Lura i sig grönsaker

Eftersom jag lever på färdiga rätter har jag dammsugit Icas frys noga med färdiga rätter för att försöka hitta bättre mat. Det finns inte mycket att välja på. Vego är inte prioriterat.

Men köp färdiga soppor då? De är ju oftast grönsaksbaserade?
 
Eftersom jag lever på färdiga rätter har jag dammsugit Icas frys noga med färdiga rätter för att försöka hitta bättre mat. Det finns inte mycket att välja på. Vego är inte prioriterat.
Det beror nog mycket på din lokala icabutik, för jag tycker det finns en hel del numera. Jag personligen gillar dessa:
1622652941211.png

och även Dafgårds portionsrätter, där jag tyvärr förätit mig på halloumivarianterna men fortfarande uppskattar champinjonrisotto.
Kanske kan du fråga om de kan ta hem dessa till dig?
 
Det finns nästan inga vegetariska rätter. Karins vegetariska lasagne är den enda jag kommer på. Eller jo, det finns köttfria köttbullar också. Jag äter ju inte rött kött och har därmed ett väldigt torftigt sortiment att välja bland. Tur jag äter fisk och fågel.
Har du kikat på de frysta pajerna? Där finns det vegetariska alternativ också.
Jag gillar groddar, går lätt att blanda i nästan vilken rätt som helst.
Groddar brukar finnas att köpa klara på affären, även ärtskott. Vi äter även mycket sockerärter, antingen i maten eller som snacks. Perfekt när man sitter och pluggar. :)
 
Har du kikat på de frysta pajerna? Där finns det vegetariska alternativ också.
Jag gillar groddar, går lätt att blanda i nästan vilken rätt som helst.
Groddar brukar finnas att köpa klara på affären, även ärtskott. Vi äter även mycket sockerärter, antingen i maten eller som snacks. Perfekt när man sitter och pluggar. :)
Ja, jag har kollat på frysta pajer och har bara hittat en vego.
 
Soppa kanske? Morotssoppa och linssoppa tycker jag är gott. Annars en påse sallad/färdiga skurna grönsaker från frysdisken blanda ner med lite ris? Jag brukar hälla i frusna ärtor med riset när det snart kokat färdigt så blir det klart tillsammans. Majs på burk, linser eller bönor, tomat med lite fetaost och grillkyckling. Jag åt ett tag färdig kyckling och lite dressing som jag hällde direkt i en blandad salladspåse och åt ur påsen 🙈 holiday dipp är gott till grönsaker, speciellt till morot tycker jag ^^
 
Det finns nästan inga vegetariska rätter. Karins vegetariska lasagne är den enda jag kommer på. Eller jo, det finns köttfria köttbullar också. Jag äter ju inte rött kött och har därmed ett väldigt torftigt sortiment att välja bland. Tur jag äter fisk och fågel.
Fast det finns ju flera micro vegorätter i frysdisken tex Thaicube, felix har ett par olika sorter och några fler märken. Lägger man till kyckling och fisk soppa och paj finns det många att välja på, du behöver kanske åka till en annan butik och bunkra upp?
Jag äter ju oftast microrätter till lunch och utbudet har ökat rätt bra de sista åren.
 
Jag tror att du nånstans måste bestämma dig för hur du vill prioritera.

Du vill äta mer grönsaker men du vill inte äta dem råa och du vill inte laga mat, då återstår ju bara salladsmix eller frysta grönsaker. Prova någon grönsaksmix från frysdisken eller kanske ärtor, går att äta på sidan av färdigrätter.

Samtidigt vill du gå ner i vikt. Du ska så klart fokusera på ditt mående först och främst men om du mår riktigt dåligt av din övervikt så är det ju inte fel att ta tag i det. I så fall blir du dock tvungen att ändra dig lite skulle jag tro. Steg ett är ju att sluta köpa godis, kakor med mera. Köp det inte så finns det inte hemma och du kan inte äta det.

Kruxet är maten. Frysmat är oftast väldigt kaloritätt för mängden mat man får, det innehåller också en del socker. Vill du göra ett ärligt försök att gå ner i vikt får du nog tvinga dig till lite mer matlagning. Vad är viktigast, att det är gott eller att det är "smalt"? Om du inte kräver så mycket variation så går det bra med en kycklingfile eller laxfile som du steker i panna eller ugn, ihop med lite kokt ris och sedan kan du fylla ut med de grönsaker du tolererar.

Kanske en bra start vore att bara skippa onyttigheterna? Är du hungrig så kan du fylla ut med vatten, gurka och morot. Morot går fint att koka eftersom du inte kan äta den rå :)
 
Det finns både broccoli-ris och blomkåls-ris i påse på ICA inte minst. Koka snabbt i vatten med en halv buljongtärning i, eller stek snabbt. Det finns också råkostsallad; rivna morötter och vitkål, men det blir ju mer tuggmotstånd om du tycker det är jobbigt.

Jag köper ofta färdigkokta bönor i såna där små kartongförpackningar. Skölj och häll ner i maten. Älskar dem!!

Kolla också frysdisken i din butik, grönsaksavdelningen. Där finns ibland färdigrätter med grönsaker. Felix har mikrovågsrätter som är vegetariska, några minuter i mikron och vips! Jättegoda! Gillar du indisk mat?
 
Frysmat är oftast väldigt kaloritätt för mängden mat man får, det innehåller också en del socker.
Det där var väldigt kategoriskt...
Det finns absolut frysta färdigrätter som varken är kaloritäta eller innehåller några större mängder socker.
För att ta ett exempel:
Palak-3D-1-600x600.png

Jag brukar både bli mätt och hålla mig mätt på dessa portionerna. Och knappt 400 kalorier (se nedre vänstra hörnet) är väl inte att räkna som särskilt kaloritätt för en hel måltid.
(just denna har jag inte testat, men jag blev riktigt sugen!)
10 g kolhydrater (varav 1,8g sockerarter)/100 g
 
Fast det finns ju flera micro vegorätter i frysdisken tex Thaicube, felix har ett par olika sorter och några fler märken. Lägger man till kyckling och fisk soppa och paj finns det många att välja på, du behöver kanske åka till en annan butik och bunkra upp?
Jag äter ju oftast microrätter till lunch och utbudet har ökat rätt bra de sista åren.
Jag tror mitt problem är att jag bor i obygden. Jag handlar i den mest välsorterade butiken, men har inte hittat så mycket av det som folk tipsar om.
Jag tror att du nånstans måste bestämma dig för hur du vill prioritera.

Du vill äta mer grönsaker men du vill inte äta dem råa och du vill inte laga mat, då återstår ju bara salladsmix eller frysta grönsaker. Prova någon grönsaksmix från frysdisken eller kanske ärtor, går att äta på sidan av färdigrätter.

Samtidigt vill du gå ner i vikt. Du ska så klart fokusera på ditt mående först och främst men om du mår riktigt dåligt av din övervikt så är det ju inte fel att ta tag i det. I så fall blir du dock tvungen att ändra dig lite skulle jag tro. Steg ett är ju att sluta köpa godis, kakor med mera. Köp det inte så finns det inte hemma och du kan inte äta det.

Kruxet är maten. Frysmat är oftast väldigt kaloritätt för mängden mat man får, det innehåller också en del socker. Vill du göra ett ärligt försök att gå ner i vikt får du nog tvinga dig till lite mer matlagning. Vad är viktigast, att det är gott eller att det är "smalt"? Om du inte kräver så mycket variation så går det bra med en kycklingfile eller laxfile som du steker i panna eller ugn, ihop med lite kokt ris och sedan kan du fylla ut med de grönsaker du tolererar.

Kanske en bra start vore att bara skippa onyttigheterna? Är du hungrig så kan du fylla ut med vatten, gurka och morot. Morot går fint att koka eftersom du inte kan äta den rå :)
Jag kan tyvärr inte tvinga mig till mer matlagning. Jag har försökt. Jag har suttit och laddat en hel dag för att orka skala en lök. Det blev ohållbart och jag kände mig pressad och misslyckad för att jag inte fick till det. Jag lyckas inte ens med enkla rätter för det är alltid något som krånglar till det.
Det finns både broccoli-ris och blomkåls-ris i påse på ICA inte minst. Koka snabbt i vatten med en halv buljongtärning i, eller stek snabbt. Det finns också råkostsallad; rivna morötter och vitkål, men det blir ju mer tuggmotstånd om du tycker det är jobbigt.

Jag köper ofta färdigkokta bönor i såna där små kartongförpackningar. Skölj och häll ner i maten. Älskar dem!!

Kolla också frysdisken i din butik, grönsaksavdelningen. Där finns ibland färdigrätter med grönsaker. Felix har mikrovågsrätter som är vegetariska, några minuter i mikron och vips! Jättegoda! Gillar du indisk mat?
Ja, jag gillar indisk mat.
 
Det beror nog mycket på din lokala icabutik, för jag tycker det finns en hel del numera. Jag personligen gillar dessa: Visa bifogad fil 70763
och även Dafgårds portionsrätter, där jag tyvärr förätit mig på halloumivarianterna men fortfarande uppskattar champinjonrisotto.
Kanske kan du fråga om de kan ta hem dessa till dig?
Halloumi Hotpot är ju god på riktigt :d



Thaikuber innehåller ju en hel del grönsaker :) tyvärr har jag bara hittat två som är vegetariska men de är goda.
 
Det där var väldigt kategoriskt...
Det finns absolut frysta färdigrätter som varken är kaloritäta eller innehåller några större mängder socker.
För att ta ett exempel:
Palak-3D-1-600x600.png

Jag brukar både bli mätt och hålla mig mätt på dessa portionerna. Och knappt 400 kalorier (se nedre vänstra hörnet) är väl inte att räkna som särskilt kaloritätt för en hel måltid.
(just denna har jag inte testat, men jag blev riktigt sugen!)
10 g kolhydrater (varav 1,8g sockerarter)/100 g
Jag sa oftast, inte alltid.
Jag kan tyvärr inte tvinga mig till mer matlagning. Jag har försökt. Jag har suttit och laddat en hel dag för att orka skala en lök. Det blev ohållbart och jag kände mig pressad och misslyckad för att jag inte fick till det. Jag lyckas inte ens med enkla rätter för det är alltid något som krånglar till det.
Då känns det som att det bästa är att du räknar ut ditt dagliga energibehov. Det kan du göra t.ex här

Sen får du helt enkelt läsa på färdigmaten du köper. Det positiva med den är ju att det står exakt hur mycket kalorier som är i så du behöver ju inte fundera så mycket utan det är bara att slå in i miniräknaren.

Du kommer troligtvis inte bli mätt jämt men det får man liksom bara ta om man vill gå ner i vikt. Om du kan tänka dig det så är sådant som sallad, tomat, gurka, stjälkselleri och andra "vattniga" grönsaker nästintill kalorifria och kan fungera som utfyllnad om man är sugen. Jag gillar också att dricka kalorifri läsk som "något gott" på typ kvällen.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
630
Senast: Otherside
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 166
Senast: Ramona
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 079
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
755
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp