Lättskötta gröna växter

Jag har en julkaktus som är odödlig. Det är en stickling från en ärvd blomma från min mormors barndomshem (minst 100 år gammal) som fortfarande lever, det säger väl allt. :D
Ibland vattnar jag den jättemycket, ibland glömmer jag helt att vattna den på en månad. Ibland står den i solen, ibland mörkt och skuggigt. Blommar ändå snällt varje vinter. Mina orkidéer har jag ihjäl på någon månad, max.
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
Jag vattnar mina två gånger i veckan :D
 
Jag kapar tråden lite.
Jag söker också lättskött blomma till köksfönster. Den behöver inte vara stor och fungera som insynsskydd, men den bör klara sol, det är ett sydfönster :)
Olika typer av dracaena ÄLSKAR sol, vilket många skötselråd verkar missa, det är därför man ser så många med slokande blad att folk börjar tro att det är så de ska se ut.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈


Både monstera och elefantöra mår bra av att torka ut lite är min erfarenhet. Särskilt elefanten.
Monsteran står mer fördel en bit in i rummet, inte i direkt sol.
Jag har verkligen inte haft gröna fingrar förr, men båda delar är lättskötta tycker jag.

Hur har du planterat dem? I innerkruka som du har i ytterkruka, eller direkt i ytterkruka?
Man får passa sig lite så inte monsterans rötter ruttnar eller blir övervattmad om den står rätt i ytterkruka.
 
Jag har en julkaktus som är odödlig. Det är en stickling från en ärvd blomma från min mormors barndomshem (minst 100 år gammal) som fortfarande lever, det säger väl allt. :D
Ibland vattnar jag den jättemycket, ibland glömmer jag helt att vattna den på en månad. Ibland står den i solen, ibland mörkt och skuggigt. Blommar ändå snällt varje vinter. Mina orkidéer har jag ihjäl på någon månad, max.
En sådan hade min mormor också. Tål allt och blommar massor.
Så synd att jag inte har något kvar av den. Inte jämförbar med vad man får i affärerna idag.
 
Passar också på att kapa tråden lite.
Ska ställa undan pelargonerna för vinterförvaring snart. Har 4 i köksfönstrena och måste hitta på nåt annat. Bara lite kvällssol i ena fönstret, knappt nån alls i det andra MEN under det fönstret sitter ett element som blir hysteriskt varmt emellanåt pga vattenburet uppvärmningssystem (vedeldning i kökspanna en till två gånger om dagen).
INGET brukar trivas i dom fönstrena som jag provat hittills. Tips?
 
Passar också på att kapa tråden lite.
Ska ställa undan pelargonerna för vinterförvaring snart. Har 4 i köksfönstrena och måste hitta på nåt annat. Bara lite kvällssol i ena fönstret, knappt nån alls i det andra MEN under det fönstret sitter ett element som blir hysteriskt varmt emellanåt pga vattenburet uppvärmningssystem (vedeldning i kökspanna en till två gånger om dagen).
INGET brukar trivas i dom fönstrena som jag provat hittills. Tips?
Mina står på golvet, hyfsat nära ett fönster i ett rum som är något kallare än resten. Kanske 16-18 grader? Jag skulle inte ställa dom i fönstren du nämnde.

Eller undrar du vad som skulle trivas i dom fönstren? Jag skulle prova palettblad, dom verkar tåla det mesta, bara dom får vatten. :rofl:
 
Fast jag vet inte om jag håller med om att palettblad och monsteror är bra växter att börja med. Monsteror är, enligt min erfarenhet, superlätta att övervattna, och palettblad behöver mycket vatten. Om man behöver något lättskött så tycker jag inte att växter som behöver vatten mer än en gång i veckan räknas som lättskötta. Mina palettblad står i söderfönster men trots att jag vattnar dem kvällen innan så slokar de efter en hel dag i ett soligt fönster.

Vilket läge är köksfönstret? Hur mkt sol får du in där?
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
Har du blomflugor? Dom äter upp rötter och kan lyckas ha ihjäl det mesta. Finns nematoder man kan vattna med som har ihjäl dom utan gift. Annars är ett starkt tips att sanera krukor osv ordentligt med tex klorin innan nästa blominköp och se till att bara använda ny jord ifall du lyckats få in någon sjukdom.
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
Har också haft det problemet. På min första monstera var det trips som var problemet. Både elefantöron och monsteror har fått gula blad när jag övervattnat eller gett för mkt näring. Kolla först att det inte är någon ohyra, var sedan försiktig med vattningen. Prova att vattna varannan vecka istället. Vad har du för jord? Kruka? Både monsterorna och elefantöronen hos mig har mått bättre efter att jag haft jord och krukor som varit ordentligt dränerade.
 
Både monstera och elefantöra mår bra av att torka ut lite är min erfarenhet. Särskilt elefanten.
Monsteran står mer fördel en bit in i rummet, inte i direkt sol.
Jag har verkligen inte haft gröna fingrar förr, men båda delar är lättskötta tycker jag.

Hur har du planterat dem? I innerkruka som du har i ytterkruka, eller direkt i ytterkruka?
Man får passa sig lite så inte monsterans rötter ruttnar eller blir övervattmad om den står rätt i ytterkruka.
Har också haft det problemet. På min första monstera var det trips som var problemet. Både elefantöron och monsteror har fått gula blad när jag övervattnat eller gett för mkt näring. Kolla först att det inte är någon ohyra, var sedan försiktig med vattningen. Prova att vattna varannan vecka istället. Vad har du för jord? Kruka? Både monsterorna och elefantöronen hos mig har mått bättre efter att jag haft jord och krukor som varit ordentligt dränerade.

Har innerkrukor och inga blomflugor eller ohyra såvitt jag kan se. Min gissning är att jag vattnar för mycket, men det är alltså max 1 gång i veckan, oftast mer sällan. Jäkla ogröna fingrar 🤔🙈
 
Mina står på golvet, hyfsat nära ett fönster i ett rum som är något kallare än resten. Kanske 16-18 grader? Jag skulle inte ställa dom i fönstren du nämnde.

Eller undrar du vad som skulle trivas i dom fönstren? Jag skulle prova palettblad, dom verkar tåla det mesta, bara dom får vatten. :rofl:

Pelargonerna står där nu och ska bort. Jag behöver tips på vad som kan tänkas överleva i fönstret vid elementet 😊
 
Jag har lyckats ta livet av tre monsteror (snart fyra) och tre elefantöron - och fattar inte vad jag gör för fel 😭

Elefantörats stjälkar slokar och ramlar av, och monsteran slokar och stjälkarna knäcks och får både gula och bruna blad. Helt oförstående till vad jag gör för fel! Vattnar jag för ofta (max 1 gång/vecka)? För mycket/lite ljus? (En monstera och en elefantöra står i fönstret med lite lagom ljus, och en monstera står 3 m in i rummet mittemot ett fönster men inte i direkt solljus. De ser pissiga ut allihop 🙈
Jag vattnar min elefantöra och mina monsteror typ var 2-3e vecka. Dvs inte alls ofta. Gula blad betyder ofta övervattning. Jag vattnar när bladen börjar slokna.
 
Har innerkrukor och inga blomflugor eller ohyra såvitt jag kan se. Min gissning är att jag vattnar för mycket, men det är alltså max 1 gång i veckan, oftast mer sällan. Jäkla ogröna fingrar 🤔🙈
Då tror jag att det är övernattning som är problemet. Jag kan vattna monsterorna som står i söderfönster minst en gång i veckan, men de står i en jordblandning som inte håller kvar vattnet i krukan. Nu har jag flyttat in dem i rummet och behöver bara vattnas kanske varannan vecka eller liknande nu på vintern. Mitt tips är att vattna varannan vecka och se vad som händer :).
 
Jag har dödat blommor i hela mitt liv, men de senaste 7 åren har något hänt!
Jag började med ampellilja - enkla, snygga i ampel och kan dessutom odlas hydroponiskt (i enbart vatten). Finns med olika mönster och bladtjocklek så blanda sorter! Jag har alla mina krukväxter utan ytterkruka och vattnar en skvätt högst en gång/vecka.

Nu har jag fyra monsteror - lika enkla, men vill inte stå i direkt solljus. Vattna inte för mycket! Balkongen är odlingsmani med tomater, kryddor och pelargoner (jag lyckas hyfsat med att övervintra pelargonerna i svalaste sovrummet, trots ca 19 grader och mycket torr luft - även där är lite vatten hemligheten).

Mitt tips är faktiskt att läsa på! På loppis brukar det finnas billiga böcker - böcker är bättre än nätet ... Att böckerna är gamla spelar ingen roll och så får man allt på en gång; ohyra, ta skott, vattning och tips på fler växter!

Lycka till!
 
Angående pelargoner så har jag inget speciellt ställe där jag vinterförvarar dem, utan de får stå i sina vanliga fönster. Däremot vattnar jag sparsamt och ger ingen näring. De är gröna hela vintern men det sker ingen vidare tillväxt på dem. Däremot sätter de alltid igång på våren igen.
 
Olika typer av dracaena ÄLSKAR sol, vilket många skötselråd verkar missa, det är därför man ser så många med slokande blad att folk börjar tro att det är så de ska se ut.
Undrar om det är därför dracaenorna på kontoret ser för jävliga ut. Såg ok ut före men nu då vi flyttat kontor och jag har fått ansvar för dom är dom fallfärdiga😐 gula, bruna slokande blad, blad som viker ihop sig. Först vattnade jag dom varje vecka men läste att man lätt övervattnar så nu får dom varannan. Dock är solljuset inte det bästa. Står in i rummen.

Samma med monsteran jag köpte till kontoret. Vattnar den varje vecka men den slokar och har fått gula blad. Mina hemma får samma behandling och trivs hur bra som helst.
 
Angående pelargoner så har jag inget speciellt ställe där jag vinterförvarar dem, utan de får stå i sina vanliga fönster. Däremot vattnar jag sparsamt och ger ingen näring. De är gröna hela vintern men det sker ingen vidare tillväxt på dem. Däremot sätter de alltid igång på våren igen.
Jag vinterförvarar de inte heller. De står kvar i sina vanliga fönster. Ger inte heller näring. Klipper ner det som behövs på våren sen och ger näring igen.
 
Undrar om det är därför dracaenorna på kontoret ser för jävliga ut. Såg ok ut före men nu då vi flyttat kontor och jag har fått ansvar för dom är dom fallfärdiga😐 gula, bruna slokande blad, blad som viker ihop sig. Först vattnade jag dom varje vecka men läste att man lätt övervattnar så nu får dom varannan. Dock är solljuset inte det bästa. Står in i rummen.

Samma med monsteran jag köpte till kontoret. Vattnar den varje vecka men den slokar och har fått gula blad. Mina hemma får samma behandling och trivs hur bra som helst.
Det är det säkert, jag har räddat några dracaenor som vaiit typiska hörn-eller hallväxter och de har sett så himla sorgsna ut! Växer på höjden gör de ändå men de får inte de där pigga, spikiga bladen. Om du inte kan flytta dem till fönster kan det vara värt att skaffa en växtlampa. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 487
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där. Önskemål är perenn, lättskött, ska...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 181
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp