Bukefalos 28 år!

Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Skulle jag ta en i taget skulle följade hända:
Tar jag häst A först, som inte fixar att vara ensam skulle den springa genom staketet. Tar jag häst B,som har dåliga fötter,är risken stor att hon blir orolig och springer och riskerar trampa av sig en sko. Så jag tar båda samtidigt,alla nöjda.

Om man bara har två, så förstår jag ju att man tar dem samtidigt. Om några ska till samma hage och står i samma stall kan man ju också ta dem samtidigt. Problemet för mig är att de inte står i samma stall (man ska gå ut och in i flera stall med dörrar och hämta och lämna) samt att de ska till olika hagar.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Har jobbat på ridskola med tillhörande privatstall. Jag hade då ansvaret att ta ut de 14 hästarna själv varje morgon. De hästarna som gick att ta 2 och 2 gjorde jag det, resten 1 och 1. Men då alltså endast de som gick eller hade gått i samma hage och som jag visste funkade bra tillsammans. Om någon av de hästarna verkade lite "stirrig" en dag så tog jag dem 1 och 1 istället, inte riskera något.
Kravet är ju också såklart att de hästarna är väluppfostrade och stannar när man säger till dem... :D
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Om man bara har två, så förstår jag ju att man tar dem samtidigt. Om några ska till samma hage och står i samma stall kan man ju också ta dem samtidigt. Problemet för mig är att de inte står i samma stall (man ska gå ut och in i flera stall med dörrar och hämta och lämna) samt att de ska till olika hagar.

Nej, det går ju inte, om hästarna går i olika hagar/bor i olika stall, det hade jag aldrig tyckt var ok om någon gjorde med min häst. Då blir det en säkerhetsrisk och rörigt för hästarna. Förutsättningen tycker jag är att de går i samma hage och bor i samma stall, samt att de är goda kompisar.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

jag står i inackorderingsstall med 9 hästar på box just nu(kommer 2 till snart)
de går i hagar 2+2+4+1 så de som går tillsammans tar man 2 och 2 , de som går 4 tar man 2 och 2 i omgångar o den som går själv tar man för sig. de flesta är väluppfostrade så det är inget problem, ibland blir de lite ivriga men det brukar gå bra ändå.
om vissa inte fungerar att ta 2 och 2 så tar men de ensamma helt enkelt, man får anpassa sig efter hästarna.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

När jag jobbade på ett rehabiliteringcenter för skadade hästar hade vi dem i stora hagar. Alla hade minst en kompis utom hingstarna som gick själva. Jag hade även min egen häst där.

Jag skötte all daglig skötsel med hästarna och de funkade bra med mig. Jag tog in de som gick 2 tillsammans samtidigt. I valackhagen hade vi 6 hästar. Då tog jag 3 i ena handen och 2 i andra. Min egen gick lös bakom de andra. Det funkade alltid kanonbra. Så länge man vet vilka medlemmar i flocken man placerar bredvid varandra och man själv har en tydlig ledarroll så tror jag det funkar. Jag hade inte ett enda olyckstillbud vid insläpp under 2 års tid.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

det beror helt på vad för hästar det handlar om. ponnyerna på jobbet är så pass grundligt uppfostrade( iom att de dagligen ska handskas av barn) att det är inget problem att ta två. Men under verksamhet med barn tas dom alltid in en och en.


I stallet där medisen går så är hästarna vana att gå två och två. Men vi är ju smarta med vilka hästar vi tar tillsammans. det är ju iså fall polarna som vi tar tillsammans resterande får gå själva.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag försöker undvika det men gör det ibland om jag är lat/stressad och inte orkar gå två gånger.
Det känns väldigt riskabelt och krångligt med att öppna grind samtidigt mm.

Nu för tiden leder jag bara snälla lugna storhästar tillsammans eller snäll shettis+storhäst. För nåt år sen hade jag ett stressigt stalljobb som enda personal och då tog jag hästarna två+två hela tiden. Fattar idag inte hur jag vågade leda två tittiga stora hästar tillsammans längs en bilväg! :eek: Men det skedde som tur var aldrig några olyckor.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Hej! Ser att många tar sina två och två, men att det är gemensamt för alla dessa att det är deras egna hästar i sina egna stall. Samma rutiner varje dag. I mitt stall är det 15 inhyrda hästar och vi delar på stalljourerna. Det vill säga att många olika tar ut och in varje dag, på sitt sätt, olika hästar tillsammans varje gång. Vi har två avdelningar av stallet så ibland tar det med en häst in till andra stallet och hämtar upp där.

exakt - det är en oerhörd skillnad!
Jag står i ett stall där många hjälps åt, där tar man hästar två och två om det uttryckligen sagts att dessa två är ok att ta tillsammans, av hästägarna. I dessa fall tar jag dem två och två - om jag själv bedömer att jag kan hantera det. Det finns vissa dagar vid insläpp när alla är stissiga och då går jag på sunt förnuft och tar dem INTE samtidigt. Samma beroende på hur stallet ser ut. Om boxar och stallgångar ligger så att det blir en risk att slussa 2 hästar, så gör jag det INTE under ngra omständigheter.

Om man står i ett sånt stall och inte tycker det är ok att andra tar ens häst tillsammans med en (eller flera :eek:) hästar samtidigt så är det absolut inte okej att ändå göra det anser jag . det klassas isåfall som oaktsamt förfarande om det händer ngt.

att leda mer än 2 samtidigt anser jag är oerhört oansvarigt om det inte är ens egna hästar, och knappt då, om inte annat så för ens egen säkerhet om det skulle hända ngt vilket det kan.

mackan/som haft hästhållning i 30 år : )
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Tar alla tre samtidigt. Är för lång väg till hagen för att jag ska hinna springa tre varv innan jobbet. De är väluppfostrade och vi har alltid gjort såhär. Inga problem att möta bil eller traktor heller. I somras ledde jag fyra som mest, en km mellan beteshage och stall. Mina tre i ena handen och deras inte fullt lika väluppfostrade hagkompis i andra handen. Var tröttare i armen som höll en häst än den som höll tre.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag tar alltid hästarna en och en.

Jag har min häst uppstallad i ett kollektivt stall med 7 hästar.
Jag vet att några tar några av hästarna 2 och 2.
Men jag gör det inte. Tycker det är bra träning dessutom för hästarna att kunna bli lämnade själv i hagen.

Min förra häst blev skadad en gång när dom tog in dom 2 och 2.
Den andra hästen hotade mot honom, och han som var ranglåg hoppade åt sidan och fick ett jäkla fult sår.
Visst, det gick bra 99% av alla dagar, men det räcker med en dag så kan det hända en olycka.

Min förra tränare tog alltid in hästarna hemma hos sig 2 och 2. En gång så stack en häst, och drog ju med sig dom andra (det var 2 personer som tog in 2 var) Hon gjorde illa sig rejält..

Så jag tycker att hellre får jag knata en gång extra, än att jag ska ta en onödig risk och ta 2 i taget.

Sen om jag skulle ha eget stall, och hästar som går med varandra i ur och skur och aldrig bråkar så kanske jag skulle göra annorlunda.
Det vet jag inte riktigt.
Men så som jag har hästen uppstallad idag så är det inget alternativ tycker jag.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag tar bara visa hästar två och två. Just min ponny och hans bästa kompis tar jag alltid två och två.
Gör det bara om hästarna känner varandra bra.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Vår stallkarl tar dem tre och tre. Han har stenkoll på alla hästarna och känner dem väl. Själv tar jag bara in dem jag rider, och då en åt gången. De andra hästarna känner jag inte tillräckligt väl för att vilja leda dem i par, men jag litar fullständigt på stallkillen som verkligen har koll på vad han gör.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

där jag har min häst uppstallad står det fem hästar. Dom går i två olika hagar, två i den ena och tre i den andra. När jag tar in hästarna så tar jag först in dom som är två i hagen. sen tar jag dom tre sista hästarna tillsammans. :angel:
är det ruskväder eller hästarna av någon annan anledning är lite uppspelta så tar jag max två åt gången...
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

"När hästen ska släppas i en hage ska du alltid gå in i hagen och vända – inte släppa hästen i grindöppningen och låta den rusa iväg. Risken är stor att den gör ett glädjesprång och av misstag sparkar dig."

Det är ju svårt då man tar flera samtidigt som ska till olika hagar. Då släpper man ju dem i grinden..

Går alldeles utmärkt att göra som försäkringsbolaget skriver även om den andra hästen inte ska in i hagen, förutsatt att de är fostrade att följa grimskaftet och vända när de kommer in i hagen. Jag visar vägen för den som ska in, ber den andra stanna kvar ute, jag står precis i grindöppningen och håller i grinden. Hästen som ska in i hagen går in, vänder sig och jag knäpper loss den. Den andra hästen står på utsidan hela tiden.

Från första gången jag hanterar en häst så präntas det in att vid in resp ut i/ur hagen så vänder man sig alltid och väntar på att bli släppt eller inväntar att jag stänger grinden. Jag är benhård på det.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag skulle inte tycka det är världens bästa idé att ta olika hästar två och två varje dag. Om hästar länge står i ett stort stall kanske de vänjer sig vid att det alltid kan bli på lite olika sätt. Men överlag låter det lite småsvårt.

Vi har eget stall med 6 inhyrda hästar. Mina två kan jag leda ihop för de är bra kompisar, dock går de olika fort ;) Skulle aldrig ta en av mina tillsammans med ledarstoet, till exempel, då skulle det bara bli bråk. De andra hästarna är inte mina att uppfostra helt enkelt, och dessutom behöver vi bara leda hästarna på morgonen. På kvällen springer de in via en fålla (som man kan använda på morgonen också men då stannar de alltid, går snabbare att leda ut en och en).

Vi ser också till att helgjouren går till på samma sätt. Insläpp sköter vi, för säkerhets skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag leder inte fler än att jag bedömer vara säkert för hästarna, mig själv och omgivningen. Olika från situation till situation. Finns en häst i stallet som jag helst inte leder ö.h.t., trots att den är ensam. Däremot i ett stall jag jobbade för x antal år sen brukade jag leda fyra, ibland t.o.m. sex shirehästar till hagen samtidigt. Visst, där kände jag kanske mig lite liten och maktlös. Men aldrig att de skulle göra något mot varken mig eller varandra. Och om de skulle komma lösa där var det ingen fara.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag leder flera samtidigt, oftast 2 st men har hänt i ett större stall där det gick udda antal i hagarna att jag tog 3 st. Har alltid haft såpass ordning på hästar jag hanterar att de finner sig i det och går snällt.
Jag fångade en lös häst en gång när ryttaren ramlat av på en FT träning och hästen sprang iväg. Ingen reagerade så jag satte efter den med min egen häst, när jag kom ikapp den hoppade jag av och tog en i varje hand. Dessa hästar kände inte varandra och min häst ogillar främmande hästar. Men jag sade till henne att nu SKA vi gå såhär och jag bestämmer, ungefär. Det gick jättebra att gå tillbaka till de som hade hästen.
Är man en bra ledarfigur så kan man bestämma att hästar ska gå nära varandra även om de inte skulle valt det själva. Hästar ifrån samma stall känner ju oftast varandra och man går ju med de som ska till samma hage.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

När jag är själv tar jag oftast bara en häst.. men om hästarna går i samma hage tar jag båda.. Då vissa av hästarna får panik om dom inte kommer ut samtidigt som den andra. Men vi har bra stall med så pass breda stallgångar att du kan gå igenom med två samt genom stalldörren utan problem.. vilket underlättar.:D

Men jag trivs bäst att gå med en häst men.. well när det är så pass många hästar som vi har som ska ut och det är en bra bit att gå så...blir det att man tar dom som går två och två ändå..
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Har inga problem med att ta flera. Har fostrat dom att vänta på sin tur. Funkar utmärkt, ingen stress, ingen trängsel. Inga problem att ta en och en heller. Gör det då och då för vanans skull.

Gör samma här. Funkar utrmärkt.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

kl

Jag leder oftast hästarna 2 och 2 eller 3 och 3. Brukar bli så att jag tar dom två stona tillsammans och dom 3 vallackerna. Dom är inte dom bäst uppfostrade hästarna, men det fungerar super för oss ändå!
Det är islandshästar som går tillsammans hela dygnet i hagen så dom är vana med varandra ;)

Men självklar så läser jag av hästarna, känner dom så bra nu så jag ser om det inte är "läge" att ta flera tillsammans.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp