Hon har vart svullen ett par dagar nu, och de sista månaderna har hon många gånger haft bandage.
 
Sv: Kronisk lymfangit

En nyfiken fråga.
Har de hästar som drabbats av lymfangit som ni känner till haft opigmenterade ben (där det slagit till alltså)?
 
Sv: Kronisk lymfangit

Har en fråga, en häst jag känner på min ridskola har kronisk lymfangit. Kommer hon att kunna fortsätta som ridskolehäst i många år till? Svullnaden vill inte gå ner (vänster bak) trots att hon både haft bandage och varit och rört sig i hagen.. är det farligt? Hon har vart svullen ett par dagar nu, och de sista månaderna har hon många gånger haft bandage.

Efter en kraftig lymfangit kan hästen bli kroniskt tjock i benet, speciellt om det gäller bakbenen.
Det behöver inte alls påverka användbarheten, utan hästen är bara tjockare i benet.

Mitt ena fullblodssto hade en kraftig lymfangit i ett framben för två år sedan, det benet är konstant en aningen grövre än det andra numera, men det påverkar henne inte alls :)

Vad säger veterinären?
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk lymfangit

En nyfiken fråga.
Har de hästar som drabbats av lymfangit som ni känner till haft opigmenterade ben (där det slagit till alltså)?

Pigmentet på benen har inget med saken att göra, utan det är ju en infektion i lymfan som i de allra flesta fall beror på ett sår av något slag.

Det är ju inte bara hästar med opigmenterade ben som får sår ;)
 
Sv: Kronisk lymfangit

Har en kroniker som används som vanligt. Dock sväller han om han står på box, därav lösdrift. Vi har dessutom benet oftast lindat numer, men mest för att skydda det då han sväller mycket o lätt i benet vid minsta skråma. Han är jättefin i benet oftast, men när han är svälld ser man till att värma upp ordentligt o får fart på cirkulationen.
Han är något stelare i benet när han är svälld, annars märks inget alls.
Lite extra pyssel, men får han en riktigt kraftig lymfangit igen med feber o hälta som kräver behandling då har jag bestämt att ta bort honom.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej!

Jag har träffat en häst med kroninsk lymfangit. Hon hade haft det länge och fungerade helt utan problem som ridhäst vid 22 års ålder. Hon hade det båda bak (om jag inte minns fel), men det vita var såklart värst. På detta hade hon också mugg som inte riktigt ville läka helt.

Idag misstänker jag att hennes lymfangit var en vaskulit, eftersom den betedde sej precis om på min förra pålla (som nog också kunnat misstolkas som lymfangit).

Lymfangit blir ju bättre av rörelse (ja eller svullnaden minskar iaf), så mycket ute är bra.

Jag hade nog inte köpt en häst med kronisk lymfangit, inte utan att ta reda på om det verkligen ÄR en lymfangit. Men är det bara lymfangit så visst, men jag vill inte riskera att få en vaskulit till..

/Lavinia
 
Sv: Kronisk lymfangit

Men eftersom opigmenterade ben oftare drabbas av mugg vilket kan leda till lymfangit så borde risken vara större. Därför var jag bara lite nyfiken vad era erfarenheter är ang lymfangit på pigmenterade/opigmenterade ben. Det diskuterades om detta här i stallet häromdagen nämligen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 768
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 837
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 002
Senast: Magiana
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp