Lämna tillbaka hästen till säljaren?

vitchoklad99

Trådstartare
(vet ej om detta är rätt tråd men jag testar)
Hej, det är så att jag nu har en häst i ett stall som jag tänkte köpa, men nu efter 1månad vill jag inte ha kvar henne då vi verkligen inte går ihop. Hon bockar och stegrar när man försöker rida ut med henne och hon försöker samtidigt rusa tillbaka ner till sin hage, jag har haft en tjej i stallet som försökt att hjälpa mig men hon är gravid och då hästen varit påväg att rusa över henne ett x antal gånger vill jag inte ta hjälp längre. även på ridplan så bockar hon och har sig, när man kräver av henne så rusar hon iväg i full galopp och/eller stannar och rör sig inte oavsett hur mycket man skänklar på henne. Hon går inte att longera heller då hon vägrar gå ut på spåret utom går på en med full kraft och bockar mot mig och spöt. Jag är 16 år och det är min mamma som tänkt köpa hästen åt mig, vi har ej betalat den och vi står inte som ägare på hästen. jag kontaktade säljaren igår och berättade hur det ligger till, men hon sa att hon ej har möjlighet att ta tillbaka hästen utom att vi får ta och jobba bort olaterna själva. kan tillägga att vi inte hade någon aning om att hon var såhär för första gången jag provred henne var hon underbar, men jag har även nu fått veta av säljarens medryttare att hästen alltid varit sådär och att det var därför tjejen som står som ägare sålde henne, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. känner mig väldigt osäker vid ridning av henne och jag har aldrig kännt så vid ridning av en häst. Jag och mamma vill som sagt lämna tillbaka henne och söka en häst som är enklare och inte har massa olater som denna dam har. Vad bör vi göra? vi båda tycker iom att denna tjej står som ägare samt att vi inte betalat för hästen har inte vi rätt då att lämna tillbaka henne? vi har heller inte skrivit något avtal eller dyl.
 
Precis, det är inte eran häst. Ni kan utan problem bara köra hem hästen åt henne så att ni slipper "problemet" som sagt. Även om man brukar säga 1mån uppsägningstid så har ni ju inte skrivit något avtal. Jag tycker absolut du ska försöka få tag på en lättare häst, en läromästare som sagt. Denna hästen är alldeles för svår och det ska ju vara roligt att ha häst :)
 
Ni måste ju ha kommit överens om något, när ni hämtade hästen utan att betala den. Frågan är vad ni kom överens om?
För det kan vara er häst rent juridiskt fastän ni inte har betalt, precis som att det kan vara säljarens häst. För att kunna säga vad som egentligen gäller måste man veta mer om hur hästen hamnade hos dig.

Den kan var er om det är så att ni kommit överns att köpa med senare betalning, då blev den er när ni hämtade (tog i besitnining) den. Även om den inte står på er och ni inte har betalt något ännu. Har säljaren lämnat ett äganderättsförbehåll tills den är till fullo betald, som det heter är det säljarens häst även om ni börjat betala på den. Så därfär måste man veta mer för att säga vad som gäller egenligen rent juridiskt.
 
Sen får man inte glömma bort att hästen är nu ert ansvar, det är olagligt att dumpa den hur som helst hos fd ägaren. Har säljaren egen gård eller hyrde denne en stallplats? Isf kan den platsen vara uppsagd och uthyrd till någon annan.
 
Ts : det känns väldigt otydligt vad som egentligen är avtalet ? Du skriver tex att ni inte står som ägare på hästen, inte betalat ngt för den, men samtidigt skriver du att ägaren sålt hästen till er ?
Svårt att få ett grepp på vad ni egentligen avtalat . Kort generaliserat om inget avtal , muntligt eller skriftligt finns och ni inte betalat hästen och inte står som ägare så kan ni lämna tillbaka den rätt så självklart . Men jag tolkar nog ditt inlägg som att kanske ngt är lite mer invecklat än så än vad som nämts , och undrar därför då din redovisning är ganska otydlig ang vad som egentligen avtalats .
 
Håller med masse. Det kan mycket väl vara er häst, varken pass eller övriga register är något ägarbevis. Det handlar om vad man avtalat om (muntligt eller skriftligt). Varför är hästen hos er? Troligen för att ni kom överens med säljaren om att köpa den.

Då kan det vara så att säljaren ska ha pengar, men ni inte kan lämna tillbaka hästen.
 
Tråkig sits ni hamnat i, både säljare, köpare och häst. Vad ni gör nu beror ju lite på vad som utlovats om hästen också, men det är ju hur som helst svårt att bevisa utan papper. Hade det stått i kontraktet att hästen var helt genomsnäll och okomplicerad i alla situationer samt en lämplig läromästare åt ungdom, hade medryttarens uppgifter om att hon alltid varit svår varit till säljarens nackdel. Men det är ändå högst osäkert om ni hade kunnat häva kontraktet på de grunderna. En hästs uppförande beror ofta på hanteringen den får. Jag hade hur som helst försökt komma överens med säljaren om ett återlämnande på något sätt för det låter inte som att någon part borde vara nöjd?

Är hästen förresten fullt igång och veterinärundersökt medan den varit i arbete? Dvs innan ni tog hem den. Vissa skador/problem kan ju döljas med lite vila och återkommer först när hästen varit igång ett tag. Ett alternativ är ju också att det är en tuffare häst som testar er nu när ni är nya för den. Det behöver den ju inte göra första gången man provrider utan kan komma efter ett tag.

Som några ovan skrivit behöver vi nog veta mer om vad ni faktiskt kommit överens om innan du kan få ett bättre underbyggt svar.
 
(vet ej om detta är rätt tråd men jag testar)
Hej, det är så att jag nu har en häst i ett stall som jag tänkte köpa, men nu efter 1månad vill jag inte ha kvar henne då vi verkligen inte går ihop. Hon bockar och stegrar när man försöker rida ut med henne och hon försöker samtidigt rusa tillbaka ner till sin hage, jag har haft en tjej i stallet som försökt att hjälpa mig men hon är gravid och då hästen varit påväg att rusa över henne ett x antal gånger vill jag inte ta hjälp längre. även på ridplan så bockar hon och har sig, när man kräver av henne så rusar hon iväg i full galopp och/eller stannar och rör sig inte oavsett hur mycket man skänklar på henne. Hon går inte att longera heller då hon vägrar gå ut på spåret utom går på en med full kraft och bockar mot mig och spöt. Jag är 16 år och det är min mamma som tänkt köpa hästen åt mig, vi har ej betalat den och vi står inte som ägare på hästen. jag kontaktade säljaren igår och berättade hur det ligger till, men hon sa att hon ej har möjlighet att ta tillbaka hästen utom att vi får ta och jobba bort olaterna själva. kan tillägga att vi inte hade någon aning om att hon var såhär för första gången jag provred henne var hon underbar, men jag har även nu fått veta av säljarens medryttare att hästen alltid varit sådär och att det var därför tjejen som står som ägare sålde henne, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. känner mig väldigt osäker vid ridning av henne och jag har aldrig kännt så vid ridning av en häst. Jag och mamma vill som sagt lämna tillbaka henne och söka en häst som är enklare och inte har massa olater som denna dam har. Vad bör vi göra? vi båda tycker iom att denna tjej står som ägare samt att vi inte betalat för hästen har inte vi rätt då att lämna tillbaka henne? vi har heller inte skrivit något avtal eller dyl.
Då är det bara att lämna igen. Utan avtal kommer man inte långt. Eller har ni muntligt avtal, det gäller det med. Ett tips i framtiden, besiktiga o ev röntga på klinik, ordentliga avtal, prova flera ggr. Mkt möjligt att hästen hade lugnande när du red.
 
Då är det bara att lämna igen. Utan avtal kommer man inte långt.
Mycket farligt att skriva så, speciellt på ett öppet forum och utan att veta vad som sagts mellan parterna.
För enligt Djurskyddslagen så är det nu TS som har ansvaret för hästen och lämna tillbaka den kan bli likställt med att dumpa hästen. Inte något bra råd alls när man inte vet mer om hur det har gått till i det här fallet.
Kom ihåg att brott mot Djurskyddslagen kan leda till djurförbud och jag tror att TS verkligen vill ha djur/häst.
Avtal eller inte är något som får utredas för sig att "lämna tillbaka" hästen faller under andra lagstiftningar och just nu är det TS som har ansvaret för hästen, inte säljaren.
 
Mycket farligt att skriva så, speciellt på ett öppet forum och utan att veta vad som sagts mellan parterna.
För enligt Djurskyddslagen så är det nu TS som har ansvaret för hästen och lämna tillbaka den kan bli likställt med att dumpa hästen. Inte något bra råd alls när man inte vet mer om hur det har gått till i det här fallet.
Kom ihåg att brott mot Djurskyddslagen kan leda till djurförbud och jag tror att TS verkligen vill ha djur/häst.
Avtal eller inte är något som får utredas för sig att "lämna tillbaka" hästen faller under andra lagstiftningar och just nu är det TS som har ansvaret för hästen, inte säljaren.
Mycket farligt på vilket sätt? Ts gör nog som hon vill.
 
Om hästen hade varit fantastisk och (fd?) ägaren i stället hade kommit och tagit tillbaks hästen/ångrat sig, hade det också varit okej? Undrar också vad som avtalats!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 973
Senast: nexxa
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp