Bukefalos 28 år!

lämna hunden hemma?

C

Cutie

hej alla hundmänniskor (och hästmänniskor)

jo nu är det så att jag har ett litet dilemma. jag köpte min vovve i våras, en jack russel (hon var då 1 år och 9 månader) och sedan dess så har hon altid fått följa med mig till stallet, och hon tycker det är jättekul (brukar alltid ta en liten extra stund då jag leker med henne en stund i ridhuset) men när jag mockar och när jag rider så får hon sitta ensam i en box en stund, har iof inte varit några problem då hon lägger sig och slappnar av och är tyst. men nu när det börjar bli vinter så tycker jag så synd om henne när hon ska ligga där själv i kylan (hon har täcke på sig och har ett stort hästtäcke att ligga på) tycker väl kanske inte att hon verkar frysa nämnvärt men ändå.
jag skulle vilja ha henne i sadelkammaren, men det har hänt att hon morrat till när nån annan kommit in där när jag har vart borta, (bara precis i början) men de som har sina sadlar i samma sadelkammare som jag har, är väldigt lugna och satte sig ner och då accepterade hon det utan problem. och nu funkar det väl bra, men vågar inte riktigt sätta henne i sadelkammaren när det kan vara folk som går in där.

så problemet är att jag får jätte dåligt samvete när jag tar med henne och under halva tiden i stallet så får hon sitta instängd nånstanns. men samtidigt så vill jag ju att hon ska få följa med eftersom hon tycker det är jättekul när vi busar i ridhuset och hon kan få vara lös en stund (när jag har uppsikt över henne)

så vad skulle ni göra?
 
Sv: lämna hunden hemma?

mjoo det skulle hon kunna göra iof, men har ju bara en bur och den är i bilen och är ganska tung att bära då sadelkammaren är allra längst bort i hela stallet :(

sen har det juh funkat så hilma bra med boxen (då vi har en tom box) och hon verkar juh inte frysa, men jag får sååå dåligt samvete när hon sitter där, hon är juh bara ensam när jag rider, annars är ju jag i boxen brevid och pratar med henne (rider ca 1 timme)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lämna hunden hemma?

hej alla hundmänniskor (och hästmänniskor)

Men nu när det börjar bli vinter så tycker jag så synd om henne när hon ska ligga där själv i kylan (hon har täcke på sig och har ett stort hästtäcke att ligga på) tycker väl kanske inte att hon verkar frysa nämnvärt men ändå.

Jag tycker det låter som att hon kan fortsätta vara i boxen. Vet ju inte hur ditt stall ser ut och hur kallt det verkligen blir där inne på vintern men har hon ett varmt täcke och ligger på/i ett vintertäcke eller en mysig fleecefilt borde det ju gå. Hon är ju ingen nakenhund precis, eller?;)
 
Sv: lämna hunden hemma?

jaa det är ju verkligen det jag vill, eftersom hon har så roligt i stallet, allternativet är ju att hon får vara hemma med min sambo, men jag tror ju att det är roligare för henne att få komma ut o göra nåt istället.
 
Sv: lämna hunden hemma?

Jag hade haft med hunden så länge hon verkar trivas med det. Är det extra kallt någon dag kan hon ju vara hemma då men hela vintern känns onödigt. Ett extra täcke på och kanske tom en vetekudde så klarar hon sig säkert jättebra.
 
Sv: lämna hunden hemma?

ja men precis! nu har jag ju ett tunnare täcke på eftersom det inte är så kallt ännu. men senare så får jag investera i ett riktigt vintertäcke åt henne :) och att lämna henne hemma ibland är ju inget problem eftersom husse nästan alltid är hemma ;)
 
Sv: lämna hunden hemma?

preciiiiss :D men det är alltid skönt att höra lite vad andra kan ha för tankar och idér ;) och så ville jag juh bli av med det dåliga samvetet :crazy:
 
Sv: lämna hunden hemma?

Jag brukar kasta in rätt rejält med godisbitar i boxen när jag lämnar min hund där. Då har han något att roa sig med en bra stund. Sen är det halm i boxen vilket gör det dels svårare för honom att hitta godiset och dels så gör halmen att han torkar om han varit blöt (vilket dem oftast blir under våta höstdagar) och hjälper honom hålla värmen.

Men står din häst på spån så funkar det ju bra med en skön filt också :)
 
Sv: lämna hunden hemma?

nnee det är tomt i den boxen som jag har henne i :) så hon får alltid ett ihopvikt hästtäcke att ligga på, hon brukar lägga sig och sova för det mesta :) men godis det kanske vore nåt ändå ;) som man kan kasta in precis innan man rider iväg :D
 
Sv: lämna hunden hemma?

Varför inte börja lägga henne i din hästs box då? :)
Då får ju hunden lite värme från underlaget också!

Ja min hund kastar sig in i boxen så fort han får klartecken av mig och sätter sig fint och väntar på godisbitarna ;)
Sen går han där och luktar och gräver, sedan lägger han sig någonstans och ligger där tills jag kommer tillbaka! Superbra verkligen!

Om hunden får aktivera sitt luktsinne så blir dem väldigt trötta i hjärnan = hunden håller inte på att skälla och ha sig efteråt.
 
Sv: lämna hunden hemma?

propblemet är ju att jag gör oftast iordning min häst i boxen, sen så får hästen lite mat i boxen innan jag släpper ut henne så det är juh lite krångligt att flytta häst/hund hela tiden :)

och min lilla duktiga vovva går juh också in i boxen direkt när jag säger till sen när jag håller på och mocker så brukar jag kika över boxkanten och då ligger hon på täcket och myser oftast, hon skäller aldrig, piper bara lite ibland när hon hör att jag står i stallet och INTE pratar med henne för tillfället hehe :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 116
Senast: cello
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 923
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp