Kurs Hästens utfodring på SLU

Sv: Kurs Hästens utfodring på SLU

Fick boken igår och tänkte att jag skulle läsa i den innan jag gav mig på uppgiften.
Någon som vet vilka sidor det är vi ska läsa?

Ska man tina provet innan man väger det och slänger in det i micron?

Nej, då vet du ju inte vikten på provet från början med vattnet i.

Utan glödande prov så fick även jag ganska lågt värde så det är nog rätt trotts allt.

Nu har jag missat nått. Vilken bok?

Men, om jag inte tinar det är det väl svårt att väga upp det? Eller gick det att dela upp det trots att det var fruset?

Boken, är den det stod att man skulle ha, jag minns inte vad den hette nu men det står på kurshemsidan tillsammans med några artiklar.

Någon som gjort TS-uppgiften? Tycker att jag får väldigt låga värden, men så hade jag *host* problem *host* med glödande prov, trots noggrann bevakning vid mikron.

Nej, jag hade tänkt göra det idag, men eftersom dottern är hemma och sjuk så vill jag inte ge mig på det hela. Just med tanke på ev. pyrande saker. Att sedan ha en fyraåring att hjälpa till när man inte är hundra på det som ska göras, ja då vill iallafall jag ha lugn och ro. Skulle kanske gå ut och ta en prov ur de egna balarna och se om det stämmer med analysens värden... Tycker nämligen att det ena känns torrare än vad analys Ts anger.

Gira

Men, om jag inte tinar det är det väl svårt att väga upp det? Eller gick det att dela upp det trots att det var fruset?

Boken, är den det stod att man skulle ha, jag minns inte vad den hette nu men det står på kurshemsidan tillsammans med några artiklar.

Ja, det bör väl tinas innan, men inte torka, misstänker att det var det personen innan menade. Tinar dock rätt fort...

Utan glödande prov så fick även jag ganska lågt värde så det är nog rätt trotts allt.

Tyckte mitt var väldigt väldigt lågt, tyckte inte alls att det kändes så blött. Men det är väl bara att skicka in, antar att man kan få komplettering om det är helt uppåt väggarna?

Nej, jag hade tänkt göra det idag, men eftersom dottern är hemma och sjuk så vill jag inte ge mig på det hela. Just med tanke på ev. pyrande saker. Att sedan ha en fyraåring att hjälpa till när man inte är hundra på det som ska göras, ja då vill iallafall jag ha lugn och ro. Skulle kanske gå ut och ta en prov ur de egna balarna och se om det stämmer med analysens värden... Tycker nämligen att det ena känns torrare än vad analys Ts anger.

Att testa med ett prov man har svaret var ju riktigt smart. Tycker det låter sunt att låta bli tills du kan göra det ostört...

Mina ega prov har alltid haft en tendens till att troka på vägen till labbet trots att jag förvarat dom i frysen.
Ha det i tanke kanske.

Jag tinade det inte. Får för mej att det blir fel med ts beräkningen då.

Jo jag har läst men minns inte en bok på engelska utan enbart Plancks /Rudgrens bok eller missförstod jag dej?

Ja det är den svenska boken jag menade! Det stod ju att man skulle läsa på om torrsubstans samt om foderstatsberäkning i uppgiften.
Jag hittar kapitlet med foderstatsberäkning, det har ju en egen rubrik i innehållsförteckningen men jag hittade inget om torrsubstans!

Såg att vi fått vilken projektgrupp vi tillhör och vilka som ingår i gruppen.
Kanske man har sån tur att man hamnat tillsammans med någon som finns här?!

Jag tillhör en blå grupp, en uppgift 4-grupp, initialer D.T.

Jag tillhör den mörkaste grå gruppen och har initialer J.P.

KL

Jag kan inte öppna projektmallen, kan ni andra det? Det händer absolut ingenting då jag klickar på länken, vilket det gör på alla andra som de har lagt ut.

Känns lite sisådär med grupparbete när det är en distanskurs. Telefonmöten?

Nu när alla har gjort quizzen och de lagt ut resultaten. Hur gick det för er och vad tyckte ni om frågorna? Flera svaralternativ tycker jag låg lite snett i förhållande till vad jag lärt mig en gång i tiden. Bl.a hur många timmar en häst äter vid fri tillgång osv.
Men frågan som jag verkligen har stört mig på var: Hur stor skillnad är det i näringsvärde mellan hö och ensilage som var skördat samma dag och på samma åker. När jag satt där med quizzen så muttrade jag länge om att det beror ju faktiskt på grässlaget, väderleken och antalet vändningar på höet. Ensilage kanske man inte ens bryr sig om att köra med strängluftaren beroende på hur tjocka strängar och luftfuktighet m.m. Medan ett hö som från början hamnar i tjocka strängar måste spridas ut och vändas betydligt mer och är det då ett sent skördat gräs så faller ju mycket av om axen gått i blom osv osv.... kanske var jag grinig?

Nåväl jag är nöjd med min quizz iallafall och det ska bli kul att se hur kursen utvecklar sig.

Gira

Hur många kommer på seminariet på fredag? Vi kan väl göra en liten bukelista??

Jag anmäler mig:

Girasol

Jag minns inte riktigt vad jag svarade på frågorna, men jag kände att jag hade svarat fel på en del iallafall.
Jag ska inte gå på seminariumet..

Jag tillhör den sista grupp 4 och har intialerna E.Ö.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka