Bukefalos 28 år!

Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag har inte så långt mellan stall och hage utan det är bara på andra sidan gårdsplan. När dom ska ut tar jag två tillsammans om jag inte mår dåligt, då tar jag en och en. Jag vill ändå känna att jag har kontroll. Jag går ut i hagen och vänder för att stänga grinden innan jag släpper dem.

Har jag gott om tid när de ska in till stallet har jag bara på grimma och grimskaft på den ena, den andra lägger jag ett grimskaft om halsen på utan att knyta och så går vi. Ibland släpper jag hon utan grimma några meter innan stallet, hon vet var hon ska ändå.

Oftast går en framme vid mig och en går en hästlängd bakom.

Är jag stressad eller mår dåligt gör jag allt enligt protokollet för då hade jag inte haft tid och möjlighet att fixa och trixa om det skulle bli problem.

Jag har aldrig haft problem med att ta båda två, men dock en gång när jag tog en i taget. Då sprängde den sista grinden och sprang igenom trådarna och följde med ut på gårdsplanen. Då blev jag rädd. Jag kunde enkelt få in henne i stallet när jag väl fått in den första men jag känner att det är störst skaderisk att låta henne stå kvar, jämfört med att ta båda samtidigt.

Jag har inte tänkt på det här med försäkringar angående in och ut-tag men vid snabb eftertanke så gör jag nog det som känns säkrast för mina hästar och slipper ringa försäkringsbolaget än att få ringa dem och få ut så mycket pengar som möjligt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

När vi hade tre hästar här tog jag alla samtidigt, inga problem dom var så snälla.
På Lanzarote (jobbade där) tog vi mellan 5 och 7 hästar, det var trixigt! Ganska långt var det att gå.. Här har jag tagit med fyra
11848121.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Fyra hästar och en kamera! Det hade jag inte klarat av! Min gräns med kamera drar jag vid en häst dock.. Har försökt med båda men jag klarade aldrig att ta fram kameran.. :grin:

Fina hästar! Vilken ras var det på dom?
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Så här skriver mitt försäkringsbolag:

"... och vara nära i rang. Gå i höjd med bogarna och se till att hästarna går jämsides ...."

Då om nån gång är det väl störst skaderisk :crazy: Jag tycker att de hästar som verkar ha mest att "göra upp om" är de som är nära i rang och att gå i boghöjd mellan dem och riskera att bli klämd känns väl inte helt optimalt..?

Mina egna hästar tar jag nästan alltid 2-3 samtidigt. Genom grindhål och dörröppningar skickar jag dem i den ordning jag bestämmer, men i övrigt får de hålla sig på sin plats som är BAKOM mig!

Andras hästar leder jag en i taget om jag inte känner dem väl och om jag hade hästen inackorderad skulle jag inte vilja att de leddes i grupp hur som helst av vem som helst. Men om det var någon fast personal som kände hästarna väl skulle jag tycka att det var ok!
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag har två hästar och tar alltid in och ut båda samtidigt. På morgonen vid utsläpp tar jag även med en höpåse. Funkar jättebra. Dörren är trång, men jag ser till att komma ut först. Sen får de ta sig ut bäst de kan. Men det har blivit en rutin och de vet vem som ska gå först. Vera först och Thora efteråt. Även in har de en bestämd ordning. Jag lägger grimskaftet över ryggen på Thora och hon går in i stallet och in i sin box själv. Sen går jag in med Vera.

De har även en bestämd sida om mig när jag leder dom. Vera till höger om mig och Thora kommer strax efter på min vänstra sida. Hon går gärna i mitt knäveck och går sällan eller aldrig förbi mig. :love:

När vi hade hand om en shettis så fick även han gå med. Tog då Vera och Thora i ena handen och shettisen och höpåsen i den andra handen. Funkade super.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

KL

Har bara två hästar så de kommer alltid ut samtidigt. Tar en häst i vardera hand och så skottkärra med mat.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Va f*n när vi hade som flest hästar så gällde det 3stall ,, 14hästar o ett antal hagar ..
Vi tog 4 ur ett stall i näven ,, tog 6 ur ett annat o sen hämtade 2 osv tills vi hade lika många hästar sen gick vi in i hagarna o vände innan vi släppte dom som skulle dit o gick ssen vidare till nästa hage ,
Observera ett många av dessa hästar var helt ohanterade dom sista åren o mkt jävliga men rangen kom först dvs människan .
Ibland fick man morra till åt gänget men det funkade klockrent .
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Haha man vande sej, och lärde sej vilka hästar som var bäst att leda ihop osv.
Men det var jobbigt ibland om man hade tre i ena handen och fyra i andra, och en häst längst bort stannade.. Snark.

Skimmeln längst till höger (min favorit) är korsning mellan hispanoarab och andalusier, dom andra vet jag faktiskt inte..
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Hej jag leder mina två hästar samtidigt på kvällarna och det fungerar bra så länge jag har koll på stoet för hon kickar annars om den andra hästen kommer bakom,
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

KL

följer tråden med intresse och konstaterar att det fortfarande är 99% folk som bara har EGNA hästar som svarar. TS fråga var ju faktiskt ang. hantering av ANDRAS hästar där hon klargjort att hon finner det olämpligt att hennes häst leds samtidigt med andra hästar. en viss skillnad?

så summa summarum en fråga till ni som svarat: Om hästarna inte är era, och ägaren uttrycker en önskan ur säkerhetsaspekt att ni INTE leder deras häst 2 eller 3 eller fler med andra hästar - lyssnar ni på det då?
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

*kl*
Tar de som går ihop i hagen o känner varandra ihop.

Går in i hagen, vänder runt o släpper dem med näbben mot grindhålet.

Inga problem.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Men om någon vill att man ska ta in den personens häst ensam, då måste man väl respektera det?! Jag blir så trött på att jag ber de andra att ta in min ensam, och sedan ser jag att de inte gör det iallafall. De tar med honom in i andra stallet, vänder och krånglar, pressar genom en smal dörr, tar med olika hästar varje gång.. Det tycker åtminstone jag är respektlöst och oansvarigt.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Andras hästar leder jag en i taget om jag inte känner dem väl och om jag hade hästen inackorderad skulle jag inte vilja att de leddes i grupp hur som helst av vem som helst. Men om det var någon fast personal som kände hästarna väl skulle jag tycka att det var ok!

Det är det jag också tycker! Att man måste göra som ägaren vill och respektera detta!
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

*kl*
Tar de som går ihop i hagen o känner varandra ihop.

Går in i hagen, vänder runt o släpper dem med näbben mot grindhålet.

Inga problem.

Nej, men om de INTE går i samma hage? Och om man tar olika varje dag? Olika ordning?
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

*kl*

Jag tar alltid två eller fler hästar samtidigt om alla hästar ska in på samma gång. Både i förra stallet och förrförra stallet tog jag in och släppte ut hästarna två eller fler samtidigt. I förrförra stallet brukade jag även ta stona i grimskaft samtidigt (3 ston) och valackerna (2 st) fick gå lös in. Det fungerade det med. :D Dock om hästen är ny och jag inte känner den eller den inte känner hagkompisen tar jag dom en och en till en början.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Står inackorderad, leder alltid ut/in 2 och 2 ibland alla 4 på en gång om man känner att det går bra. Stora hästarna lössläpper vi. Skulle dock aldrig leda fler tillsammans om jag inte visste att de var vana med varandra och gick i samma hage.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag har en egen häst och tar in många fler på sommaren från betet.
3 ok, 4 går men är jobbigt.
Dom vänjer sig snabbt att sköta sig även nya anpassar sig snabbt.
Hingsten är inga problem att leda vare sig med valacker eller brunstiga ston.
Eftersom han inte är min och med tanke på skaderisken så leder jag honom ensam eller max 1 valack.
I somras tog jag in 8 samtidigt. ledde 4 hästar, 4 lösa varav 2 föl.
Fungerade bättre än väntat, det jobbigaste var att få in dem i boxarna.
Inget att rekommendera kanske men jag hade bråttom den dagen.
Det är ju inte själva ledandet som är jobbigt utan att få i hop alla hästarna i hagen och ta sig ut.
Speciellt när det är hästar kvar i hagen och man skall stänga.
Hellre leda 4 hästar än 2 ston med föl som brallar runt.
eftersom det är en bit till hagen så gäller det att få med så många som möjligt.
har aldrig känt att det skulle vara farligt då dom bara lunkar med.
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

Jag leder utan problem alla mina fyra på en gång, även på trafikerad väg. De vet mycket väl vad som gäller ang. att inte trängas, vänta på sin tur och att gå på led två och två när vägen blir smalare.

En häst som är så ouppfostrad att den inte går att leda brevid en annan behöver uppfostran, inte dalt.

(Jag menar inte uppfostran som i stryk, vill bara förtydliga det.)
 
Sv: Leda flera hästar samtidigt till hagen?!

När jag vad fodervärd och hyrde in hästen i ett stall med två andra så tog jag en och en om jag var ensam, då hästarnas rangornding inte riktigt var i balans sen jag kommit dit med "min". Var vi två som tog in så tog vi in alla tre på en gång. Skulle någon av de andra inte velat detta (3 olika ägare i stallet) så hade jag självklart accepterat det. Speciellt då jag var nybörjare. Däremot hade jag nog accepterat att stallägaren "gjorde som hon ville" för jag hade fullt förtroende för henne som hästmänniska.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 059
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 572
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 696
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp