Bukefalos 28 år!

Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

K

Katrinne

Undrar hur ni andra gör och om ni leder flera hästar samtidigt till hagen?! Jag är skeptisk till detta då det innebär en större skaderisk för både häst och människa. Jag vill helst att man leder min häst ensam till och från hagen (en bit att gå). När man väl går kanske det går bra, men jag tänker också på när man ska gå in och ut ur hagarna och ur stallet. Risk för att tappa hästen, klämma i stalldörren eller i boxdörren. Mer stress. Det har också varit mycket slarv i vårt stall då man lämnat av en häst i boxen och gått vidare med dem andra och därmed glömt att stänga boxdörrar ordentligt, ta av grimma och täcke mm. Vad säger försäkringsbolagen om detta? Har mejlat A*ria som jag har utan svar. Har för mig att vi inte fick ut fullt på försäkringen på min förra klubb då han som jobbar i stallet råkade ut för en olycka då han ledde flera hästar samtidigt. :confused:
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Nu har vi bara två hästar som leds ut till hagen och dom tar vi båda två på en gång. Tar den hästen som står längst in först och den andra på vägen. Stora portar så det är ingen risk att någon kläms. Hästarna är väluppfostrade och väntar på sin tur vid hagöppningen.

Om jag ska ha in mina andra hästar i en annan hage så tar jag även dom två på en gång och det har aldrig varit några problem.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Nu har vi bara två hästar som leds ut till hagen och dom tar vi båda två på en gång. Tar den hästen som står längst in först och den andra på vägen. Stora portar så det är ingen risk att någon kläms. Hästarna är väluppfostrade och väntar på sin tur vid hagöppningen.

Om jag ska ha in mina andra hästar i en annan hage så tar jag även dom två på en gång och det har aldrig varit några problem.

Samma här!
Nu på vintern när vägen till hagen är smal och ibland väldigt hal så får nordsvensken gå lös bakom v-blodet, de slipper då trängas och har större utrymme att hålla koll på vart de sätter fötterna, och så länge man har v-blodet i grimskaft försvinner inte nordisen nånstans.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Har inga problem med att ta flera. Har fostrat dom att vänta på sin tur. Funkar utmärkt, ingen stress, ingen trängsel. Inga problem att ta en och en heller. Gör det då och då för vanans skull.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag vill säga att det beror helt på vad för hästar det är och vad för förhållande till varandra de har.

Jag tar ofta två hästar samtidigt. Jag går först genom stalldörren, punkt. Sen får de lösa hur de tar sig igenom stalldörren själva. Oftast faller det sig naturligt vem som går först, antingen den som är högst i rang eller den som helt enkelt går lite före, vilket oftast är den som är högst i rang. Vid grinden går båda in och vänder sig om, jag släpper dem och stänger sen. Funkar utmärkt om man tränar hästarna på att alltid vända.

När jag jobbade på ridskola utomlands och skulle ha in 20-25 hästar på en timme med ett par minuters promenad från hage till stall fanns det inte tid att ta dem en och en, eller ens två och två. Ponnyerna tog jag oftast fyra el fem åt gången och de större två eller tre åt gången. I början var det lite tjafs men så lärde jag mig vilken rang de hade, vilka som avskydde varandra och tog således in dem i passande grupper och placerade dem i gruppen så att alla var nöjda.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Ut ur stallet tar vi dom två och två, precis som oxo beskriver. Syrrans två tillsammans och "mina" två tillsammans, eller om vi är själva så syrrans häst och gammelgubben + syrrans ponny och min häst.
Är vi båda två som tar in dom är det också två och två. Är vi själva så är det oftast två och två. Det händer att jag tar dom alla fyra på en gång in om jag har intaget själv. Då gäller det att ha dom i rätt ordning. :p Dvs syrrans ponny längst till höger, innanför honom syrrans häst. Längst till vänster min häst och innanför honom gammelgubben. Min häst hittar själv så jag släpper honom ibland på stallplan, men oftast precis utanför stalldörren. Sen får syrrans ponny gå in, han hittar också sin box själv. De andra två leder jag in, gammelgubben har sin box först så in med honom och sen bort längst in där syrrans häst har sin box.
Dessa hästar har gått tillsammans i fem år här och tre av dom (inte ponnyn) gick tillsammans i några år när vi bodde i Stockholm.

Nu har vi ju egen gård och det är bara vi som har hand om hästarna, hade vi stått installade så hade vi ju anpassat oss till de regler som finns vid det stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag tar dom flesta hästarna i vårat stall två och två. Dom är vana vid det och har man hittat trixet i stalldörren är det inte så svårt :p Jag leder en häst framför mig och en bakom mig.
Samma sak när jag ska in. Hästarna har alltid mat när dom kommer in så dom går in i sin box och stannar där tills man kommer och stänger dörren.

Att hålla på med hästar är ju inte säkert öht, fast det ökar ju iofs inte säkerheten, men som dom flesta vet blir man ju (tyvärr) lite slapp när man hållit på på samma sätt i flera år utan att det har hänt en olycka, peppar peppar.

Ska tilläggas att i förra stallet tog jag dom en och en, kände mig inte lika säker med dom hästarna. Var så många hästar och man hade utsläppet så sällan så man han aldrig lära sig hur de betede sig.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jobbar på ett större stall med femtio hästar i varierande ålder, storlek, kön, temperament.

Tar fem min till hagen och då går man på en alsfalts väg, lagom trafikerad. Vi tar alltid hästarna två och två och det har aldrig varit ett problem faktiskt. Med sunt förnuft kommer man långt.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

dom hästar som funkar tsm brukar jag leda två och två,annars tar jag en i taget.går hellre 1 gång för mkt om det är stökiga hästar eller hästar som e tjuriga mot andra...
jobbade i isis stall för många år sedan och det va en bit till hagen och många hästar som skulle ut,då tog man 4 åt gången.inget problem.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

På ridskolan jag jobbade på fanns det regler om att man bara fick ta en åt gången, om det var för försäkringar eller för att föregå med gott exempel (som är superviktigt på en ridskola) vet jag inte.

Vi släppte upp och ner hästarna lösa till hagarna och plockade dem en och en i en sluss och ledde in dem till deras plats, gick snabbt och smidigt.
Vi hade tre olika grupper och släppte dem en grupp i taget, sedan drogs linorna om och nästa grupp släpptes.

Här hemma har vi två hästar, ska de till vinterhagen tas de en och en eftersom hagen är precis utanför dörren.
Till sommarhagen hoppar jag upp barbacka och tar den andra som handhäst då det är nästan en km till hagen längst bort.
Ska jag till sommarhagen som är närmast ca 150 meter, tar jag båda i grimskaft.

Att dörrarna är tillräckligt breda för att två hästar ska kunna gå igenom båda två trodde jag var ett krav i ett stall.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Vi kan ta två o två, tre eller alla 4 på en gång. Olika konstilationer osv..... Men det beror ju naturligtvis på att de är en väl fungerande flock som vet var de har varandra. Hur de vill gå får de lösa själva med regeln att ingen går före mig. Men min arab är van att ledaspå långt grimskaft bakom mig så han hamnar oftast längst bak till skillnadfrån halvbloden som jag får hålla lite kortare grimskaft på.Jag skulle dock inte fått för mig att leda mer än en häst i taget i mitt gamla stall eftersom de flockarna ständigt ändrades o det var kiv om mat o ingen ordning på rangordningen alls... det hade kunnat gå hur fel som helst!

Så som ngn annan skrev - det beror mest på hästarna o deras vardagssituation samt hur fostrade de är med ledningen....
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Beror på hästarna. Vi har fyra stycken i stallet. Två av dessa går att ta ihop utan problem, de är lydiga, väntar på sin tur, står still vid behov, är sams osv. De två andra tas alltid en i taget då de är lite stissigare och har en förmåga att trissa varandra. Den ena rätt ouppfostrad också.
När jag jobbar är det en bit till hagarna och flera i varje hage. Tar ofta två stycken i första vändan men sen när det redan finns häst i hagen tar jag ut en och en eftersom det kan bli ett himla hallå vid grindöppningen annars.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Leder två hästar, två går lösa. Vid oväder eller om något "stissat upp" dom leder jag en och en. Man får känna sig för. Dom vet att dom har frukost i hagen på morgonen och kvällsmat inne på kvällen, så det har aldrig varit något problem. Jag har dock fördelen att jag kan stänga av "min" väg som leder ner till en större väg.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Leder alltid min och hans kompis tillsammans. Oftast är de faktiskt lugnast så.

Men det är diciplin som gäller!! Stannar jag SKA de stanna, de skall uppföra sig! accepterar inget annat. (och de gör de :love:)

De vet vem som går vart, den ena går på min högra sida, den andra till vänster och lite mer bakom då han går långsammare.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Hej! Ser att många tar sina två och två, men att det är gemensamt för alla dessa att det är deras egna hästar i sina egna stall. Samma rutiner varje dag. I mitt stall är det 15 inhyrda hästar och vi delar på stalljourerna. Det vill säga att många olika tar ut och in varje dag, på sitt sätt, olika hästar tillsammans varje gång. Vi har två avdelningar av stallet så ibland tar det med en häst in till andra stallet och hämtar upp där.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag leder hästar en och en.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Vi har 20 hästar i vårat stall och tar in två och två. Inga problem. Är de inte vana innan så lär de sig sanbbt. Har aldrig haft något olyckstillbud vid intag.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Skulle aldrig få för mig att leda två eller fler hästar samtidigt. Det är alldeles för stor skaderisk för MIG! Har man så pass många hästar att det tar tid att leda var för sig föredrar jag att hägna in och släppa så de får gå ut själva.
Går inte det får det väl ta den tid det tar, även fast det är piss och pest att släpa ut 60 hästar i regn och lera var för sig. Men jag vill INTE komma emellan ifall det händer något.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Skulle jag ta en i taget skulle följade hända:
Tar jag häst A först, som inte fixar att vara ensam skulle den springa genom staketet. Tar jag häst B,som har dåliga fötter,är risken stor att hon blir orolig och springer och riskerar trampa av sig en sko. Så jag tar båda samtidigt,alla nöjda.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Så här skriver mitt försäkringsbolag:

"Om du ska leda flera hästar måste de vara mycket lydiga, känna varandra väl och vara nära i rang. Gå i höjd med bogarna och se till att hästarna går jämsides så att inte den ena hästen kommer lite efter och på så vis kan bli sparkad. Håll god ordning på grimskaften så de inte trasslar in sig i varandra."

Alltså verkar de inte tycka att det är helt förbjudet att leda samtidigt.. Men de skriver också att:

"När hästen ska släppas i en hage ska du alltid gå in i hagen och vända – inte släppa hästen i grindöppningen och låta den rusa iväg. Risken är stor att den gör ett glädjesprång och av misstag sparkar dig."

Det är ju svårt då man tar flera samtidigt som ska till olika hagar. Då släpper man ju dem i grinden..
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp