Lura i sig grönsaker

Wille

Trådstartare
Jag är inget vidare på att få i mig grönsaker. Det är liksom inte gott. Finns det något sätt man kan lura i sig grönsaker?
 
Riva morötter/zucchini/rödbetor i olika köttfärsrätter t ex. Byta ut en del av potatisen mot andra rotsaker, palsternacka fungerar fint i potatismoset.
Fast jag är inte rätt person att svara, jag älskar grönsaker 🌶 🌽 🍅
 
Riva morötter/zucchini/rödbetor i olika köttfärsrätter t ex. Byta ut en del av potatisen mot andra rotsaker, palsternacka fungerar fint i potatismoset.
Fast jag är inte rätt person att svara, jag älskar grönsaker 🌶 🌽 🍅
Okej. Det förutsätter ju att man lagar mat. Det gör inte jag. Jag livnär mig på färdiga rätter från affären.
 
Jag tycker inte heller att det är överdrivet gott eller spännande med grönsaker, men två knep brukar funka för mig:

1. Ha en skål småtomater ståendes på t.ex. köksbordet, sköljda och redo att ätas. Då blir det lätt att man (jag) stoppar i sig ett par stycken medan man väntar på att pastavattnet ska koka, teet ska brygga klart, eller helt enkelt när man råkar gå förbi. Det mesta smakar också tre gånger så bra när det inte kommer direkt från kylen.
2. Tugga på valfri grönsak medan resten av maten tillagas. Om du ska köra något i micron i 5 minuter till exempel så är det ett bra tillfälle att tugga i sig t.ex en bit gurka. Då tar man samtidigt vara på aptiten, som ju sägs vara den bästa kryddan.
 
Jag är nog också fel människa egentligen eftersom jag älskar grönsaker, men innehåller inte de flesta rätter en grönsak eller två egentligen?
Annars är det ju lätt att skiva lite gurka på en osmacka, köpa en färdigrätt med rotmos eller ärtor iställer för bara potatismos eller ris... eller för all del röra ned lite färdigtärnade, frusna grönsaker i riset innan man värmer i micron. Sådana saker. :)
 
Jag är inget vidare på att få i mig grönsaker. Det är liksom inte gott. Finns det något sätt man kan lura i sig grönsaker?
Det är ju svårt när du inte kan äta råa grönsaker då dom är för hårda och du vill/orkar inte heller tillaga mat.
Det enda jag kan komma på är grönsakssoppa. Det är ju lätt att värma och grönsakerna är mjuka så du klarar tugga dom.
 
Godaste sättet att få i sig grönsaker är att odla dem själv och äta dem nyplockade, det mesta är gott om man kokar det och äter med smör och flingsalt. Sockerärter och vaxbönor är busenkelt, knappt någon rensning. Bara koka och ät med balja och allt. Och små söta tomater att plocka i sig direkt från plantan.
 
God dressing att marinera i? Det går ju att köpa färdigt gissar jag. Och annars kan man om man orkar göra en större sats vinägrett som kan förvaras i kylen ett ganska bra tag.
Att bara ta tex olivolja, balsamvinäger och färdig salladskrydda är en bra bas. Då kan man krydda vidare på det om man vill tex med vitlök, ajvar, chili eller vad man gillar

Eller om du tex har fetaost och till det äter tomater eller/och spetspaprika tex. Gott också med valnötter till och ev hälla över lite honung.

Vet inte om det är för mkt jobb. Men tomat, mozzarella, rödlök och vinägrett är gott tycker jag. Inget svårtuggat etc heller.

Hummus att doppa grönsaker i. Eller annan dippsås av ngt slag. Finns ju färdigt.

Tomat med salt och peppar på mackan med annat pålägg.

Att koka hel kronärtskocka är typ lika arbetskrävande som färdigrätter. Du bara slänger den i en kastrull med vatten och äter sedan med smör och ev salt. Jättegott tycker iaf vi.
 
De grönsaker som finns i affären brukar inte vara någon höjdare så odla själv är mitt råd, går inte att jämföra, varken grönsaker eller frukt och bär.

Sen älskar jag sallad, kan sätta mig i salladslandet och bara äta, så jag kanske inte heller är den bästa att ge råd :)
 
Ska lyssna! Det är väldigt synd att "äta grönsaker" förknippas med banta.
det gör det inte
bantningsdelen som rubriken syftar på har inte direkt med grönsakerna att göra (om jag minns rätt, är ett tag sen jag lyssnade på avsnittet ifråga)
 
Jag är nog också fel människa egentligen eftersom jag älskar grönsaker, men innehåller inte de flesta rätter en grönsak eller två egentligen?
Annars är det ju lätt att skiva lite gurka på en osmacka, köpa en färdigrätt med rotmos eller ärtor iställer för bara potatismos eller ris... eller för all del röra ned lite färdigtärnade, frusna grönsaker i riset innan man värmer i micron. Sådana saker. :)
Jag är inne på att jag skulle behöva äta 50% grönsaker vid måltiderna. De färdiga rätterna innehåller inte det.
Men om du inte tycker om eller vill äta grönsaker så gör inte det 🤷‍♀️
min kusin som är över 50 har aldrig ätit frukt eller grönsaker, hon mår bra ändå 😊
Jag är tyvärr asfet. Och därmed osmidig. Jag har blivit klumpig. Jag trivs inte alls med min kropp längre. Tyvärr är mitt enda nöje att äta glass och kakor. Jag skulle behöva komma ifrån det. (Men vad ska jag då göra som nöje?) Jag önskar ju egentligen att jag kunde äta vad som helst och gå ner i vikt.
Godaste sättet att få i sig grönsaker är att odla dem själv och äta dem nyplockade, det mesta är gott om man kokar det och äter med smör och flingsalt. Sockerärter och vaxbönor är busenkelt, knappt någon rensning. Bara koka och ät med balja och allt. Och små söta tomater att plocka i sig direkt från plantan.
Jag har provat. Och det funkar inte. Jag missar att skörda i tid och jag orkar inte tvätta rotsakerna.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 135
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 031
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
534
Senast: Murray
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp