Lättskötta gröna växter

Bubble

Trådstartare
Hej, jag söker tips på växter (till mitt kök). Vad finns för växter som är fina och lättskötta.
Gärna typ stora gröna växter som ska fungera lite som insynsskydd. Nån färgklick går också bra.
Tips? :)
 
Tolv apostlar/Apostlalilja växer i solfjädersform och är bra som insynsskydd. Den är lättskött också.
 
Garderobsblomma. Du kan glömma bort dem i ett halvår och de får liv igen när de får lite vatten. Får de vatten regelbundet någon gång i veckan växer de som ogräs.

Även diverse aloevera är väldigt lättskötta. Samma med dem, växer som ogräs om de får vatten regelbundet.
 
Monstera, paradisträd och aloe vera.
Fjädersparris tycker jag är rätt klämmiga, men lite mer krävande, ska inte stå direkt i solljus (men kan stå ljust) behöver hållas fuktig. Men är ändå relativt lättskött.

Annars olika succulenter är tacksamt.
 
Jag gillar porslinsblomma, orkidieer (ställ i blöt över natten var tionde dag o de blommar typ jämt, i alla fall våra), fredskalla. Sen har jag en blomma hemma som växer som ogräs, vet inte vad den heter men skickar en bild så kanske någon kan hjälpa till. Alla blommorna lättskötta, jag har noll gröna fingrar.

82992041-D699-4D34-ADD0-D286268FCC2A.jpeg
 
Gullranka är lättskött, växer fort och får många fina gröna blad. Det är en klätterväxt så man kan leda den runt en gardinstång, runt fönstret, bokhylla etc :) Händer att jag glömmer att vattna men det klarar dom.

Elefantöra och palettblad (finns i en mängd olika färger och utseenden) är också väldigt lättskötta.

Garderobsblomma och svärmorstunga är väl klassiker men de är också lite tråkiga tycker jag.
 
Fikusar tycker jag kan vara besvärliga, men ampelliljor och fredskalla är typ omöjlig aatt ta död på.
Clivia är en rar planta som blommar vackert ett par gånger per år, om man får tag på den smalbladiga varianten täcker en planta typ ett helt fönster. :D
 
@Fille det är en paraplyaralia. Väldigt tacksam växt! Jag har en som är säkert tio år gammal, bor i en pyttekruka ovanför ett element och den växer till sig sakta men säkert.

Andra lättskötta växter
Fredskalla. Ge dem vatten när bladen slokar. Blir riktigt stor med tiden.
Garderosblomma. Stor och bra som insynsskydd.
Ampellilja. Förökar sig i mängder.
Paradisträd. Klarar sig länge utan vatten, blir som namnet antyder ett träd med tiden. Lätt att föröka.
 
Slår ett slag för Karlbergare. Lättskött, kan bli obegränsat stor och växer tätt. Bra insynsskydd i mitt kök iaf :up:
 
Jag gillar porslinsblomma och peperomia. Jag är usel på att sköta växter men dessa överlever hos mig! Har även ett gäng orkideer som trivs trots att de inte sköts om alls.
 
Jag kapar tråden lite.
Jag söker också lättskött blomma till köksfönster. Den behöver inte vara stor och fungera som insynsskydd, men den bör klara sol, det är ett sydfönster :)
 
Jag kapar tråden lite.
Jag söker också lättskött blomma till köksfönster. Den behöver inte vara stor och fungera som insynsskydd, men den bör klara sol, det är ett sydfönster :)
Palettblad. Växer fort och älskar sol. Behöver dock vattnas ofta om det är mycket sol, men dom är väldigt tåliga.
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 487
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där. Önskemål är perenn, lättskött, ska...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 181
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp