Lämpliga raser att blanda?

Sv: Lämpliga raser att blanda?

Så här gissar jag på i alla fall...

Jack russel/tax Ingen uppfattning

Terverent/schäfer Kan säkert bli en bra lydnad/brukshund, inget för soffliggaren

Labrador/border collie Inget för soffliggaren har säkert förutsättningar för lydnad eller vallning (synd bara att vallningsklubbar sällan låter korsningar vara med för det finns gott om border korsningar som vallar bra)

Bearded collie/springer spaniel Ingen uppfattning

Amstaff/husky Oh fy f-n vilken hund... Den blir inte lätt att ha att göra med amstaffens skärpa och huskyns hårdhet...jag ryser....

Schäfer/rottweiler Samma som förra schäferkorsningen blir säkert en bra lydnad/brukshund men inget för nybörjaren elelr soffliggaren

Jack russel/västgötaspets
(kommer enligt uppfödaren "bli otroligt trevliga stallhundar, men kommer även att fungera fint i lägenhet!") Tillåt mig skratta åt uppfödarna, snarare en älhhund som även jagar råttor/grävling/hare/rådjur och lite annat smått och gott...

Cavalier/jack russel Kan bli en bra mix, kan bli vidrig...[/
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

nu är inte jag en expert men kan försöka svara iaf :)

Jack russel/tax : blir säkert helt okej, (mamma har en JRT )

Terverent/schäfer : mammas kompis hade ett antal sånna korsningar i sin uppväxt å alla var mkt lättstressade..

Labrador/border collie : kompis har en som är som en labbe fast med rejäl vallningsinstinkt

Bearded collie/springer spaniel : ingen aning

Amstaff/husky : blir nog inte så jättelyckat kanske.. beror ju oxå på föräldrar samt rätt uppfostran... så det kan ju mkt väl funka...men ingen hund jag skulle vilja ha iaf...

Schäfer/rottweiler: blir mysiga men lite lömska.. känner ett par sånna kan vara helt ko lugna men sen när bomben släpper så det inte kul alls...


rätta mig om jag har helt fel.. men detta är vad jag lärt mej av mamma å hennes kompisar som en del av dom är hunduppfödare...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Hmm, jag har haft husky i femton år och aldrig vetat om att det är en hård hund!:eek:
Hade för mig att "alla" polarhundar var hårda. Har bekant med malamute, den kräver en riktig hundmänniska. Men sen finns det ju alla varianter inom raser såklart...
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jack russel/tax Ser ingen anledning att blanda de två, vad är syftet? Hyffsat lika, men trots allt så är det stor skillnad inom JRT. Kan bli en jaktmaskin, likaväl som det kan bli en bekväm soffhund

Terverent/schäfer Absolut helt fel. Denna hunden kräver antaligen mycket kunskap, aktivering och engagremang av en människa som har erfarenhet av raserna sen innan, sen sån människa köper inte blandras.

Labrador/border collie Jag står fullständigt fast vid att BC är totalt förbjudet att korsa, slår slint så ofta

Bearded collie/springer spaniel Båda raserna kan ha stressrealterade problem, dessutom olika användningsområden. Jag kan se lite problem inom pälsskötsel också, får den klippäls eller fäller den? Jag vill inte ha en Bearded som fäller:eek:

Amstaff/husky En hund med potentiellt sämre statistik vad gäller aggressivitet (då hänvisar jag till amerikansk statistik), där man inte riktigt vet vilken amstaff som är inkorsad. Likaså husky, vilken typ? När det gäller husky så är det ofta en självständig hund med låg will-to-please och mycket egen vilja, dessutom en hund som måste kroppsarbeta massor. Att korsa dessa två :confused:

Schäfer/rottweiler Säkert Sveriges vanligaste blandras. Ser ingen större anledning att korsa dessa, det är som upplagt för ärftliga sjukdomar.

Jack russel/västgötaspets
(kommer enligt uppfödaren "bli otroligt trevliga stallhundar, men kommer även att fungera fint i lägenhet!") Vallare + JRT?

Cavalier/jack russel Nja, varför ska de korsa JRT med allt? Nejtack med tanke på cavalierens hjärtproblem och stressen i JRT... Dessutom drar Cavaliererna med dålig mentalitet och en JRT med dålig mentalitet är direkt farlig.

//E
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Har också hört att bc korsningar ofta slår fel och det är den blandningen veterinärer oftast får avliva....Men jag har haft 4 st såna korsningar och INGEN har visat såna tendenser .....:confused:
(Sch/bc)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Du är född med tur eller har bra hand med hundar! :)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag har nog haft tur :D

Dom har varit och är så intelligenta att man behöver bara tänka eller humma så förstår dom vad jag menar :love:
Otroligt lättlärda så skulle jag nån gång skaffa mig en blandis i framtiden så skulle jag faktiskt leta upp en sån igen.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Av de polara raserna är malamute och grönländare de raser som är lite tuffare i psyket, en husky är vekare till naturen. Är den "opålitlig" beror det på att den är "för" vek inte på att den är tuff och hård.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Labrador/border collie Jag står fullständigt fast vid att BC är totalt förbjudet att korsa, slår slint så ofta
Har träffat många golden/bc-korsningar som varit otroligt trevliga OCH duktiga hundar, många av dem har jag träffat på lydnadsprov där de gör mkl bra ifrån sig. Tror därför inte alls att det alltid är fel att korsa bc, en bra bc och en bra retriever kan ge jättebra hundar... fast då gäller det förstås att det är just BRA individer med stabil och trevlig mentalitet. Men det blir förstås hundar som måste jobba på ett eller annat sätt!
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Svarar både dig och Martha ;)

Tyvärr är det ju så att i 90 % av korsningsaveln så är det inte de bra individerna som korsas, då kan det lätt blir pannkaka. Sen kan de mycket väl kompensera varandra, om man tex har en "tjocklabbe" som dock har mycket will-to-please men ingen motor och korsar den med en bra BC, så varför inte.... Men att korsa en jaktmaskins-labbe med en vallidiot till BC...

Det beror helt på vilka hundar man korsar, som vanligt. Dock står jag fast vid att BC inte bör korsas, de har så många egenskaper som andra hundar saknar och som folk inte kan hantera.

//E
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Såg korsningen mellan Jack russel/västgötaspets på blocket..
Skulle inte det bli en bra agillity hund?? ;)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

blandras hundar som jag har bra erfarenhet av: 1.hedehund/jämthund,2.munsternländer/dobberman, 3.newfounland,labrador,golden. 4.golden/labrador. 5.foxterrier/tyskjakt terrier. som jag inte har bra erfarenhet av 1.schäfer/rottwiler.2. schäfer/dobberman. 3.bordercolli/schäfer.4.tax/c.king ch.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

SChäfer/rottis har jag sett en hel del, och jag gillar dem inte, men så gillar jag inte schäfer och rottis spec mkt som renras heller... Med mantalt och ex BRA individer kan det säkert bli bra, men ta en av varje med lite tveksamt temp och det kan bli riktigt..roligt =/

Russel och västgötaspets fick jag rysningar av, såg en ettrig, kortbent sak med lång kropp framför mig.

Cavalier/russel blir nog bättre exteriört, men att para en terrier med en fågelhund kan bli väldigt mycket jakt av alla möjliga former (läs: en som jagar allt, och ganska aggresivt)

Osv osv.

Grejen är att det kan bli hur bra som helst, och hur dåligt som helst.

Jag har haft blandras mellan papillon och cavalier. Det blev hur bra som helst. Båda föräldrarna var iofs utställningschampions (parningen var övht inte planerad, det var en tjuvparning). Min dam blev bra exteriört och mentalt, väldigt bra till och med. Däremot, det som i storlek var som en sällskapshund, och såg ut som en docksöt liten sällskapshund hade OTROLIGT mycket jakt. Och hon var en väldigt bra drivande jakthund (förutom att hon var skotträdd då *s*). Och DET var ju inget man 'tänkte på' som första grej med en ren sällskapshund (pappisen) och en fågelhund (cavalieren), och det visar att det är väääldigt svårt att bara av rasen säga vad det ska bli. Ingen av föräldrarna hade någon jaktinstinkt att tala om heller, men jag vet inte hur det stod till i andra led.

Sen, sådant där kan man få med renras med, jag vet riesenschnauzrar som inte vaktar, inte vallar men fasiken vad de driver vilt. Något som rasen inte 'ska' och heller inte är avlad för. Likväl som det finns kappgreyhounds avlade på generationer av prestationsföräldrar med bra jaktlust och bytesintresse, och som tycker 'pah' om att jaga. Haft en sån, han var 2 år och diskad på livstid då han var mycket mer intresserad av att föröska leka med de andra än av att jaga trasan. Han var precis lika ointresserad av levande vilt, det kunde skutta harar kors och tvärs och han brydde sig inte. Trots att rasen alltså är framtagen för jakt, generation efter generation på båda sidor i stamtavlan var avlade för det och hade dessutom visat sig uppfylla det, och han redan som ung tränats för det. Men han hade det inte i sig helt enkelt. HAN hade säkert dock kunnat få en AVKOMMA som haft en hel massa jakt i sig, för nog låg det i generna även om det inte slagit igenom hos honom.

Så, om en blandras är bra eller dålig går egentligen inte att säga förrän man ser den färdiga produkten, och då kan det ju vara försent. (Undantaget är de raser som är extremt olika i exteriör eller användningsområde, men det KAN bli bra där med, även om det nog får ses som en lyckträff)
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

*kl*

Jag har en blandning shabrador/rottis. Än så länge så är han bara 6 månader gammal men som det ser ut nu är han en toppenhund.
Pappan är schabrador och trevligare hund får man leta efter. Har även ägt en syster till honom som var supertrevlig även hon..
Mamman som är rottis har jag inte träffat men min hund kommer från en god vän till mig och jag litar fullt ut på henne. Mamman är jättesnäll, stabil och aldrig visat några tecken på dumheter.
Denna hund är inte speciellt hårt hållen heller....

Så...jag hoppas vår kille blir lika trevlig. Allt är ju givetvis individuellt och de blir vad man gör dom till helt enkelt.
Han vet att det är vi som bestämmer och han ska tränas och förhoppningsvis tävlas i lydnad framöver.....även lite träning i sök för skojs skull.

Det enda han visat mot oss var i början när han fick ben, då morrade han men det tog vi ur han fort och idag visar han ingeting.
Däremot påkallar vi hans uppmärksamhet när vi tänkt komma fram eller ta benet från han,,,det tycker jag hör till.
Även vår 11 åriga son kan ta benet utan problem idag...
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Gör ett tillägg.....

Min stallägarinna har en tik som fått 6 st små valpar. De är nu ca. 4 veckor gamla tror jag.
De är Bordercollie och Tibetansk terrier.
Detta var en tjuvparning och de hade inte den blekaste om att hon var dräktig....inga tecken på nåt...tills de en dag hittade 6 små valpar i ett av uthusen på gården...

Grymt söta är de......men lite annorlunda blandning kanske....:D
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Jag skulla gärna se cairnterriern avlas in i West Highland white terriern då westien har tappat mycket av sina ursprungliga egenskaper samt förmesats . Enligt westiealliansen tål de ju inte ens griskött :angel: . Vilket är absurt. Jag ser hellre westien som en jakthund än det utställningsobjekt den blivit/håller på att bli.
 
Sv: Lämpliga raser att blanda?

Gör ett tillägg.....

Min stallägarinna har en tik som fått 6 st små valpar. De är nu ca. 4 veckor gamla tror jag.
De är Bordercollie och Tibetansk terrier.
Detta var en tjuvparning och de hade inte den blekaste om att hon var dräktig....inga tecken på nåt...tills de en dag hittade 6 små valpar i ett av uthusen på gården...

Grymt söta är de......men lite annorlunda blandning kanske....:D

nej, det tycker inte jag, Tibbe är en vallhund, och det är ju BC oxå....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 803
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp