Lura i sig grönsaker

Är det bara färdigrätter som värms i micron testa köpa någon vegetarisk rätt.
Det finns nästan inga vegetariska rätter. Karins vegetariska lasagne är den enda jag kommer på. Eller jo, det finns köttfria köttbullar också. Jag äter ju inte rött kött och har därmed ett väldigt torftigt sortiment att välja bland. Tur jag äter fisk och fågel.
 
Jag är inne på att jag skulle behöva äta 50% grönsaker vid måltiderna. De färdiga rätterna innehåller inte det.
Om det är så du vill ha det är det väl bara att blanda in grönsakerna i mos/ris/sås och liknande. Jättelätt och ändrar inte alls på smaken egentligen, så länge du inte väljer paprika eller någonting annat som "sticker ut". Sedan är det bara att micra som vanligt om det är en färdigrätt!
 
God dressing att marinera i? Det går ju att köpa färdigt gissar jag. Och annars kan man om man orkar göra en större sats vinägrett som kan förvaras i kylen ett ganska bra tag.
Att bara ta tex olivolja, balsamvinäger och färdig salladskrydda är en bra bas. Då kan man krydda vidare på det om man vill tex med vitlök, ajvar, chili eller vad man gillar

Eller om du tex har fetaost och till det äter tomater eller/och spetspaprika tex. Gott också med valnötter till och ev hälla över lite honung.

Vet inte om det är för mkt jobb. Men tomat, mozzarella, rödlök och vinägrett är gott tycker jag. Inget svårtuggat etc heller.

Hummus att doppa grönsaker i. Eller annan dippsås av ngt slag. Finns ju färdigt.

Tomat med salt och peppar på mackan med annat pålägg.

Att koka hel kronärtskocka är typ lika arbetskrävande som färdigrätter. Du bara slänger den i en kastrull med vatten och äter sedan med smör och ev salt. Jättegott tycker iaf vi.
Vad kan man marinera i som man kan köpa färdigt? Jag kan som sagt inte laga mat och tycker inte om vinäger. Och måste grönsakerna man marinerar vara råa?
 
Jag är inget vidare på att få i mig grönsaker. Det är liksom inte gott. Finns det något sätt man kan lura i sig grönsaker?
Jag äter inte överdrivet med grönsaker. Äter mer än gärna mixade sallader från salladsbarer. Men då ska det vara feta såser i och mycket "annat". Hösten blir det mycket vitkål. Jag juicar den (ca 3-400 gr per gång) . Dricker juicen och blandar skrapet med en klick majjo, keso, olivolja, creme fraisch och lägger på finncrisp. alternativt rullar in det i rökt skinka. Ett fantastiskt mellanmål. Vinter så har ju vi ju faktiskt fått väldigt fin svensk grönkål så då blir det en hel av det. Men eftersom det är en hård grönsak så blir det smoothies. Grönskål opastöriserad surkål, ingefära, olivolja lite vinäger salt, salladressingkrydda och keso blir väldigt mättande. Låter avvancerad, men går väldigt fort att sno ihop. Som ren lyx juicar jag morot och bara dricker juicen och :o kastar skrapet.Överlag ätar jag / vi mycket surkål eftersom det ska vara så fint för tarmbakterierna.
 
Om det är så du vill ha det är det väl bara att blanda in grönsakerna i mos/ris/sås och liknande. Jättelätt och ändrar inte alls på smaken egentligen, så länge du inte väljer paprika eller någonting annat som "sticker ut". Sedan är det bara att micra som vanligt om det är en färdigrätt!
Synd bara att det är så oändligt tråkigt att tugga grönsaker. Att jag inte gillar grönsaker är ju en anledning till att jag inte äter det.
 
Jag är inne på att jag skulle behöva äta 50% grönsaker vid måltiderna. De färdiga rätterna innehåller inte det.

Jag är tyvärr asfet. Och därmed osmidig. Jag har blivit klumpig. Jag trivs inte alls med min kropp längre. Tyvärr är mitt enda nöje att äta glass och kakor. Jag skulle behöva komma ifrån det. (Men vad ska jag då göra som nöje?) Jag önskar ju egentligen att jag kunde äta vad som helst och gå ner i vikt.

Jag har provat. Och det funkar inte. Jag missar att skörda i tid och jag orkar inte tvätta rotsakerna.

Jag tror att det enda sättet, om du inte gillar grönsaker och heller inte lagar mat, behöver lösa det genom att välja processade grönsaker. Mitt förslag - för att göra det så enkelt som möjligt - är att du försöker hitta färdigrätter med mer grönsaker i än de du äter just nu.

  • Du behöver inte byta ut alla måltider, utan prova något nytt en gång i veckan.
  • För vikten är inte det viktigaste att du äter grönsaker, utan att du äter måltider regelbundet, så att du inte äter t.ex. glass och kakor istället för mat. Ät framförallt de rätter som du tycker om. Strunta i det du tycker är äckligt. De måltider som är goda blir uppätna och du kommer sannolikt äta mindre kakor och glass om du är mätt.
  • För att hitta nya rätter som verkar vara nyttigare och mer grönsaksbaserade - fönstershoppa på onlinebutiker som coop.se, ica.se eller mathem. Sök på ”färdigrätter” och skriv ner det som verkar vara värt att prova på en lapp. Förhoppningsvis finner du det även i din vanliga butik. Är det äckligt, stryk från listan och pröva något annat nästa vecka.
 
Synd bara att det är så oändligt tråkigt att tugga grönsaker. Att jag inte gillar grönsaker är ju en anledning till att jag inte äter det.
Fast man måste ju tugga all mat som inte är soppa eller mos, så att blanda grönsaker i det som ändå ska tuggas gör ju att det kvittar? :) Som de där färdigtärnade grönsakerna i riset till exempel.
 
Jag tror att det enda sättet, om du inte gillar grönsaker och heller inte lagar mat, behöver lösa det genom att välja processade grönsaker. Mitt förslag - för att göra det så enkelt som möjligt - är att du försöker hitta färdigrätter med mer grönsaker i än de du äter just nu.

  • Du behöver inte byta ut alla måltider, utan prova något nytt en gång i veckan.
  • För vikten är inte det viktigaste att du äter grönsaker, utan att du äter måltider regelbundet, så att du inte äter t.ex. glass och kakor istället för mat. Ät framförallt de rätter som du tycker om. Strunta i det du tycker är äckligt. De måltider som är goda blir uppätna och du kommer sannolikt äta mindre kakor och glass om du är mätt.
  • För att hitta nya rätter som verkar vara nyttigare och mer grönsaksbaserade - fönstershoppa på onlinebutiker som coop.se, ica.se eller mathem. Sök på ”färdigrätter” och skriv ner det som verkar vara värt att prova på en lapp. Förhoppningsvis finner du det även i din vanliga butik. Är det äckligt, stryk från listan och pröva något annat nästa vecka.
Eftersom jag lever på färdiga rätter har jag dammsugit Icas frys noga med färdiga rätter för att försöka hitta bättre mat. Det finns inte mycket att välja på. Vego är inte prioriterat.
Fast man måste ju tugga all mat som inte är soppa eller mos, så att blanda grönsaker i det som ändå ska tuggas gör ju att det kvittar? :) Som de där färdigtärnade grönsakerna i riset till exempel.
Det är trevligare att tugga sådant som smakar gott.
 
Morsan var expert på att gömma grönsaker i maten. Grönsaker var gift enligt mig under en period i min uppväxt 😅 .
Rivna morötter i pannkakssmeten och majs i köttfärssåsen (kan ha varit även rivna morötter även där).
Dessa är vad jag kommer på nu.

Tomat, paprika och gurka på smörgås.
 
Stavmixer!
Använder jag för att få i mina barn (eller försöka alla fall ) grönsaker. Blanda i maten utan att det märks allt för mycket.
Baka tex muffins och riva i morot, zuccini osv funkar också
 
Eftersom jag lever på färdiga rätter har jag dammsugit Icas frys noga med färdiga rätter för att försöka hitta bättre mat. Det finns inte mycket att välja på. Vego är inte prioriterat.

Men då äter du ju redan så nyttigt som du förmår. :) Då tycker jag att det viktigaste är att minska på det som utgör tomma kalorier, som glass och kakor. Plåga inte i dig grönsaker om du inte gillar det.

Om du inte redan har gjort det, så dammsug även kylhyllorna på färdigmat. T.ex. Keldas färdiga soppor, icas egen färdiga risotto och pastor, Goohs färdigrätter osv. Det brukar finnas i de flesta icabutiker och det är bara att stoppa in i mikron.
 
Vitamin- och mineraltillskott istället för grönsaker?

Om du inte gillar det, tycker det är jobbigt att tugga, vill inte laga mat och hittar inte färdigmat med grönsaker så är det väl ett rimligt alternativ med kosttillskott.
Annars verkar det kört.
På vilket sätt kommer jag bli mätt av kosttillskott?
 
Jag tycker inte heller att det är överdrivet gott eller spännande med grönsaker, men två knep brukar funka för mig:

1. Ha en skål småtomater ståendes på t.ex. köksbordet, sköljda och redo att ätas. Då blir det lätt att man (jag) stoppar i sig ett par stycken medan man väntar på att pastavattnet ska koka, teet ska brygga klart, eller helt enkelt när man råkar gå förbi. Det mesta smakar också tre gånger så bra när det inte kommer direkt från kylen.
2. Tugga på valfri grönsak medan resten av maten tillagas. Om du ska köra något i micron i 5 minuter till exempel så är det ett bra tillfälle att tugga i sig t.ex en bit gurka. Då tar man samtidigt vara på aptiten, som ju sägs vara den bästa kryddan.

Det här var ju otroligt bra tips, så jag upprepar dem genom att citera inlägget. 👍
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
629
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 165
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 079
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
751
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp